Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Veier 85-90k showroom rabatt på S90D opp for AP1 istedenfor AP2?

Startet av FierceViking, onsdag 28. desember 2016, klokken 00:24

« forrige - neste »

FierceViking

Hei!

Jeg vurderer en Kia Soul EV men har noen spørsmål rundt lading hjemme...

Jeg bor i borettslag med felles garasjerekker. Har fått ok fra styret om å lade bilen i garasjen, men med forutsetning at jeg selv bekoster sikringer og strømopplegg.

Det jeg lurer på. Finnes det en lader for stasjonær bruk som kan levere "maks hjemmelader-hastighet" og har både innebygd type B-vern og kwh-måler?
Må nemlig betale for faktisk bruk, men vet ikke om det er plass i skapet til et type B-vern og enda en sikring.
Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

TB

Finnes mange typar her, eksempel:

http://www.ladespesialisten.no/index.php
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner

Ein ting å tenke på er total belasting - om du er fyrstemann er det neppe noko problem. Men, det skal ikkje mange ladbare bilar på 32A eller 16A før det vært for mykje til hovedsikring. Her eg bur er belastninga for lading, lys og motorvarmer fordelt på to hovedsikringar. Maks så langt er 27 kW (7 stk) / 16 kW (5 stk).
Er plan om å montere utstyr for å fordele effekt til neste år.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

Sitat fra: FierceViking på lørdag 05. november 2016, klokken 20:30
Hei!

Jeg vurderer en Kia Soul EV men har noen spørsmål rundt lading hjemme...

Jeg bor i borettslag med felles garasjerekker. Har fått ok fra styret om å lade bilen i garasjen, men med forutsetning at jeg selv bekoster sikringer og strømopplegg.

Det jeg lurer på. Finnes det en lader for stasjonær bruk som kan levere "maks hjemmelader-hastighet" og har både innebygd type B-vern og kwh-måler?
Må nemlig betale for faktisk bruk, men vet ikke om det er plass i skapet til et type B-vern og enda en sikring.

Min har plass til måler, men du må antageligvis åpne kapslingen for å lese av måleren. Null problem om det gjøres en gang pr. år, litt plagsomt om det må gjøres ofte. Får inn den første prototypen om noen få dager, da får jeg sjekket hvor lett det blir mhp. måler.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Ellers koster en løs måler kun 750 kroner og tar bare 1 moduls plass. Skal ikke være mye ledig plass i skapet før det går greit mao.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell/13-installasjonsmateriell/26-strommalere
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Den måleren der får man med modbus også så da kan du lese av strømmen/logge med en PC og RS485 2leder kabel om det er mulig å få trekt frem noe slikt. Det kan man gjøre selv siden det er bare en signalkabel.
-TMS 85D
-03 VW Polo

elektrolux

Denne har akkurat det du spør om, men siden du bor i et borettslag ville jeg fått de øvrige beboerne med på å spleise på kursen til ladestasjonen din mot at du heller velger en Zapcharger Home/Pro.

Fordelen med det er at alle de øvrige beboerne med det etterhvert kan koble seg innpå samme kurs og kan påberope seg at boenheten deres er forberedt for lading av ladbart kjøretøy. Dette vil gi en verdiøkning på boenheten som langt overgår den lille initielle investeringen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Det FierceViking må vurdere er om han skal gjere det som er best for seg sjølv, eller for på litt sikt best for burettslaget.

Han har fått aksept frå styret om å lade bilen i garasjen mot å koster separat kurs med måler. Forstår det slik at det ikkje er nokon labare bilar i burettslaget frå før. Fordel med å velge denne løysing er at FierceViking sjølv vil bestemme framdrift.

Ulempen oppstår når fleire av naboane ynskjer å lade sin bil, elektrisk eller hybrid. Det skal ikkje mange bilar til før elektriker vil sei stopp pga krav om samtidsfaktor 1. Kanskje alt på bil nr 2 om det blir montert opp kurs på 32A. Dette kan sette styret og FierceViking i ein vanskelig situasjon. Kan naturlig bli løyst når eller om det oppstår. Det er mulig det er ei tid til dette oppstår, så mulig det er ein fornuftig løysing. Men, er det kort tid til fleire ynskjer tilgang til lading vil det for burettslaget sin del være meir fornuftig å ta det med i vurdering frå starten av.

Av erfaring er det ofte ein høna og egget problemstilling med lading:
- Det blir ikkje installert permanent infrastruktur før det finnes bilar i burettslaget.
- Beslutning om å kjøpe ladbar bil sit lengre inne før infrastruktur for å lade er på plass.
  Når infrastruktur er på plass, og antall modellar stadig aukar vil det raskt bli fleire bilar i dei fleste burettslag.

I burettslaget eg bur var det ingen ladbare bilar før i 2012. Det er no 12 st. Det tek neppe lang tid før den første  Opel Ampera-e er på plass.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

FierceViking

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. november 2016, klokken 23:45
Min har plass til måler, men du må antageligvis åpne kapslingen for å lese av måleren. Null problem om det gjøres en gang pr. år, litt plagsomt om det må gjøres ofte. Får inn den første prototypen om noen få dager, da får jeg sjekket hvor lett det blir mhp. måler.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Ellers koster en løs måler kun 750 kroner og tar bare 1 moduls plass. Skal ikke være mye ledig plass i skapet før det går greit mao.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell/13-installasjonsmateriell/26-strommalere

Er det den Viridian-stasjonen du mener som har mulighet for måler? Eller denne:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/semiportabel-10-16-24-32a-type-1-stasjon-5m-k-1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-1-pistol
?
Var i går i skapet og så sammen med en kompis som er tavlemontør. Det er nok plass til en sikring, men ikke stort mer - da skapet i størrelse ikke er dimensjonert for stort mer enn det som er der i dag.
Må flytte på noen lysbrytere som er montert litt dumt til, men det går. Derfor ønsker jeg primært en måler og type B-vern innebygd i laderen.
Da Kia'en kan nyttiggjøre seg av 6,6kw, ønsker jeg primært å sette inn en lader på 7,4kw - da tiden det tar å lade batteriet også er en viktig faktor her. På vinterstid regner jeg med å bruke mellom 70-80% av batteriet en vei til/fra jobb. Jeg har ikke tid å vente 12-14 timer mellom hver fullading og ønsker ikke å bruke hurtiglading annet enn i de tilfellene jeg må.

Sitat fra: TB på søndag 06. november 2016, klokken 10:58
Det FierceViking må vurdere er om han skal gjere det som er best for seg sjølv, eller for på litt sikt best for burettslaget.

Han har fått aksept frå styret om å lade bilen i garasjen mot å koster separat kurs med måler. Forstår det slik at det ikkje er nokon labare bilar i burettslaget frå før. Fordel med å velge denne løysing er at FierceViking sjølv vil bestemme framdrift.

Ulempen oppstår når fleire av naboane ynskjer å lade sin bil, elektrisk eller hybrid. Det skal ikkje mange bilar til før elektriker vil sei stopp pga krav om samtidsfaktor 1. Kanskje alt på bil nr 2 om det blir montert opp kurs på 32A. Dette kan sette styret og FierceViking i ein vanskelig situasjon. Kan naturlig bli løyst når eller om det oppstår. Det er mulig det er ei tid til dette oppstår, så mulig det er ein fornuftig løysing. Men, er det kort tid til fleire ynskjer tilgang til lading vil det for burettslaget sin del være meir fornuftig å ta det med i vurdering frå starten av.

- Det blir ikkje installert permanent infrastruktur før det finnes bilar i burettslaget.
- Beslutning om å kjøpe ladbar bil sit lengre inne før infrastruktur for å lade er på plass.
  Når infrastruktur er på plass, og antall modellar stadig aukar vil det raskt bli fleire bilar i dei fleste burettslag.

I burettslaget eg bur var det ingen ladbare bilar før i 2012. Det er no 12 st. Det tek neppe lang tid før den første  Opel Ampera-e er på plass.

Når det jeg skrev over er sagt, så sier styreleder i går når jeg snakket med han, at de godt kan ta kostnaden med å sette opp et nytt, tomt skap, ved siden av inntaksskapet og sikringsskapet som allerede er der.
Fordelen er jo at man da har plass til å utvide med flere sikringer, dersom andre etterhvert også ønsker seg lademuligheter (jeg er først ute). De ser jo at dette med ladbare biler er fremtiden, men frem til nå har det ikke vært noen etterspørsel, og å bygge ut ferdige ladestasjoner på de utvendige plassene har ikke vært aktuelt pga kostnader, uten at de vet om de ville blitt brukt.

For min del blir det jo ingen forskjell sånn sett, jeg får jo satt inn en sikring uansett. Ulempen er at jeg eventuelt må vente noe tid før de får tak i noen som kan gjør jobben, og jeg håper jeg har fått på plass bilen i løpet av uka her.
Per i dag var det visst en 125A hovedsikring, delt på 10 kurser a 16A, som hver fordeles på 6 garasjeplasser. Det er ikke tillatt å bruke motor/kupevarmer samtidig, og strømforbruket ellers er lys og evt portåpnere. De ser jo at dersom nummer 2 og 3 kommer og ønsker det samme, må anlegget oppgraderes. Men det blir da eventuelt ikke mitt bord...

Et annet spørsmål, litt på siden:
Har jeg skjønt det slik at for ladestasjoner eller stikk til disse, så skal det kun brukes type B-vern, og ikke "vanlig" jordfeilbryter i tillegg? Kursen kommer jo til å bli brukt kun til lading av bilen, ikke noe annet.
Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

elektrolux

Sitat fra: TB på søndag 06. november 2016, klokken 10:58

[/quote]
Når det jeg skrev over er sagt, så sier styreleder i går når jeg snakket med han, at de godt kan ta kostnaden med å sette opp et nytt, tomt skap, ved siden av inntaksskapet og sikringsskapet som allerede er der.
Fordelen er jo at man da har plass til å utvide med flere sikringer, dersom andre etterhvert også ønsker seg lademuligheter (jeg er først ute). De ser jo at dette med ladbare biler er fremtiden, men frem til nå har det ikke vært noen etterspørsel, og å bygge ut ferdige ladestasjoner på de utvendige plassene har ikke vært aktuelt pga kostnader, uten at de vet om de ville blitt brukt.

For min del blir det jo ingen forskjell sånn sett, jeg får jo satt inn en sikring uansett. Ulempen er at jeg eventuelt må vente noe tid før de får tak i noen som kan gjør jobben, og jeg håper jeg har fått på plass bilen i løpet av uka her.
Per i dag var det visst en 125A hovedsikring, delt på 10 kurser a 16A, som hver fordeles på 6 garasjeplasser. Det er ikke tillatt å bruke motor/kupevarmer samtidig, og strømforbruket ellers er lys og evt portåpnere. De ser jo at dersom nummer 2 og 3 kommer og ønsker det samme, må anlegget oppgraderes. Men det blir da eventuelt ikke mitt bord...

Et annet spørsmål, litt på siden:
Har jeg skjønt det slik at for ladestasjoner eller stikk til disse, så skal det kun brukes type B-vern, og ikke "vanlig" jordfeilbryter i tillegg? Kursen kommer jo til å bli brukt kun til lading av bilen, ikke noe annet.
[/quote][/quote]

Brukes Zapcharger eliminerer det behovet for et nytt fordelings skap. Det sikrer også at samtlige som kobler seg til den ene kursen som trenges ( Anbefalt 20-30 uttak / 43 kW kurs ) får full effekt. D.v.s. opp til 22 kW så lenge kursen har kapasitet tilgjengelig.

Dette gjør at det koster betydelig mindre å forberede bygget for Zapcharger enn for gårsdagens løsninger samtidig som det betyr at det er ingen begrensning på hvor mange ladeuttak dere kan tilrettelegge for.
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

ladov

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. november 2016, klokken 13:30
...
Brukes Zapcharger eliminerer det behovet for et nytt fordelings skap. Det sikrer også at samtlige som kobler seg til den ene kursen som trenges ( Anbefalt 20-30 uttak / 43 kW kurs ) får full effekt. D.v.s. opp til 22 kW så lenge kursen har kapasitet tilgjengelig.

Dette gjør at det koster betydelig mindre å forberede bygget for Zapcharger enn for gårsdagens løsninger samtidig som det betyr at det er ingen begrensning på hvor mange ladeuttak dere kan tilrettelegge for.
Hvordan skjer dette i praksis? Hvis vi starter med en 400v/63A kurs, da vil en zapcharger kunne lade en bil? Og hvis du skal lade en bil til så henger du på zapcharger nummer 2? Og hvis du har 10 zapchargere på samme kursen så vil de snakke sammen så kursen ikke overbelastes selv om alle lader på likt?

20-30 biler blir vel litt lite effekt på hver? Regnet på det og kom til at absolutt minimum var 400V/1A per bil men du skulle ikke ha veldig spesielle bruksmønster før 400V/2A ble utilstrekkelig(altså 30 biler på en 63A kurs). Med 'vanlige' brukere hadde jeg nok stoppet på 20 biler på en 63A kurs.

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

elektrolux

Helt riktig.  Perfekt å begynne med en 43 kW kurs. En slik kurs dekker komfortabelt 20 ladeuttak,  og kan til og med klare 30.

Systemet settes opp med maks strømtrekk og fordeling av strøm går i 3 steg.

Først fasefordeling, så fordeling av ladestrømmen, og om dette ikke er nok selektiv utkobling av de som har lade lengst.

Minste ladestrømmen er forøvrig 6A eller 7,2A om der er Renault Zoe involvert. 

Begynner du med en Zapcharger kan du til og med begynne med en Home som erstatter et eksisterende stikk.  Det betinger at ev. andre stikk på kursen plomberes.  Her  kan både du og andre lade og få oversikt over eget forbruk,  og så kan Zapchargeren senere oppgraderes til Pro og flere legges til.

Dette er framtidens løsning tilgjengelig fra oss i dag. ;)
Stavanger:

ladov

Er det noen praktiske problemer når du må gå under 6A, altså mer enn 10 samtidige biler på en kurs? Kan biler settes på vent til det er ledig kapasitet?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Hansi

Hvordan kobler man Zapchargerne til internett? Ethernet-kabel til første Zapcharger? Ethernet-kabel til alle Zapchargerne? Wifi til første Zapcharger? Wifi til alle Zapchargerne? Hvis man har begynt lading mens Zapcharger var online og internett-tilgang forsvinner i løpet av natta, vil den kutte lading eller lade ferdig?
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

elektrolux

Sitat fra: ladov på torsdag 10. november 2016, klokken 09:55
Er det noen praktiske problemer når du må gå under 6A, altså mer enn 10 samtidige biler på en kurs? Kan biler settes på vent til det er ledig kapasitet?

Biler kan settes på vent. Zapchargeren sender da ut en vekk opp signal og fortsetter ladingen når det blir ledig kapasitet på kursen.
Stavanger:

elektrolux

Sitat fra: Hansi på torsdag 10. november 2016, klokken 11:59
Hvordan kobler man Zapchargerne til internett? Ethernet-kabel til første Zapcharger? Ethernet-kabel til alle Zapchargerne? Wifi til første Zapcharger? Wifi til alle Zapchargerne? Hvis man har begynt lading mens Zapcharger var online og internett-tilgang forsvinner i løpet av natta, vil den kutte lading eller lade ferdig?

Mange muligheter:

Wifi til en, og PLC videre
Wifi til alle
Wifi til PLC adaptor og PLC til ladestasjonene
Kabel til PLC adaptor og PLC videre.

Forsvinner wifi går ladestasjonene over i safe mode inntil wifi er gjennopprettet. I Stand alone modus har det ingen betydning om wifi forsvinner, men foreløpig er faseballanseringen kun tilgjengelig via skyen.

Stavanger:

Griffel

Sitat fra: ladov på torsdag 10. november 2016, klokken 09:55
Er det noen praktiske problemer når du må gå under 6A, altså mer enn 10 samtidige biler på en kurs?
Det var vel elektrolux som burde ha korrigert denne.
6A énfase er 1,4kW altså når det er mer enn 30 biler på en kurs som lader samtidig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA