Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Cree SAM

Startet av satheesh.net, mandag 26. desember 2016, klokken 11:20

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: satheesh.net på fredag 04. november 2016, klokken 10:41
Hadde de kommet med en konfigurasjon som hadde 6 seter, nedfell- og flyttbare i 2. seterad. Da hadde jeg byttet bil tvert! Kan vel ikke få alt man ønsker seg heller... Eller? ::)

Denne hadde jeg kjøpt på flekken. Inntil 7 seter med alt nedfellbart og uttagbart hadde vært det aller beste!
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

Sitat fra: eha på fredag 04. november 2016, klokken 10:41
Sitat fra: bjoris på fredag 04. november 2016, klokken 10:25
5 seteren er nok mest for de som ikke ser noe behov for 3. rad. Da blir det dumt med en løsning som tar mye plass i bagasjerommet når de ikke er i bruk, har pt null komma null lastesikring og koster 25.000 ekstra...

Og har man ikke i tillegg et enormt behov for bagasjeplass burde kanskje Model S være et bedre valg.

Det er nok vesentlig mer bagasjeplass i X så forstår ikke hvorfor du mener at S er bedre?

Vi har hatt to langturer med S (RWD) og det ble smikkfult så enda mer plass er helt klart fint, spes nå som S har fått så liten frunk...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eha

Jeg synes jeg uttrykte meg klart og tydelig.

Du har et stort behov for bagasjeplass, det sier du jo selv.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

jlan

Sitat fra: bjoris på fredag 04. november 2016, klokken 10:25

5 seteren er nok mest for de som ikke ser noe behov for 3. rad. Da blir det dumt med en løsning som tar mye plass i bagasjerommet når de ikke er i bruk, har pt null komma null lastesikring og koster 25.000 ekstra...
Nå er det ikke all verdens lastsikring i denne 5 seter løsningen heller, hverken i 2 seter eller 5 seter setting. Med (lavere) baksete oppslått er det fortsatt et stykke igjen til taket. Og en må stole på låsemekanismen for bakseteryggene. Men for å frakte madrasser er det en bra løsning...


(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

KrW

Baksetene ser veldig like ut som i Model 3.

Vi har henger, så svære gjenstander tar jeg heller der, så da er 6 seter greit. Slipper da også å skrape opp bilen innvendig. Med 7 seter og nedfellbar andrerad ville vi kunne ha plass til én til som kunne vært greit. Vi er 4 i familien og planlegger å kjøre med barnas besteforeldre til bryllup i Italia neste sommer. Da er det også fint med 6 seter  ;)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

turfsurf

Vi er fem i familien, så 5 seter er en dårlig løsning for vår del med tanke på lange ting. Fordelen med 5 seter for oss er større lastekapasitet med 5 seter i bruk, og så sparer man noen kroner...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: eha på fredag 04. november 2016, klokken 10:41
Sitat fra: bjoris på fredag 04. november 2016, klokken 10:25
5 seteren er nok mest for de som ikke ser noe behov for 3. rad. Da blir det dumt med en løsning som tar mye plass i bagasjerommet når de ikke er i bruk, har pt null komma null lastesikring og koster 25.000 ekstra...

Og har man ikke i tillegg et enormt behov for bagasjeplass burde kanskje Model S være et bedre valg.

Forutsatt at man ikke har behov for hengerfeste...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eha

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. november 2016, klokken 12:11
Sitat fra: eha på fredag 04. november 2016, klokken 10:41
Sitat fra: bjoris på fredag 04. november 2016, klokken 10:25
5 seteren er nok mest for de som ikke ser noe behov for 3. rad. Da blir det dumt med en løsning som tar mye plass i bagasjerommet når de ikke er i bruk, har pt null komma null lastesikring og koster 25.000 ekstra...

Og har man ikke i tillegg et enormt behov for bagasjeplass burde kanskje Model S være et bedre valg.

Forutsatt at man ikke har behov for hengerfeste...

Den glemte jeg  ;D
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

SurSnasen

Sitat fra: OleI på fredag 04. november 2016, klokken 09:27
Litt mer info og nytt bilde. Det her ser bra ut!

Vanskelig å se på en slitt og dårlig pc-skjerm på jobb, men skrånende bagasjeromsgulv?

eha

Sitat fra: StianSalG på fredag 04. november 2016, klokken 12:25
Vanskelig å se på en slitt og dårlig pc-skjerm på jobb, men skrånende bagasjeromsgulv?

Nei, det er en kant. Dørken er ikke i flukt med seteryggen.

Her er tre bilder jeg laget for facebook-gruppa om akkurat dette spørsmålet. Nr. 2 og 3 har bedre kontrast, redigert i Word  :P






2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

cstromme

Klipte ut de forskjellige konfigurasjonene og limte de inn i samme bilde.

Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Bjoris

Sitat fra: eha på fredag 04. november 2016, klokken 10:50
Jeg synes jeg uttrykte meg klart og tydelig.

Du har et stort behov for bagasjeplass, det sier du jo selv.

Jeg leste omvendt, beklager. Nå er det nå andre fordeler med X enn antall sitte plasser og bagasjeplass. For oss var det viktigst med bedre takhøyde bak enn i S og hengerfeste.

Når en ikke ser behov for 3. raden samtidig som en ser behov for å kunne f.eks kjøpe ny madrass på Ikea uten å ta med hengeren så skiller 5 seteren seg positivt ut nå, men det er jo bare bra at bilen nå passer enda flere... Blir spennende å se hvordan salget blir fordel mellom 5,6 og 7 seteren:)



I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Sitat fra: jlan på fredag 04. november 2016, klokken 10:56
Sitat fra: bjoris på fredag 04. november 2016, klokken 10:25

5 seteren er nok mest for de som ikke ser noe behov for 3. rad. Da blir det dumt med en løsning som tar mye plass i bagasjerommet når de ikke er i bruk, har pt null komma null lastesikring og koster 25.000 ekstra...
Nå er det ikke all verdens lastsikring i denne 5 seter løsningen heller, hverken i 2 seter eller 5 seter setting. Med (lavere) baksete oppslått er det fortsatt et stykke igjen til taket. Og en må stole på låsemekanismen for bakseteryggene. Men for å frakte madrasser er det en bra løsning...

Det er riktig, nå sier Tesla at lastesikring er på trappene så antar dette er løsninger som kan brukes i alle versjonene
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. november 2016, klokken 11:56
Vi er fem i familien, så 5 seter er en dårlig løsning for vår del med tanke på lange ting. Fordelen med 5 seter for oss er større lastekapasitet med 5 seter i bruk, og så sparer man noen kroner...

Jo, men er det ikke ofte sånn at man er alene eller ikke de gangene større ting kjøpes inn for å tas med hjem? Vi har bare hatt ungene med på Ikea en gang, det holdt:)

Henger er jo greit, men det krever jo mer ifht å sikre lasten for fuktighet som er nok av på vestlandet og så har du dette med ferje og tilslutt, fruen kjører ikke henger så da må jeg være med på Ikea, nå slipper jeg kanskje, hehe
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Diravi

Dette ser ut som en helt på trynet utnyttelse av volumet i en stor SUV. I tillegg til at det er en betydelig terskel mellom bagasjerom og de nedfelte seteryggene, er platået som sistnevnte danner, på høyde med toppen av armlenet i dørsiden, og det skråner i tillegg. Altså er det kanskje 30 cm igjen opp til underkant av sidevinduet. En plassutnyttelse på nivå med en gammel Jeep Cherokee, og dårligere enn forrige modell Volvo XC90 (som vel heller ikke utnytter plassen godt).

Sammenlign det utnyttbare volumet med bildet av understellet på en Model X i konfiguratoren (tilvalg for luft) og se hvor mye av plassen de har kastet bort, i en bil uten plasskrevende drivakslinger og overføringer. Og det kun fordi de tydeligvis har designet femseteren som en ren afterthought og ikke hatt den med i den opprinnelige utviklingen av bilen. Oops, vi brukte all ledig utviklingskraft på falkevingedørene og glemte at fleksible seter også er viktig.

Selv en ytterst konvensjonell løsning med framfellbar setepute og rygg som så legges ned bak oppslått sittepute, ville gitt flatt gulv og bedre plass. Setet kunne også pivotert i forkant, slik at man først feller ryggen og så vinkler hele setet 90 grader. Dette har vært hyllevare hos franske og tyske produsenter i mange år, og er en enkel løsning. Men en bil som gjør krav på å være innovativ på de aller fleste områder, burde egentlig hatt en løsning hvor seteryggen brettes og hele setet så snus 180 grader ned i det volumet som fotbrønnen og undersiden av setet opptar i oppslått tilstand. Det, eller noe tilsvarende Magic seats hos Honda. Alt dette bør være relativt enkelt å få til, i og med at de ikke en gang har gjort setene skyvbare i lengden.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA