Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Langtidsferie og parkering

Startet av tomrh, onsdag 28. desember 2016, klokken 19:40

« forrige - neste »

tomrh

Jfr alle "dumme" bilister på sørlandet som bare MÅ prøve å kjøre gjennom en halv meter vann: http://www.aftenposten.no/norge/--Folk-tenker-rett-og-slett-ikke-De-tror-det-skal-ga-bra-Men-det-gjor-det-ikke-608383b.html

Jeg spør meg selv, hva om jeg kom i en Leaf og følte for å måke på gjennom vannmassene? Ingen stempelmotor å kvele, og både batteripakke og elmotor er godt isolert. Er litt optimist, tror faktisk det ville gått mye bedre enn med disse fossilbilene som druknet. Hva tror dere? Hvor dypt vann tåler en Leaf egentlig?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lynet

Skal finnes en video av Think som kjører gjennom ca 60cm vann uten problemer. Leafen greier det sikkert. Problemet er at du får oppdrift og mister veigrepet. Alternativt åpne dørene så vannet kommer inn, men da stopper den nok......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Pascal

2016 Leaf 30 kWh tekna
2015 Imiev

tomrh

Bra snutt det der Leafnor! Godt å vite hva man (ikke) har under panseret den dagen det evt. blir behov for det. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Jeg hadde ikke tatt sjansen. Det skal ikke så veldig mye vann til før en bil plutselig er en båt, og uansett ahdde jeg ikke vært særlig sugen på å få vann inn i bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: tomrh på mandag 07. november 2016, klokken 07:56
Man har da vel kasko? ;)

Hadde ikke satset på at den gjelder hvis man kjører på steder der det er innlysende at man ikke skulle kjøre. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Ja, og hadde vært veldig greit å vite hvor grensen går også. Interessant å vite om noen av disse "uheldige" sjåførene ved Grimstad fikk dekket bilvasken på kaskoen? Noen her inne som kjenner noen som vet noe?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bondeknøl

Bare husk at rekkevidden går kraftig ned når en kjører under vann, særlig hvis en har piggdekk

nr1rayner

#11
Blir ikke overrasket om du kan kjøre elbiler under vann, men det er vel kanskje noe mer enn seter og teppe som må tørkes da.
Det er vel kanskje mer spørsmål om det er ferskt eller salt vann man skal gjennom.
Saltvann er ikke noe gøy å få inn i bilen og inn i ledningssystemet.

Likevel, hvis jeg kunne valgt mellom å kjøre Leafen og X-trailen min gjennom en sånn "sølepytt" ville jeg nok valgt X-trailen pga vesentlig høyere bakkeklaring. Men en Leaf og en... tjah, Micra, Leafen, helt klart!
Men jeg kan ikke begripe at folk bare hiver seg uti en sånn dam. Hadde jeg kommet med X-trailen ville jeg uansett plasket uti i ca gangfart og stoppet/rygget når vannet kommer sånn ca opp til kanalene.

Som regel finnes det en annen vei å kjøre. Hvis det ikke gjør det, parker bilen og gå i det minste over først. Er det for dypt for bilen, så fortsett å gå  ;)

Tviler ikke på at man får full dekning gjennom kasko, men man burde ikke få noe som helst!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#12
Sitat fra: nr1rayner på mandag 07. november 2016, klokken 13:47
Men jeg kan ikke begripe at folk bare hiver seg uti en sånn dam. Hadde jeg kommet med X-trailen ville jeg uansett plasket uti i ca gangfart og stoppet/rygget når vannet kommer sånn ca opp til kanalene.
Tror ikke de som druknet bilen på sørlandet var idioter, ikke førstemann ihvertfall. Han/hun tok en kalkulert risiko. Når vi sitter her bak tastaturet i etterpåklokskapens flombelysning kan vi synes de var ganske dumme, men man skal gjerne rekke noe. Rekke et viktig møte, hente et barn før barnehagen stenger osv. Eller bare rett og slett komme seg hjem, det er utrolig hva en ekstra stopp eller litt ekstra bryderi får oss til å velge av løsninger (f.eks. å kjøre hjem uten å hurtiglade og såviiidt rekke det, noen som aldri har gjort det her eller?). Alltid kjekt å vite hvor grensene går.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

#13
Joda, man kan vel under tvil si at den første var et "uhell", og absolutt, det er lettere å være etterpåklok.
Gjør da feil jeg også  ;)

Hadde vannet bare dekt deler av veien ville jeg tatt en kalkulert risiko at det ikke var så dypt, men likevel slakket vesentlig på farten.. Her er det vel ganske tydelig (uten at det står noen biler der) at det er ganske dypt.
Sett endel youtube-videoer av tilsvarende og verre flommer, stort sett fra USA hvor folk kjører etter prinsippet "kjør fort gjennom så blir du fortere ferdig".. Utrolig at det går bra for enkelte av de, gjerne med vann som dekker hele panseret...
Idioter skal jeg ikke si, men det må da være svært manglende kunnskap om bil, kunnskap om hvordan å kjøre gjennom vann og sist men kanskje aller mest alt for mye fokus på det du nevner (man skal rekke ditt og datt). Og, så har man jo kjørt der 1.316 ganger før..
Folk htar seg rett og slett for lite tid...
De som ble stående der "skulle bare", og alle de temmelig mange som hver dag fyller feil drivstoff "skulle bare"...

Alt for mange som setter seg inn og kjører, uten å tenke risiko. Det er jo viktigere å rekke barnehagen..  :(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA