Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av tyop, fredag 23. desember 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

tyop

Hei og god kveld!

Jeg skal kjøpe min første elbil og har lite kunnskap om bil og elbil generelt. Så tar gjerne imot tips!

Dette er hva jeg trenger:
- Har kone og to små barn, så trenger grei plass til barneseter, men bagasjeplass er ikke noe must.
- Realistisk rekkevidde på minimum 100km på vinterstid (denne kan sikkert nedjusteres til 80km...)
- Vanlig stikkontakt i garasje hjemme, og ikke noe på jobb.
- Har planer om å bruke et sted mellom 100.000 - 160.000 og er ute etter en bil man kan ha lenge.
- Tar imot alle tips med takk, enten det er snakk om tips til ny elbil eller brukt elbil.

Takk på forhånd

Vollis47

For den prisen kan dere få en ny trilling (Mitsubishi, Peugeot eller Citroen). Anbefaler at dere prøver en av disse. Det vil gi et godt sammenlikningsgrunnlag. De er enkle og funksjonelle. Neste alternativ vil jo være brukte Nissan Leaf, VW eUp eller Renault Zoe (men Renault er litt annerledes enn de andre når det gjelder lading, så vær obs).
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Chivas

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 02. november 2016, klokken 21:44
For den prisen kan dere få en ny trilling (Mitsubishi, Peugeot eller Citroen). Anbefaler at dere prøver en av disse. Det vil gi et godt sammenlikningsgrunnlag. De er enkle og funksjonelle. Neste alternativ vil jo være brukte Nissan Leaf, VW eUp eller Renault Zoe (men Renault er litt annerledes enn de andre når det gjelder lading, så vær obs).
..."Har kone og to små barn, så trenger grei plass til barneseter"

Noe sier meg at trilling er helt uaktuelt ;) men at Leaf kan være noe å se på.

automat

Med en trilling vil man kanskje klare 100km om vinteren under optimale føreforhold, med varmeapparatet skrudd helt av.

Jeg ville ikke regnet med mer enn 60-70km med en trilling om vinteren. Og selv dette kan være en kjølig fornøyelse.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

knut.aulie

#4
Vente litt på et godt kjøp på en Kia Soul exclusive. 160 er litt lite for den men ellers oppfyller Soul alle kriterier.

Selv en to år gammel bil har fem år garanti tilbake.

tyop


espenri

Som flere sier her, en trilling er nok ikke veien å gå. Reel rekkevidde på vinteren, særlig med barn og behov for varme i bilen faller fort ned mot 6-7mil. Nå bruker jeg selv min trilling med to bakovervendte barneseter en gang i mellom, men da er det ikke noe særlig behagelig så dersom jeg skal kjøre med hele familien og turen er noe særlig lenger enn 15-20 minutter tar vi heller stasjonsvogna. Jeg er gjennomsnittlig høy.

sylwester

Jeg henger en knapp på brukt Nissan Leaf. Jeg kjøpte 2012-modell og den klarer fint 13 mil om sommeren, men jeg tror den er nærmere 8 om vinteren. 2013-modellen som er G2 og varmepumpe klarer litt mer s
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

For eldre biler som 2012-modeller, kan batterikapasitet og gjenværende levetid variere mye fra bil til bil.

Sjølv kjører jeg 2012, og jeg er fornøyd med det.

psyfoon

Vi har trilling og 2 små barn (1 i bilstol og 1 bakovervendt), fungerer fint for oss som er 174 og 164 høy iallefall. Har ikke inntrykk av at f.eks Leaf føles så mye romsligere ifht benplass bak, da vi har et vennepar med barn i samme alder med Leaf og faktisk samme type bakovervendt bilstol bak passasjersetet. Satt på foran dette her om dagen og satt faktisk dårligere enn i trilligen vår (knærne trykt mot hanskerommet som vanlig, men med enda brattere seterygg. Rekkevidden har vi også snakker om, og de ligger generelt bittelitt over oss med trilling både sommer og vinter, hhv. 5-10km De har 2012 Leaf, så mulig både benplass og rekkevidde er bedre på de nyere utgavene  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA