Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av batteri

Startet av prophan, torsdag 29. desember 2016, klokken 22:57

« forrige - neste »

prophan

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Øyvind.h

Hvorfor løpe og kjøpe egentlig? Det er jo ikke rare merverdien folk flest får med dagens løsning kontra den nye med begrensninger?

Jeg venter på diverse revisjoner før jeg kjøper. Differansen i supercharger har null og niks å si for meg. Begrensingen er utelukkende positiv da den forhindrer misbruk, bedrer tilgjengeligheten og øker nettverket størrelse.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Dette er positivt, spes om en selv fortsatt får fri tilgang:)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

hnrk

Er ikke tilgang til SC inkludert i prisen til TMX og TMS da? Betyr det at prisen på bilene går ned tilsvarende det SC kostet for 40kWh-modellen i sin tid? Jeg husker ikke i farten hva det kostet for SC, men det var en ganske god haug med penger.
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

sven erik

Sitat fra: hnrk på mandag 07. november 2016, klokken 23:11
Er ikke tilgang til SC inkludert i prisen til TMX og TMS da? Betyr det at prisen på bilene går ned tilsvarende det SC kostet for 40kWh-modellen i sin tid? Jeg husker ikke i farten hva det kostet for SC, men det var en ganske god haug med penger.

koste for alle som får bil etter 1 april  uansett bil  prisen går ikke  ned

Bjoris

#5
Sitat fra: hnrk på mandag 07. november 2016, klokken 23:11
Er ikke tilgang til SC inkludert i prisen til TMX og TMS da? Betyr det at prisen på bilene går ned tilsvarende det SC kostet for 40kWh-modellen i sin tid? Jeg husker ikke i farten hva det kostet for SC, men det var en ganske god haug med penger.

Nei, nå gir Tesla litt SC med i stedenfor å redusere prisen, 400 Kw som hurtiglading er i praksis ca 1600 Kr pr år om du ser på CHAdeMO priser, 3 Kr pr min og min Leaf lader ca 0,7 kw pr min

Dette måtte komme, de tar bort de som lader for å spare 20 kr, det er veldig bra, men om de kjører samme modell for 3 nå så blir det køer uansett...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

hnrk

Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. november 2016, klokken 07:30
Sitat fra: hnrk på mandag 07. november 2016, klokken 23:11
Er ikke tilgang til SC inkludert i prisen til TMX og TMS da? Betyr det at prisen på bilene går ned tilsvarende det SC kostet for 40kWh-modellen i sin tid? Jeg husker ikke i farten hva det kostet for SC, men det var en ganske god haug med penger.

Nei, nå gir Tesla litt SC med i stedenfor å redusere prisen, 400 Kw som hurtiglading er i praksis ca 1600 Kr pr år om du ser på CHAdeMO priser, 3 Kr pr min og min Leaf lader ca 0,7 kw pr min

Dette måtte komme, de tar bort de som lader for å spare 20 kr, det er veldig bra, men om de kjører samme modell for 3 nå så blir det køer uansett...

Altså, det jeg ville frem til; da TMS opprinnelig kom, så måtte du _betale_ for tilgang til SC for den billigste modellen, og det var en ganske anseelig sum - og den summen blir jo  nå da bare 'borte' i grunnprisen til TMS og TMX.

Eller kanskje de velger å kalle det for Super-charger capable elns..
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

alda

Då blir det ännu viktigare att ta gott vara på sin klenod... Så får man många år med gratis SC-lading. Frågan är hur många år man kan ha en Tesla utan att det känns som man åker runt i en utdaterad bil, och hur det blir med kvaliteten och möjligheter att byta batteri osv?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

kjølholdt

om 10 år finnes det helt sikkert 3 part som tilbyr batterier om ikke tesla gjør det.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Bjoris

Sitat fra: hnrk på tirsdag 08. november 2016, klokken 07:55
Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. november 2016, klokken 07:30
Sitat fra: hnrk på mandag 07. november 2016, klokken 23:11
Er ikke tilgang til SC inkludert i prisen til TMX og TMS da? Betyr det at prisen på bilene går ned tilsvarende det SC kostet for 40kWh-modellen i sin tid? Jeg husker ikke i farten hva det kostet for SC, men det var en ganske god haug med penger.

Nei, nå gir Tesla litt SC med i stedenfor å redusere prisen, 400 Kw som hurtiglading er i praksis ca 1600 Kr pr år om du ser på CHAdeMO priser, 3 Kr pr min og min Leaf lader ca 0,7 kw pr min

Dette måtte komme, de tar bort de som lader for å spare 20 kr, det er veldig bra, men om de kjører samme modell for 3 nå så blir det køer uansett...

Altså, det jeg ville frem til; da TMS opprinnelig kom, så måtte du _betale_ for tilgang til SC for den billigste modellen, og det var en ganske anseelig sum - og den summen blir jo  nå da bare 'borte' i grunnprisen til TMS og TMX.

Eller kanskje de velger å kalle det for Super-charger capable elns..

Det var ca 15.000 kr, de har vært "smarte" nå og ikke tatt bort SC tilgangen og kan derfor forsvare at ikke bilen settes ned i pris... 1600 kr pr år gir jo kanskje 15.000 over bilens levetid, iallefall om en samler opp dersom kvoten ikke brukes ett år...

Uansett, dette handler om at Tesla må tjene penger, eller rettere slutte å tape så mye penger så det er bare bra at de gjør tiltak, og som andre skriver, dersom køene blir mindre av dette så er det gull og verdt penger det også, jeg betaler heller 100 kr for å komme til enn å vente 1 time, men slik jeg ser det kan det fort bli å betale 100 kr og fortsatt måtte vente om alle 3 skal få samme deal...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sven erik

for meg virker det som de er desperate  og tror jeg heller går for en annen bil der ladingen blir billigere  for en super lading blir dyr   

Bjoris

Sitat fra: sven erik på mandag 14. november 2016, klokken 04:07
for meg virker det som de er desperate  og tror jeg heller går for en annen bil der ladingen blir billigere  for en super lading blir dyr

Tesla bør snarlig komme med prisen sånn at en vet om dette blir dyrt eller ikke.

Men "En annen bil der ladingen blir billigere"? Det er litt imponerende siden du ikke vet hva prisen hos Tesla blir enda:) Sjekk f.eks Aksdal, hvor vil du stå med bilen din? Der det er 5 Leaf/Miev som kommer med ferja og skal dele på 2 ladere eller på Tesla laderene der det er 8 stk? Gitt samme pris? Tviler sterkt på at Tesla vil legge seg høyere enn CHAdeMO/CCS laderene
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

#12
Sitat fra: sven erik på mandag 14. november 2016, klokken 04:07
for meg virker det som de er desperate  og tror jeg heller går for en annen bil der ladingen blir billigere  for en super lading blir dyr   

Det der blir for dumt Sven Erik. Jeg skjønner at Teslas grense på 400kWh kanskje påfører deg noen kostnader på turene dine til Spania og at du er forbanna på grunn av det, men du drar noen konklusjoner som er helt merkelige.
En Model X som du vurderer koster 800.000+ og inkluderer 400kWh. Da blir det veldig spesielt å trekke inn Hyundai Ioniq som alternativ på grunn av prisen for lading.
Ingen tror på at du velger en bil som koster en halv million mindre for å spare noen hundrelapper eller toppen noen tusenlapper i året på drivstoff. Og ikke minst, disse hundrelappene/tusenlappene koster deg uhorvelig mange timer på ladere rundt omkring pga Teslas ladeeffekt og solide porsjon energi medbragt hjemmefra. I tillegg er det ikke engang sikkert Teslas superchargere blir dyrere enn det som er blitt bransjestandard pt. Ladingen skal jo være rimeligere enn bensin/diesel, så jeg tror ikke det blir så dyrt egentlig.

Nei dette er ikke desperasjon fra Tesla. Dette er en illustrasjon på hva Tesla mener er inkludert i forhåndsbetalt tilgang til ladenettverket. Dette rammer misbrukere og ekstreme brukere av nettverket. Snittet blir ikke berørt av dette og kan fortsatt kjøre alle langturer gratis.

Du burde egentlig juble. Istedenfor at nettverket ødelegges vil det nå vokse kraftig fordi misbruk stoppes (med tiden) og fordi de ekstreme brukerne fører til penger inn istedenfor penger ut av superchargerkassa. Som en kar på Facebook med to Tesla-taxier i drift påpekte: Betalingsviljen finnes den. Taxiene må lades og prisen for lading er lavere enn bensin/diesel, så betaling for drivstoffet var helt irrelevant.

Summen blir flere ladere og bedre tilgang til laderne som finnes. Og fortsatt gratis kjøring for snittet. Det er ikke desperasjon. Det er helt riktig og har vært ønskelig siden dag 1.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nie

Sitat fra: sven erik på mandag 14. november 2016, klokken 04:07
for meg virker det som de er desperate  og tror jeg heller går for en annen bil der ladingen blir billigere  for en super lading blir dyr
En merkelig påstand.
Desperasjon gir seg ofte utslag i irrasjonell adferd. Gjennom den annonserte endringen for superladerne gjennomfører Tesla en meget rasjonell endring av betingelsene knyttet til bruk. '

Denne endringen er solid forankret i en 100% rasjonell evaluering av brukernes adferd så lenge tilbudet har vært gratis. Hvordan dette kan tolkes som desperasjon er for meg en gåte.

Hvis  man først skal snakke om desperasjon, vil jeg vel si at den siterte reaksjonen fra  sven erik er mer desperat enn Teslas justering av superlade-tilbudet.

fonberg

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 08. november 2016, klokken 09:12
om 10 år finnes det helt sikkert 3 part som tilbyr batterier om ikke tesla gjør det.

Rimelig å anta at tredjeparts batterier er å få om 4-5 år vil jeg si, da er garantitiden ute for de første TMS-ene som kom på markedet.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA