Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmeseter

Startet av Porsgrunn, torsdag 29. desember 2016, klokken 11:41

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 08. november 2016, klokken 16:55
Toyota har jo lang erfaring med batteridrift gjennom hybridene sine (samt noe elektriske RAV4 greier).

De "RAV4 greiene" var det Tesla som fiksa. (Var også en tidligere generasjon med Rav4 med eldrift, men disse kjenner jeg ikke så mye til - det er uansett *mange* år siden.) Hybridene bruker så vidt jeg vet ikke litium-ion batterier?

Er ikke i tvil om at de helt sikkert ikke har noe problem med å lage en solid og holdbar elmotor. Men batterier egnet for dagens rene batterielektriske biler har de altså ikke noen erfaring med - bortsett fra de batteriene/drivlinjene som Tesla leverte til siste generasjon av ren-el-Rav4.

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 08. november 2016, klokken 16:55
Rekkevidde er jo det primært knyttet til batteristørrelse, så jeg forstår ikke at noen tror det blir et problem for Toyota i forhold til andre produsenter.

Nettopp, og disse batteristørrelsene har de liten erfaring med. Det de har lang og god erfaring med er tidligere generasjoner av batterier i små størrelser.

Er slett ikke i tvil om at når Toyota har bestemt seg så er dette noe de vil få til, og kunne levere gode og langtrekkende elbiler. Spørsmålet er ikke *om* de klarer det, men *når*. Hvor lang tid vil det ta dem å ta igjen forspranget/erfaringen andre produsenter har gjort de siste årene?

Nei, føler meg ikke helt overbevist om at de rekker det fra og med neste år og til og med 2020 - uten å ha noen hel-elektriske biler på veiene. Hintet om hvor de setter lista på rekkevidden tyder heller ikke på at de har forstått helt problemet/behovet for rekkevidde, eller hvor langt konkurrentene er i ferd med å komme.

Så spørsmålet man må stille seg er hvor mye vil de rekke å tape seg - hvor mye markedsandel vil de ha tapt - før de er med i konkurransen på mer eller mindre like-fot med det øvrige markedet? Hvor stor økonomisk knekk vil dette gi konsernet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Bortimot ingen vil jeg tro, resten av verden er ikke så interessert i elbiler enda. Når Trump i tillegg vinner valget, så kommer vel Tesla til å gå konkurs med null salg hjemme og...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

THE

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. november 2016, klokken 06:20
Bortimot ingen vil jeg tro, resten av verden er ikke så interessert i elbiler enda. Når Trump i tillegg vinner valget, så kommer vel Tesla til å gå konkurs med null salg hjemme og...

Kanskje Toyota i så fall benytter anledningen og kjøper Tesla...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kanutten

Sitat fra: Amoss på onsdag 09. november 2016, klokken 00:28
...Nettopp, og disse batteristørrelsene har de liten erfaring med. Det de har lang og god erfaring med er tidligere generasjoner av batterier i små størrelser...

Men hva er egentlig problemet? Hva er den store forskjellen på store og små batterier (bortsett fra den fysiske størrelsen)? Så lenge Toyota ikke skal produsere batteriene selv, ser jeg uansett ikke at det er en relevant problemstilling?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Amoss

Sitat fra: Kanutten på onsdag 09. november 2016, klokken 08:06
Men hva er egentlig problemet? Hva er den store forskjellen på store og små batterier (bortsett fra den fysiske størrelsen)?

Nå er ikke jeg elbil produsent, men kanskje du kan spørre en av de elbil-produsentene som nå i en årrekke har produsert elbiler med små elbil-batterier men enda ikke har klart å levere noen elbil med store batterier?  Eller en som i en årrekke har levert hybridbiler men enda ikke klart å produsere ett elbil batteri?

Sitat fra: Kanutten på onsdag 09. november 2016, klokken 08:06
Så lenge Toyota ikke skal produsere batteriene selv, ser jeg uansett ikke at det er en relevant problemstilling?

Akkurat her er du inne på noe av kjernen i problemet. Finnes det noen batterifabrikk som produserer elbil-batterier av god kvalitet som har ledig produksjonskapasitet til å dekke Toyota's behov i 2020? Vil de evnt. rekke å bygge sin egen batterifabrikk med tilstrekkelig kapasitet innen 2020 dersom svaret på det forrige spørsmålet er nei?

Hvilke resultater blir det dersom de satser feil på hvor mye produksjonskapasitet de faktisk trenger i 2020? Hva om de - slik GM tydeligvis gjør nå - satser for lavt, og ikke klarer å dekke etterspørselen etter disse elbilene?  Hva om de bygger ut en kapasitet - eller får andre til å bygge ut kapasiteten - og ikke klarer å bygge opp en etterspørsel som tilsvarer det de har investert i at de skal få (f.eks. fordi de leverer en bil med for lite batteri forhold til hva markedet i 2020 etterspør)?

... sånn, da har vi vært inne på noen av problemene, og det helt uten å gå inn på de mer tekniske utfordringene.
ReservationId 364902

Kanutten

Sitat fra: Amoss på onsdag 09. november 2016, klokken 20:20
Nå er ikke jeg elbil produsent, men kanskje du kan spørre en av de elbil-produsentene som nå i en årrekke har produsert elbiler med små elbil-batterier men enda ikke har klart å levere noen elbil med store batterier?  Eller en som i en årrekke har levert hybridbiler men enda ikke klart å produsere ett elbil batteri?

Dette tror jeg er en politisk problemstilling snarere enn en teknologisk. Det er ingenting magisk med en Tesla som jeg kan se - de har bare valgt å kun tilby 100% elektriske biler, og har således ikke bensin- eller dieselmodeller som potensielt konkurrerer om de samme kundene.

Det kan godt hende du har rett i at det kan bli vanskelig å skaffe nok batterier, men det er i tilfelle en problemstilling som vil gjelde for alle aktører, og ikke bare Toyota. (Tesla unntatt, siden de har sin egen fabrikk).
I-PACE FE
e-UP

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. november 2016, klokken 21:31
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 08. november 2016, klokken 21:26
Opplagt ikke biler for de som har råkjøringsegenskaper og fancy utseende som
førsteprioritet.
Eller teknologi, design, kjøreglede +++. 
Samme sak diplomatisk uttrykt!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Brorson

Ser kanutten omtaler Toyota Rav4 EV som "noe greier"...????
Jeg har hatt denne bilen i over 2år, om Toyota har planer om å videreføre denne, så vil det være topp, det er jo en bil som kommer som nr,2. I dag i Norge når det gjelder rekkevidde!!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Brorson på onsdag 09. november 2016, klokken 21:34Ser kanutten omtaler Toyota Rav4 EV som "noe greier"...????
Jeg har hatt denne bilen i over 2år, om Toyota har planer om å videreføre denne, så vil det være topp, det er jo en bil som kommer som nr,2. I dag i Norge når det gjelder rekkevidde!!
Du mener nr 4. Etter Model S, Model X og Roadster. (Kanskje også nyeste Zoe? Og snart også Ampera-e og Model 3.)

Men jeg er enig at det var en attraktiv bil, med unntak av at den ikke hadde hurtiglading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Brorson

Kanutten

Sitat fra: Brorson på onsdag 09. november 2016, klokken 21:34
Ser kanutten omtaler Toyota Rav4 EV som "noe greier"...????

Ikke fordi den er dårlig - det tror jeg ikke noen Toyota er. "Greier" er mer et uttrykk for Toyotas satsning (eller mangel på satsning) på bilen.
I-PACE FE
e-UP

Porsgrunn

Kanskje Panasonic får ledig kapasitet på 18650 celler de nå leverer til Tesla når Gigafactory er i full drift. Om de ikke bygger til 2170 celler i de fabrikkene også.

Rio

Sitat fra: Kanutten på onsdag 09. november 2016, klokken 21:13(Tesla unntatt, siden de har sin egen fabrikk).

Det har da Nissan hatt lenge før Tesla. Ca 3-4 år siden, tror jeg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Kanutten på onsdag 09. november 2016, klokken 21:13
Det er ingenting magisk med en Tesla som jeg kan se

Ingen her har vel påstått at det er noe magisk?  De har jobbet hardt i mange år - helt siden oppstarten i 2003 - med å skaffe seg "know-how" og erfaring med disse batteriene. Denne kunnskapen og erfaringen ser vi at har blitt omgjort til stadig større og bedre batterier fra Tesla. Dette er den prosessen Toyota tydeligvis vil igangsette fra og med neste år.

Så får du tro akkurat hva du vil om denne kunnskapen og erfaringen er teknisk eller politisk :p

Sitat fra: Kanutten på onsdag 09. november 2016, klokken 21:13
Det kan godt hende du har rett i at det kan bli vanskelig å skaffe nok batterier, men det er i tilfelle en problemstilling som vil gjelde for alle aktører, og ikke bare Toyota. (Tesla unntatt, siden de har sin egen fabrikk).

Ja, det er forsåvidt helt sant. Men GM har i det minste sikret seg avtaler om leveranser av batterier i fra LG, selv om jeg misstenker at avtalen ikke omfatter de volumene de egentlig vil trenge. Men det kan godt være ett bevisst valg fra GM sin side da de ikke ønsker at denne overgangen til elbiler skal gå for fort.

Men hvordan det er eller ikke er, det er og blir en begrenset - men etterhvert raskt økende - tilgang på batterier egnet for bruk i elbiler, og det er etterhvert mange bilfabrikanter med elbiler eller planer om elbiler med god rekkevidde som da vil ha en enda raskere økning av behovet for disse batteriene. Så spesielt en aktør som kommer sent på banen med å sikre seg slike batterier kan oppleve at den tilgangen kan være vanskelig å sikre, noe som kan holde nede produksjonstakten på flere av de langtrekkende elbilene som kommer på markedet de nærmeste årene. Inkludert Toyota. Om de da altså ikke bygger ut egen batterifabrikk, men også det tar tid.

ReservationId 364902

Rio

Dette med batterimangel.... er det noe som noen mener skjer nå, eller om noen år?

Hvem er det som sier at salg av batterier øker så raskt at fabrikkene ikke kan bygges ut raskt nok?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA