Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere elbil i Trondheim

Startet av kjor1, fredag 03. desember 2010, klokken 06:06

« forrige - neste »

kjor1

Heisann.

Ser Reva kjører kampanje på nye Elbilder - 94000,- pluss reg. etc.

Hva koster den egentlig? Er dette et godt kjøp?

Hva ville dere gjort - kjøpe ny Reva eller brukt (Buddy eller Reva??)?

Carl Anton Stenling

Ved kjøp av Reva er det viktig å vurdere bruksområdet. Reva er egnet til småkjøring i byen i lav hastighet, men er ikke egnet for bruk på motorvei.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lanber

Alle EL biler før Think V2.0 og Tesla er best egnet til bykjøring. Punktum

Elmo

Hvorfor det ???
Jeg, med min PSA, kjører fortere enn de fleste på E18 fra Oslo til Asker (den veien det IKKE er kollektivfelt).
Men det er kanskje rekkevidden min du tenker på ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

Kjører Skedsmo-Oslo hver dag med Kewet, og det er ikke noe problem. Kjører hovedsakelig riksvei 4, men hvis jeg velger E6 har ejg ikke noe problem å holde 70-80 i høyre felt. Hatt den opp i spinnville 103km/h i nedoverbakke :) Så om man tenker litt på veivalg, så kan buddy brukes på de fleste veistrekker!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lanber

Jeg kjører også daglig t/r Kristiansand - Grimstad på nye E18 med min EL Kangoo. Det går fint å holde 100 på flatmark og nedoverbakker hvis jeg bruker strøm på bekostning av rekkevidde, bruker 80-90 som marsjfart. Har hatt den oppe i 135 i et anfall av galskap nedover.

Motbakker og heftig akselerasjon derimot, det er jeg ikke kjent for i min hvite EL lyn.
Hvis jeg ikke skal bruke det rød feltet på econometeret, nå har jeg børsteløs motor så det er i ren sympati med batteriene, så er 55-60kmt farten opp 2 lange bakker hver veg.  1400kg bil og 23kwh motor, det sier seg selv det ikke er raskt.

Når jeg kjører dieselbilen min på samme strekning bruker 115kmt på cruisecontroll, da går det 8-10 min kjappere enn med EL. Det er 15-20 min daglig, hver dag over 1 år blir det timer av det...faktisk ei hel arbeidsuke.

Når Miev kommer skal jeg prøve den og vurdere om jeg rett og slett skal ha en EL til. En til å bruke på anlegget og en til kjøring t/r jobb.

Carl Anton Stenling

På strekningen Sandvika-Oslo har jeg testet P106, ny Think og Buddy. Av disse fungerer P106 akseptabelt i kollektivfeltet, ny Think fungerer utmerket og Buddy blir for treg (toppfart/akselerasjon). Reva ser vi daglig fungerer svært dårlig i kollektivfeltet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kjor1

Takk for svar!

Hva ville dere betalt for en brukt Buddy 2006 modell? Er det noen forskjeller på disse ifht nyere Buddy? (Se også min post i Buddy-delen av forumet...)

Baltor

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 13. november 2010, klokken 11:01
og Buddy blir for treg (toppfart/akselerasjon). Reva ser vi daglig fungerer svært dårlig i kollektivfeltet.
??
Er dette fordi Reva eierne kjører mer forsiktig? Min erfaring er at Reva er kvikkere enn gamleutgaven av Buddy. Banekjøringen vi hadde her i Rogaland i april ga også det resultatet. Men: vi skal teste dette GRUNDIG til våren.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Carl Anton Stenling

Revaene holder grei fart i nedoverbakke så dette skyldes nok mest sannsynlig mangel på effekt ved hastighet over 60 km/t. Skal imidlertid ikke utelukke at det er noen som driver batterisparing og av den grunn ikke gir full gass.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Tommy

På Reva har du to valg, normal og Boost.
Det vil si litt dau og kjapp.
Mange kjører i Dau hele tiden og kan da virke litt Daue, men de har trolig batteriene litt lenger enn de som kjører i Boost hele tiden.

Jeg for min del tar utfordringen med kappkjøring mot hvilken som helst Buddy ;D
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

HHF

Da oppfordrer jeg herved alle Reva-eiere til å sette bilen på Boost på E18   ;)

Skal forresten legge til at jeg opplevde en Reva-sjåfør som la seg pent inn til venstre for å la meg slippe forbi i høyrefilen her en dag. Det hele gikk usedvanlig pent og smidig for seg og jeg oppfordrer også andre til å vurdere tilsvarende manøver om man vil spare litt på strømmen   :)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Thomas Parsli

På E18 inn mot Oslo bør både Reva og Buddy-eiere skjerpe seg!

-Kollektivfeltet er primært for kollektivtrafikk (buss og taxi)

-Hvis trafikken i de to "vanlige" feltene går i 60km/t er det både meningsløst og provoserende å ligge i kollektivfeltet i 55km/t, med en lang kø av busser, elbiler og taxier bak seg.

-Bruk speilet. Reva er kanskje en liten bil, men den hadde speil sist gang jeg sjekket.

-Elbiler blir står i fare for å bli kastet ut av kollektivfeltet, du trenger ikke bidra til det hver  gang du kjører i kollektivfeltet. (http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3461179.ece)

Norstart bør kjøre en holdningskampanje snarest, de som selger elbiler bør også med på denne kampanjen all den tid mange ikke melder seg inn i Norstart.
Og da kan man jo også si noen ord om bruk av ladeplasser til parkering...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: HHF på lørdag 20. november 2010, klokken 20:10
Skal forresten legge til at jeg opplevde en Reva-sjåfør som la seg pent inn til venstre for å la meg slippe forbi i høyrefilen her en dag. Det hele gikk usedvanlig pent og smidig for seg og jeg oppfordrer også andre til å vurdere tilsvarende manøver om man vil spare litt på strømmen   :)

Godt forslag, og egentlig i tråd med trafikkreglene som sier at du skal kjøre til siden, og om nødvendig stoppe for å slippe forbi bakendforkjørende som vil forbi.

Går ut fra at trafikkregelen ikke nødvendigvis må brukes om en allerede følger trafikken, eller ligger tett opp mot fartsgrensen på stedet.

Gjorde nylig dette etter at jeg hadde "hindret" en Mercedes mot slutten av en lang bakke. Mercen kom i god fart oppover, og jeg hadde kun 35 km/t i 50 sonen. Ca 100 meter / 10 sek lenger framme kjørte jeg godt ut i en rundkjøring slik at mersen kunne passere.
Desverre forstod ikke idioten bak rattet i AMG'en at dette skulle være en hyggelig gest, og viste meg langfingr'n, mens han slapp løs noen hundre hester i irritasjon og sinne.

Er jeg lens for strøm, og kjører sent i kollektivfeltet flytter jeg meg alltid vekk om det kommer noen bakfra som vil forbi, men kjører jeg opp i mot fartsgrensen på stedet, anser jeg det ikke som mitt problem om vedkommende vil forbi.

Trafikkreglene er der, og det er leit om vi skal miste insentiver, fordi noen ikke følger reglene.

Når det er sagt, er det minimalt med tid en mister om en må kjøre noen hundre meter i 60 km/t i stedet for 80 km/t. Tryggere skal det vistnok også være.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA