Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Motstand mot Opel

Startet av Pallesnekkern, torsdag 29. desember 2016, klokken 17:37

« forrige - neste »

Pallesnekkern

I dag opplevde jeg redusert ytelse på vei hjem fra jobb.
Jeg tråkket gassen hardt i bånn og det føltes ut som om bilen har mistet 70hk. Var i utgangspunktet i Eco-pro, men skiftet over til comfort uten at det hjalp.

Det var -7 grader, batteriet var på ca 90% og jeg hadde stilt inn avreisetid, slik at batteriet burde være oppvarmet. Jeg er rimelig sikkert på at det ikke var slik når jeg prøvekjørte en 60ah i februar.

Den blå power-baren i displayet går ikke like langt opp til høyre og venstre som jeg er vant til.

Noen som har opplevd noe liknende?

Ingeniøren

Høres ikke riktig ut - trolig har bilen gått i en form for beskytte modus. Hørte en som opplevde det samme når han kjørte bilen helt tom - noe rart med displayet.

Snakk med verkstedet !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

Dette skjer med meg også, hver gang jeg har forvarmet uten å ha vært tilkoblet strøm - altså blir da kun kupeen forvarmet.

Jeg er blitt fortalt at det skal være slik for beskyttelse av batteriet når det er iskaldt. Kjenner det veldig tydelig faktisk :)
Synes det er litt coolt.

Så fort jeg har kjørt en stund merker jeg hestekreftene våkne til liv i takt med at batteriet blir varmt.

Dette kan være en vemmelig opplevelse ved et eventuelt forsøk på forbikjøring i høy hastighet (f.eks på E6) om batteriet ikke har rukket å bli varmt.

Husk at batteriet ikke forvarmes om du ikke er tilkoblet strøm! Ei heller om avreisetid blir satt under 3 timer før avreise.

Pallesnekkern

Jeg var tilkoblet strøm og forvarming var programmert 8 timer i forveien.


Ingeniøren

Har aldri merket noen spesiell forskjell i ytelse på bilen selv ned i -15C med bil rett ut av kald garasje hjemme eller på jobb. Lader sann cirka annehver dag på jobb og lading er normalt ferdig ved lunsj tider. Har aldri brydd meg om forvarming av batteriet.

Er batteriet på den nye annerledes i kulde  ?

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

@pallesnekkern - Da misforstod jeg deg. Trodde den ikke var tilkoblet siden jeg leste "90% strøm på batteriet".

@ingeniøren - Jeg "lærte" dette i i3``s facebookforum, at om det er veldig kaldt vil bilen selv forhindre max pådrag for å beskytte batteriet samt de mekaniske delene som da tåler litt mindre i kulda.

Dette virket da logisk for meg siden jeg selv merker det så godt på i3``n min.

Hvis jeg i iskaldt vær, gjerne tidlig i turen, tråkken klampen i bunn kan jeg kjenne en slags "kraft" som holder igjen akselrasjonen helt tydelig.

Om dette er noe nytt med det nye batteriet vet jeg ikke. Om det er "helt riktig" det jeg har "lært" kan jeg heller ikke garantere, men jeg er rimelig sikker på at det er dette som skjer.

Klykken

Se i displayet over rattet og se til at det ikke er felt som "mangler" i ePower-markeringen (som her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28861.msg523844.html#msg523844). Hvis så er det en beskyttelsesmodus som er aktivert de andre sier. Ved minusgrader, uten tidsinnstilt forvarming minst tre timer i forveien, vil bilen ha redusert effekt fordi driftstemperatur er for lav. Ved lav SOC vil effektuttak være redusert også.

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Pallesnekkern

Det eneste jeg kan tenke meg er at forvarming av batteriet ikke er utført, fordi jeg i løpet av arbeidsdagen ikke fikk ladet helt fullt, kun til ca 93%. Kanskje den da har prioritert lading isteden for å varme batteriet?  Skal prøve å teste dette i morgen.

I dag, på vei til jobb, hadde jeg ikke forvarmet, men jeg kjørte så hardt jeg kunne, med full varme for å prøve å varme opp batteriet. Forbruket ble 23kw/t per 100km, og etter 18km var det fortsatt ikke full ytelse på bilen.  Det var -4 grader.


Klykken

Driftstemperatur skal kunne holdes når bilen lades, mener jeg. Ikke opplevd annet jeg, selv når det har vært ned mot 20-. Kan iallefall ikke huske at det har vært et problem. Dette er med min 14'-modell og med fjorårets software.

Har også kjørt bilen i ca -5 grader noen dager nå, og selv uten forvarming etter en dag på jobb (ca 8 timer i kulden) hatt tilnærmet fullt skyv rett fra kaldstart uten lading med ca 70% SOC. Riktig nok litt "spakere", men ikke slik at den virker uresponsiv og daff som når bilen er i "redusert modus". Er ellers kun forvarming på morgenen her.

Spørs om det er no galt med din bil da?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Pallesnekkern

Det kan være min bil det er noe galt med, men det kan også være at det nye batteriet er mer følsomt for temperatur, eller at BMW er mer forsiktig med batteriet med hensyn på garanti.

Skal teste litt og eventuelt snakke med forhandler.


Orbit

Ta også en titt på hva bilen mener om utetemperatur i det vanlige displayet, og batteritemperatur i servicemeny. Dersom f.eks. den ikke får en temperaturmåling fra batteriet, vil det muligens kun være utetemperatur som styrer oppførsel (som en fail safe)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. november 2016, klokken 11:22
Ta også en titt på hva bilen mener om utetemperatur i det vanlige displayet, og batteritemperatur i servicemeny. Dersom f.eks. den ikke får en temperaturmåling fra batteriet, vil det muligens kun være utetemperatur som styrer oppførsel (som en fail safe)
Hvis ikke bilen får temperaturverdi fra batterier, er jeg rimelig sikker på at bilen ikke vil starte, eller effekten reduseres ned til at du maks klarer å kjøre mellom 30 og 50km/t.
En kan fort bli lurt etter hvert, fordi en blir vant med akselerasjon og regenerering. Så før en konkluderer med at en har redusert effekt, så kan en filme hastigheten mens en kjører fra 0-100. (80), og se om det faktisk går for sakte.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Zuexi

Får bilen min iløpet av uken.

Dilemma:
Står hjemme i lun garasje (på vinterstid  min. 5 grader). Har ca 3 km til jobb. Har idag utendørs parkering med lademulighet.
Er mye på farten i jobben, men mye småkjøring. (Kundebesøk, ca times tid)
Har mulighet til å leie meg plass i oppvarmet garasjeanlegg (+18 grader der idag)

Så hva er best for batteriet, ytelse o.l? Stå inne uten lading? Eller ute med lading?

Hvis jeg har skjønt det riktig hjelper det lite å stå ute tilkoblet lader, da forvarming uansett tar minst 3 timer?

LMOR

Forvarming av batteriet tar mellom 15min og 1t, typisk 30m. De tre timene er worse case når du bare har 6A tilgjengelig.

Forvarming av batteriet går bare opp til 10 grader, så hvis bilen kan stå inne over 10grader varmt så blir batteriet varmest av det.

Men det som trekker mest strøm er oppvarming av kupeen, så det som da gir mest rekkevidde er å stå ute med tilgang til strøm.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Usikker på detta

Jeg ble nysgjerrig på dette og kontaktet min forhandler.
Han forteller at det ikke er unormalt med redusert ytelse når batteriet er kaldt. Dette gjelder også på andre bilmerker han selger + div. hybrider.

Hvorfor noen merker mer enn andre er en gåte, men mange faktorer kan spille inn - f.eks om noen lagrer bil i garasje eller av andre årsaker har en "lunere" bil ved oppstart.

En annen ting jeg også ble fortalt, som overrasket meg veldig, er at batteriet faktisk vil la seg forvarme selv om man ikke er tilkoblet strøm - HVIS det er rikelig med rekkevidde på bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA