Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av brunocoelho, søndag 25. desember 2016, klokken 10:28

« forrige - neste »

brunocoelho

Hei,

Vi har nå kjøpt oss en brukt Tesla fra 2013 og i den forbindelse lurer jeg på en ting:

Vi har en 230v IT nett 1 fas installert hjemme og en hovedsikring på 63A. Vi tenker å installere en egen kurs på 32A som vi skal lade bilen på. Vil vi få opp mot 7,4kw effekt slik at vi kan lade bilen fullt på 13 timer hvis vi vil eller må man ha dobbellader for å oppnå den effekten?

Mvh,

Bruno Teixeira

Muffinman

Dobbeltlader trenger du bare hvis du skal lade fra AC med over 11kW, så enkellader greier seg. Men du vil nok oppdage at lading på 32A er noe du nesten aldri trenger med mindre du har et veldig spesielt kjøremønster. 10A holder til å kjøre 40.000km i året slik de fleste bruker bilen sin. Å lade fra tomt til fullt er noe man i praksis aldri gjør, det handler om hvor langt du kjører daglig. Kjører du 15 mil daglig holder det med 4,5 timer på 32A, eller 9 timer på 16A.

jkirkebo

Sitat fra: brunocoelho på torsdag 03. november 2016, klokken 17:05
Hei,

Vi har nå kjøpt oss en brukt Tesla fra 2013 og i den forbindelse lurer jeg på en ting:

Vi har en 230v IT nett 1 fas installert hjemme og en hovedsikring på 63A. Vi tenker å installere en egen kurs på 32A som vi skal lade bilen på. Vil vi få opp mot 7,4kw effekt slik at vi kan lade bilen fullt på 13 timer hvis vi vil eller må man ha dobbellader for å oppnå den effekten?

Jeg vil anbefale å legge opp en 3-fase 32A kurs og en fast ladestasjon. Bilen (med enkeltlader) vil da fordele strømtrekket over 2 faser slik at du belaster strømnettet med 2x16A istedenfor 1x32A. Mye jevnere belastning og mye mindre sjanse for problemer pga. for høy belastning på én fase. Biler med dobbeltlader vil forøvrig trekke 2x18,5A (8,5kW) på samme løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Legg inn 32a du.

Da kan du komme sent hjem og likevel være sikker på ha få fullt. Gir fleksibilitet.

Trenger heller ikke 3 fas. Komfyren min trekker 30a på fullt på en fase...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 03. november 2016, klokken 18:46
Trenger heller ikke 3 fas. Komfyren min trekker 30a på fullt på en fase...

Jepp, og om elektrikeren kobler ladeuttaket til elbilen på samme fase så...hehe.

Vi har induksjonstopp som kan trekke 8,4kW, den er koblet på en 3-fase 25A kurs. Varmepumpa har 3-fase 32A. Det er ikke mye rom for store 1-fase laster her da, men en grei 3-fase last er null problem.

Prisforskjellen mellom PFXP 3G6 og 4G6 er helt minimal, det samme gjelder prisforskjellen mellom en 2-pol og en 3-pol automatsikring. Eneste sted man kan spare inn med 1-fase er om man skal bruke UMC og ikke installere fast ladestasjon. Da er 1-fase riktig valg (men jeg ville alikevel trukket fram 3-fase til stikket og bare latt L3 være utilkoblet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

N00b

Hadde 32A enfase i garasjen og 40A sikring på kursen ut dit.

Den har nok vært rimelig hardt kjørt med varmepumpe, motorvarmere og etterhvert også en Tesla.
Julaften i fjor brukte jeg all kapasitet pluss litt så sikringen slo ut, jeg justerte ned til 25A og fortsatte.
1 time senere hadde vi branntilløp i sikringsskapet.  For mange oppvarminger/nedkjølinger hadde gjort ene skruen såpass løs den ikke tålte belastningen. 
Nei sikringen var ikke gammel, ca 8 år og den var satt inn av elektriker.

Moralen er, ikke lad for fullt 32A med mindre du trenger det....og sjekk at koblingene på sikringene er tighte.

TeslaK

#6
Jeg skal legge inn 25A 3-fase nå på mandag. Kobler den til Tesla Wall Connector. Får da ca. 6.6 kW. Kunne legge inn maks 16A enfase eller 25A 3-fase ifølge Agder Energi Nett. Har 10A nå og det fungerer greit nok men det kan være upraktisk hvis man kommer hjem nesten tom og skal ut igjen på langtur neste dag. Veldig greit å kunne ha UMCen liggende permanent i bilen så man ikke glemmer den når man skal på en lengre tur. Ikke alltid man har tilgang til type2.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Thor2014


Øggen

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 05. november 2016, klokken 23:12
Hva koster en Tesla wall connector?

5739 meina ej det var når ej kjøpte min i sommer. Det e varianten med lengst kabel. Meget fornøyd, og det ser ut som et smykke på veggen i forhold til andre boksa ej he sett på.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Arath

Info om Tesla wallconnector fra tesla sine sider:

https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation

Tesla Wall Connector kan kjøpes på ditt Servicesenter, og koster 5404 NOK (2.5 m kabellengde) og 5945 NOK (7.5 m kabellengde).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA