Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: * DIY-request: Oppgradere WiFi-dekning *

Startet av AppleKnocker, tirsdag 27. desember 2016, klokken 19:50

« forrige - neste »

cra

Jeg kan i alle fall settes opp på lista over dem som takket være å kunne ta meg råd til en Tesla ikke lenger bruker fossilt drivstoff, utover en liten kanne eller to i året til gressklipper og snøfreser (enn så lenge), og når jeg en sjelden gang låner bil hos naboen for å hente byggevarer på tilhenger eller kjøre skrot til miljøstasjonen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 06. november 2016, klokken 16:48
Sitat fra: arthur på søndag 06. november 2016, klokken 06:16

Min kommentar var basert på at jeg kjenner ganske mange med Tesla som brukes til jobb og i tillegg har både en og to andre biler hvorav minst en er en SUV med dieselmotor. Nei, har ingen konkrete tall på dette, men kommentarer på basis av fakta som jeg kjenner de i mitt område/bekjentskapskrets.
Hvor mange kjenner du som har Tesla?
Hvor mange av disse har én diesel SUV i tillegg.
Hvor mange av de du kjenner med to biler i tillegg til Tesla, har to diesel SUVer?

Skal du ha fullt navn og adresse med personnummer?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

arthur

Sitat fra: flux på søndag 06. november 2016, klokken 23:31
Skal Norge nå sine forpliktelser i forhold til Paris avtalen trenger vi å øke farten på elektrifisering av transport både til lands og til havs. Med de enorme inntektene vi har fått av å selge CO2 utslipp til resten av verden, bør vi kanskje blø litt for å rense våre egne nasjonale utslipp.

Hvis vi sluttet å reise med ferge til/fra Danmark og Tyskland for å kjøpe billig sprit og tobakk så hadde mye vært gjort. Sies at denne trafikken alene til/fra Oslo gjør like mye skade som biltrafikken, men lite fokus på skipsfarten i denne forbindelse!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Chivas

Sitat fra: arthur på mandag 07. november 2016, klokken 08:38
Hvis vi sluttet å reise med ferge til/fra Danmark og Tyskland for å kjøpe billig sprit og tobakk så hadde mye vært gjort. Sies at denne trafikken alene til/fra Oslo gjør like mye skade som biltrafikken, men lite fokus på skipsfarten i denne forbindelse!
Ergo, kan man ved endring i avgiftspolitikken her til lands oppfylle Paris-avtalen ene og alene :) Ta med all grensehandel ved bruk av bil også, så er man godt innafor.

Egentlig en vinn-vinn situasjon hvor man får ned utslippene, samt øker avgiftsinntektene og handelen her til lands. Mon tro om det hadde blitt for simpel løsning for tinget  ::)

model3citizen

Sitat fra: Burger på lørdag 05. november 2016, klokken 23:39
Det man glemmer er at Tesla tvinger fram raskere utvikling av elbiler fra en bil- og oljebransje som ikke vil ha denne utviklingen.

Min el cheapo Leaf hadde ikke eksistert uten Tesla :-)

Det hadde den vel.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

zbk

Har ikke lest artikkelen, men fikk referert at median-inntekten for Tesla-eiere visstok var på 600K i følge undersøkelsen. Da er man vel knappest i noen ekstrem høyinntektsgruppe?

Det at super-rikingene også kjøper Tesla gjør ikke at resten av Tesla-eierene plutselig har kjempeinntekter.

jeg er ikke i tvil om at DN-saken er primært misunnelsesdrevet klikk-baiting, men overrasket over at det er DN og ikke VG som kjører saken på denne måten.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AppleKnocker

Sitat fra: arthur på mandag 07. november 2016, klokken 08:36
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 06. november 2016, klokken 16:48
Sitat fra: arthur på søndag 06. november 2016, klokken 06:16

Min kommentar var basert på at jeg kjenner ganske mange med Tesla som brukes til jobb og i tillegg har både en og to andre biler hvorav minst en er en SUV med dieselmotor. Nei, har ingen konkrete tall på dette, men kommentarer på basis av fakta som jeg kjenner de i mitt område/bekjentskapskrets.
Hvor mange kjenner du som har Tesla?
Hvor mange av disse har én diesel SUV i tillegg.
Hvor mange av de du kjenner med to biler i tillegg til Tesla, har to diesel SUVer?

Skal du ha fullt navn og adresse med personnummer?
Det holder at du innrømmer bløff.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trond.Strom

Sitat fra: arthur på mandag 07. november 2016, klokken 08:38
Sitat fra: flux på søndag 06. november 2016, klokken 23:31
Skal Norge nå sine forpliktelser i forhold til Paris avtalen trenger vi å øke farten på elektrifisering av transport både til lands og til havs. Med de enorme inntektene vi har fått av å selge CO2 utslipp til resten av verden, bør vi kanskje blø litt for å rense våre egne nasjonale utslipp.

Hvis vi sluttet å reise med ferge til/fra Danmark og Tyskland for å kjøpe billig sprit og tobakk så hadde mye vært gjort. Sies at denne trafikken alene til/fra Oslo gjør like mye skade som biltrafikken, men lite fokus på skipsfarten i denne forbindelse!
Det er jo mye enklere for noen andre å gjøre noe noe!  Da slipper jo jeg, det må da være en vinn/vinn situasjon? Aller best er det dersom det er noen i Kina eller et eller annet sted langt borte som gjør noe.

Hvis bare kineserene sluttet å bruke aircondition, da kunne jo jeg kjørt diesel SUV, ferge og flydd til syden to ganger i uka med god samvittighet


arthur

Sitat fra: Trond.Strom på mandag 07. november 2016, klokken 14:21
Sitat fra: arthur på mandag 07. november 2016, klokken 08:38
Sitat fra: flux på søndag 06. november 2016, klokken 23:31
Skal Norge nå sine forpliktelser i forhold til Paris avtalen trenger vi å øke farten på elektrifisering av transport både til lands og til havs. Med de enorme inntektene vi har fått av å selge CO2 utslipp til resten av verden, bør vi kanskje blø litt for å rense våre egne nasjonale utslipp.

Hvis vi sluttet å reise med ferge til/fra Danmark og Tyskland for å kjøpe billig sprit og tobakk så hadde mye vært gjort. Sies at denne trafikken alene til/fra Oslo gjør like mye skade som biltrafikken, men lite fokus på skipsfarten i denne forbindelse!
Det er jo mye enklere for noen andre å gjøre noe noe!  Da slipper jo jeg, det må da være en vinn/vinn situasjon? Aller best er det dersom det er noen i Kina eller et eller annet sted langt borte som gjør noe.

Hvis bare kineserene sluttet å bruke aircondition, da kunne jo jeg kjørt diesel SUV, ferge og flydd til syden to ganger i uka med god samvittighet

Ja, og derfor må vi gjøre et BÅDE/OG, ikke enten eller. Og ja, vi har et kollektivt såvel som individuelt ansvar og kan IKKE skylde på Kina eller kineserne bare fordi de er flere så her er vi nok helt enige og det var nettop derfor jeg nevnte fergetrafikken som en stor miljøsynder som det ikke snakkes mye om, dessverre.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Robert Sund

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle spille noen stor rolle om noen kombinerer fossil og elektrisk. Andelen som har to fossiler er også høy. Om de som har en diger fossil SUV velger å kjøre elektrisk er det vel bra?

@zbk
Ved 600k median er det tydelig at mange har strekt seg langt for å kjøpe Teslaen. DN har dummet seg ut skikkelig; flaut og tabloid. Premisset om at fulle avgifter ikke ville påvirket salget er absurd, som vi kan se på våre naboland.

@model3citizen
Carlos Ghosn er viktig både for satsingen til Nissan og han har vært viktig for å få elbiler ut til folket. Men det han gjør er ikke i ett vakum. Nissan introduserte nylig en hybrid uten lademulighet, noe som er en bøtte med isvann i ansiktet på de som tror at elbilen har vunnet bare fordi det er best for menneskeheten. Tesla er uhyre viktig fordi de viser at det går an; til og med av ett oppstartsfirma. Når NRK Nyheter er talerør for personer som sier at Mirai har mer bagasjeplass enn Model S, sier det mye om NRK, men det sier også at uten Model S ville svindlerne sansynligvis vunnet.

Nå sier Toyota at de også skal levere elbil med rekkevidde. Hvis det ikke hadde vært for at Tesla eksisterer, og ikke bare som prototyper, hadde det neppe skjedd.

Vi bør ikke glemme at elbilen har vært drept med overlegg allrede, på 90 tallet.

@arthur
Vi har mange store forurensingskilder, og det er viktig å ikke bare se på elbil isolert. Når hele hotell-inredninger ikke kan gis til utlandet fordi noen har bestemte at inredningen skulle vurderes som søppel og at det var ulovlig å eksportere søpper, mens utalllige lass med reell søppel kjøres i kontainer til Sverige hver eneste dag for å brennes der, så kan man undres. Og slik er det med mange ting. Mange forandringer er imperativ. Forandringer som bør ha lite skadevirkninger og er bra; noe som krever at omtanke fra politikerne. Men det krever også mot, som å fjerne hydrogensatsingen og heller bruke ressursene der de virker.

Hvis hintene om drivstofføkning motiverer til elbilkjøp istedet for fossil er det bra, fører det til sentralisering er det meget skadelig. Det er ikke alltid gitt virkningen blir slik man ønsker. Jeg håper i allefall at de tiltakene man ser har lykkes kan videreføres.

og +1 til siste innlegg.

@ladov
+1

weld77

Jeg befinner meg et godt stykke til høyre på inntektsfordelingen i Norge, men pre-Tesla har det aldri vært i nærheten av aktuelt å kjøpe en bil til 800k (som min P85D kostet i sin tid). Jeg har råd, men er ikke spesielt interessert i bil og ser liten grunn til å frivillig betale masse skatt i form av særavgifter på bil. Totalpakken med Tesla blir ok - det er en kul bil og lave driftskostnader + en del andre goder gjør økonomien i det akseptabel for min del. Den funker også helt fint som eneste bil for familien.




arthur

Sitat fra: Robert Sund på mandag 07. november 2016, klokken 18:14

@arthur
Vi har mange store forurensingskilder, og det er viktig å ikke bare se på elbil isolert.

Ja, og nettop derfor nevnte jeg et annet, men listen er lang og vi kan alle bidra.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Olemann


Merkelig,  morsom og tabloid er det beste som kan sies om denne DN artikkelen.   Å koble inntekt og bilkjøp av bil uten avgifter er uinteressant - dog kan det gi mening dersom det er en politisk interesse av å stoppe Tesla som avgiftsfri bil.  For lite virker like effektivt som å påstå at de "aller rikeste" får en fordel. Da våkner det både her og der.  Så nå får vi se hvilke politikere som hiver seg på populismen.

Jeg trodde hensikten var å øke antall nullutslippbiler.  Det har man klart.  Man trenger ikke være rakettforsker for å påstå at de fleste Teslakjøpere ikke frivillig setter seg i en Reva eller Buddy (i alle fall ikke om naboen ser dem...)  Den var usaklig, men Tesla har trukket kjøpere som muligens ikke er de grønneste i livsstil ellers i livet, men det er ett fett så lenge (en av) SUV'ene parkeres. 

Et annet morsomt moment som kunne trekkes inn er; hvorfor tjener noen mye?  Jo, hovedsakelig fordi de har prioritert det.  Penger betyr noe for dem.  Antagelig slik at mest mulig penger INN og minst mulig UT er driveren.   Da kjøper de naturlig nok Tesla fordi staten ikke forsyner seg med 300-400.000.- av det de betaler.
Gode kjøp er noe mange både gjerrige og rike er gode på.  Og for mange er minst mulig skatt et gode. Da er Tesla det beste valget.  Så, i det hele tatt merkelig at det er overraskende at de som har valgt å tjene mye også velger Tesla.

stefse

#43
Meget bra innlegg Olemann.
Avisoppslaget forklarer dypest sett den "norske modellen", med at resurser skal omfordeles fra rik til fattig skulle det stå. Man mener vel her å ha funnet et avvik fra normen.
Men la oss nå for en gangs skyld GJØRE noe med utslippene, istedetfor å alltid bruke det som alibi for å omfordele resurser. Det er faktisk lov å være genuint opptatt av miljøet, tenker da spesielt på lokalmiljøet, og innse at å forbedre dette har en positiv effekt for oss som samfunn.

Tenk så fint at det finnes elbiler både for fattig og rik!
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

zbk

Ikke minst sponser alle "rikingene" som kjøper Tesla utviklingen av Model3, som i sin tur skal være for "hvermannsen". Ergo er fritaket med på å skaffe bedre elbiler til alle de misunnelige når de endelig skjønner tegninga  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA