Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Til oss med levering (sent i) desember

Startet av tomrh, lørdag 31. desember 2016, klokken 13:28

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: tomrh på onsdag 09. november 2016, klokken 14:35
Man spekulerer i nå[/url] om at de som ble oppringt av valgdagsundersøkelsen faktisk ikke turde å si at de ville stemme på Trump, men oppgav "vet ikke" eller "Clinton" istedet.
Du vet - ingen tør å innrømme at man er en egoistisk rasist offentlig. Det gjør man bare med stemmeseddelen eller med falsk profil i kommentarfelt. Det hjalp heller ikke at alternativet (Clinton) ikke var et feilfritt alternativ. Bernie Sanders skulle stått der :)

Brexit er jo et godt eksempel på at rasisme kan vippe en avstemning i ene eller andre retningen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. november 2016, klokken 14:58
Du vet - ingen tør å innrømme at man er en egoistisk rasist offentlig. Det gjør man bare med stemmeseddelen eller med falsk profil i kommentarfelt. Det hjalp heller ikke at alternativet (Clinton) ikke var et feilfritt alternativ. Bernie Sanders skulle stått der :)

Brexit er jo et godt eksempel på at rasisme kan vippe en avstemning i ene eller andre retningen.

Å stå frem som rasist i USA nå er vel langt tryggere enn å stå frem som homofil.

Og å tro at Sanders ville slått Trump tror jeg desverre er i overkant optimistisk. Sanders er en "venstrevridd kommunist", og selv folk som stemte på Clinton kunne endt opp med å stemme Trump, da de ikke ville tørt å stemme på noen så langt til venstre. Trump vant på frykt, en frykt som Sanders neppe kunne presentere noen løsning for som hadde blitt akspetert.

Og nei, jeg tror ikke elbiler taper totalt p.g.a dette, men det gjøre at det tar en god del mer tid.

Hansi

Og ordene rasist og rasisme slenges ut i hytt og pine for å prøve å stilne meningsmotstandere :)
Man trenger ikke nødvendigvis hate mennesker med annen hudfarge selv om man er mot ulovlige innvandrere og kanskje for en strengere innvandringspolitikk?

Jeg tror ikke dette vil få store konsekvenser for fremtiden for elbilismen.
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Gurba

Synes vel egentlig at å kalle det rasisme er litt for enkelt. Det kortet begynner å bli tynnslitt. Er det f.eks. rasisme å ikke ønske potensielle terrorister i landet sitt? Jeg har ikke noe i mot muslimer generelt, men hvis det å stenge alle muslimer ute fra Norge kan forhindre én muslimsk terrorist i å komme inn i landet så stemmer jeg for hver dag og to ganger på søndag. Enkelt sagt så er jeg villig til å ofre andre for å redde mine.

Øyvind.h

Sitat fra: Panduck på onsdag 09. november 2016, klokken 15:05
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. november 2016, klokken 14:58

Å stå frem som rasist i USA nå er vel langt tryggere enn å stå frem som homofil.

Og å tro at Sanders ville slått Trump tror jeg desverre er i overkant optimistisk. Sanders er en "venstrevridd kommunist", og selv folk som stemte på Clinton kunne endt opp med å stemme Trump, da de ikke ville tørt å stemme på noen så langt til venstre. Trump vant på frykt, en frykt som Sanders neppe kunne presentere noen løsning for som hadde blitt akspetert.

Og nei, jeg tror ikke elbiler taper totalt p.g.a dette, men det gjøre at det tar en god del mer tid.

Godt mulig. Det jeg dog registrerer er at mange har et intenst hat mot Clinton.

At Trump vant på frykt er jeg helt enig i. Hans hat-retorikk og mobbefremferd har gått rett hjem hos mange. Disse sitter nå og koser seg med andres nederlag.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OlafGTE

Sitat fra: Gurba på onsdag 09. november 2016, klokken 15:07Enkelt sagt så er jeg villig til å ofre andre for å redde mine.
Presist. Dette er ikke rasisme, det er egoisme. Egoisme kan gi utslag i rasisme, men det trenger ikke å gjøre det.

Å bære seg over rasismens fremmarsj er ofte villedet. Det er egoismens fremmarsj vi skal bekymre oss for. Men hvem ønsker vel egentlig være så alt for kritiske til egoisme, når nesten alle som en går med en liten (eller stor) egoist i magen?

Panduck

Sitat fra: Gurba på onsdag 09. november 2016, klokken 15:07
Synes vel egentlig at å kalle det rasisme er litt for enkelt.

Å tro at dette kun har noe med "potensielle terrorister" gjør det motargumentet litt vel enkelt, dette er ikke bare om utsang om de som kommer til USA som flyktninger / immigranter, men og de som bor der.

http://www.huffingtonpost.com/entry/donald-trump-racist-examples_us_56d47177e4b03260bf777e83

Men, sorry, liberalt media (selv om de faktisk omtaler ting han har gjort, så spiller det neppe noen rolle...)

tomrh

Sitat fra: Hansi på onsdag 09. november 2016, klokken 15:07
Håper det. Men Trump vil sette ned skatter og avgifter for oljeindustrien. USA rakk å bli en betydelig oljeprodusent før oljeprisfallet høsten 2014, jfr http://www.tu.no/artikler/her-ser-du-hvorfor-oljeprisen-faller/225457
Det vi risikerer er at skiferolja blir lønnsom igjen, og markedet oversvømmes. Som fører til enda billigere drivstoff. Elbilene må derfor bli billigere og bedre enn med nåværende oljepris, så ja, jeg er enig med de som mener det vil ta lengre tid nå.

Et annet aspekt er jo, som nevnt tidligere i tråden at Trump kan finne på å trekke USA ut av Paris-avtalen. Når USA, verdens mektigste nasjon, driter i klima og tjener på det vil andre følge etter og muligens stanse eksisterende incentivordninger etc. Elbilene vil få dårligere kår så lenge de ikke kan konkurrere direkte med fossilbiler. Et lyspunkt er imidlertid at dette crossoverpunktet der elbil overgår fossilbil virker nærmere og mer realistisk enn noensinne nå, men det visste vi jo før Trump vant også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kristian O

Synes vel egentlig at å kalle det rasisme er litt for enkelt. Det kortet begynner å bli tynnslitt. Er det f.eks. rasisme å ikke ønske potensielle terrorister i landet sitt? Jeg har ikke noe i mot muslimer generelt, men hvis det å stenge alle muslimer ute fra Norge kan forhindre én muslimsk terrorist i å komme inn i landet så stemmer jeg for hver dag og to ganger på søndag. Enkelt sagt så er jeg villig til å ofre andre for å redde mine.
Korleis ser du for deg å identifisere ein person som muslim?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

arthur

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 09. november 2016, klokken 11:58
Obama har bare gjennomført en brøkdel av det han ønsket/det motstanderne fryktet. Det blir samme sak med Trump. Presidenten i USA er kanskje verdens mektigste mann, men det er fint lite han kan påvirke uten å ha andre med seg.

Det blir en helt annen situasjon nå i og med at en republikansk president også vil ha et republikansk flertall både i kongressen og senatet samt kan utnevne den 9.dommeren i høyesterett etter sitt ønske og preferanse så vi vil se en maktkonsentrasjon som det er sjelden man har sett i USA.
Når mannen i tillegg er, forhåpentligvis bare spiller, narsissist, ja da er det grunn til å være bekymret, dessverre.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Sitat fra: tomrh på onsdag 09. november 2016, klokken 14:35
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 09. november 2016, klokken 11:58
Hvis det er et sjokk at Trump ble valgt av et flertall av det amerikanske folk (som TS indikerer), så skyldes det at man har forholdt seg til  nyheter og venstrevridde vinklinger fra gammelmedia her i Norge.
Clinton fikk flere stemmer enn Trumpf.
Hadde presidenten blitt valgt direkte i folkeavstemming,
ville derfor Hillary flyttet inn i det hvite huset.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arthur

Synes vel egentlig at å kalle det rasisme er litt for enkelt. Det kortet begynner å bli tynnslitt. Er det f.eks. rasisme å ikke ønske potensielle terrorister i landet sitt?

Nei, selvfølgelig er det ikke det, men å nekte folk fra et land hvor et flertall er muslimer de rettigheter som ikke-muslimer som en selvfølge vil kunne nyte godt av er rasisme i aller høyeste grad.

Det finnes en del land hvor befolkningen er delt i flere, sågar mange, religioner hvorav en er islam, og jeg har til gode å høre noen hevde at de kan se på en person hvilken religion de tilhører, eventuelt er agnostiker eller ateist.
Religionsfrihet er en grunnleggende rett i USA og de første som kom til USA (bortsett fra indianerne som var der fra før av) flyktet nettopp fra religionsforfølgelse og undertrykkelse i Europa, men dette er nok ukjent stoff for Donald!
Forøvrig er den største terroristen i både norsk og amerikansk historie helt hvite menn og uten etnisk bakgrunn fra noe utland!

Meningsmålingene i USA har vært svært unøyaktige ved dette valget og det forklares med at mange ikke har villet innrømme åpenlyst at de vil støtte Trump. Amerikanerne referer til dem som "leaners" hvilket betyr at de lente seg vekk og visket svaret til den som spurte for at ingen andre skule høre svaret deres!

Hatretorikken til Trump har fungert og alle beskyldningene mot Clinton har gått hjem og "alle" er nå enige om at hun er en skurk, men få, om noen, sier noe konkret mht hva hun har gjort så i så måte har Trump lykkes til fullkommenhet med sin ufyselige strategi, men denne har blitt kjøpt av hans kjernevelger; hvit mann med liten utdannelse, ikke helt ulikt FrPs kjernevelger!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

timingbeltkiller

Trump har allerede sagt fra  det er helt greitt Russland har annektert deler av naboland.
Indirekte gir han med det Putin forhåndsaksept for å utvide territoriet med hele eller deler
av eksempelvis Balkan, Baltikum eller Finnmark.

Rent bortsett fra (den manglende) fornuften i å utvidede territoriet til et land med minkende folketall.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: Hansi på onsdag 09. november 2016, klokken 15:07
Og ordene rasist og rasisme slenges ut i hytt og pine for å prøve å stilne meningsmotstandere :)
Man trenger ikke nødvendigvis hate mennesker med annen hudfarge selv om man er mot ulovlige innvandrere og kanskje for en strengere innvandringspolitikk?

Med tanke på hva Trump har sagt om den meksikanske dommeren, og meksikanere generelt, så er "rasist" helt på sin plass. Tekstbokeksempel, faktisk.

Og ja, det du skriver om muslimer er selvsagt også rasistisk. Ikke fordi du vil "forhindre terrorisme" (det vil alle), men fordi du tillegger rasismen til muslimene (en folkegruppe).

Dette er enda villere når man tenker på at så godt som ALL terrorisme i Norge helt tilbake til 2. verdenskrig har vært utført av innvandrermotstandere/høyreekstreme.  Hvem er i den gruppen?

Til ettertanke!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA