Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av downlow, onsdag 28. desember 2016, klokken 07:51

« forrige - neste »

downlow

Klarte i dag å skli ut i grøfta med fossil bilen min, fikk naboen til å trekke meg opp. Da dukket spørsmålet opp, om dette er ok med Leaf'en? Da jeg ikke har fått bilen enda husker jeg ikke om det er et gir som heter neutral, sånn jeg husker det er det bare drive/b , revers og park?

2017 Leaf Tekna 30 kWh

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

sylwester

G1 har ihvertfall nøytral, men man må holde giret litt der for at den skal gå dit fra de andre girene.
Nissan sin manual derimot skriver at Leaf ikke skal taues slik at hjulene går. Har ikke peiling på om de er redd folk skal taue med regen og skriver dette for å sikre seg, men det er uansett for tauing ala til verksted og ikke som ut av grøfta :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Olee

En som ikke bryr seg om hva Nissan sier iallefall  8)


nr1rayner

Blir ikke helt klok på om du mener å trekke eller bli trekt opp..
Uansett, det står nok av advarsler mot det, men kan ikke skjønne hva det skal ha å si.. Å bli trekt blir som å trille ned en bakke.

Å trekke gir stor belastning, sånn ca som å ha fullastet bil og kjøre opp en bratt bakke..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

@nr1rayner Siden han snakker om det er N på Leaf regner med at han tenker på å trekke leaf og ikke trekke med leaf da det fungerer dårlig mens den er i N :-p

@Olee Morsom video det der, men det er jo Ali som spiller de et puss med estimatet. De regenererte fra et sted på den 2. streken opp til begynnelsen av 3. og skulle man få 38km på èn strek så snakker vi om Teslarekkevidde på 450km. Det er nok mer sannsynlig at bilen tror de neste 7 milene også kommer til å være relativ slakk nedovebakke på bakgrunn av at de siste kun var regen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

downlow

Ja, riktig, jeg tenkte bare å bli trukket opp av en grøft :) Så da burde jo det funke i N.
Takk for svar alle sammen.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

nr1rayner

Du har et poeng der sylwester  ;)
Nå er det uansett greit å hjelpe til med den bilen som står fast, men..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

cra

Regen er suverent når man skal slepes et stykke; det holder fin stramming på slepetauet så man slipper rykk og napp. Å ikke skulle slepe bilen med regen på er i beste fall bare tøv, men helt generelt bør man selvsagt unngå mer sleping enn høyst nødvendig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olee

sylwester, selvfølgelig vil guessometeret indikere lang "nedoverrekkevidde"  :) Men ingen tvil om at bilen lades greit med full regen i 90(!) kmt.
Jeg vil tro bilen tåler sleping med regen like godt som den tåler å kjøre ned fjell eller ned en undersjøisk tunnel. Sleper man i flere mil bør man nok være litt mer forsiktig..

nr1rayner

Tror strengt tatt ikke flere mil er problem heller.
Ladehastighet på QC reguleres/reduseres om batteri blir varmt, det samme gjelder vel regen.

Men, det er vel som cra skriver, slep så mye du må..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ebe

Noen som har testa å slepe med Leaf? Korte strekninger, eller dra andre opp av grøfta. Kan man bruke kroken bak? Jeg syntes den er farlig langt opp og inn, redd for å ta i bakskjermen...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

kodalse

Som selverfart sist helg, da jeg gikk tom for strøm 400m fra endestasjon ble jeg slept i svært sakte fart.
Bilen sto i nøytral og det tok ikke mer enn 100-150 meter før den pep og varslet om "STOP IMEDIATELY, USE HANDBRAKE, SEVERE DAMAGE MAY OCCUR"
Hadde jeg hatt mulighet for å sette bilen i Drive og deretter blitt slept tror jeg det hadde vært en helt annen sak.

Intet hendte og jeg fikk ladet på normalt vis, men var vel litt stresset selv også pga stansen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Olee

Sitat fra: Ebe på tirsdag 08. november 2016, klokken 12:16
Noen som har testa å slepe med Leaf? Korte strekninger, eller dra andre opp av grøfta. Kan man bruke kroken bak? Jeg syntes den er farlig langt opp og inn, redd for å ta i bakskjermen...
Den tåler iallefall en Buddy med halv batteripakke opp enn passe bratt bakke.. Jeg brukte en sjakkel og festet mellom krok og slepetau, som funket bra. Merket at Leafen ikke likte så tung last i den lave hastigheten bakken krever (den er litt humpete og svingete..).

leafnor

Sitat fra: kodalse på tirsdag 08. november 2016, klokken 12:24
Som selverfart sist helg, da jeg gikk tom for strøm 400m fra endestasjon ble jeg slept i svært sakte fart.
Bilen sto i nøytral og det tok ikke mer enn 100-150 meter før den pep og varslet om "STOP IMEDIATELY, USE HANDBRAKE, SEVERE DAMAGE MAY OCCUR"
Hadde jeg hatt mulighet for å sette bilen i Drive og deretter blitt slept tror jeg det hadde vært en helt annen sak.

Intet hendte og jeg fikk ladet på normalt vis, men var vel litt stresset selv også pga stansen.
Det varsel kommer trolig fordi om den gikk helt tom for strøm, så slår "P" inn og en risikerer å havarere redusjonsgiret. (Mekanisk lås der inne, betjent elektromagnetisk)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA