Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmeseter

Startet av Porsgrunn, torsdag 29. desember 2016, klokken 11:41

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#30
Sitat fra: Rio på torsdag 10. november 2016, klokken 20:11Dette med batterimangel.... er det noe som noen mener skjer nå, eller om noen år?

Hvem er det som sier at salg av batterier øker så raskt at fabrikkene ikke kan bygges ut raskt nok?
Det skjer om de store bilselskapene skal skalere opp produksjonen raskt. Her kan du se en oversikt over produsentene: https://cleantechnica.com/2016/07/31/panasonic-dominates-ev-battery-cell-production-rankings-gigafactory-horizon/

Trekker man i fra Panasonic (som Tesla har sikret seg) og BYD (som produserer kun til sine egen biler) så blir det i år produsert ca 7 GWh med batterier. Det er nok til ca 115.000 elbiler med 60 kWh batteri. Forrige år ble veksten for selskapene utenom Panasonic og BYD på 60%, altså om vi antar denne veksten fortsetter, så vil alle bilprodusentene utenom Tesla og BYD produsere til sammen:

2016: 115.000 biler med 60 kWh batteri
2017: 184.000 biler med 60 kWh batteri
2018: 295.000 biler med 60 kWh batteri
2019: 471.000 biler med 60 kWh batteri
2020: 754.000 biler med 60 kWh batteri

Hele denne kurven ligger under planene til Teslas produksjon. Men hva betyr det? Vel, det betyr at batteriselskapene som skal levere batterier til alle de andre bilselskapene må virkelig gasse på. 60% årlig vekst er ikke i nærheten av nok.

Vil de klare det? Jeg tviler sterkt. Ser man f.eks på LG Chem, som flere store vestlige bilselskaper setter sin lit til (GM, VW, Volvo, Renault, Faraday Future), så makses dagens fabrikker ut rundt 3 GWh/år (ca 50k biler per år med 60 kWh batteri), og de har kun en ny fabrikk i bygging. Det betyr at i beste fall vil de klare sånn ca 60% årlig vekst, de nærmeste ~3-4 årene. Og skal de klare mer enn 60% må de sette i gang med bygging av store nye fabrikker *nå*, der de kanskje kan bli operative om tidligst 2-3 år. Men LG Chem har brent seg på å bygge for store fabrikker før, så de venter på kontrakter. Og bilselskapene venter med å inngå langsiktige leveransekontrakter til de ser at det finnes etterspørsel. Ting tar tid, og i mellomtiden stormer Tesla og BYD fremover.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Jeg tenker det går relativt greit, faktisk. Har man bygget en fabrikk så bruker man copy-paste, og bygger et par til (langt raskere) dersom det er behov for det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rio på torsdag 10. november 2016, klokken 22:42
Jeg tenker det går relativt greit, faktisk. Har man bygget en fabrikk så bruker man copy-paste, og bygger et par til (langt raskere) dersom det er behov for det.

Fabrikkene kan man nok raskt bygge. Verre er det å skalere opp opphentingen av råstoffene som inngår i batteriene (som litium, kobolt og andre).

Rio

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. november 2016, klokken 20:38
Sitat fra: Rio på torsdag 10. november 2016, klokken 22:42
Jeg tenker det går relativt greit, faktisk. Har man bygget en fabrikk så bruker man copy-paste, og bygger et par til (langt raskere) dersom det er behov for det.

Fabrikkene kan man nok raskt bygge. Verre er det å skalere opp opphentingen av råstoffene som inngår i batteriene (som litium, kobolt og andre).

Men det skjer jo også over år, og ikke uker eller måneder. Jeg er enig i at temporære problemer kan forekomme (det skjer jo alltid når det er store omveltninger), men jeg tenker det løser seg. Folk som produserer litium osv. er helt sikkert klar over elbiler! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

#34
Selvfølgelig vil det løse seg etterhvert.

Det meste annet på en elbil kan hentes fra eksisterende industri, men for batterier blir det noen egne utfordringer.

Litium batterier er ikke en veldig gammel industri tilgangen er begrenset og behovet er raskt voksende. Det gir en hel kurv med høna og egget problemer. Batteriprodusentene er forsiktige med å investere for mange milliarder uten sikkerhet for at de har kunder. Kundene er forsiktige med å inngå langsiktige store avtaler før de føler sikkerhet for at bilene vill selge og at det er riktig type og kjemi de satser på.

Gruveselskapene er heller ikke veldig villige til å satse milliarder uten en viss sikkerhet for at det er en sunn investering. Kan noen f eks med sikkerhet si at kobolt, som er en knapp faktor i flere kjemier nå, er viktig i neste kjemi? Uten sikre kunder er de forsiktige med  investeringene.

Kommer du sist får du det som er til overs. Det kan legge begrensninger på hvor mange biler du kan produsere flere år forover.

Ja om 10 år er det nok løst. For nye elbilprodusenter eller produsenter som har tenkt å vokse betydelig de kommende årene betyr det nok at de må gjøre mer enn å vente på at andre løser problemet for dem. Enten satse store summer på å gjøre det selv eller inngå så store og forpliktende avtaler at det forsvarer investeringer hos leverandører og deres underleverandører.

Amoss

Vel, litt mer om hva som skjer hos Toyota. Virker kanskje som om de har prioritert dette litt høyere enn man først kunne få inntrykk av:
https://electrek.co/2016/11/30/toyota-electric-vehicles-president-ev-program/
Sitat
Toyota finally gets serious about electric vehicles, puts President in charge of EV program

Today, Toyota announced changes in executives' areas of responsibility, as well as personnel changes at the sub-executive managerial level. The most important change by far is the appointment of Akio Toyoda, the company's CEO and grandson of founder Kiichiro Toyoda, as President of a new 'EV Business Planning' department.

... men dette virker jo ikke å stemme med tidligere rapporter om at de ønsker å holde denne utviklingen helt separat fra Toyotas øvrige virksomhet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Burger

Etter å ha vært for lenge i det private så flirer jeg av "'EV Business Planning' department."

Oversatt er det å sitte i dress og runke i ring rundt powerpoint og prøve å få med så mye intetsigende blårussbullshit som overhodet mulig.

Når blårussen er fanget i den dansen så hjelper det ikke å si at man har kunder som vil betale for det man kan produsere i dag til en heftig profitt.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA