Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Driver profiles styrt av keyfob

Startet av Camilla Lothe, mandag 26. desember 2016, klokken 07:16

« forrige - neste »

Camilla Lothe

Håper noen kan hjelpe meg her, for eg forstår virkelig ikke hvorfor eg ikke kan lade på ovenfornevnte steder. Prøvde senest mandag på de nye laderene i bygarasjen, og bilen lader IKKE (plugger inn, den blinker 1 gang, men starter ikke lading). Har en Nissan Leaf 2013 mod. Type 2 lader. Har ladet med vanlig stikkontaktlader i bygarasjen før. Lader fint på kommunen sine ladere (med bilkraft app) og på hurtiglading.

Hva er da grunnen til at eg ikke får ladet på ladere på disse kjøpesenterene?!

TorR

Vet du at kabelen fortsatt fungerer på kommuneladerne? På bilsiden av kabelen er det en bryter inne i håndtaket, under knappen. Hvis den ikke fungerer, får du ikke ladet: sjekk at kabelen fortsatt fungerer der du vet den har fungert før.

Om kabelen fungerer fint, kan du prøve å lade på type 2 på Horisont. Her er uttakene 400V og lading starter automatisk, gratis.

Ebe

Bygarasjen er også gratis for kabelen, men koster for bilføreren ved utkjøring (leser skiltet). Så her skulle vel også ladingen startet opp automatisk.

Det høres ut som bilen ikke registrerer at kabelen er koblet i strøm. Ett blink og pip, uten påfølgende to flere pip, er det samme som skjer når jeg kobler i kabelenni bilen uten at stikkontakten er kobla i veggen...

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

sjokomelk

Kanskje dumt forslag - men jeg har dummet meg ut selv flere ganger - sjekk at du har satt Type2-kabelen skikkelig på plass i ladestolpen. Du skal trykke den ganske mye lenger inn og hardere enn det du tror i utgangspunktet.
Som Ebe sier, så ser bilen kabelen men ingen spenning. Så mitt tips er at du ikke har plugget inn Type2-enden skikkelig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Camilla Lothe

Takk for svar dere! Den fungerer på kommunen sin lader alltid ja, men aldri på disse andre stedene...har prøvd opptil flere ganger. Prøver å dytte den skikkelig inn også, men får kansje prøve litt til da :) Sendte mail til bystasjonen , og de visste ikke. Nå prøvde eg på enda en type lader utenfor bunnpris (helt ny) og der er det akkurat samme greie, så dette har skjedd flere ganger nå. Får alltid til å lade på andre ladere i etterkant, så laderen funker den.

Ebe

Hør med produsenten om de kan bidra med noe. De er sikkert ikke interessert i å tilby ladekabler som ikke er kompatible med alle ladere.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Morten Andersen

Ja Camilla, det kan være smart å prøve igjen. Det har skjedd med meg også at Type2 kabelen ikke satt godt nok på plass i ladestolpen. Merkelig hvis dette skulle vært tilfelle på samtlige steder, men verdt å sjekke.

pudderjagar

Eg var inne med min bil 21 november og prøvde. Då såg eg at alle ladarane som stod ut mot veien blikket på både grønt og blått. Der fungerte ikkje ladarane. Då eg prøvde ein av dei som står ved skapet så fungerte den. Desverre så var da feil straum så her kan ikkje Zoe lade desverre.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA