Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: * DIY-request: Oppgradere WiFi-dekning *

Startet av AppleKnocker, tirsdag 27. desember 2016, klokken 19:50

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: arthur på søndag 06. november 2016, klokken 06:16
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 05. november 2016, klokken 20:44
Sitat fra: arthur på lørdag 05. november 2016, klokken 19:48
Noe av problemet her er at mange har en Tesla i TILLEGG til en dieseldreven SUV som brukes til hytten, ikke hytta.
Har du noe tall på dette da? Hvor mange Teslaeiere har en diesel SUV i tillegg..
Jeg kjenner mange med Tesla, ikke én har dieselSUV i tillegg.

Problemet du illustrerer er vel heller at misunnelse får folk til anta de merkeligste ting uten at det har det minste forankring i virkeligheten.
"Mange av de som bare eier dieselbil er konemishandlere"

Min kommentar var basert på at jeg kjenner ganske mange med Tesla som brukes til jobb og i tillegg har både en og to andre biler hvorav minst en er en SUV med dieselmotor. Nei, har ingen konkrete tall på dette, men kommentarer på basis av fakta som jeg kjenner de i mitt område/bekjentskapskrets.

Nei, finnes ikke misunnelig på disse da jeg selv bare har valgt annerledes, ikke minst grunnet problemet med hengerfeste som for meg er et must samt at jeg ikke kjører til jobb. Kommentarer om at det er feil å "subsidiere" en (så dyr bil som) Tesla kommer også fra folk som har råd til både en og to av disse bilene selv, og vel så det, så ikke utgangspunkt i misunnelse, men en konkret mening i en konkret sak! Dette misunnelseskortet dras i tide, og ikke minst i utide, nesten som rasistkortet og er egentlig bare destruktivt i forhold til å kunne ha en diskusjon, eller kanskje heller meningsutveksling!

Sjølsagt har du rett. Eg trur det er mange Teslaeigarar som synes det er direkte pinleg å lesa enkelte sine kommentarar her.

Hensikten med elbilinsentiva var å få redusert forureining, særleg lokal forureining i og rundt byar.  Då desse reglane vart satt, var utvalet bilar lite og prisane høge. Insentiva skulle først gjelda for inntil 50 000 og MVA-fritak ut 2017.

Det har skjedd mykje dei siste åra. Det har vore sunn konkurranse i massemarkedet for elbilar - bilane er betre og rimelegare. Kva som har skjedd med Teslaprisane, veit eg ikkje, men veit at dei er 2-5 gangar dyrare enn andre gode elbilar i dag. Deler av batteriet er vel og låst på dei rimelegaste, men kan åpnast for pengar - spesielt spør du meg.

Ja, det er Teslaeigarar som har og brukar fossilbilar. Årsaken er at dei kan vera meir praktiske på småturar i tettbygde strøk/byar og tilsvarnde på lange turar, der folk ikkje orkar styra etter eit ladekart. Behovet for krok er udiskutabelt, det er krav for eit behov mange har.











kjølholdt

Ja en del har skjedd på el bil fronten men det er kun fra i høst / Jan 2017 det har vært mulig å kjøpe en el bil med merr enn 20 mil reell rekkevidde. Bil i Norg er et såpass kapital intensiv investering. Dermed ønsker folk at den skal greie alt! Ergo er det bare Tesla som duger som nr 1 bil hvis man ikke er el bil entusiast
Så kan set selvfølgelig diskuteres om Norge skal være med på denne teknologiutviklingen . Men el bil politikken er en ønsket utvikling fra våre politikeres side. Argumentet med at staten har tapt penger i denne størrelsesorden er latterlig. Personlig ville jeg kjøpt en Mazda 5 om el bil  insentivene ikke fantes . Ergo er statens tap 100000 kr . Alternativt skulle vel Porsche panamera vært Norges  mest solgte bil med denne logikken når man antar at alle ville brukt disse summene på bil uten insentiver
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

stefse

Reguleringsiveren sitter dypt i Nordmenn. Man tror man selv vet hva som er best for alle andre. Jo lenger ut på bygda man kommer, jo mer kollektivistisk og innovasjonshemmende er tankegangen.
Jeg skiter egentlig i det. Så lenge folk kjøper og kjører elbil, er det win for oss som nasjon og på sikt for verden også.
Vi bruker penger på utrolig mye annet piss, men elbilincentivene er virkelig noe som har blitt lagt merke til og som fremmer innovasjon.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: arthur på søndag 06. november 2016, klokken 06:16
Kommentarer om at det er feil å "subsidiere" en (så dyr bil som) Tesla kommer også fra folk som har råd til både en og to av disse bilene selv, og vel så det, så ikke utgangspunkt i misunnelse, men en konkret mening i en konkret sak!

At man har råd til bilene utelukker ikke at man kan være misunnelig på at andre slipper høye avgifter de selv må ut med. Ikke at jeg påstår at disse du omtaler baserer sine uttalelser på misunnelse, bare at det du fremlegger her er ikke noe "bevis" på påstanden din om det motsatte.

Men uansett hva hver enkelt person har som bakgrunn for sine meninger, så er det neppe noen tvil om at DN i den saken som er tema her i denne tråden har valgt å spille på "misunnelseskortet" med den overskriften og artikkelen de har skrevet. Og det må jeg ha lov til å påstå uten å bli beskyldt for å destruere debatten med å trekke misunnelseskortet i utide.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eivhelle

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 05. november 2016, klokken 23:06
Et argument for ikke å subsidiere rikfolk:
Denne gruppen ser vanligvis ikke på pris,
men om de ønsker seg noe, som viktigste kjøpargument.

Det du glemmer å få med her er at Tesla ikke nødvendigvis appellerer bare til rikfolk. Bruksfordelene med en elbil gjør at det er mange som kan spare 30-40000 kroner i året på å kjøre elektrisk. Fordelt over 3 år blir dette mer enn 100k som man kan betale ekstra sammenlignet med å kjøpe en fossil drevet bil. Altså vil Tesla også være interessant for folk som trenger en stor bil, men i utgangspunktet ikke har råd til å bruke mer enn i overkant av 500k på å kjøpe ny bil hvis man skulle legge til grunn driftskostnadene ved å kjøre fossilt.

Så lenge Tesla er det eneste alternativet på markedet som er større enn en Golf, er det riktig å gjøre denne bilen mest mulig tilgjengelig for flest mulig. Og det får man ikke til ved å stramme inn på avgiftsfordelene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Sitat fra: eivhelle på søndag 06. november 2016, klokken 11:20
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 05. november 2016, klokken 23:06
Et argument for ikke å subsidiere rikfolk:
Denne gruppen ser vanligvis ikke på pris,
men om de ønsker seg noe, som viktigste kjøpargument.

Det du glemmer å få med her er at Tesla ikke nødvendigvis appellerer bare til rikfolk. Bruksfordelene med en elbil gjør at det er mange som kan spare 30-40000 kroner i året på å kjøre elektrisk. Fordelt over 3 år blir dette mer enn 100k som man kan betale ekstra sammenlignet med å kjøpe en fossil drevet bil. Altså vil Tesla også være interessant for folk som trenger en stor bil, men i utgangspunktet ikke har råd til å bruke mer enn i overkant av 500k på å kjøpe ny bil hvis man skulle legge til grunn driftskostnadene ved å kjøre fossilt.

Så lenge Tesla er det eneste alternativet på markedet som er større enn en Golf, er det riktig å gjøre denne bilen mest mulig tilgjengelig for flest mulig. Og det får man ikke til ved å stramme inn på avgiftsfordelene.
+1
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

ladov

Sitat fra: Øystein16 på søndag 06. november 2016, klokken 08:17
...
Det har skjedd mykje dei siste åra. Det har vore sunn konkurranse i massemarkedet for elbilar - bilane er betre og rimelegare. Kva som har skjedd med Teslaprisane, veit eg ikkje, men veit at dei er 2-5 gangar dyrare enn andre gode elbilar i dag.
...
Ingen tvil om at markedet har bedret seg siste åra men vi er ikke i mål ennå. Enn så lenge er det fortsatt bare Tesla sine biler som er 'gode'. I januar kommer Renault med oppgradert Zoe, som den første bra* ikke-Tesla elbilen, Opel kommer med Ampera-e nærmere sommeren.

De to bilene gjør det enklere å bruke elbil som eneste bil men det er fortsatt ikke veldig billige biler. Billigste nye Zoe er ca 50% dyrere enn innstegsmodellen til Renault Clio, sett bort fra avgifter. Det forteller oss noe om det er aktuelt å innføre avgifter på elbiler, svaret på det er 'snart men ikke riktig ennå'.


*Bra og bra, kan strekke meg til 'svak ståkarakter' for nye Zoe, ladeløsningen trekker ned.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

fredag

Mva fritaket for elbil er omfordeling.

I dette tilfellet er det imidlertid ikke omfordeling til fordel for de fattige, men for de som våger å prøve ny, "uprøvd" miljøteknologi, til fellesskapets beste fordi Norges samlede utslipp av klimagasser fra personbiler reduseres, slik at den nå er klart lavest i verden.

(Etter regnemetoden til FN klimakonvensjon og Kyotoprotokollen regnes elbil som null utslipp av klimagasser. Strømmiksen bilen lades med tas ikke hensyn til. Kun utslipp fra norske strømprodusenter regnes til Norges kvote, og den er ca 100% fornybar.)

De fattigste er ikke de som er først med ny, kostbar, uprøvd, teknisk komplisert miljøteknologi. Skal vi lykkes med å redusere klimagassutslippene uten å gå tilbake til steinalderen, så må man bruke en del virkemidler som kan være vanskelige å svelge for noen.

Hvorfor skal vi feks subsidiere de miljøsvinene i Oslo som enda ikke har skiftet til rentbrennenede vedovn, og premiere de med tilskudd på 6000kr? Er det rettferdig? Men samfunnsmessig, for å få ned utslippene av sotpartikler, så er det lurt.

Tesla har egenhendig gjort om imaget til elbil fra upraktiske blikkbokser for spesielt interesserte, til objects of desire. Tesla har grundig motbevist mange argumenter mot elbil som at elbiler er usikre, elbiler mangler bagasjeplass, ingen vil frivillig kjøpe en elbil, elbiler er trege, elbiler har manglende rekkevidde, elbiler har ikke firehjulstrekk som jeg trenger på hytta 3 ganger i året, elbiler finnes ikke som SUV, det finnes ikke ladestasjoner, umulig å kjøre på bilferie til Europa med elbil, osv. Hele elbil-bransjen drar nytte av at Tesla har gått foran og bevist at det går an.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

arthur

Sitat fra: Amoss på søndag 06. november 2016, klokken 11:06
Sitat fra: arthur på søndag 06. november 2016, klokken 06:16
Kommentarer om at det er feil å "subsidiere" en (så dyr bil som) Tesla kommer også fra folk som har råd til både en og to av disse bilene selv, og vel så det, så ikke utgangspunkt i misunnelse, men en konkret mening i en konkret sak!

At man har råd til bilene utelukker ikke at man kan være misunnelig på at andre slipper høye avgifter de selv må ut med. Ikke at jeg påstår at disse du omtaler baserer sine uttalelser på misunnelse, bare at det du fremlegger her er ikke noe "bevis" på påstanden din om det motsatte.

Men uansett hva hver enkelt person har som bakgrunn for sine meninger, så er det neppe noen tvil om at DN i den saken som er tema her i denne tråden har valgt å spille på "misunnelseskortet" med den overskriften og artikkelen de har skrevet. Og det må jeg ha lov til å påstå uten å bli beskyldt for å destruere debatten med å trekke misunnelseskortet i utide.

Mitt innlegg er akkurat like lite bevis for noe som helst som andre innlegg her som hevder at de ikke kjenner noen med både Tesla og dieseldrevet SUV, eller?

Når du kommenterer et innlegg fra meg og nevner misunnelse konkret så tillater jeg meg faktisk å nevne "misunnelseskortet" uten at jeg derved mener at du er eksponenten for akkurat det.

Forøvrig er det liten tvil etter min personlige erfaring (og nei, jeg kan ikke "dokumentere" det hverken med tall, navn eller på annen måte) at mange Teslaer er kjøpt av folk nettop med utgangspunkt i at man får mye for pengene grunnet skatte/avgiftsgrunnlaget samt fordelen man har ikke minst hva angår bruk av kollektivfeltet. For denne gruppen er neppe hverken lavere årsavgift eller billigere bompenger den viktigste årsaken til kjøpet, også etter min personlige erfaring med folk jeg har snakket med og som eier en Tesla. En del av disse bor på Nesøya i Asker. Det er nok også for en gruppe mennesker, menn spesielt, litt status i å eie en Tesla. Nei, heller ikke det kan jeg dokumentere!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

AppleKnocker

Sitat fra: arthur på søndag 06. november 2016, klokken 06:16

Min kommentar var basert på at jeg kjenner ganske mange med Tesla som brukes til jobb og i tillegg har både en og to andre biler hvorav minst en er en SUV med dieselmotor. Nei, har ingen konkrete tall på dette, men kommentarer på basis av fakta som jeg kjenner de i mitt område/bekjentskapskrets.
Hvor mange kjenner du som har Tesla?
Hvor mange av disse har én diesel SUV i tillegg.
Hvor mange av de du kjenner med to biler i tillegg til Tesla, har to diesel SUVer?

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

timingbeltkiller

Sitat fra: stefse på søndag 06. november 2016, klokken 11:51
Sitat fra: eivhelle på søndag 06. november 2016, klokken 11:20
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 05. november 2016, klokken 23:06
Et argument for ikke å subsidiere rikfolk:
Denne gruppen ser vanligvis ikke på pris,
men om de ønsker seg noe, som viktigste kjøpargument.

Det du glemmer å få med her er at Tesla ikke nødvendigvis appellerer bare til rikfolk.
.
+1

JO, utenfor Norges grenser gjør S og R det!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

knut.aulie

Jeg har ikke Tesla og har derfor en diesel SUV ...........


eivhelle

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 06. november 2016, klokken 19:17
Sitat fra: stefse på søndag 06. november 2016, klokken 11:51
Sitat fra: eivhelle på søndag 06. november 2016, klokken 11:20
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 05. november 2016, klokken 23:06
Et argument for ikke å subsidiere rikfolk:
Denne gruppen ser vanligvis ikke på pris,
men om de ønsker seg noe, som viktigste kjøpargument.

Det du glemmer å få med her er at Tesla ikke nødvendigvis appellerer bare til rikfolk.
.
+1

JO, utenfor Norges grenser gjør S og R det!

Hvilket er fullstendig irrelevant for denne saken siden det her er snakk om Norge.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

flux

Skal Norge nå sine forpliktelser i forhold til Paris avtalen trenger vi å øke farten på elektrifisering av transport både til lands og til havs. Med de enorme inntektene vi har fått av å selge CO2 utslipp til resten av verden, bør vi kanskje blø litt for å rense våre egne nasjonale utslipp.

Amoss

Sitat fra: arthur på søndag 06. november 2016, klokken 16:05
Mitt innlegg er akkurat like lite bevis for noe som helst som andre innlegg her som hevder at de ikke kjenner noen med både Tesla og dieseldrevet SUV, eller?

Nå er det verd å merke seg at jeg skrev "bevis", og bruke gåseøynene for å indikere at det ikke skulle taes helt bokstavelig. Men greit nok, skriver det på en litt annen måte for å slippe missforståelse om hva jeg mente:
Du påsto at disse vennene dine ikke var misunnelige og argumenterte for dette ved å vise til at de var "... folk som har råd til både en og to av disse bilene selv, og vel så det, ..." og jeg påpekte at argumentet - eller "beviset" - ikke holdt. Jeg argumenterte også for hvorfor det ikke holdt. Dette helt uten å ta stilling til om påstanden din var korrekt eller ei.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA