Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bra langturtest av Bjørn Nyland

Startet av nr1rayner, lørdag 31. desember 2016, klokken 00:58

« forrige - neste »

nr1rayner

Sitat fra: Burger på onsdag 09. november 2016, klokken 16:59
Fra Malvik senteret så triller du ut helltunellen med 0% forbruk. 7% burde få deg helt til Stjørdal. Men jeg hadde nok lada litt jeg og :)
Stemmer ganske bra det ja, men skulle til Sutterø og hadde overhodet ikke tid til noe kluss..
Brukte vel 12% Malvik-Sutterø, men da med varme. Hadde vel muligens, kanskje akkurat klart å karre meg helt frem, men... nei, 7% er egentlig lavt nok. Når jeg hadde brukt 33% på 28km satset jeg ikke på 7% på 12km, selv om jeg vinner noe høyde.



@Lauvet
Absolutt, en lengre tur stabiliserer forbruket, ligger jo da gjerne ned på 1-1,5kw og ikke 3kw som jeg hadde i den testen.
Men likevel er jo den "testen" temmelig gyldig da man har svært mye småkjøring.
Fruen hadde vært ute en tur, ca 3-4km hver vei og konsumert ca 10%. Returen ble gjort ganske kjapt etter turen, så halvvarm bil. Samme tur om sommeren går det vel max 4%...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Mildere i dag, -3/-4 og plutselig skal jeg til Stjørdal igjen.
Pakker på lue, hansker og tykk jakke og kjører uten varme igjen, oppdatering kommer  ;)

Kommer faktisk til å starte med høvelig lik SOC, så får vi se om det blir QC på Malviksenteret i dag eller ikke.....
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Strømbil

Etter å ha tenkt over dette med kaldt batteri i går, vurderer jeg nå å legge en liten plate med flexivatt på gulvet under bilen for å se om dette kan gi meg noen grader ekstra på batteriet de dagene jeg har behov for det. Kommer tilbake med info om det blir noe av prosjektet.
Svart Nissan Leaf 2013.

Elgar

#18
Slenger meg på med egen erfaring her. I sommer kjøpte jeg en brukt USA-importert Leaf. En 2014 SL. Må innrømme at jeg var spent foran vintersesongen. Hvordan ville rekkevidden bli? Det svarte jo til forventningene i sommersesongen.

Jeg har ganske nøyaktig 2 mil til jobb. Det finnes flere ruter, men med marginal lengdeforskjell. I dag tok jeg en med relativt kupert terreng, men uten motorvei, og den med flest muligheter for bremselading og en del 40-60 soner. Den som jeg anser som mest energieffektiv basert på sommerens erfaringer. Jeg har helt nye Nokian Nordman RS2 (piggfri rulle C). Ved start i morges var det -5° C og bilen var fulladet og oppvarmet. Med batteriet på 100% og gjettometeret på 141km. Jeg kjørte likevel hele veien med klimaanlegget på 22° C. Etter ca 20 minutter, og like mange kilometer var jeg fremme og tok et bilde av panelet. Må si meg fornøyd med dette forbruket, selv om jeg tok det ekstra mye med ro i dag, og det var lite eller ingen vind. Veiene var delvis isete og noen steder bare. Ingen nedbør. Brukte også rattvarme og setevarme til førersetet.


nr1rayner

Ja da var bilen trygt parkert med lading på Stjørdal.
Man kjører ALDRI helt likt, trafikk etc, men prøde å være like stresset som forrige gang, så farta skulle bli relativt lik.

Første tur: - 10 uten varme 33% forbruk på 28km
Startet med 40%.
Andre tur (altså i dag) : - 2 uten varme, 30% forbruk.
Startet med 46%

Så, det blir jo grovt sett 10% høyere forbruk i -10 enn i ca -2, det stemmer vel ganske godt med dine tall Leafnor?
Batteritemp var ca - 1,5 ved start og ca +2,5 etter nevnte 28km.

Kjørte fra Malvik med 16%, ankom Sutterø med 9%, så den første dagen hadde jeg akkurat (ikke) kommet frem. Konkluderer med at det var fornuftig å bruke QC den dagen altså  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Elgar sitt tilskudd understreker nok en gang betydning av hastighet.
Mine turer uten varme er nesten utelukkende i 80-90, og da høyere forbruk UTEN varme enn hans rolige turer med komfortabel temperatur....

Stress ned  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

@Strømbil, hold oss gjerne oppdatert ja! Sitter her og lader med batteri på 5 grader. Det går ikke akkurat fort for å si det sånn  ::)

PNR1A

Liten bidrag fra meg: kjørte fra Bryn (Oslo) til/fra Gardermoen. Temperatur -3C til -6C, ikke noe nedbør eller våt E6. Varme på, 19C, kjørte rundt fartsgrenser og maks. 105km/t på GOM. Bilde 1 ved starten, bilde 2 på Gardermoen, bilde 3 i garasje. Samme strekning kjørte jeg 3 ganger i sommer med Leafen parkert hos Gardermoen parkering i 7-10 dager og kom hjem med ca. 50% (har dessverre ikke bilder).
Nissan Leaf Nordic 30kWh

leafnor

Dagens 83 km kjørerute, med omtrent null grader. (Trondheimstraktene)

Startet uten forvarmet bil på 220 GIDS, 16,5kWt. fra Jakobsli, opp til Sverresborg skole.
Etter 4 timer startet på kald bil og kjørte til Stjørdal.
Etter omlag 4 timer, og igjen kald bil tilbake til start Jakobsli.
Totalt 83km
Ankom med 20 GIDS. Brukte 200 GIDS (15kWt). Med innovasjons på varmen, sørget for å trekke mellom 1-1,5kW
Simulert med http://www.jurassictest.ch/GR/ stemmer det på en prikk når jeg legger inn 1500W på varme.

Bilen var ladet til 95%, så kunne hatt 1kWt til igjen. Dvs strøm til 10 flere km til tomt batteri.

SOH på 84%, slik at om det var en 100% 24kWt LEAF skulle rekkevidde i dag ha vært omlag 104km.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Spiro

#24
Kjøre 9 mil med 20c I kupé.  250m høydeforskjell maks fart 80kmt og -13c ute.
Startet med 100% endte med 34%

Samme rute med kun varme I sete og ratt I -10c
Startet med 100% endte med 48%

Den siste turen gikk greit helt til kulda sneik seg på føttene.

På sommeren har jeg 63% igjen på batteri på samme strekning

Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

tomrh

På pendleruta mi til jobb (42 km, netto 90 meter nedover, overveiende 90-sone) brukte jeg typisk 5,6 kWh om morgenen i sommer iflg Leafspy. Nå i -8 grader bruker jeg 7 kWh. Varme trekker da 1,5 kW, så over 35-40 min blir det ca 1 kWh. Det å bruke bare 0,4 kWh ekstra eks varme i slik kulde synes jeg ganske bra!  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elgar

Fra forrige helg, da jeg tok en tur til Vestfold. Tok en gratis lading på Mosseporten på 6kW'ern:

Startet med 98% på batteriet, stort sett -4° C hele veien. Unngått motorveiene, men med klimaanlegget på 22° C



nr1rayner

Da har jeg kjørt noen turer til og fra jobb i det siste, med ganske stabilt kaldt vær.
Den veien kjører jeg ca 6 km hver vei. Noen ganger forvarming, andre ganger ikke.
Noen ganger uten varme.
Har ikke orket/tenkt på å kjøre noe utvidet test med Leafspy-tall osv osv, kun notert i hodet % ved start og stopp.

Har som regel satt den til 16 C og auto vifte.
Med varme går den i disse dager (ned til -10 C) mer enn gjerne opp på 4kW, dropper til 2kW etterhvert.

Ser da ut som jeg typisk bruker ca 10% hver vei med varme, og ca 5-6% hver vei uten varme.

Varme SUGER strøm!! Spesielt på korte turer..

Har som nevnt kjørt flere ganger uten varme, ned til -10C. Med varme i ratt og sete, samt jakke og kanskje lue er det jo ingen problem på slike korte turer, bare man gidder å prøve å bli vant til det  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA