Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Til oss med levering (sent i) desember

Startet av tomrh, lørdag 31. desember 2016, klokken 13:28

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Panduck på mandag 23. januar 2017, klokken 08:15
Problemet blir når poenget "journalister kan ikke stoles på" blir brukt for å forhindre de å formidle informasjon, slik tilfellet er i Russland, og slik jeg ikke ville bli overrasket om vi får se i USA. Om du tror at en del aviser vidreformidler vridde nyhetssaker, så blir jo ikke ting noe bedre med at vi får ørtenhundre "fake news" sider.

"Aldri så galt at det ikke er godt for noe" er jo ett godt gammelt ordtak.

I dagens mediabildet der klikk er verd mer enn alt annet, og å komme med "nyheten" først er viktigere enn å sikre at nyheten faktisk er en nyhet eller at innholdet i artikkelen faktisk er korrekt - noe vi stadig ser også i Norske media - så finner fenomener som "alternative nyhetskilder" og Trump med sine "alternative sannheter" en grobunn. Om så dette får journalister og redaktører til å innse at deres niche er å sikre en faktabasert korrekt og korrekturlest artikkel så vil det komme noe godt ut av dette også. God journalistikk kan aldri konkurrere med Twitter på å komme med nyheten først eller lage de mest sensasjonelle tweetene, men de har ett potensiale til å levere god informasjon - gode data - til leseren slik at de kan danne sine egne meninger.

Skjærer ikke alle under en kam her - det finnes gode journalister og gode media, men også svært mange - også i såkalt seriøse media - som dessverre tar litt for lett på jobben sin noe som altså gir grobunn for slike meninger og holdninger som Trump nå utnytter for alt det er verd.

Utover det er jeg enig med hva du skriver :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kavorka

Artig at Donald har klart å få debatten på elbilforum til å dreie seg om media. Det er vel også strategien, angrip alle som mener noe annet og fremstill deg selv som offer. At Donald er smart, er vel noe de selv ville karakterisert som alternative fact :)

Dessverre kan ikke hans uttalelser eller politikk(?) brukes til å spå om fremtiden til elbiler. Han vet at det ikke er en menneskeskapt klimaendring helt til han ser at han kan tjene på det. At han sier ting som er stikk i strid med det han sa dagen før er heller regelen enn unntaket. Da er det frustrerende at media konfronterer ham med slikt.

arthur

Sitat fra: stefse på søndag 22. januar 2017, klokken 23:39
Poenget var at man selv må vurdere kilden for informasjon, da journalister ikke kan tiltros den oppgaven, og mengden informasjon som er tilgjengelig er for stor til at selv mediehus kan ha oversikt over den.

Så siden selv et mediehus ikke har ressurser til å ha oversikt så er det argument for at den enkelte må gjøre (mer av) jobben selv? Trenden i samfunnet er at folk synes stadig mindre interessert i å undersøke selv og er godt fornøyde med å få fasiten på 140 tegn uten kildekritikk, dessverre. Det er jo nettop derfor man i dag ser at personer som Trump har fremgang, Brexit er (snart) en realitet, Marie Le pen kommer til andre runde i et presidentvalg og FrP sitter i regjering! Folk vil ikke betale for kvalitet lenger, kun for "ferdige" enkle løsninger!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

doldis1

Masse off topic her ja. Uansett er dette noe nytt, en president som avvæpner pressen så til de grader, og det
allerede FØR han inntar det hvite hus er spesielt.
Amrikansk presse har vært full av krigstyper om Trump i halvårsvis, alltid med negativt fortegn... Det er ingen
lenger som hever øyenbrynet SAMME HVA de enn skriver om Donald Trump og blir det for gæærnt serverer de
bare en "alternativ virkelighet"  ;D Smart gjort og skaper masse handlingsrom for presidenten....

hgs

Sitat fra: Kavorka på mandag 23. januar 2017, klokken 08:59
Snart kommer han vel med en uttalelse om at han er så miljøvennlig at Greenpeace ber han være litt mindre miljøvennlig, slik som hans 1000% støttet til CIA idag.

Beste uttalelse er likevel hans ydmykhet :)

Og der kom den sannelig, nederst i denne artikkelen:
http://e24.no/makro-og-politikk/donald-trump/trump-signerer-presidentordre-om-frihandelsavtaler/23905340
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

eivhelle

Takket være Trump vil jeg aldri mer tape en diskusjon. Jeg vil alltid få rett så lenge jeg kan presenterer alternative fakta. ;D
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

sylwester

De som har investert i store fabrikker som f.eks. Tesla har vel ikke hatt så mye støtte fra hjemlandet til å begynne med og Trump er ikke imot bedrifter som selger varer og spesielt valg av å ha fabrikken i USA.

Hvis det blir vanskeligere å selge bilene hjemme så er det jo bare å sende flere til Europa. Så lenge Norge har elbilfordeler så vil det ikke bli produsert nok elbiler. Vinn vinn for Norge.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Kavorka

Sitat fra: sylwester på mandag 23. januar 2017, klokken 19:21
De som har investert i store fabrikker som f.eks. Tesla har vel ikke hatt så mye støtte fra hjemlandet til å begynne med og Trump er ikke imot bedrifter som selger varer og spesielt valg av å ha fabrikken i USA.

Hvis det blir vanskeligere å selge bilene hjemme så er det jo bare å sende flere til Europa. Så lenge Norge har elbilfordeler så vil det ikke bli produsert nok elbiler. Vinn vinn for Norge.
Biler settes sammen av deler fra mange forskjellige land. Hvis det kommer tollmur på deler som inngår i Teslas modeller og Ampera e vil vel sluttprisen gå opp.

Noen som kjenner til om det skal lages noen Alternative Reality-briller? hadde vært gøy å prøve, men mer skummelt enn HTC vive...

arthur

Sitat fra: sylwester på mandag 23. januar 2017, klokken 19:21

Nja, litt hjelp har de vel fått på veien?

http://e24.no/jobb/tesla-motors/nevada-betaler-nesten-aatte-milliarder-for-tesla-fabrikk/23289733
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

stefse

Synes det dukket opp litt stråmenn i sivet her, men jeg holder på det jeg sa. Hvis du har dyp innsikt i et tema og vurderer hva journalister skriver om dette tema vil du neppe bli positivt begeistret. Ekstrapolerer man det til all annen informasjon journalister kommer med, er det all grunn til å være skeptisk.
Jeg har ikke den ultimate løsningen, men påpeker at vi er på babystadiet når det gjelder å forholde oss til all  informasjon som er tilgjengelig i dag, lettfunnet og kort, som dyptgravende og kompleks. Det bør bli eget tema i grunnskolen, og er vel delvis det allerede?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Panduck

Sitat fra: stefse på mandag 23. januar 2017, klokken 21:14
Det bør bli eget tema i grunnskolen, og er vel delvis det allerede?

Og her er du inne på det vesentlige. Kunnskap. Skal vi dømme fakta, er det alfa&omega å ha kunnskap. Da er det greit at intekektuelle stemples som idioter, kunnskap latteliggjøres, utdannelsesystemet rives i filler slik at de som har penger kan få det, de som ikke har det, vel...

Det er sant som du sier at vi er på babystadiet i denne utviklingen, jeg er bare redd for at vi ikke kommer oss lengre.

Rio

Sitat fra: stefse på mandag 23. januar 2017, klokken 21:14
Synes det dukket opp litt stråmenn i sivet her, men jeg holder på det jeg sa. Hvis du har dyp innsikt i et tema og vurderer hva journalister skriver om dette tema vil du neppe bli positivt begeistret. Ekstrapolerer man det til all annen informasjon journalister kommer med, er det all grunn til å være skeptisk.
Jeg har ikke den ultimate løsningen, men påpeker at vi er på babystadiet når det gjelder å forholde oss til all  informasjon som er tilgjengelig i dag, lettfunnet og kort, som dyptgravende og kompleks. Det bør bli eget tema i grunnskolen, og er vel delvis det allerede?

1) Journalister i Norge er stort sett ganske jevnt balansert mellom høyre- og venstresiden.

2) Man kan selvsagt alltid påstå at journalister ikke er "gode nok". Hvem er det da du mener er bedre?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kavorka

Det er grunn til å være skeptisk til media. Det er også grunn til å være skeptisk til vitenskapelige artikler, men det betyr ikke at alt som skrives er feil.

Holder en knapp på at Donald kommer til å fordyre amerikanske produkter, inkludert elbiler, når han får reist tollmurene sine.

Rio

Jeg må innrømme at faren for krig/konflikt med hhv Kina og Russland nok vil påvirke elbilsalget mer. Samt en ødelagt økonomi.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på mandag 23. januar 2017, klokken 22:23
1) Journalister i Norge er stort sett ganske jevnt balansert mellom høyre- og venstresiden.

Er man langt nok til høyre, er det aller meste på venstresiden. Inkludert personer som er i "lomma på Wall Street", som Hillary Clinton. Begrepet "venstresiden" er omdefinert til "de som har andre meninger enn meg".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA