Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har jeg 30KW Leaf?

Startet av VidarE, tirsdag 08. november 2016, klokken 16:00

« forrige - neste »

VidarE

Jeg vet at jeg har bestilt og betalt en slik.
Men med sprengkulde blir jeg jaggu overrasket.

Null motorvei lite motbakke hadde jeg under 40% igjen etter 5 mil.
Tempen mellom -7 og -2 . Alt kjøring i Eco og med 20 grader på varmeapparatet.

Blir ikke gammel med Leaf merker jeg. Broren min med Golf kommer lengre enn meg. Hans forbruk er langt lavere selv med frisk kjøring.

leafnor

Hvor mange timer viser bilen til full lading?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

VidarE

Jeg skal sjekke ved neste opplading.
Men det må vel finnes en identifisering av og jeg har 24 eller 30Kw !
Begynner å lure på om jeg har fått feil bil ?!

Mazzbot

Har du el eller EK skilt ?

Trykk på den blå knappen nede til høyre . Hvis du får opp 80% lading så har du 24 kWh hvis ikke har du 30 kWh .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

EV-FTW

Hmmm.
Jeg har 3 mil til jobben, hvor halvparten er på motorvei. Da 6 mil t/r.
I dag var det -7 da keg kjørte til jobb, og -2 på vei tilbake.
Startet med 97 prosent på batteriet, da forvarming trekker endel strøm
, selv om den står på lading.

Nå etter jeg kom hjem, står batteriet på litt over 60 prosent.

I helgen kjørte jeg fra Stavanger til Kristiansand. ( gjør dette ofte).
Sommerstid må jeg lade i Mandal, ca 21 mil. Nå måtte jeg lade i Flekkefjord, hadde da 15 prosent igjen på batteriet, hadde da kjørt ca 14 mil.
Men så regnet det godt, og gikk over til snø og drittvær når en kom mot Kristiansand.

Med andre ord, du skal glatt kjøre lengre enn eGolf både sommertid og vintertid, under like forhold for begge bilene, så lenge du har 30.

Meg bekjent er det ikke noe lett måte å se om du har 30 eller 24. Men du kan se det på ladetiden til 100 prosent.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

AtellusCalidus

brukte hela 68% batteri idag t/r på jobb!!! 6 mil totalt. Detta är vad minusgrader gör med räckvidden dessvärre....

Sent from my XT1092 using Tapatalk


EV-FTW

Sitat fra: AtellusCalidus på tirsdag 08. november 2016, klokken 18:07
brukte hela 68% batteri idag t/r på jobb!!! 6 mil totalt. Detta är vad minusgrader gör med räckvidden dessvärre....

Sent from my XT1092 using Tapatalk


Da må det ha vært kaldt!

Jeg bruker maks 40 prosent på 6 mil, da i 7 minus.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

VidarE

Ja her må jeg sjekke opp !
Ladet ca 13 % før jeg måtte ut igjen. Da hadde jeg 65 %, 21 % når jeg var hjemme igjen. Det var 38 Km....

VidarE

Fra 24 % til full 17.30 . Dette med standard lader (10A) .

nr1rayner

Vet ikke om det er noen lettgjenkjennelig forskjell annet enn 80% lading som er nevnt.

Noe annet er å sjekke antall % du lader pr time.
På 24kwh lader du grovt sett 10-11% på 10A og 16-20% på 16A.
Vil tro tilsvarende tall for 30kwh er ca 7-8% på 10A og 12-14% eller noe sånt på 16A...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

48 km på 24% batteri skulle tilsi 30kWh. 17 timer lading det samme.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Nå har jeg akkurat vært ute å kjørt.
Er stille, tørt og -6 grader.
Har kjørt rett i underkant av 3 mil. Med klima på 21 grader.
Hadde 64% da jeg startet, og 50% da jeg kom hjem.
Fartsgrenser 50,60 og 70.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

VidarE

Tror nok jeg har fått bilen jeg bestillte. Men kommer til å be om en batteri/ diagnose  test. Er godt fornøyd med bilen selv om den har endel irritasjons moment.
Jeg skal holde dere oppdatert på saken...

Mazzbot

Til info så bruker jeg ca 35 -45% på 41 km til jobb og med forvarmet bil . Har alltid forvarmet bil før og etter jobb ( lader på jobb ) . Om bilen står mange timer uten å lade så er den kald og da krever det mye strøm å varme den opp .

Jeg har 24 kWh Leaf .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

leafnor

Sitat fra: VidarE på tirsdag 08. november 2016, klokken 22:24
Tror nok jeg har fått bilen jeg bestillte. Men kommer til å be om en batteri/ diagnose  test. Er godt fornøyd med bilen selv om den har endel irritasjons moment.
Jeg skal holde dere oppdatert på saken...
Lufttrykket i dekkene?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA