Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukt EL-bil til maks 160k

Startet av USLeaf11, tirsdag 27. desember 2016, klokken 19:56

« forrige - neste »

USLeaf11

Første vinter tur med IONIQ
Det ble en langtur allerede første dag ( fredag 04.11.16) Vi hadde planlagt en tur til noen venner i Olden denne helgen for en stund siden. For fruen var bilen en bursdagspresang og overraskelse.. vi hadde lånt Mercedesen til datteren hennes da vår gamle Leaf 2011 modell er utelukket for en så lang tur (også sommer..) Jeg sa at vi måtte innom en bilforhandler og hente den nye ladekabelen jeg hadde bestilt. Da jeg viste den nye ladekabelen utbrøt hun at denne passer jo ikke til vår bil!! Nei sa jeg men den passer til den der borte .. gratulerer med ny bil :-) ingen skepsis til å kjøre de 261 kilometerne fra Mobile Bergen til Vangberg i Olden fra fruen sin side! Det regnet og var 2-4 grader ved start. Fikk ikke sjekket om batt var 100% oppladet før avgang men antar det. GOM viste 210 km da bilen ble kjørt ut fra butikken og hadde tilnærmet romtemperatur. Batteripakken var nok ikke vesentlig oppvarmet da den kun hadde stått innendørs i et par timer. Kupetemp satt til 22 grader da vi kjørte avgårde.
Regn gikk over til snøvær da vi nærmer oss Romarheim og Matre på E39. På Oppedal fergekai ble det kun 5 min lading på hurtiglader før vi måtte skyndte oss inn på fergen til Lavik. Fikk ikke notert antall KW ladet men husker GOM steg til 122 km. Registrerte at GOM stemte forbløffende bra med kjørt distanse til nå!
På andre siden av Sognefjorden var været bedre med tørr vei de første milene men senere våtere vei mot nedkjøringen til Førde. På Grønn kontakt sin hurtiglader sto der en Tesla og ladet, han hadde også kommet fra Bergen og skulle på hytta. Når han hørte jeg skulle til Olden og var kommet fra Bergen med DEN bilen...koplet han av og gav meg tilgang. Han tok en titt på bilen og var meget imponert både når det gjaldt helhetsinntrykk og ytelse (rekkevidde). Vi handlet og tok et toalettbesøk. Det ble plutselig 20 min lading og 15 KW inn på batteriet. Mer en nok til de resterende 102 km til Olden. Der var vekslende føreforhold med tørr vei langs Jølstravatnet men snøføre over Utvik fjellet (600 moh).  GOM  viste ca 80 km gjenstående ved ankomst Vangberg i Olden. Historikk i bilen viser 256 km kjørt med forbruk på 13.8 kWh/100 km.

Bilen oppførte seg meget pent men det var tildels litt ekkel følelse når LKAS koplet inn på de glatte partiene. Det kunne forveksles med manglende veigrep. Jeg koplet derfor denne ut når vi kjørte på glatte partier. En fantastisk bil til langkjøring selv om vi ikke har kommet inn i alt det tekniske med bilen ennå. Dette er et kvantesprang vedrørende sikkerhet, ytelse og rekkevidde mot vår gamle Nissan Leaf 2011. De sliter med argumentasjonen de som mener at ikke en slik bil kan brukes på langkjøring!!

Jeg følger opp med en mer detaljert teknisk dokumentert retur til Sotra vest for Bergen på søndag. Publiser den søndag kveld eller mandag.
Første el bil kjøpt juni 2014 USleaf 2011 mod
IONIQ teknikk sølv november 2016

nabcake

Så gøy, og gratulerer med nybilen :)
Gleder oss til vår kommer med neste pulje :D
- Hyundai Ioniq 2017 - hentet 01/12-16

Yoak

Takk for et flott innlegg. Har kjørt deler av den turen (selv om jeg er fra Østlandet) så gøy å høre om hvordan det gikk.
Fortsatt 1 måned til jeg får min, så det er en bra måte å slå ihjel ventetiden på

svingen

artig lese stoff imponere bra den bilen her :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Jarl-Egil

Har i dag vore og henta Ny IONIQ i Oslo, og starta med langtur på 520 Km over til Vestlandet. Det meste av turen har vore på snøføre og temperatur mellom 0 til minus 10 grader. Møtte snø/sørpe på Solihøgda, med same føre til Gol, Over Hemsedalsfjellet var det fint vinterføre, men kald, ned mot -10. Gjennomsnitt forbruk på turen var 1,4 Kw pr mil, som eg meiner er veldig bra under slike føre forhald. Har tidligere hatt ein e-golf, som på gode sommerdager kom ned på 1,3Kw pr mil.  Siste hurtiglading vart utført i Aurland, bilen var då lada til 95%. Då hadde eg 220 Km igjen til eg har heime. Ferdig parkert heime på tunet var det 5 Km !! igjen på tanken.  Skal seiast att på siste etappe, var best føre på heile turen. Snø mellom Sogndal og Fjærland, ellers bare og tørre veier. So langt er eg veldig fornøyd med bilen, god å køyre, samt att den oppfører seg fint på vinterføre. Kan sjå det an til att eg kan trivast med Ioniq'n framover. :) :)

sven erik

Sitat fra: Jarl-Egil på søndag 06. november 2016, klokken 00:01
Har i dag vore og henta Ny IONIQ i Oslo, og starta med langtur på 520 Km over til Vestlandet. Det meste av turen har vore på snøføre og temperatur mellom 0 til minus 10 grader. Møtte snø/sørpe på Solihøgda, med same føre til Gol, Over Hemsedalsfjellet var det fint vinterføre, men kald, ned mot -10. Gjennomsnitt forbruk på turen var 1,4 Kw pr mil, som eg meiner er veldig bra under slike føre forhald. Har tidligere hatt ein e-golf, som på gode sommerdager kom ned på 1,3Kw pr mil.  Siste hurtiglading vart utført i Aurland, bilen var då lada til 95%. Då hadde eg 220 Km igjen til eg har heime. Ferdig parkert heime på tunet var det 5 Km !! igjen på tanken.  Skal seiast att på siste etappe, var best føre på heile turen. Snø mellom Sogndal og Fjærland, ellers bare og tørre veier. So langt er eg veldig fornøyd med bilen, god å køyre, samt att den oppfører seg fint på vinterføre. Kan sjå det an til att eg kan trivast med Ioniq'n framover. :) :)

kørte du da med  varme på hele tiden  og vilke hastihet lå du i ca ?

Yoak

Hvor ladet du første gang? Gol?
Jeg lurer for jeg liker å stå på ski i Hemsedal, men ser at det nesten ikke er ladere på veien dit fra Bærum.
Ioniq klarer vel strengt tatt å gå hele veien (187km), men det spørs hvis jeg får ski på taket.
Uansett. Takk for innlegg og gratulerer med bil

TM

Det blir interessant å høre litt mer om denne vinterturen. Jeg synes 1.4 kW/mil høres litt for lavt ut til å inkludere full varme og normal hastighet. Tror ikke man kan forvente å kjøre strekningen Bærum-Gol vintertid uten lading med noen av elbilene i 280-300 km NEDC klassen. Ved 10 minus tror jeg ikke man regne med å kjøre mer enn maks 15 mil mellom hver lading før rekkeviddeangsten blir plagsom. Tipper ski på taket vil kunne redusere intervallet ned mot 14 mil. Jeg har ikke personlig erfaring med Ioniq, men med mange andre elbiler. De samme fysiske lover gjelder nok for alle elbiler, selv om Ioniq vinner noe på lavere luftmotstand.

USLeaf11

Sitat fra: TM på søndag 06. november 2016, klokken 08:41
Det blir interessant å høre litt mer om denne vinterturen. Jeg synes 1.4 kW/mil høres litt for lavt ut til å inkludere full varme og normal hastighet. Tror ikke man kan forvente å kjøre strekningen Bærum-Gol vintertid uten lading med noen av elbilene i 280-300 km NEDC klassen. Ved 10 minus tror jeg ikke man regne med å kjøre mer enn maks 15 mil mellom hver lading før rekkeviddeangsten blir plagsom. Tipper ski på taket vil kunne redusere intervallet ned mot 14 mil. Jeg har ikke personlig erfaring med Ioniq, men med mange andre elbiler. De samme fysiske lover gjelder nok for alle elbiler, selv om Ioniq vinner noe på lavere luftmotstand.

Et forbruk på 1,4 vinterstid er helt i tråd med mine erfaringer (se mitt første innlegg i denne tråden). Topografien for min tur er rimelig utfordrende med mye opp og ned fra Bergen til Olden så at vi endte opp med 1,38 i forbruk er ikke mindre en imponerende!!
Første el bil kjøpt juni 2014 USleaf 2011 mod
IONIQ teknikk sølv november 2016

Alexander27

Sitat fra: USLeaf11 på søndag 06. november 2016, klokken 09:10
Sitat fra: TM på søndag 06. november 2016, klokken 08:41
Det blir interessant å høre litt mer om denne vinterturen. Jeg synes 1.4 kW/mil høres litt for lavt ut til å inkludere full varme og normal hastighet. Tror ikke man kan forvente å kjøre strekningen Bærum-Gol vintertid uten lading med noen av elbilene i 280-300 km NEDC klassen. Ved 10 minus tror jeg ikke man regne med å kjøre mer enn maks 15 mil mellom hver lading før rekkeviddeangsten blir plagsom. Tipper ski på taket vil kunne redusere intervallet ned mot 14 mil. Jeg har ikke personlig erfaring med Ioniq, men med mange andre elbiler. De samme fysiske lover gjelder nok for alle elbiler, selv om Ioniq vinner noe på lavere luftmotstand.

Et forbruk på 1,4 vinterstid er helt i tråd med mine erfaringer (se mitt første innlegg i denne tråden). Topografien for min tur er rimelig utfordrende med mye opp og ned fra Bergen til Olden så at vi endte opp med 1,38 i forbruk er ikke mindre en imponerende!!

Ja det virker på meg som Ioniqen holder seg bedre i kulda enn andre El-biler på markedet i dag. Det er imponerende hvis Ioniqen kan klare 18-20 mil ved minus  5-10 gr.  Venter spent på flere tilbakemeldinger av de som har foreløpig har fått sine biler... ;)

Elmo

#10
Sitat fra: Yoak på søndag 06. november 2016, klokken 08:08
Hvor ladet du første gang? Gol?
Jeg lurer for jeg liker å stå på ski i Hemsedal, men ser at det nesten ikke er ladere på veien dit fra Bærum.
Du må sjekke bedre.
Det er nå i alle fall 2 i Hønefoss, 2 på Sokna, og det er i Flå, Nesbyen og Gol.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Yoak

#11
Ikke greit å være fersk i faget. Hønefoss så jeg, men det er for tidlig. Flå og Gol var de eneste aktuelle jeg så på et av ladekartene. Nesbyen er jo fint stoppe sted, men den stasjonen var ikke på det kartet jeg så på.

Edit: jeg sjekket Charge & drive og der var ikke Nesbyen oppført. Sjekket Grønn kontakt nå og der ser jeg Nesbyen

Jarl-Egil

Sitat fra: Yoak på søndag 06. november 2016, klokken 08:08
Hvor ladet du første gang? Gol?
Jeg lurer for jeg liker å stå på ski i Hemsedal, men ser at det nesten ikke er ladere på veien dit fra Bærum.
Ioniq klarer vel strengt tatt å gå hele veien (187km), men det spørs hvis jeg får ski på taket.
Uansett. Takk for innlegg og gratulerer med bil

Hei Igjen
Når eg henta bilen på Auto Elite i Oslo var den lada til 78% og eg hadde kjørelengde på 178 Km, så min første lading var på Flå, men kunne nok komt meg til Nesbyen. Hadde bilen vore fullada når eg henta den, så ville eg nok komt meg til Gol uten problem, men å nå Hemsedal på min tur hadde vore marginalt.(Under normalt føre ville gå fint) Men vil påstå att det føre (Snø/Sørpe) som var opp hallingdal i går, er sjelden ein kommer bort i. Ellers er det jo tett mellom ladestasjoner på strekningen Oslo-Gol. 
Når det gjelder varme i bilen, så er det ein funksjon i IONIQ der ein kan ha varme til fører, så den brukte eg på heile turen. Så det var godt og varmt i bilen.
Kjørte for det meste i Normal modus på turen, eit lite stykke på siste del av turen i ECO mode, men er litt usikker på om ein vinner så mykje på strømforbruket, om ein har NORMAL eller ECO. Om setter bilen i SPORT, så ser det ut som forbruket er større, men det har eg ikkje prøvd så mykje. Slik eg forstod på selger, så har ein tilgang på 120 Hk i SPORT og 100 Hk i NORMAL og ECO. (Ein merker godt att bilen er sprekere i SPORT)
Gjennomsnitts fart på turen var nok ikkje den høgste, dette skuldast gjeldande føre. på computeren i bilen sto 65 Km snittfart for heile turen.

jsa061

Sitat fra: USLeaf11 på lørdag 05. november 2016, klokken 10:41
Første vinter tur med IONIQ
Det ble en langtur allerede første dag ( fredag 04.11.16) Vi hadde planlagt en tur til noen venner i Olden denne helgen for en stund siden. For fruen var bilen en bursdagspresang og overraskelse.. vi hadde lånt Mercedesen til datteren hennes da vår gamle Leaf 2011 modell er utelukket for en så lang tur (også sommer..) Jeg sa at vi måtte innom en bilforhandler og hente den nye ladekabelen jeg hadde bestilt. Da jeg viste den nye ladekabelen utbrøt hun at denne passer jo ikke til vår bil!! Nei sa jeg men den passer til den der borte .. gratulerer med ny bil :-) ingen skepsis til å kjøre de 261 kilometerne fra Mobile Bergen til Vangberg i Olden fra fruen sin side! Det regnet og var 2-4 grader ved start. Fikk ikke sjekket om batt var 100% oppladet før avgang men antar det. GOM viste 210 km da bilen ble kjørt ut fra butikken og hadde tilnærmet romtemperatur. Batteripakken var nok ikke vesentlig oppvarmet da den kun hadde stått innendørs i et par timer. Kupetemp satt til 22 grader da vi kjørte avgårde.
Regn gikk over til snøvær da vi nærmer oss Romarheim og Matre på E39. På Oppedal fergekai ble det kun 5 min lading på hurtiglader før vi måtte skyndte oss inn på fergen til Lavik. Fikk ikke notert antall KW ladet men husker GOM steg til 122 km. Registrerte at GOM stemte forbløffende bra med kjørt distanse til nå!
På andre siden av Sognefjorden var været bedre med tørr vei de første milene men senere våtere vei mot nedkjøringen til Førde. På Grønn kontakt sin hurtiglader sto der en Tesla og ladet, han hadde også kommet fra Bergen og skulle på hytta. Når han hørte jeg skulle til Olden og var kommet fra Bergen med DEN bilen...koplet han av og gav meg tilgang. Han tok en titt på bilen og var meget imponert både når det gjaldt helhetsinntrykk og ytelse (rekkevidde). Vi handlet og tok et toalettbesøk. Det ble plutselig 20 min lading og 15 KW inn på batteriet. Mer en nok til de resterende 102 km til Olden. Der var vekslende føreforhold med tørr vei langs Jølstravatnet men snøføre over Utvik fjellet (600 moh).  GOM  viste ca 80 km gjenstående ved ankomst Vangberg i Olden. Historikk i bilen viser 256 km kjørt med forbruk på 13.8 kWh/100 km.

Bilen oppførte seg meget pent men det var tildels litt ekkel følelse når LKAS koplet inn på de glatte partiene. Det kunne forveksles med manglende veigrep. Jeg koplet derfor denne ut når vi kjørte på glatte partier. En fantastisk bil til langkjøring selv om vi ikke har kommet inn i alt det tekniske med bilen ennå. Dette er et kvantesprang vedrørende sikkerhet, ytelse og rekkevidde mot vår gamle Nissan Leaf 2011. De sliter med argumentasjonen de som mener at ikke en slik bil kan brukes på langkjøring!!

Jeg følger opp med en mer detaljert teknisk dokumentert retur til Sotra vest for Bergen på søndag. Publiser den søndag kveld eller mandag.


Gratulerer med ny bil! Du legger litt press på oss andre her inne ved å gi vekk biler i bursdagspresanger. Kanskje ikke en gave bare fruen kommer til å få glede av så det hjalp nok på givergleden :) Artig å høre at den gamle Leafen du kjøpte av meg fremdeles holder koken om dog med litt begrenset rekkevidde. Selv har jeg klart å holde meg I skinnet og ikke kjøpe ny, men det er en konstant kamp med alle disse fristelsene som dukker opp og IONIQ er definitivt en av disse.

Har lest mye om Hyundai Ioniq og det virker som en meget kapabel bil! Liker spesielt at den har så lav luftmotstand og dermed forbruk. Det er jo et voldsomt fokus på å ha størst mulig batteri, men egentlig så ønsker man jo seg bare lengst mulig rekkevidde - ikke størst mulig "tank".

Når det gjelder min Leaf så har den nå klokket 35 000 og målet er "å holde ut" i 2 år til for å så skifte ut bil nr 2 som er en gammel Yaris! Har ikke hatt noen problemer med min bil, men kunne ønsket meg mere rekkevidde og så er det selvsagt alltid gøy med noe nytt. Spørs om jeg ikke skal låne ideen din på et tidspunkt! ;)


Yoak

Sitat fra: Jarl-Egil på søndag 06. november 2016, klokken 12:07
Sitat fra: Yoak på søndag 06. november 2016, klokken 08:08
Hvor ladet du første gang? Gol?
Jeg lurer for jeg liker å stå på ski i Hemsedal, men ser at det nesten ikke er ladere på veien dit fra Bærum.
Ioniq klarer vel strengt tatt å gå hele veien (187km), men det spørs hvis jeg får ski på taket.
Uansett. Takk for innlegg og gratulerer med bil

Hei Igjen
Når eg henta bilen på Auto Elite i Oslo var den lada til 78% og eg hadde kjørelengde på 178 Km, så min første lading var på Flå, men kunne nok komt meg til Nesbyen. Hadde bilen vore fullada når eg henta den, så ville eg nok komt meg til Gol uten problem, men å nå Hemsedal på min tur hadde vore marginalt.(Under normalt føre ville gå fint) Men vil påstå att det føre (Snø/Sørpe) som var opp hallingdal i går, er sjelden ein kommer bort i. Ellers er det jo tett mellom ladestasjoner på strekningen Oslo-Gol. 
Når det gjelder varme i bilen, så er det ein funksjon i IONIQ der ein kan ha varme til fører, så den brukte eg på heile turen. Så det var godt og varmt i bilen.
Kjørte for det meste i Normal modus på turen, eit lite stykke på siste del av turen i ECO mode, men er litt usikker på om ein vinner så mykje på strømforbruket, om ein har NORMAL eller ECO. Om setter bilen i SPORT, så ser det ut som forbruket er større, men det har eg ikkje prøvd så mykje. Slik eg forstod på selger, så har ein tilgang på 120 Hk i SPORT og 100 Hk i NORMAL og ECO. (Ein merker godt att bilen er sprekere i SPORT)
Gjennomsnitts fart på turen var nok ikkje den høgste, dette skuldast gjeldande føre. på computeren i bilen sto 65 Km snittfart for heile turen.

Takk for svar. Jeg hadde bare sjekket ChargeAndDrive appen. Ser nå at det finnes flerestssjoner enn den oppgir.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA