Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Motorhavari PSA

Startet av ThomasBP, lørdag 04. desember 2010, klokken 15:54

« forrige - neste »

ThomasBP

Begynner i ny jobb ved årsskiftet og kommer da til å pendle fra Drammen til Oslo (Grefsen)

Kom på tanken på el-bil og har surret rundt på nett i noen dager, i et forsøk på å bli klok. Har sett at man ikke kan regne med noen kostnadsmessig gevinst, men at tidsbruken på morgenen kan kuttes med opptil 1 time.

Etter litt graving har jeg falt for Tazzari Zero, men jeg ser nå at mange av de store bilprodusentene planlegger lansering av el-biler iløpet av kort tid.

Har derfor noen punkter som jeg ønsker å lufte:

1. Hva skjer med verdien på en Tazzari dersom jeg kjøper en nå og det blir en flom av "bedre" biler i løpet av få år?

2. Bør man utsette kjøp til midten av 2011, da man mest sannsynlig har et større utvalg?

3. Kan det være en idé å f.eks kjøpe en brukt Buddy nå, for å teste/ha i mellomtiden, da et verditap på en slik ikke vil være så voldsomt for lommeboken.


Håper folk er villige til å lufte sine meninger, da jeg skjønner at det ikke finnes fasitsvar på disse spørsmålene.

elektrolux

#1
Mange har ventet mye lenger enn de hadde planlagt etter slik resonering som du indikerer. Meg selv inkludert.

Med så lang pendling som Drammen-Oslo , og på nettop den strekningen, ville jeg grunnet avstand, og hastighet, og ikke minst bom og kollektivfelt kjøpt brukt Elbil nå, og brukt den til du ikke lenger greier å la vær å kjøpe en av de nye som antakelig er både dyrere, og senere ute enn du nå forestiller deg.

Ville også valgt et bilbassert kjøretøy i stedt for et motorsykkelbassert et grunnet fart, og komfort.

Såpass seriøs pendling krever også en viss driftsikkerhet.
Dermed koker det hele ned til å få tak i en PSA bil, eller alternativt en Think Classic med Webasto og batteriovervåkning. ( som alle Think classic bør ha grunnet noen fabrikasjonsbegrensninger )

Etter et raskt søk på finn, ville jeg vurdert f.eks denne som du kan kjøre til Oslo allerede på mandag.  http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25351580

Ev. denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24600269

Disse bilene er i en prisklasse og tilsynelatende tilstand som gjør de i stand til å gjøre en krevende pendlerjobb, og i tillegg beholde verdien selv når alt det nye en gang dukker opp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

For denne type bruk burde ny Think være et godt alternativ. De har jo tilbud på toseteren nå. En faktor er imidlertid at elbilene som kommer vil ha høyere toppfart. Think har i praksis maks. ca. 105 km/t. Dette kan være i minste laget for Drammen-Oslo dersom man ikke er helt lovlydig.

Buddy er ikke egnet for slik langkjøring.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

#3
Med den strekningen (Drammen - Grefsen = 5mil) må du ha lademulighet i begge ender for å kunne benytte PSAer som vist i annonse-eksemplene. Bakkene opp til Liertoppen fra begge sider drar utrolig mye på batteriet, og 10 mil er uansett i meste laget. For Reva eller Buddy med blybatterier vil du vel kanskje til og med ha problem med å klare én veg om vinteren. Tazzari klarer vel kanskje T/R men jeg ville ikke satset på den på så lang motorvegstrekning hver dag.

Så hvis du ikke har lademulig på jobb er vel ny-Think eneste mulighet nå.
De finnes også brukt en sjelden gang http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25352147 (selv om denne selgeren tilsynelatende ikke har fått med seg at prisen på nye er satt ned).

Og hvis du velger å vente på bilene som kommer må du bestille allerede for å få den til sommeren. og da har du vel bare Mitsubishi i-MiEV og søstrene (Peugeot iOn, og Citroën C-Zero) å velge mellom.
Nissan Leaf, som jeg ville foretrukket, er ikke mulig å forhåndsbestille enda, selvom den skal komme i juni 2011
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lanber

Lierbakkene er tøff kost for EL biler og enda tøffere for de med blybatterier. Hørt uttrykket bly i ræva?

Ny Think eller ny Miev og du har problemfritt bilhold i mange år

commiesoft

'Ny Think eller ny Miev og du har problemfritt bilhold i mange år'

Batteriet i Think City er på 23.5kwH, i iMiev på 16kwH, litt større enn i Buddy.

Jeg er ikke sikker på om iMiev er egnet for langpendling?

De oppgir like lang rekkevidde som på Think, men her er det etellerannet som ikke stemmer helt  ::)

Lanber

5 mil er ikke akkurat langpending da.
Det går fint med 16kwh, vil tro du kommer hjem igjen også skulle det knipe om uten lading.

ThomasBP

Takk for mange svar. Har nå bestemt meg for en Mitsubishi i-MiEV. De kunne levere i slutten av februar, så jeg får smøre meg med tålmodighet frem til da.

Tror ikke det blir noe problem med rekkevidden, da jeg har mulighet for lading "i begge ender". Føler også at dette er men mer fullverdig bil med en høyere kvalitetsfølelse. Har dog ikke hatt muligheten til å se/ta på/prøvekjøre MiEVen, så jeg får håpe på en positiv reaksjon.

Lars C. Krogenæs

Godt valg!

Nå vil du oppleve å komme fornøyd på jobb, og jo lenger kø mellom Asker og Oslo, jo bedre humør blir du i. Denne humørspredningen er smittsom på kollegaer, til deres store frustrasjon.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lanber

Jeg kjører selv 44km hver veg med Kangoo, den har aerodynamikk som Oslo Rådhus, veier mer enn kjølen i seilbåten min og har 13kwh NiCd til rådighet, går fint det selv om det hender jeg må levere/hente i barnehage og da får 68km. 

Lykke til med bilen! 

Elmo

#10
Sitat fra: ThomasBP på søndag 14. november 2010, klokken 11:43
Har nå bestemt meg for en Mitsubishi i-MiEV. De kunne levere i slutten av februar, så jeg får smøre meg med tålmodighet frem til da.
Godt valg, men sa de hvilket år ??? :o
Vi vet jo nå at det faktisk kommer biler til Norge veldig snart, men bestille nå og få levert allerede i februar det tviler jeg en smule på 8)  TWS som Blodstupmoen sa.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 14. november 2010, klokken 11:59
Nå vil du oppleve å komme fornøyd på jobb, og jo lenger kø mellom Asker og Oslo, jo bedre humør blir du i. Denne humørspredningen er smittsom på kollegaer, til deres store frustrasjon.
Det kan jeg skrive under på. Livet mitt ble et helt annet etter jeg kjøpte elbil 8)
Og sier bare ordet "elbil" hver gang noen klager over køen eller må ta hjemmekontor fordi de forsov seg eller kom i gang litt sent på morningenav andre grunner ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på søndag 14. november 2010, klokken 14:28
Sitat fra: ThomasBP på søndag 14. november 2010, klokken 11:43
Har nå bestemt meg for en Mitsubishi i-MiEV. De kunne levere i slutten av februar, så jeg får smøre meg med tålmodighet frem til da.
Godt valg, men sa de hvilket år ??? :o
Vi vet jo nå at det faktisk kommer biler til Norge veldig snart, men bestille nå og få levert allerede i februar det tviler jeg en smule på 8)  TWS som Blodstupmoen sa.

Kanskje et forsøk verd å kreve leveringsgaranti, med dagbøter. 1000 NOK avslag for hver uke bilen er forsinket, kunne kanskje hjulpet på. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA