Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser og utstyrspakker klare

Startet av Bowers, fredag 23. desember 2016, klokken 20:24

« forrige - neste »

Bowers

Er det noen indikasjoner så langt hvorvidt dette budsjettforslaget går igjennom i år?

Hva tror man konsekvensen vil bli?

elektrolux

#1
En helt klar konsekvens er at dette er dødstøtet for classic elbiler som i dag eies sammen med en fossilbil for lengre turer.

Med økt årsavgift vil de fleste redusere bilparken til minimum antall, noe som ofte betyr at en alt for stor bil kjøpes for å dekke alle behov.

Kan også bety at små elbiler generelt blir mindre intressant.

Til nå har en liten og rimelig elbil som ofte tar 90-95% av kjøreturene vært en lur investering og inngangsport til elbilisme. Med 3 doblet årsavgift vil mange av disse nå havne hos huggeren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kanutten

Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. november 2016, klokken 05:26
En helt klar konsekvens er at dette er dødstøtet for classic elbiler som i dag eies sammen med en fossilbil for lengre turer.

Det tror jeg ikke. Årsavgiften er jo en ubetydelig del av bilholdet sammenlignet med drivstoff og bompenger.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Spørs jo fra hvilken vinkel du ser det fra da. Det som er ubetydelig for en selv kan være ganske betydelig for en annen.

Øystein16

#4
Sitat fra: Sele på torsdag 03. november 2016, klokken 07:29
Spørs jo fra hvilken vinkel du ser det fra da. Det som er ubetydelig for en selv kan være ganske betydelig for en annen.

Tull. Enkelte her på forumet ser det nærast som livet si viktigaste oppgåve å køyra gratis med elbil og ser det som viktig at dei med fossilbil skal betala meir, for at dei sjøl skal køyra gratis. Me har fleire eldre naboar i alderen over 80 år som alle har ein liten bensinbil dei brukar til enkle ærend og besøk.

Dagens elbilpolitikk må leggjast om, slik at den i større grad ver lagt til rette for dei som ikkje har elbil frå før.

I den brytningstida me nå er i, med betre elbilar, med høgare etterspurnad og låg produksjon i lang tid, er det klart at elbil kan verta eit spekulasjonsobjekt.

Neste år kjem det store slaget om avgiftene, då prinsippa for statsstøtta (MVA-fritak ved kjøp) som er i dag må vurderast. Den skal og godkjennast av ESA. MVA er prisregulerande. Dersom det i tillegg og vert grunnlag for større spekulasjon, er det systemet i fare.

Det store spørsmålet vert - kven skal setja premiss for kven som skal få kjøpa elbil med statsstøtte - produsent, forhandlar eller samfunnet? Tilsvarande problemstillinga har det tidlegare vore i bustadmarknaden.

Sele

#5
Tull? Nei det tror jeg definitivt ikke at det er. Intensiver må til for og få folk over på elbil ellers vil den stagnere. Årsavgiften er en del av det og Venstre har i sitt alternative statsbudsjett forslag om og droppe årsavgiften helt for elbiler.

Og hvordan får du det til at de som kjører elbil kjører gratis? Staten som gir intensiver hvem er det? Jo bla disse som kjører elbiler så de er i grunnen med og betaler for egne intensiver. At fossilbiler må betale mer er ikke urimelig da forurenser skal betale. Det står fritt for alle og kjøpe seg elbil selv min 76 år gamle far gjorde det..

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 03. november 2016, klokken 08:30
Dagens elbilpolitikk må leggjast om, slik at den i større grad ver lagt til rette for dei som ikkje har elbil frå før.

Hmm... Denne må du nok forklare litt nærmere. Mener du at det skal legges til rette for at de som eier fossilbiler skal over til elbil, mens de som alt har elbiler like gjerne kan føyses inn i fossiler? Dagens incentiver stimulerer ikke-diskriminerende til å velge elbil fremfor fossilbil, noe jeg synes er korrekt.

Man kan så klart gi ett ekstra tilskudd til de som vraker en fossilbil ved kjøp av elbil, men da ser jeg for meg en rekke elbileiere som tråler finn for rimelige rep-objekter de kan kjøpe før de bytter elbil ;)



Sitat fra: Øystein16 på torsdag 03. november 2016, klokken 08:30
Neste år kjem det store slaget om avgiftene, då prinsippa for statsstøtta (MVA-fritak ved kjøp) som er i dag må vurderast.

Regjeringen har alt lagt opp i dagens statsbudsjett (før forhandlingene med støttepartiene) til at dagens MVA fritak fortsetter. Ser ikke for meg at støttepartiene skal protestere så veldig på dette. Så såfremt ikke en evnt. ny regjering etter valget neste år går hardt inn for å gjøre om på dette så blir det nok ikke noe "slag" her. MVA fritaket er alt godkjent av ESA. Joda, de følger fortløpende med men dette behøver de ikke "søke" om å få fortsette med. Dersom ESA av en eller annen merkelig grunn finner ut at ett fortsatt fritak ikke kan aksepteres så gir de beskjed om dette og de norske politikerne må finne en annen løsning.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Sitat fra: Kanutten på torsdag 03. november 2016, klokken 07:22
Det tror jeg ikke. Årsavgiften er jo en ubetydelig del av bilholdet sammenlignet med drivstoff og bompenger.

Ikke når du kjører elbil (med dagens situasjon). ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Vi har jo allerede det beste systemet. fravær av avgifter er enkel og fungerer rettferdig. Man trenger ikke store utvalg og komiteer som skal behandle og godkjenne tilsagn på støtte, og man trenger ikke lobbyister som skal arbeide for å få leverandører innunder godkjenningsordninger. Man trenger heller ikke lage spesialtilpassede versjoner for å utnytte regelverket. Produsentene trenger bare tenke på å lage den bilen som folk vil kjøpe for minst mulig penger.

Dessuten er det allerede ganske billig å kjøre bil i Norge, både eksosbil og elbil. Mange gidder ikke vurdere buss eller tog pga det er ofte er like billig å kjøre dieselbil, ihvertfall hvis man allerede har en bil. Er man flere som skal på langtur blir det ofte billigere med dieselbil enn tog.

Man kan idag få en helt grei 2-3 år gammel Leaf til rundt 130 000, som har veldig lave driftsutgifter. En slik bil løser stort sett det meste av kostnadsproblemet som mange hevder at barnefamilier har, med avhengighet av bil til barnehage, skole, jobb, fritidsaktiviteter ol. Men mange gidder ikke vurdere dette fordi det er enklere å bare kjøre rundt med den dieselbilen de har og heller klage over bompenger og dieselpris. Det er derfor ikke sikkert at økte drivstoffpriser og bompenger forverrer situasjonen for de med dårlig råd, tvert imot kan det være det som vipper de over på elbil og som dermed ender opp med å spare de for penger.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: cra på torsdag 03. november 2016, klokken 09:47
Sitat fra: Kanutten på torsdag 03. november 2016, klokken 07:22
Det tror jeg ikke. Årsavgiften er jo en ubetydelig del av bilholdet sammenlignet med drivstoff og bompenger.

Ikke når du kjører elbil (med dagens situasjon). ;)

Tja, jeg betaler mer i bompenger enn i årsavgift med dagens situasjon ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. november 2016, klokken 10:43
Sitat fra: cra på torsdag 03. november 2016, klokken 09:47
Sitat fra: Kanutten på torsdag 03. november 2016, klokken 07:22
Det tror jeg ikke. Årsavgiften er jo en ubetydelig del av bilholdet sammenlignet med drivstoff og bompenger.
Ikke når du kjører elbil (med dagens situasjon). ;)
Tja, jeg betaler mer i bompenger enn i årsavgift med dagens situasjon ;)

Hvordan klarer du det?? Mange harryturer over Svinesund?  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på torsdag 03. november 2016, klokken 11:02
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. november 2016, klokken 10:43
Sitat fra: cra på torsdag 03. november 2016, klokken 09:47
Sitat fra: Kanutten på torsdag 03. november 2016, klokken 07:22
Det tror jeg ikke. Årsavgiften er jo en ubetydelig del av bilholdet sammenlignet med drivstoff og bompenger.
Ikke når du kjører elbil (med dagens situasjon). ;)
Tja, jeg betaler mer i bompenger enn i årsavgift med dagens situasjon ;)

Hvordan klarer du det?? Mange harryturer over Svinesund?  :)

Skal ikke så mange til, holder med en i måneden ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øystein16

Sitat fra: Amoss på torsdag 03. november 2016, klokken 09:33
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 03. november 2016, klokken 08:30
Dagens elbilpolitikk må leggjast om, slik at den i større grad ver lagt til rette for dei som ikkje har elbil frå før.

Hmm... Denne må du nok forklare litt nærmere. Mener du at det skal legges til rette for at de som eier fossilbiler skal over til elbil, mens de som alt har elbiler like gjerne kan føyses inn i fossiler? Dagens incentiver stimulerer ikke-diskriminerende til å velge elbil fremfor fossilbil, noe jeg synes er korrekt.

Man kan så klart gi ett ekstra tilskudd til de som vraker en fossilbil ved kjøp av elbil, men da ser jeg for meg en rekke elbileiere som tråler finn for rimelige rep-objekter de kan kjøpe før de bytter elbil ;)



Sitat fra: Øystein16 på torsdag 03. november 2016, klokken 08:30
Neste år kjem det store slaget om avgiftene, då prinsippa for statsstøtta (MVA-fritak ved kjøp) som er i dag må vurderast.

Regjeringen har alt lagt opp i dagens statsbudsjett (før forhandlingene med støttepartiene) til at dagens MVA fritak fortsetter. Ser ikke for meg at støttepartiene skal protestere så veldig på dette. Så såfremt ikke en evnt. ny regjering etter valget neste år går hardt inn for å gjøre om på dette så blir det nok ikke noe "slag" her. MVA fritaket er alt godkjent av ESA. Joda, de følger fortløpende med men dette behøver de ikke "søke" om å få fortsette med. Dersom ESA av en eller annen merkelig grunn finner ut at ett fortsatt fritak ikke kan aksepteres så gir de beskjed om dette og de norske politikerne må finne en annen løsning.

Me har ordna med at andre kan fritt disponera ein gamal fossilbil for at dei skulle kunna kjøpa elbilar. Ordna og med fri tilgang til ladepunkt mens dei fekk ordna sine.

Me har ein ladbar hybrid - sidan siste bensinfylling er vårt forbruk så langt 0,11 l/mil siste 1760 km - normalforbruket per tur er null. Elles utgjer bompengar ca kr 2000 i året. I og med at avgifter er knytta til teknologi og ikkje miljøvenleg bruk, er det klart at den relative kostnaden per kjørt mil med hybridbil for oss er høg med lågt forbruk av bensin. Kostnaden er likevel og relativ i forhold til kor dyr bilen var i innkjøp. Me kjøpte den rimelegaste bilen som kunne ta dei turane me ønskte, då og innan kort kjøreradius. 

Me brukar ca 12 000 kr i året på togpendling. Det er klart at me med ein elbil kunne kvitta oss med deler av dei utgiftene og enkelte bompengar. Sparte avgifter kan sjølsagt bruka til meir av anna forbruk, sydenturar og anna kjekt. 

ESA og MVA-fritak. Det er vel ikkje eit tema før statsbudsjettet for 2018. Mange har etter det eg forstår posisjonert seg for bilkjøp etter 2017 - så det kjem nok ein periode med sorg og hallelujastemning då. Neste år er det stortingsval - det er då slaget om bilavgiftene skal stå, ikkje i år.


Øystein16

Sitat fra: Electrix på torsdag 03. november 2016, klokken 10:14
Dessuten er det allerede ganske billig å kjøre bil i Norge, både eksosbil og elbil. Mange gidder ikke vurdere buss eller tog pga det er ofte er like billig å kjøre dieselbil, ihvertfall hvis man allerede har en bil. Er man flere som skal på langtur blir det ofte billigere med dieselbil enn tog.

Der me parkerar for tog, står det ca 50 fossilbilar og ein elbil. Elbilen vert kjørt av ei dame.

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 03. november 2016, klokken 12:20
Me har ordna med at andre kan fritt disponera ein gamal fossilbil for at dei skulle kunna kjøpa elbilar. Ordna og med fri tilgang til ladepunkt mens dei fekk ordna sine.

Me har ein ladbar hybrid - sidan siste bensinfylling er vårt forbruk så langt 0,11 l/mil siste 1760 km - normalforbruket per tur er null. Elles utgjer bompengar ca kr 2000 i året. I og med at avgifter er knytta til teknologi og ikkje miljøvenleg bruk, er det klart at den relative kostnaden per kjørt mil med hybridbil for oss er høg med lågt forbruk av bensin. Kostnaden er likevel og relativ i forhold til kor dyr bilen var i innkjøp. Me kjøpte den rimelegaste bilen som kunne ta dei turane me ønskte, då og innan kort kjøreradius. 

Me brukar ca 12 000 kr i året på togpendling. Det er klart at me med ein elbil kunne kvitta oss med deler av dei utgiftene og enkelte bompengar. Sparte avgifter kan sjølsagt bruka til meir av anna forbruk, sydenturar og anna kjekt.

Kan du oversette dette over til noe som både er forståelig og relevant til hva du her svarer på?


Sitat fra: Øystein16 på torsdag 03. november 2016, klokken 12:20
ESA og MVA-fritak. Det er vel ikkje eit tema før statsbudsjettet for 2018. Mange har etter det eg forstår posisjonert seg for bilkjøp etter 2017 - så det kjem nok ein periode med sorg og hallelujastemning då. Neste år er det stortingsval - det er då slaget om bilavgiftene skal stå, ikkje i år.

Uansett om det er ett tema eller ei, så har regjeringen valgt å legge inn i årets budsjett at de baserer seg på videreføringen av dagens MVA fritak frem til 2020. Som både du og jeg var inne på så er det fullt mulig at det ikke er dagens regjering som skal vedta statsbudsjettet for 2018, men som alltid når det er ett regjeringskiftet vil man da måtte ta utgangspunkt i den avgående regjeringens budsjett og endre på det man kan/må/vil/rekker. Så lite trolig at det blir innført noen endringer i dette alt i 2018. Men joda, helt umulig er det ikke.

Men ja, under valgkampen neste år er det viktig å få partiene på banen slik at de flagger tydelig hva de vil satse på, så vi velgere kan legge stemmen vår i riktig vektskål.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA