Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: * DIY-request: Oppgradere WiFi-dekning *

Startet av Maiaha, tirsdag 27. desember 2016, klokken 17:16

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 05. november 2016, klokken 23:17
Forvarming er greit men ikke nødvendligvis noe dealbraker for valg av trilling.

For oss var det så definitivt det, og har ikke angret en dag på at vi betalte noen tusen mer for en Miev for å få denne samt andre fordeler som denne bilen gir i forhold til sine søstre!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Maiaha

Sitat fra: arthur på søndag 06. november 2016, klokken 06:19
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 05. november 2016, klokken 23:17
Forvarming er greit men ikke nødvendligvis noe dealbraker for valg av trilling.

For oss var det så definitivt det, og har ikke angret en dag på at vi betalte noen tusen mer for en Miev for å få denne samt andre fordeler som denne bilen gir i forhold til sine søstre!

Kan du si noe mere om hvilke fordeler MiEV har i forhold til de andre? merker jeg har hengt meg veldig opp i iOn'en!

tomrh

i-MiEV har 16 kWh batteri mens ny Ion har 14,5 kWh. Og så har mjauen tre nivå med regenerativ brems mens Ion har ett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Maiaha

Sitat fra: tomrh på mandag 07. november 2016, klokken 18:32
i-MiEV har 16 kWh batteri mens ny Ion har 14,5 kWh. Og så har mjauen tre nivå med regenerativ brems mens Ion har ett.

OK, jeg skjønner ikke hva dette med bremsen er og hva set betyr for meg, forklar gjerne er du snill?

tomrh

Man har tre innstillinger for hvor hardt motoren skal bremse når man slipper wattpedalen ("gassen"). B for hard brems (passer i bratte nedoverbakker f.eks.), C for lett brems og D midt i mellom. Ion har bare D.

Er vel bare i-MiEV 2013 og senere som har LED hovedlys? (Ion-eiere får arrestere meg om nye modeller har fått). Mye bedre lys med LED, og så ryker de aldri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Forøvrig, om det pleier å være kaldt der du bor (lange perioder med tosifret minus), kjøp heller en e-Up. Både i-MiEV og Ion er dårlig isolerte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arthur

Nå er jo en Miev, eller søstrene, ikke en bil man kjører så langt så dette med varme er ikke noe opplevd problem for oss. På vinteren starter vi med varm bil og fullt batteri og holder varmen greit. Setevarme har den også og litt klær har vi uansett både med oss og på oss. For lengre distanser så vil uansett en dyrere bil være aktuell så kommer an på bruken.
Bilens øvrige fordeler versus søstrene har vel vært listet opp nå av andre.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

i-MiEVs forvarming gir lunken bil så lenge minusgradene er ensifrede. Med tosifret minus må jeg ha en ekstra 1350W kupevarmer. En Ion får man aldri varm i 15 minus, huttetu!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Maiaha

Sitat fra: tomrh på mandag 07. november 2016, klokken 19:16
i-MiEVs forvarming gir lunken bil så lenge minusgradene er ensifrede. Med tosifret minus må jeg ha en ekstra 1350W kupevarmer. En Ion får man aldri varm i 15 minus, huttetu!

Er en sånn kupevarmer en kostbar sak å innstallere?

AmocoCadiz

Sitat fra: tomrh på mandag 07. november 2016, klokken 19:16
i-MiEVs forvarming gir lunken bil så lenge minusgradene er ensifrede. Med tosifret minus må jeg ha en ekstra 1350W kupevarmer. En Ion får man aldri varm i 15 minus, huttetu!
Det er lov å kle seg etter forholdene, og ofte må man bevege seg både til og fra bilen, da er uansett det å være lettkledd i 15 kalde blå lite lurt :-)

Finner du en flott 2013+ Fransyske trilling ( citroen og peugeot) på Finn som du sparer noen tusener  på mindre en Miev med nyere LEV50N batterier , er den fullt brukbar om vinteren også inklusive en grei elbiljakke i dun!
Får du tak i en nyere Mjau til lav pris går du for den. Uansett praktiske og morsomme biler som funker helt fint til all nærmiljøkjøring
(blir du elbilfrelst kan du t.o.m. kjøre trilling helt til Malaga i Spania, tråd om det finnes her på elbilforum !

ION har i flere år også hatt lignende type online sikkerhetssystem som det mye averterte Ampera E fra GM( On Star type sikkerhetssytem: Skjer det en ulykke eller du trenger hjelp har ION online oppkobling til alle Europeiske SOS sentraler, gir en trygghet det også hvis uhellet skulle oppstå!

Maiaha

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 07. november 2016, klokken 21:16
Sitat fra: tomrh på mandag 07. november 2016, klokken 19:16
i-MiEVs forvarming gir lunken bil så lenge minusgradene er ensifrede. Med tosifret minus må jeg ha en ekstra 1350W kupevarmer. En Ion får man aldri varm i 15 minus, huttetu!
Det er lov å kle seg etter forholdene, og ofte må man bevege seg både til og fra bilen, da er uansett det å være lettkledd i 15 kalde blå lite lurt :-)

Finner du en flott 2013+ Fransyske trilling ( citroen og peugeot) på Finn som du sparer noen tusener  på mindre en Miev med nyere LEV50N batterier , er den fullt brukbar om vinteren også inklusive en grei elbiljakke i dun!
Får du tak i en nyere Mjau til lav pris går du for den. Uansett praktiske og morsomme biler som funker helt fint til all nærmiljøkjøring
(blir du elbilfrelst kan du t.o.m. kjøre trilling helt til Malaga i Spania, tråd om det finnes her på elbilforum !

ION har i flere år også hatt lignende type online sikkerhetssystem som det mye averterte Ampera E fra GM( On Star type sikkerhetssytem: Skjer det en ulykke eller du trenger hjelp har ION online oppkobling til alle Europeiske SOS sentraler, gir en trygghet det også hvis uhellet skulle oppstå!

Der har du en type svar som kan overbevise meg ☺️ Ekspedisjonskollega har jeg allerede, så jeg skal klare meg uten å fryse på meg kattunger verken på tur eller retur ☺️
Nå ser jeg at både iOn og Miev er på kampanje hos forhandler til 160 K. Planlegger å ta en titt på begge. Er det bare dumt å kjøpe helt ny eller? Jeg er jo ikke så veldig opptatt av restverdi osv, jeg vil ha en vil som varer lengst mulig med minst mulig problemer ☺️

AmocoCadiz

Sitat fra: Maiaha på mandag 07. november 2016, klokken 22:46
Er det bare dumt å kjøpe helt ny eller? Jeg er jo ikke så veldig opptatt av restverdi osv, jeg vil ha en vil som varer lengst mulig med minst mulig problemer ☺️
Er du minste usikker på konseptet elbiler,
er mange år med nybilgaranti verdifullt , du er nærmest 100% trygg og du sover godt om natta.
Koster mer (kapitalkostnaden ved nybil er det få som reellt regner inn riktig).

Kan du leve med noe kortere garanti kjøper du brukt og har 50-60tusen til eventualiteter (eller solferie for hele familien!)

Ang. batteri kan gratis appen CanIon + en OBD2 dongle fra Scanlink gi rimelig god batteri indikasjon, greit å ha for å følge opp tilstand over tid uansett hvis man er interessert i elbilens teknikaliteter.
Eller spørre her på forumet ( mange hjelpsome folk) om noen i nærheten har tid å ta en tur med app og dongle for batteriindikasjon av bruktbil.

Ellers skal du som sagt ha svært mye uflaks for å få en "lemon" trilling.
Worst case finnes det nå brukte deler på høggern inkl komplette batterier, så fullt mulig å holde liv i en Trilling en god stund fremover.

Et aspekt til som er lite fokus på, er at den enorme og lovende utbyggingen av flere hurtigladenettverk, som gjør det mulig å putre av gårde med en trilling også over lengre strekninger (den har ChaDeMolading som standard) !

Trilling er befriende enkel å bruke og kjøre,
kald som fy på de aller mest frossne dagene ( hvor mange er det med nåfortiden?), og supersmart og morsom resten av året.
nærmere en transportabel sparebøsse kommer man ikke så lenge insentivene eksisterer. Tut og kjør, dag ut og dag inn!

Advarsel: Trilling kan lett få deg til å bli bitt av elbilens alle fordeler, med påfølgende ønske om kun å kjøre elbil og følgende kostbar oppgradering til større og (varmere) og lenger batterirekkevidde-elbil etter kort tid)

CitB59EL

Det var at det nye batteriet har 8å isteden for 5 år på det gamle typen som gjorde at vi kjøpte ny bil. Samt at jeg synes prisforskjellen på en 5 år gammel og ny bil var "bare" ca 70000 kr så var valget enkelt for vår del.
Jeg vet at det er lite feil på disse bilene men jeg tror det blir enklere å selge bilen etter  f.eks  6 år å kunne si til neste kjøper at det fremdels er garanti igjen på batteri. En må selvsagt ha service for at dette skal gjelde med batteri test/nullstilling hvert 2 år på citroen.

Nesiden med hensyn på verdi tap er begrenset uansett i mitt hode. Mange stusser når jeg forteller at helt ny bil med vinterdekk m/TMPS fra forhandler til 164000 ferdig levert trondheim-det var jo billig sier de! Og det er det! De tror at elbiler er for "rike" personer.

Når vi skjekket før vårt kjøp ifjor så kostet i-meiv ca 15000 kr mer og C-zero var billigst og da ble det C-zero siden den har litt billigere deler og forsikring og service. Noe som er rart siden alle deler kommer fra samme fabrikken... 

arthur

Sitat fra: tomrh på mandag 07. november 2016, klokken 19:16
i-MiEVs forvarming gir lunken bil så lenge minusgradene er ensifrede. Med tosifret minus må jeg ha en ekstra 1350W kupevarmer. En Ion får man aldri varm i 15 minus, huttetu!

Nå vet ikke jeg hvor varm bil du skal ha, men i dag morges med åtte minus så var det ikke noe problem å få bilen varm nok til min kones tilfredsstillelse og hun er etter eget utsagn en ordentlig "frysepinn". Og med ti minutter eller noe sånt i bilen til jobb hvor hun kjører forbi noen hundre biler som står nokså bom stille på E-18 er hun riktig så fornøyd bortsett fra at hun ikke rekker å få drukket tekoppen! Hva man trenger, eller behøver, kommer jo litt an på bruken?

Vi valgte helt ny bil og etter drøye to år har vi ikke hatt noen utgifter på bilen utover en lav årsavgift og to servicer (som forøvrig er utrolig dyre siden de koster det samme, og kanskje vel så det, som en fossilbil!). Til tross for at forhandler kan selge deg vinterdekk uten mva så var det et par tusen billigere å kjøpe disse hos en dekkforhandler, merkelig nok!

Ja, denne lille bilen fungere som bare det, og vi elsker den, og har gjort at vi avventer videre utvikling i markedet og håper at fossilbilen vi har vil bli byttet ut med ren el-bil i løpet av et par år! EL-bil er tingen!

Og har dette slått ut på el-regningen siden vi lader 100% hjemme? Nei. faktisk ikke.

Pris forsikring; 2.940 åer år med full kasko og topp bonus

Pris på service etter 1 år og 2 år; 2.900 og 4.400 hos Motorforum i Asker

Vi betalte 144.00 for bilen pluss 8.000 for vinterdekk på felg

Uansett, lykke til med valg av bil til TS!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Maiaha


Valget står egentlig mellom helt ny Miev eller iOn som begge er på kampanje nå til ca 160K.

Men så ser jeg disse Leafene liggende ute i samme prisklasse:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85382670
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85719660
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85532019
Tenker dere erfarne elbilsjåfører at man "får mer igjen" for å kjøpe en av disse brukte Leafene enn en ny trilling?


Og hva tenker dere om man skulle gå for aller billigste alternativ, 2011/2012 Miev som her:
(hva bør man spørre om/få sjekket ved bruktbikjøp når bilen er såpass gammel i elbilsammenheng?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81907333
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84981870

Hodet mitt sier at det er galskap å kjøpe såpass gammel elbil (og i hvert fall privat) når man har så lite peiling som meg, men interessant å høre hvordan andre erfarne elbilsjåfører vurderer det!

-setter stor pris på all velvilje dere viser for å svare en nybegynner, overgangen føles straks tryggere :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA