Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser og utstyrspakker klare

Startet av Tesla-man, torsdag 29. desember 2016, klokken 13:00

« forrige - neste »

Thor2014

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. november 2016, klokken 11:23
SitatDisse endringene vil ikke påvirke nåværende eiere eller nye Teslaer bestilt før 1. januar 2017, så lenge de leveres før 1. april 2017.
Litt merkelig formulering her. "Vil ikke påvirke nåværende eiere" kan jo tolkes dithen at restriksjoner trer i kraft når bilene bytter eier. Men andre del av setningen "..eller nye Teslaer bestilt før 1. januar 2017" tyder jo på at så ikke er tilfelle, og at det er fri bruk i bilens levetid.
Eiere burde vært byttet med biler

Amoss

Sitat fra: zbk på tirsdag 08. november 2016, klokken 10:08
Jeg er redd for at Tesla med denne endringen gir fra seg et av de største mentale fortrinnene de ville hatt for å selge M3 i konkurranse med de andre modellene som kommer.

Dette har du forsåvidt helt rett i, men på den annen side så er dette en endring som før eller siden - og helst før Model 3 kom på banen - bare måtte komme, og effekten av "gratis lading" ville begrenset seg dersom alle ladere var fulle hele tiden.

Det har kommet mange forslag på hvordan dette kunne løses, og slik jeg ser det så er denne endringen noe bortimot den enkleste og greieste måten de kunne gjøre det på. For en normal bruker som drar på langtur ett par ganger i året så er superladingen fortsatt gratis på disse turene, for de som stadig må bruke dem så blir det fortsatt god økonomi relativt til å fylle fossiler. Så gjenstår det å se hvor mye de velger å ta for denne ekstra ladingen, om det fortsatt blir "nesten gratis" eller bare "billigere enn fossilene".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 08. november 2016, klokken 09:54
Dette er en dårlig nyhet. Ikke for deg og meg. Vi beholder våre early-adaptor privilegier. Det er ikke en gang av større betydning for det norske markedet siden strøm er så billig her og opplegget skal reflektere prisene på strømleveransene lokalt. Men denne formuleringen er problematisk for videre implementering av elbiler (som hovedsaklig er tesla) på det store bilmarkedet verden over: "...Utover dette vil det være en liten avgift for Supercharging som belastes inkrementelt og koster mindre enn å fylle tanken på en sammenlignbar bensinbil." Betyr dette at dansker som har en av Europas høyeste strømpriser skal betale bare litt mindre enn det det koster å tanke deres fossilbiler? Dansker (og de fleste andre europere) må kjøpe sine Tesla med de samme avgiftene (omtrent) som de betaler for andre biler. Hvorfor skal de velge Fremonts biler da? Nei, dette er ikke bra. Vi har ikke nådd noe tipping point ennå. Elbilen er fortsatt en umoden teknologi. Det er det visst flere enn Dagens Næringsliv som ikke har fått med seg.

Hva er det dere holder på med Tesla?

Dette er en god nyhet. Det kommer jo stadig rapporter om at endel av SCene i Danmark er håpløse å bruke da lokale Tesla-eiere står i kø for å spare noen kroner på å slippe å lade hjemme. SC Lier og Solli har de samme tendensene til tider. Det er ikke slik nettverket skal brukes. Med en begrensning på 400kWh i året får de fleste kjørt langturene sine uten å betale for det, samtidig som man blir nødt til å lade hjemme eller der man overnatter for at det ikke skal koste ekstra. Bra Tesla!
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

alda

Tippar detta är ett första steg mot betald SC-laddning för alla Tesla-ägare.

Det kommer gå gradvis för att det inte ska påverka salgstallene, men så småningom kommer det kosta lite varje gång man laddar - för alla. Typ som Icloud-lagring kostar 8 kroner i månaden för alla Iphone-användare... Telsa blir bilproducenternas Apple...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Thor2014

Sitat fra: alda på tirsdag 08. november 2016, klokken 12:14
Tippar detta är ett första steg mot betald SC-laddning för alla Tesla-ägare.

Det kommer gå gradvis för att det inte ska påverka salgstallene, men så småningom kommer det kosta lite varje gång man laddar - för alla. Typ som Icloud-lagring kostar 8 kroner i månaden för alla Iphone-användare... Telsa blir bilproducenternas Apple...
Det blir nok vanskelig ettersom bilene allerede er solgt med superlading ut bilens levetid.
De har forøvrig endret oversettelsen
https://www.tesla.com/no_NO/blog/update-our-supercharging-program

alda

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 08. november 2016, klokken 14:23
Sitat fra: alda på tirsdag 08. november 2016, klokken 12:14
Tippar detta är ett första steg mot betald SC-laddning för alla Tesla-ägare.

Det kommer gå gradvis för att det inte ska påverka salgstallene, men så småningom kommer det kosta lite varje gång man laddar - för alla. Typ som Icloud-lagring kostar 8 kroner i månaden för alla Iphone-användare... Telsa blir bilproducenternas Apple...
Det blir nok vanskelig ettersom bilene allerede er solgt med superlading ut bilens levetid.
De har forøvrig endret oversettelsen
https://www.tesla.com/no_NO/blog/update-our-supercharging-program
Jo, men hur länge varar dom bilarna? Not forever...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

GeirHM

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. november 2016, klokken 12:04
Sitat fra: GeirHM på tirsdag 08. november 2016, klokken 09:54
Dette er en dårlig nyhet. Ikke for deg og meg. Vi beholder våre early-adaptor privilegier. Det er ikke en gang av større betydning for det norske markedet siden strøm er så billig her og opplegget skal reflektere prisene på strømleveransene lokalt. Men denne formuleringen er problematisk for videre implementering av elbiler (som hovedsaklig er tesla) på det store bilmarkedet verden over: "...Utover dette vil det være en liten avgift for Supercharging som belastes inkrementelt og koster mindre enn å fylle tanken på en sammenlignbar bensinbil." Betyr dette at dansker som har en av Europas høyeste strømpriser skal betale bare litt mindre enn det det koster å tanke deres fossilbiler? Dansker (og de fleste andre europere) må kjøpe sine Tesla med de samme avgiftene (omtrent) som de betaler for andre biler. Hvorfor skal de velge Fremonts biler da? Nei, dette er ikke bra. Vi har ikke nådd noe tipping point ennå. Elbilen er fortsatt en umoden teknologi. Det er det visst flere enn Dagens Næringsliv som ikke har fått med seg.

Hva er det dere holder på med Tesla?

Dette er en god nyhet. Det kommer jo stadig rapporter om at endel av SCene i Danmark er håpløse å bruke da lokale Tesla-eiere står i kø for å spare noen kroner på å slippe å lade hjemme. SC Lier og Solli har de samme tendensene til tider. Det er ikke slik nettverket skal brukes. Med en begrensning på 400kWh i året får de fleste kjørt langturene sine uten å betale for det, samtidig som man blir nødt til å lade hjemme eller der man overnatter for at det ikke skal koste ekstra. Bra Tesla!

Ja det er sikkert bra for trafikkavviklingen på de ulike ladestasjonene. Og det er kjempebra for oss som allerede har kjøpt bilen, eller som har en ny i bestilling og som få den i god tid før 1. april neste år. - Ja de som har bil med AP.2.0 og friplass på SC'ene må være de virkelige vinnerne. - Vi får bedre armslag når vi lader. Men som et strategisk grep er det problematisk å innføre betaling nå fordi det kan bli et hinder for utbredelsen av elbil i nye markeder. Og det er ikke bra, Tesla!

o.b.lix

Kan garantert kjøpe pakke med "full pupp" som tilvalg til S og X i fremtiden også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GeirHM

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 08. november 2016, klokken 17:18
Kan garantert kjøpe pakke med "full pupp" som tilvalg til S og X i fremtiden også.

Det står det ikke noe om på bloggen deres. - Og jeg har vanskelig for å tro at det kommer. Fordi det impliserer at noen skal kunne ha fri tilgang. Hvor blir det av det med at SC'ene bare skal brukes på langtur da?

inverter

Jeg tenker at dette er greit.

Har du råd til å kjøpe deg en Tesla så har du råd til å betale for "overforbruk" av superlader.

Hvis ikke så er det bare å kjøpe en Ampera E og se om det er veldig mye bedre. Tenker da på det "ladekorthelvete" som en må gjennom på utenlandsturer...

AppleKnocker

Er mer målrettet angrep mot de som okkuperer en SuC nær hjem eller bolig, hadde vært å ta betalt pr kwh ved SuC i nærheten av der man bor/jobber (tar det for gitt at Tesla klarer å finne ut av det når de sporer bilene våre til enhver tid), og så fortsette med "gratis" (les: forhåndsbetalt) supercharging når man virkelig er på tur.

Men: dersom prisen går ned med ca 10 000,- pr bil og man til gjengjeld må betale for Supercharging, vil nok de fleste tjene på det.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kiefer

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 08. november 2016, klokken 09:54
Dette er en dårlig nyhet. Ikke for deg og meg. Vi beholder våre early-adaptor privilegier. Det er ikke en gang av større betydning for det norske markedet siden strøm er så billig her og opplegget skal reflektere prisene på strømleveransene lokalt. Men denne formuleringen er problematisk for videre implementering av elbiler (som hovedsaklig er tesla) på det store bilmarkedet verden over: "...Utover dette vil det være en liten avgift for Supercharging som belastes inkrementelt og koster mindre enn å fylle tanken på en sammenlignbar bensinbil." Betyr dette at dansker som har en av Europas høyeste strømpriser skal betale bare litt mindre enn det det koster å tanke deres fossilbiler? Dansker (og de fleste andre europere) må kjøpe sine Tesla med de samme avgiftene (omtrent) som de betaler for andre biler. Hvorfor skal de velge Fremonts biler da? Nei, dette er ikke bra. Vi har ikke nådd noe tipping point ennå. Elbilen er fortsatt en umoden teknologi. Det er det visst flere enn Dagens Næringsliv som ikke har fått med seg.

Hva er det dere holder på med Tesla?

Jeg tror som ikke man skal være så bekymret for Tesla ejere i Danmark. Den danske regering har helt og aldeles stoppet alt salg af el-biler her i landet, og de få der bliver solgt nu er slet ikke nok til at det kan betyde noget som helst hvad angår SuC i Danmark. Det gælder både nuværende teslaer og den kommende Model 3. Den kommer til at være markant dyrere end en tilsvarende Mercedes E-klasse og endda for en mindre bil.

De nuværende 3500-4000 danske teslaer der findes er allerede nok til at fylde de danske SuC'er og de er jo alle købt før 1.1.2017.

Vi har i DK 30% afgift i øjeblikket på en el-bil og det stiger til 60% den 1.12017 for at stige til 90% året efter. Dertil skal selvfølgelig tillægges de 25% moms vi også har...

Så nej, elbiler er noget de andre lande i verden har...

For at være helt ærlig synes jeg det er lidt noget pjat det Tesla har gang i, de kunne lavet dette på Model 3 og så stadig lade det være inkluderet i deres premium biler Model S og X. Prøv og kør en tur ned igennem Tyskland, men holder jo helt alene på deres SuC'er. Det er kun i NO, DK, NL og CH at der kan være en smule kø en gang imellem.

Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

El-boy

Sitat fra: alda på tirsdag 08. november 2016, klokken 12:14
Tippar detta är ett första steg mot betald SC-laddning för alla Tesla-ägare.

Det kommer gå gradvis för att det inte ska påverka salgstallene, men så småningom kommer det kosta lite varje gång man laddar - för alla. Typ som Icloud-lagring kostar 8 kroner i månaden för alla Iphone-användare... Telsa blir bilproducenternas Apple...
En riktig og viktig beslutning for at Tesla skal kunne fortsette som selskap som pr. i dag.
Gratis superlading drenerer veldig mye resurser under Tesla's svake grunnmurer. Dette kunne ikke fortsette slik som idag og øke i omfang. Bedre å stoppe nå enn å ta dramatiske steg når problemet og kostnadene blir for store (les konkurs). For oss som bruker superlading noen ganger i året er det viktigere at det er ledig superlader der vi kommer enn at det koster ett par hundrelapper de gangene superlader brukes. Så jeg ønsker denne endringen velkommen.

Bjoris

Min DS sier at selv med levering etter 1.4.2017 så får min bil fri SC. Det skulle ikke være mitt problem om Tesla somlet med leveringen. Antar det gjelder for alle som før har fått leveringstid før denne datoen... Greit å vite:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Ellemelle

Vil tro at denne leveringsklausulen er for å fange opp de som bestiller bil nå men avtaler levering i desember neste år. Jeg ville ihvertfall prøvd meg på det, og satset 15000 kroner på at jeg dermed rakk å få både et 100-batteri og fortsatt gratis SC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA