Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fører Harald A Møller AS kundene bak lyset ?

Startet av Mippen, lørdag 31. desember 2016, klokken 00:48

« forrige - neste »

Mippen

Det er ønske om et felles betalings system for lading. Synspunkter om det? Dette kommer omtrent på samme tid som Tesla annonserer at det blir betaling for Supercharger for biler levert etter januar 17.

http://www.tu.no/artikler/over-300-hurtigladesteder-drives-av-en-rekke-ulike-aktorer-na-kreves-felles-betalingssystem/363976


http://www.aftenposten.no/verden/Slutt-pa-gratis-Tesla-lading-608497b.html
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Tenk om det fantes noe alle har med seg over alt, som de er vant til å bruke over alt, som virker over alt, som turister og andre også er vant til å bruke, som fungerer på tvers av landegrenser.
Hmmm. Hva kan det være :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ferry


sylwester

Det eneste seriøse er å kreve at alle godtar kredittkort og at den virker selv om den ikke har nett, dvs. at den har reserveløsning.

Stasjonene kan selvfølgelig ha så mange andre løsninger de bare vil i tillegg som kan gi de edge etc i konkurransen om kundene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Hansi

Helt enig med Øyvind.h og sylwester. Få gjerne på plass en annen betalingsteknologi i fremtiden, men påby kortterminaler helt til den eventuelle fremtidige løsningen fungerer like bra som kort gjør per i dag. RFID fungerer bra hvis man er i samme land, men fungerer dårlig til roaming.

Elbilforeningen sier vel noe sånt som at det må bli like enkelt å fylle strøm som å tanke bensin, og da kreves (sånn jeg ser det per i dag) kortterminaler :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

asgeirn

Jeg leste Grønn Kontakts bekymring i forhold til stabilitet og ikke minst pris med kortterminaler, og synes ikke dette er riktig tid eller alternativ for en felles løsning.

På sikt kommer betaling med mobiltelefon til å bli mye mer utbredt, billigere, og ikke minst standardisert.

Her og nå mener jeg det er langt viktigere å sikre stabilitet for faste kunder, med stasjoner som fungerer selv om kommunikasjonen med sentrale systemer går ned.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hansi

Sitat fra: cra på onsdag 09. november 2016, klokken 14:31
Vipps!  :D

Vipps er kjekt det, men her trenger man vel et system som enkelt kan brukes ved roaming fra/til utland :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Øyvind.h

Sitat fra: Hansi på onsdag 09. november 2016, klokken 14:47
Sitat fra: cra på onsdag 09. november 2016, klokken 14:31
Vipps!  :D

Vipps er kjekt det, men her trenger man vel et system som enkelt kan brukes ved roaming fra/til utland :)

Jeg kunne godt brukt Vipps. Men Vipps er jo milevis fra bankkortets penetrasjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. november 2016, klokken 14:54
Jeg kunne godt brukt Vipps. Men Vipps er jo milevis fra bankkortets penetrasjon.

Det er det, så sånn sett er jeg også av dem som mener at bankkort er must nr 1, for det har absolutt alle (så godt som). Dernest er det bare å legge på hva som helst i tillegg. Vipps er veldig snertent til alskens småbetalinger. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

THE

Sitat fra: cra på onsdag 09. november 2016, klokken 15:06
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. november 2016, klokken 14:54
Jeg kunne godt brukt Vipps. Men Vipps er jo milevis fra bankkortets penetrasjon.

Det er det, så sånn sett er jeg også av dem som mener at bankkort er must nr 1, for det har absolutt alle (så godt som). Dernest er det bare å legge på hva som helst i tillegg. Vipps er veldig snertent til alskens småbetalinger. :)

Kortterminaler må også støtte kontaktløs betaling. De fleste hurtiglader for langt under beløpsgrensen på 200 kr pr lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ladov

Vil ikke RFID-brikker med 'tvungen roaming' mellom ladeoperatørene være bra nok? Altså må alle støtte samme tekniske standard(RFID) samt 'snakke sammen' i bakkant. Gjerne mulighet for 'kontantkort', lading av kort via sms/nettside osv.

Noe ala mobilroaming eller bombrikker.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

goggo

Sitat fra: ladov på onsdag 09. november 2016, klokken 15:21
Vil ikke RFID-brikker med 'tvungen roaming' mellom ladeoperatørene være bra nok? Altså må alle støtte samme tekniske standard(RFID) samt 'snakke sammen' i bakkant. Gjerne mulighet for 'kontantkort', lading av kort via sms/nettside osv.

Noe ala mobilroaming eller bombrikker.

Jo @ladov, dette ville fungere perfekt. Helst tvungen roaming mellom alle europeiske ladeoperatører som mottar offentlig støtte.  Dette kan de kjære EU politikerne våre beslutte med et pennestrøk, og det vil ikke koste dem eller skattebetalerne noen ting.

Virtuelle operatører er også et alternativ. Det vil da fungere på samme måte som vi har virtuelle operatører (Onecall, Talkmore, etc) på mobiltelefoni.
Vi har allerede en (kanskje flere?) slik virtuell operatør i Europa, nemlig Plugsurfing.
Se https://www.plugsurfing.com/en/
Jeg snakket med en representant for Plugsurfing på en Cleantech messe i Berlin i vår, og fikk da forståelsen av at de skandinaviske operatørene ikke var særlig interessert i å inngå avtale med dem...
Jeg har selv brukt Plugsurfing RFID brikken ved lading i Tyskland, og selve ladingen fungerte fint men det ser ut som de sliter med sitt backoffice system for de er utrolig trege med å fakturere i etterkant.



RFID fungerer jo veldig bra i dag, i kombinasjon med etterskuddsvis fakturering eller belastning av kredittkort via backoffice system.
Så jeg ser ingen behov for å dra bankkortet (som er en utdøende teknologi uansett...) på selve ladestasjonen.


mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Øyvind.h

Sitat fra: ladov på onsdag 09. november 2016, klokken 15:21
Vil ikke RFID-brikker med 'tvungen roaming' mellom ladeoperatørene være bra nok? Altså må alle støtte samme tekniske standard(RFID) samt 'snakke sammen' i bakkant. Gjerne mulighet for 'kontantkort', lading av kort via sms/nettside osv.

Noe ala mobilroaming eller bombrikker.

Per i dag har jeg i hvert fall 3-4 forskjellige ladebrikker. To fra fortum, en fra grønn kontakt formet som et kort og en fra elbilforeningen. Jeg aner ikke hvor de ligger. Fortum sine tror jeg ikke fungerer i det hele tatt da de har vært trøblete begge to sist jeg brukte dem for et år siden. Grønn kontakt sitt tror jeg kanskje fungerer. Elbilforeningen sin brikke aner jeg ikke om fungerer.

Å basere seg på det kaoset er for meg helt utenkelig. Noe jeg bruker så sjeldent aner jeg ikke hvor ligger når behovet oppstår. Og når de viser seg å være ustabile når jeg først finner dem og forsøker å bruke dem så faller de helt igjennom.

Når vi diskuterer en felles løsning som skal fungere for alle må vi se på hva som faktisk fungerer fint for alle.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Porsgrunn

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. november 2016, klokken 16:38

Å basere seg på det kaoset er for meg helt utenkelig. Noe jeg bruker så sjeldent aner jeg ikke hvor ligger når behovet oppstår. Og når de viser seg å være ustabile når jeg først finner dem og forsøker å bruke dem så faller de helt igjennom.

Når vi diskuterer en felles løsning som skal fungere for alle må vi se på hva som faktisk fungerer fint for alle.

Tror ikke det er usannsynlig dette fører til mindre bruk og tapte inntekter. Det må være i operatørenes interessere å få enklest mulig tilgang for nye og sporadiske kunder.   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA