Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva har dere tenkt å gjøre med skiene?

Startet av Jumbo, torsdag 29. desember 2016, klokken 22:45

« forrige - neste »

Jumbo

Hei

Vurderer å lease elbil som må klare 40 km og morgenen, så venter m hel dag og 40 km hjem på ettermiddagen. Dette må den klare hele året, sommer som vinter, på motorvei.

Noen som har ideer om hva som kan passe og som er sammenlignbart med andre billige fossilbiler ift. kostnader til leasing og drift?

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Jumbo

Jepp, jeg fant også det tilbudet der. Men synes ikke 4.500,- pr.mnd var billig sånn umiddelbart.
Men der tar jeg kanskje feil?

arthur

Det så faktisk ganske interessant ut, men til syvende og sist blir det vel et slags "veddemål" mht restverdi etter 12 eller 24 måneder?

Et raskt regnestykke tilsier at dette tilsvarer en restverdi på 63% etter 24 måneder som ikke høres helt urimelig ut, men på den annen side tror jeg at jeg gjerne hadde kjøpte en slik bil to år gammel til 160.000. Har basert min "kalkyle" på rent på 2% av kjøpesum 250.000 og at forsikring (høy bonus), årsavgift og service totalt utgjør rundt 8.000 per år.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

dolsen

Tror nok ikke du får en ny Ioniq EV med skinn til 250.000, ellers er jeg ganske enig i det du skriver. Leasingtilbudet ser ganske bra ut - det er jo lagt opp til at de skal tjene penger på det, og det gjør de nok. Men jeg synes likevel at 4500/mnd med forsikring og service var OK. Trekker man ut eksempelvis 4 000 i forsikring per år og 2000 kroner i service er man nede i kost per år på 48 000,-. Hvis man i tillegg, som du nevner, trekker ut finanskost på 2% av kjøpesum (si 270 000,-), blir dette 8 800,- de to første årene. Dvs. at det faktiske "verditapet", gitt disse forutsetningen, i dette leasingtilbudet er på 54 000 - 6 000 - 4 400 = 43 600 per år.

Da kan man jo vurdere slik som du, om man vil kjøpe en to år gammel Ioniq til 182 800 (67,7% restverdi).

Noen vil nok få både dyrere/billigere forsikring, service eller lån - men tror dette eksemplet er ganske reelt.

arthur

Noe særlig billigere service, lån og/eller forsikring enn vi begge vel legger til grunn tror jeg skal bli vanskelig?

Privatleaset selv en Toyota i 2010 for tre år og da regnet Toyota finans selv med en restverdi på 67% og det tapte de stort på!

Jeg kommer for egen del til at hvis man er usikker på hva man skal gjøre og gjerne vil ha en ny (el) bil så er dette en fornuftig deal hvis denne bilen ellers er en god kandidat!

Med andre ord høres muligens 4500 per måned dyrt ut, men kan vise seg å være billig og sånn sett gir et godt bilde av hva en bil faktisk koster!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

dolsen

Sitat fra: arthur på tirsdag 08. november 2016, klokken 09:29
Noe særlig billigere service, lån og/eller forsikring enn vi begge vel legger til grunn tror jeg skal bli vanskelig?

Privatleaset selv en Toyota i 2010 for tre år og da regnet Toyota finans selv med en restverdi på 67% og det tapte de stort på!

Jeg kommer for egen del til at hvis man er usikker på hva man skal gjøre og gjerne vil ha en ny (el) bil så er dette en fornuftig deal hvis denne bilen ellers er en god kandidat!

Med andre ord høres muligens 4500 per måned dyrt ut, men kan vise seg å være billig og sånn sett gir et godt bilde av hva en bil faktisk koster!

Det har du nok rett i, men vet ikke hvor vrang de er på å tilbakebetale depositum på 9 000, slik at det muligens går opp i opp.

Helt enig i at dette tilbudet virker bra, gitt at man har lyst på bilen da. Mye som skjer på bil-fronten fremover, og det er vanskelig å spå restverdi to år frem i tid - noe Toyota finans tydeligvis lærte allerede i 2013  ;)

arthur

Denne "vrienheten" som ofte vises til er etter min erfaring nokså overdreven for de aksepterer en god del av "bruksmerker" ved tilbake-levering av bilen.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

dolsen

Hehe, det kan nok stemme. Er vel ikke utenkelig at folk flest har lyst til å EIE bilen, og dermed prøver å finne argumenter for dette.

Kristine Svang

Her var det mange gode ideer! Hehehehehe, nei bytter ikke hunden, men det er en stor labradorhanne jeg har! Når det er sagt har jeg ikke prøvd Tesla, jeg har avskrevet den for dyr for oss. Vi kjøper heller ponni, før vi kjøper bil til 800 K  ;D Og den Nissa'en falt ikke i smak hos gubben. Er jo litt enig, vakker var den ikke......

Da kjøper vi oss hybrid (Passat) inntil videre og håper det snart kommer noen spenstige, store, flotte men rimelige biler de nærmeste årene :-)

Gurba

Sitat fra: Kristine Svang på onsdag 09. november 2016, klokken 14:42
Her var det mange gode ideer! Hehehehehe, nei bytter ikke hunden, men det er en stor labradorhanne jeg har! Når det er sagt har jeg ikke prøvd Tesla, jeg har avskrevet den for dyr for oss. Vi kjøper heller ponni, før vi kjøper bil til 800 K  ;D Og den Nissa'en falt ikke i smak hos gubben. Er jo litt enig, vakker var den ikke......

Da kjøper vi oss hybrid (Passat) inntil videre og håper det snart kommer noen spenstige, store, flotte men rimelige biler de nærmeste årene :-)

Tror du har bommet litt på tråden din nå. :)

utlending1

Jeg er i en slik avtale per nå med en Leaf 30 kWt-utgave til 3500 per måned, og kan si at vi er storfornøyde. Bilen skal riktignok inn for tilbakelevering i mars, men tipper det skal gå fint uten problemer. Tror det er NAF som vurderer/takserer bilen ved tilbakelevering, og det ble gitt en brosjyre knyttet til hva som regnes som normal bruk og ikke.

Hopper over til Ioniq i mars måned for 4500 i mnd. Nå priser de jo Leaf til.henholdsvis 4500 (24 måneder) og 5000 (12 måneder). Så dette er en god deal!

knut.aulie

Sitat fra: utlending1 på torsdag 10. november 2016, klokken 17:12
Jeg er i en slik avtale per nå med en Leaf 30 kWt-utgave til 3500 per måned, og kan si at vi er storfornøyde. Bilen skal riktignok inn for tilbakelevering i mars, men tipper det skal gå fint uten problemer. Tror det er NAF som vurderer/takserer bilen ved tilbakelevering, og det ble gitt en brosjyre knyttet til hva som regnes som normal bruk og ikke.
Hvis det går greit med tilbakeleveringen, hvor mye vil det ha kostet deg pr kilometer å lease Leafen ca?
Tenker ikke på drivstoff, men inkludert kontantbeløp.

utlending1

Det er ingen forskuddsbetaling - kun månedsleien (sett bort i fra depositumet på månedsleien x2 som man får tilbake ved tilbakelevering). Jeg har 20 000 km inkludert, og 0,8 kr per overkjørte kilometer. Vi lander på ca 30 000 km, som vil gi følgende regnestykke:

(42000 kr + 8000 kr)/(10000 km+20000 km)=1,66 kr per kilometer.
Legg på strøm i garasjen til 200 i mnd (tilsvarer 2500 km kjøring ved 30 000 km årlig), som vil gi tillegget på 0,08 kr per kilometer (200 kr / 2500 km). Totalkostnaden per kilometer blir da 1,74 kr per kilometer.

Det er billig synes jeg for en leasingavtale med såpass kort tidshorisont. Legg på utleieinntekter fra bilutleie (Nabobil, GoMore etc), og vi snakker et veldig billig bilhold! ;D

utlending1

I tilfelle med Ioniq til 4500 kr/mnd, 20000 km inkludert årlig og 1 kr per overkjørte kilometer (som det nå er endret til) i tilfelle med 30000 km årlig blir det noe ala dette:

(54000kr+10000kr)/(20000km+10000km)=2,133 kr. Legg til strømkostnaden (0,08 kr per kilometer), så lander man på ca 2,21 kr per km. Dyrere enn Leaf jeg har nå (1,74 kr per kilometer), men fortsatt billig synes jeg tatt i betraktning at Ioniq er en bedre bil på utrolig mange måter.

Så kommer utleieinntekter på toppen av det hele i tilfellet med Ioniq også. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA