Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: * DIY-request: Oppgradere WiFi-dekning *

Startet av AppleKnocker, tirsdag 27. desember 2016, klokken 19:50

« forrige - neste »

AppleKnocker

Urettferdig, sier Teslaeier Harald Eia.

Er det urettferdig med miljøtiltak som virker? Eller må tiltak for miljøet gjøre vondt for at de skal gjelde? Hadde det vært bedre om dieselbileiere med lavere inntekt enn Teslaeiere måtte betale 50% mer for diesel?

Synes vel egentlig ikke DN klarer å skille snørr og barter her. Miljøtiltak som virker er en annen ting. Gruppen som tjener +1.1mNOK vil alltid ha noen ting som gruppen med snitt på 0.3mNOK irriterer seg over.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ingeniøren

Misunnelsen sitter godt fast i den norsk folkesjela...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Robert Sund

Norge har vært ett ganske egalitært samfunn, og misunnelse er nok en del av det. Og at man ikke skal gå rundt og tro at man er bedre enn andre. Men at når noen bedrestilte får "millioner" og man selv sliter eller kjenner noen som sliter er det nok rettferdighetssansen mer enn misunnelsen som får blomstre. Og den har vært viktig for å bygge landet. Den er nok viktig fremdeles.

Hetserne i Norge utnytter det vi er svake for, men teslahetsen er ikke ett særnorsk fenomen. Den er verdensomfattende og massiv. Mye av den er sponset, betalt direkte eller utført av spekulanter og bransjer med "interesser". For eksempel er Todd Katz avslørt nylig etter å utgitt seg for Elon Musk og forsøkt å tilegne seg informasjon fra Tesla med denne falske identiteten. Han mener selv at han ikke kan dømmes fordi han ikke var dyktig nok i svindelen. Todd Katz er helt klart en betalt mann. https://electrek.co/2016/11/04/tesla-oil-industry-scheme-behind-propaganda-against-electric-automaker/

Mye av det samme hardkjøret får vitenskapsfolk når de publiserer noe som fossilbransjen ikke liker. Jeg vet ikke om fossilbransjen er ekstra desperate eller om de alltid har vært så råttne?

EU topp Günther Oettinger forfalsker aktivt. Sitat fra Wikipedia med kilde
Sitathe had the numbers regarding nuclear energy (€ 35bn / a) and fossil fuels (€ 66bn / a) erased, as they showed that each is more heavily subsidized than renewables at € 30bn / a. In the final and official report only the numbers for renewables are shown

Hardkjøret her i Norge kommer nok til å være en blanding av verdensomspennende manipulasjoner, og manipulasjoner basert på særtrekk i den norske folkesjela. Vi kommer nok til å få høre rikelig om hvor urettferdig det er at bemidlede velger utslippsfritt, til Tesla er ekskludert her også! Og manipulasjonen vil nok fortsette etter dette også.


Det som gjør hele saken ekstra teit, er at de bemidlede er akkurat like bemidlet i forhold til menigmann selv om de ikke kjøper Tesla! Om de kjøper seg ett sommerhus i Spania eller en yacht i Italia får ikke staten i Norge mer penger enn om de hadde kjøpt Tesla her!

stefse

Et klassisk avisoppslag for å selge papiravis til "the late majority"
De kommer nok til å kjøre frem saken når det er passert 3 mrd også, og ellers ved passende anledninger hvor ingen andre saker dominerer nyhetsbildet. Det er ren business fra DN sin side.

Det som opptar meg, er at disse "rikingene" ellers ganske sikkert ville kjørt diesel-suv'er og forurenset enormt mye mer.
Det hjelper ikke så mye når man ligger på sykehuset med alvorlige luftveissykdommmer å tenke på at joda, de måtte ihvertfall betale.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 05. november 2016, klokken 13:37
Norge har vært ett ganske egalitært samfunn, og misunnelse er nok en del av det. Og at man ikke skal gå rundt og tro at man er bedre enn andre. Men at når noen bedrestilte får "millioner" og man selv sliter eller kjenner noen som sliter er det nok rettferdighetssansen mer enn misunnelsen som får blomstre. Og den har vært viktig for å bygge landet. Den er nok viktig fremdeles.

Problemet er når disse to egenskapene forveksles eller blandes. At rettferdighetssansen vekkes eliminerer ikke at misunnelsesdyret rører på seg, eller omvendt. Det er svært lett å skylde på rettferdighetsansen når man egentlig er misunnelig, som det er lett å legge skylden på andres misunnelse når de gir utrykk for en urettferdighet.

I dette tilfellet tror jeg nok det først og fremst er misunnelsen som ligger bak, men en misunnelse man lett kan dekke under "rettferdighetssansen". Det f.eks. er ikke alltid like lett å se rettferdigheten i at noen får 500k i avgiftslette når man selv ikke har råd til bil som koster 500k i utgangspunktet...

Interessant kunne det vært om de hadde slått opp på forsiden hvor mye avgiftslette "rikfolk" har fått av å kjøpe "Dagens Næringsliv" på papir mva fritt.
http://www.dn.no/etterBors/2014/10/08/1023/Statsbudsjettet/moms-p-aviser-men-ikke-fr-2021

Er nok ikke snakk om like mye pr. avis solgt som pr. Tesla solgt, men antar at de selger flere aviser enn Tesla selger biler ;)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eivhelle

Når du ligger i bilkø bak en Tesla kan du tenke på to vidt forskjellige måter:

1. Den negative. Du ligger bak en snylter som har sluppet å betale avgifter på en bil som koster langt over snittet, og det irriterer deg grenseløst.  >:( >:( >:(

2. Den positive. Tenk om bilisten foran heller hadde valgt en Audi eller BMW med i dieselmotor. Da hadde den pøst dieseleksos rett inn i friskluftsanlegget mitt. Hensynsfullt av vedkommende  å kjøpe elbil i stedet.  :) :)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

arthur

Noe av problemet her er at mange har en Tesla i TILLEGG til en dieseldreven SUV som brukes til hytten, ikke hytta. Og hvorfor de har en Tesla er jo i all enkelhet at det er praktisk når man kjører til/fra jobben i kollektivfeltet.
Har absolutt sansen for de incentiver som elbilene har, men kunne kanskje ha vært satt en grense på bilens kostnad, eksempelvis 400.000 før moms?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Øyvind.h

Kanskje i antall, men ikke andel? Jeg kjenner ikke en eneste Tesla-eier som har diesel SUV ved siden til hyttebruk.
Teslaen kjører jo lett rett opp til hyttene uten lading og er således tidsbesparende også der. I tillegg til sin gode plass til folk/bagasje samt meget gode fremkommelighet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

stefse

Sitat fra: arthur på lørdag 05. november 2016, klokken 19:48
Noe av problemet her er at mange har en Tesla i TILLEGG til en dieseldreven SUV som brukes til hytten, ikke hytta. Og hvorfor de har en Tesla er jo i all enkelhet at det er praktisk når man kjører til/fra jobben i kollektivfeltet.
Har absolutt sansen for de incentiver som elbilene har, men kunne kanskje ha vært satt en grense på bilens kostnad, eksempelvis 400.000 før moms?
Tviler på at mange har dieselSUV i tillegg, men om de har det, er det vel kjempeflott at de ikke behøver å bruke den.
At det importeres mange Teslaer til Norge har mange andre positive elementer også. Når rikfolket skal kvitte seg med den, blir den tilgjengelig for andre folkegrupper med mindre penger. Om rikfolket ikke hadde kjøpt den og tatt verditapet på den, ville den aldri blitt tilgjengelig for mindre bemidlede. Da hadde de måtte kjøpt den brukte dieselSUVen deres istedet. Men å tenke så langt er vel mye forlangt for journalister av en papiravis.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

AppleKnocker

Sitat fra: arthur på lørdag 05. november 2016, klokken 19:48
Noe av problemet her er at mange har en Tesla i TILLEGG til en dieseldreven SUV som brukes til hytten, ikke hytta.
Har du noe tall på dette da? Hvor mange Teslaeiere har en diesel SUV i tillegg..
Jeg kjenner mange med Tesla, ikke én har dieselSUV i tillegg.

Problemet du illustrerer er vel heller at misunnelse får folk til anta de merkeligste ting uten at det har det minste forankring i virkeligheten.
"Mange av de som bare eier dieselbil er konemishandlere"
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

timingbeltkiller

Fakta er: Norge er alene i verden med elbilsubsidier som øker med bilprisen.
Selv i superkapitalismens høyborg, USA,
er det føderale skattefritaket samme sum uansett bilpris.
I enkelte delstater subsidieres lavinntekts kjøpere med høyere beløp enn
høyinnteks kjøpere. Siste ut her er miljøvernstat nr 1 i USA, Kalifornia.

Et argument for ikke å subsidiere rikfolk:
Denne gruppen ser vanligvis ikke på pris,
men om de ønsker seg noe, som viktigste kjøpargument.

Du kan derfor trygt gå ut fra om et ønskeobjekt koster 1 eller 2 millioner,
spiller ingen rolle for denne kjøpergruppen.

Å subsidiere gruppen er derfor å sløse med skattyternes penger.
Omtrent som å subsidiere diamantbelagte armbåndsur i prisklasse hundre tusen.

ELLERS
er ikke elbiler løsningen på forbrukersamfunnets økologiske kvelertak
på planeten. Den løsningen heter null bil (og enda mer null flyreiser).

Og til syvende og sist til et forbruk og en forurensing innenfor planetens tålegrense.
Norsk levestandard ligger minst 10 ganger høyere.
Og  muligjøres/subsidieres av de fattige milliardene rundt om på kloden.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 05. november 2016, klokken 20:44
Problemet du illustrerer er vel heller at misunnelse får folk til anta de merkeligste ting uten at det har det minste forankring i virkeligheten.
Mange antakelser ute og går ja :)
Ganske utrolig at noen klarer å påstå at dette er tapt inntekt for staten. Enten forstår de ikke økonomi, eller så har de en agenda. Statistikkforståelsen er det om mulig enda være stilt med  ;D

Misunnelse lenge leve.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

stefse

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 05. november 2016, klokken 23:06

Et argument for ikke å subsidiere rikfolk:
Denne gruppen ser vanligvis ikke på pris,
men om de ønsker seg noe, som viktigste kjøpargument.

Du kan derfor trygt gå ut fra om et ønskeobjekt koster 1 eller 2 millioner,
spiller ingen rolle for denne kjøpergruppen.

Å subsidiere gruppen er derfor å sløse med skattyternes penger.
Omtrent som å subsidiere diamantbelagte armbåndsur i prisklasse hundre tusen.

HA HA. Tror du rikfolk blir og opprettholder rikdom ved å sløse med penger? Tesla er et smart økonomisk valg fordi det har betydd mindre tidstap på veitransport og faktisk også god økonomi i bilholdet. Hadde det kostet 2 mill for en Tesla hadde kun personer med MYE penger som Stordalen og likesinnede som trenger miljøalibi giddet å kjøpe den. Vanlige "rikfolk" hadde nok valgt SUV eller en morsom bensin V8 eller whatever fossilbil til under millionen.
Rikfolk er ikke folk med 1-1,5 mill i hustandsinntekt i våre dager! Se bare på hva et rekkehus koster i Oslo.

Men ellers har du rett, virkelig rike ser ikke på prisen, men det er svært få virkelig rike i Norge, og det er ikke noe som monner på miljøet om disse kjører Tesla.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Burger

Det man glemmer er at Tesla tvinger fram raskere utvikling av elbiler fra en bil- og oljebransje som ikke vil ha denne utviklingen.

Min el cheapo Leaf hadde ikke eksistert uten Tesla :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

arthur

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 05. november 2016, klokken 20:44
Sitat fra: arthur på lørdag 05. november 2016, klokken 19:48
Noe av problemet her er at mange har en Tesla i TILLEGG til en dieseldreven SUV som brukes til hytten, ikke hytta.
Har du noe tall på dette da? Hvor mange Teslaeiere har en diesel SUV i tillegg..
Jeg kjenner mange med Tesla, ikke én har dieselSUV i tillegg.

Problemet du illustrerer er vel heller at misunnelse får folk til anta de merkeligste ting uten at det har det minste forankring i virkeligheten.
"Mange av de som bare eier dieselbil er konemishandlere"

Min kommentar var basert på at jeg kjenner ganske mange med Tesla som brukes til jobb og i tillegg har både en og to andre biler hvorav minst en er en SUV med dieselmotor. Nei, har ingen konkrete tall på dette, men kommentarer på basis av fakta som jeg kjenner de i mitt område/bekjentskapskrets.

Nei, finnes ikke misunnelig på disse da jeg selv bare har valgt annerledes, ikke minst grunnet problemet med hengerfeste som for meg er et must samt at jeg ikke kjører til jobb. Kommentarer om at det er feil å "subsidiere" en (så dyr bil som) Tesla kommer også fra folk som har råd til både en og to av disse bilene selv, og vel så det, så ikke utgangspunkt i misunnelse, men en konkret mening i en konkret sak! Dette misunnelseskortet dras i tide, og ikke minst i utide, nesten som rasistkortet og er egentlig bare destruktivt i forhold til å kunne ha en diskusjon, eller kanskje heller meningsutveksling!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA