Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser og utstyrspakker klare

Startet av Tesla-man, torsdag 29. desember 2016, klokken 13:00

« forrige - neste »

Muffinman

Også postet her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29601.msg524675.html#msg524675

For øvrig er det jo slett ikke slutt på "gratis" superlading da den aldri har vært nettopp "gratis", men inkludert i bilprisen. Det nye er at det er begrensninger på hvor mye som er inkludert, og bare for biler bestilt fra og med neste år.

...blir vel noen taxiselskaper som bestiller seg frampå nå vil jeg tro.

cra

Et aldri så lite pluss for oss som har "gamle" biler. :)  Blir spennende å se hva det faktisk vil koste, men dyrere enn fossilt blir det nok aldri.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kristian O

Litt synd at man ikkje lenger reiser "gratis" når man skal reise til f.eks syd- europa.
Alt i alt veldig positivt, og ikkje minst en enkel logikk. At det er enkelt å forholde seg til er det viktigste, samt at det blir slutt på unødig bruk av SC  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

cstromme

Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Veggen

Veldig bra!
Det var åpenbart at mange brukte ladenettet på en måte det aldri var ment.

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

MrBacardi

Siste rest av gjerdesitterne hopper nok ned fra gjerdet og trykker på bestillknappen nå. :)

Smart trekk av Tesla dette, de får en ekstra boost på S og X salget før Model 3 dukker opp. Og Tesla måtte jo på et eller annet tidspunkt gjort et slikt trekk før superladerne druknet.

Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016


GeirHM

Dette er en dårlig nyhet. Ikke for deg og meg. Vi beholder våre early-adaptor privilegier. Det er ikke en gang av større betydning for det norske markedet siden strøm er så billig her og opplegget skal reflektere prisene på strømleveransene lokalt. Men denne formuleringen er problematisk for videre implementering av elbiler (som hovedsaklig er tesla) på det store bilmarkedet verden over: "...Utover dette vil det være en liten avgift for Supercharging som belastes inkrementelt og koster mindre enn å fylle tanken på en sammenlignbar bensinbil." Betyr dette at dansker som har en av Europas høyeste strømpriser skal betale bare litt mindre enn det det koster å tanke deres fossilbiler? Dansker (og de fleste andre europere) må kjøpe sine Tesla med de samme avgiftene (omtrent) som de betaler for andre biler. Hvorfor skal de velge Fremonts biler da? Nei, dette er ikke bra. Vi har ikke nådd noe tipping point ennå. Elbilen er fortsatt en umoden teknologi. Det er det visst flere enn Dagens Næringsliv som ikke har fått med seg.

Hva er det dere holder på med Tesla?

o.b.lix

Tesla skal ikke tjene penger på tjenesten (strømmen), sier de. Men de skal heller ikke tape.

Derfor kan superladerprisene være ulike for de forskjellige land. Mest sannsynligvis betaler du samme pris overalt i Europa, mens en danske betaler en annen pris.

For det ser ut som man kjøper "credits" dvs påfylling på din side på Tesla, som blir belastet ditt Visa/Mastercard. Og prisene settes der individuelt for hvert land.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

zbk

Jeg tror også at den psykologiske effekten av endringen er mye større enn det som er den faktiske praktiske effekten.

Jeg er redd for at Tesla med denne endringen gir fra seg et av de største mentale fortrinnene de ville hatt for å selge M3 i konkurranse med de andre modellene som kommer.

Selv om det annonseres med "litt gratis" så er det folk føler at de må betale. Dermed vil veien til en Leaf2, I5, eller hva som måtte være tilgjengelig om et par år, være bli mye kortere enn det ellers vil være. Tesla gir dermed fra seg muligheten til å ta en "premium" pris fordi kjøperne overvurderer verdien av den gratis superladingen.

Nå vet jeg ikke om endringen kommer pga misbruk av SC-bruken, men dersom dette er primærdriveren tror jeg det hadde vært bedre å begrense topplading med å feks prise lading over 80% og på ladere nær hjemme (strøtanker, ikke gjennomtenkt). Da hadde massene fortsatt trodd de hadde "gratis" lading og oppført seg deretter.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Muffinman

#12
En tanke kan være å gradere hvor mye som er inkludert ved kjøp. For eksempel kan man beholde standardpakken på 400kWh årlig, men gjøre det mulig å betale for en utvidet pakke ved kjøp. Slik kunne man fremdeles  beholde samme bekymringsfrie ladingen som nå og samtidig unngå at gnierne opptar ladeplasser unødig.

alda

Sitat fra: Kristian O på mandag 07. november 2016, klokken 15:40
Litt synd at man ikkje lenger reiser "gratis" når man skal reise til f.eks syd- europa.
Alt i alt veldig positivt, og ikkje minst en enkel logikk. At det er enkelt å forholde seg til er det viktigste, samt at det blir slutt på unødig bruk av SC  :)
Det är ju fortfarande gratis SC-lading worldwide för bilar producerade innan 1.1.17 - eller är det bara gratis obegränsat i hemlandet?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Muffinman

SitatDisse endringene vil ikke påvirke nåværende eiere eller nye Teslaer bestilt før 1. januar 2017, så lenge de leveres før 1. april 2017.
Litt merkelig formulering her. "Vil ikke påvirke nåværende eiere" kan jo tolkes dithen at restriksjoner trer i kraft når bilene bytter eier. Men andre del av setningen "..eller nye Teslaer bestilt før 1. januar 2017" tyder jo på at så ikke er tilfelle, og at det er fri bruk i bilens levetid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA