Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsikring og "free forever"

Startet av elekTrond, onsdag 28. desember 2016, klokken 19:55

« forrige - neste »

elekTrond

'13 Mjau

elekTrond

Jeg kjøpte med et GSM modem slik at jeg kan "ringe bilen varm".  8) Orker ikke fryse mere og er lei av å skrape is!  ???
'13 Mjau

elekTrond

Alt på bildet i første post, unntagen GSM modemet følger med i pakka. Kontrollpanelet / timeren har et hardført segmentdisplay og er bygd for å virke i -50°C, som alt det andre i en Binar.

Kabelmatta er merket med etiketter som sier hva de ulike grenene går til.
'13 Mjau

elekTrond

Bosch vannpumpe og Thomas Magnet (også tysk) dieselpumpe følger med i settet. Det skal også være tyske/europeiske konnektorer, men de husker jeg ikke hva kalles i farta.  :-X Jeg kjenner igjen den ene pumpe-kontakten fra 80-90 talls bensin injektorer. Pussig nok er den ene av koblingene inn på varmeren kliss lik noe jeg har sett i sortimentet til Biltema.  ;D
'13 Mjau

elekTrond

Jeg fulgte i noen grad Eberspächer's offisielle i-MiEV installasjonsmanual med tanke på plassering av varmeren. Jeg har som dem valgt å bruke bilens egen vannpumpe alene, med varmeren i serie og den elektriske varmekolben intakt. Dette gir den korteste og enkleste vannføringen.

Et annet alternativ er mellom frontfangern og blekket mellom fanger og radiator. Har og sett diverse andre løsninger, bl.a. å flytte 12V batteriet bak i bilen eller under baksetet.

Det ble hemmapulad opphengsbrakett for å få klaring mellom innerskjermen og varmeren. Vi tok utgangspunkt i den medfølgende H-formede braketten og borret opp to hull i rammevangen til to M6 "pop nut" mutternagler. Det hele ble behørig sauset inn med tynnstoff, så jeg regner med det holder lengre enn diverse andre rustfeller jeg har oppdaget på denne nusselige trillingen vår. Jeg ble målbundet da jeg oppdaget rust på rattstammen, rett over pedalene.  :o

Note2self: La kompisen din få ta den første "money shot'en" i det dere napper av slangen mellom vasspumpa og varmekolba.  ;D Heldigvis kom det ikke mer enn at han mandig klarte å svelge unna (!). Egentlig ville jeg være god med lille Mjau og gi den litt TLC etter fire år i tro tjeneste. Planen var å følge partiboka (mmc-manuals.ru) og drenere hele systemet fra varmekolba og opp. Dette utgikk med skyhøye kneløft da det viste seg at hele underplata måtte ned. TLC viser seg å være en smule oppskrytt. KISS og "if it ain't broken, don't fix it!" klinger mye bedre i mine ører.  :P

Lørdag kveld var alt under bilen inkludert eksos, innsug/innluft og elektriske koblinger på plass. MMC manualens prosedyrer med nummererte kulepunkter, ble nå oversett til punkt og prikke. Etter å ha fylt på en skvett frostvæske og luftet litt på gamlemåten, kunne jeg kjøre hjem i varm bil. Dog var det "bare" miljøvennlig, blå-grønn varme fra fossekraft.

PS! Det står i manualen at vasspumpa ikke skal igangsettes uten vatn i systemet.
'13 Mjau

elekTrond

Søndag kveld, 2016-11-06:   Kontrollpanelet skal få sitte diskré bak rattet, slik at den kan holde tenningsnøkkelen med selskap mens vi er på biltur.

GSM SimCom(?) modemet skal få bo i hula bak radioen, oppå en lun ventilasjonskanal i sort plast. Den må dog jobbe for føden - og varmen - ved å skru på varmen og varmeren for meg hver gang jeg slår på tråden. elekTrond er hård og slår hardt, men rettferdig. (Gammelt elbilforum-ordtak : )

Har lokalisert ett stykk lilla overledning til kupévifta. Denne skal skånsomt overgripes når resten av kabelmatta strekkes opp. Men det får bli et annet kapittel, i et annet innlegg. I og med at varmekolba fortsatt er intakt, får den duge som isskrape noen dager til, mens matfar gjør sin skjerv for å ha til salt i såret.
'13 Mjau

MortenCB


Mr.Zero

Tenke seg til å skulle varme opp en trilling med urgamle planterester...!
Ikkje bra! Det finnes ull å få tak i fra både sau, ulvang og krempiken. Dessuten slaktes det et par dunkledde dyr i året som havner i de deiligste jakker og votter. Likevel velger du altså å følge Trump sin klimaretorikk som igjen skitner til den hvite svane i andedammen. Jaja.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pwb

Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 10. november 2016, klokken 17:49
Tenke seg til å skulle varme opp en trilling med urgamle planterester...!
Ikkje bra! Det finnes ull å få tak i fra både sau, ulvang og krempiken. Dessuten slaktes det et par dunkledde dyr i året som havner i de deiligste jakker og votter. Likevel velger du altså å følge Trump sin klimaretorikk som igjen skitner til den hvite svane i andedammen. Jaja.. 8)

Sier man mens man fyller med strøm fra kullkraftverk.

Mr.Zero

Sitat fra: pwb på fredag 11. november 2016, klokken 09:26
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 10. november 2016, klokken 17:49
Tenke seg til å skulle varme opp en trilling med urgamle planterester...!
Ikkje bra! Det finnes ull å få tak i fra både sau, ulvang og krempiken. Dessuten slaktes det et par dunkledde dyr i året som havner i de deiligste jakker og votter. Likevel velger du altså å følge Trump sin klimaretorikk som igjen skitner til den hvite svane i andedammen. Jaja.. 8)

Sier man mens man fyller med strøm fra kullkraftverk.

Husker slagordet; "La elva dø, legg samene i rør" - og vips fikk vi ren strøm fra Altavassdraget også... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

elekTrond

Sitat fra: MortenCB på torsdag 10. november 2016, klokken 12:42
Har du linker og litt info om priser på dette prosjektet?
To uker går fort, og lite har blitt gjort!  :P Jeg har en slik til salgs her.

Dumt at jeg ikke la merke til spørsmålet ditt før nå. Er midt i eksamensperioden, så denne byggetråden har blitt "glemt" inntil videre. Men fortsett å stille spørsmål, så skal jeg prøve å svare fortløpende. :)

Forrige helg gikk med til prøvemontering av kabelmatta under panseret. Har funnet ut hvor og hvordan jeg vil legge opp det elektriske. Det blir nok ingen "clean install" med alt skjult, men jo mindre kabelvas og feilkilder, jo bedre. Håper å bruke mest mulig av bilens egne reléer, vannpumpe, kupévifte og varmeapparat.

Siden Binar 5S har en avkjølingsfunksjon for varmere tider, ønsker jeg å ivareta denne.

Fikk også testet kupevifta på full blås. Prøvde å koble den direkte til 12V, men det krever inntil 30A fra vårt lille 33Ah 12V startbatteri. Det vil nok ikke holde lenge før startproblemene kommer. Derfor blir det å anskaffe et par dioder og koble slik Eberspächer manualen viser. Fyksen har diodene, men jeg driver og leter opp alternative kilder.

Monteringssettet med tanken som ble laget spesielt til i-MiEV er utgått. Har fått vite om en mulig kilde. Kommer tilbake til dette.

Inntil dioder og tank er i hus, og eksamen er avlagt - ligger det hele midlertidig på is (!).  :-X
'13 Mjau

SUNPWRD

Interessant om du finner en løsning for kupèvifta. Det kan hende at jeg kopierer din løsning  8)

Men når det er sagt... Jeg har brukt min eber i snart et år (Med dårlig samvittighet hver gang jeg skrur på bryteren Mr.Zero  ;)) og jeg ser lite behov for å forvarme bilen. Varmerkretsen er rundt regna et par liter "kjølevæske" og det lille volumet blir veldig fort oppvarmet. Jeg hadde en stund fjernkontroll slik at jeg kunne starte varmeren fra gangen inne, men denne tok jeg bort da det ikke ble brukt.. Så jeg er usikker på hvor mye jobb det lønner seg å legge å få kupèvifta til å gå....

Lykke til med prosjektet!
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA