Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: service priser

Startet av aho, fredag 23. desember 2016, klokken 12:18

« forrige - neste »

aho

Hei,
Etter 3 år med Leaf har jeg nå byttet til e-golf og er stort sett fornøyd :)

Men det er noe jeg lurer litt på. Noen ganger, og bare noen ganger, når jeg plugger bilen til strøm starter den ikke å lade. Jeg har ikke satt noen oppstarts eller avgangstid.

Jeg vil jo at bilen skal begynne å lade når jeg plugger den inn. Er det noe logikk som slår inn slik at den ikke starter å lade pga ett eller annet? for kort tid etter kjøretur el.

2 ganger har jeg nå kommet hjem på ettermiddagen plugget bilen til strøm å funnet ut neste morgen at den ikke er fulladet...

Noen som har hatt samme erfaring,

Er det noe jeg gjør galt?

mvh

Atle
e Golf 2016 - Sandvika

stefse

Det skal blinke sakte i grønnlampa hvis den lader. Hvilket lys kommer på når du kobler til? Pluggen må settes skikkelig i, ellers starter den ikke. Hender seg at jeg må ha 2 forsøk, men så bruker jeg også kladdløs lader. ;D Orginal lader har dioder på ladekladden som forteller status. Rødt lys på den kan bety problem med tilførselspenningen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

vitcho

Du skal måske lige tjekke, om hvilken procentsats, du har sat "nedre grænse for batteriopladning" til. Det er vist nok noget med, det kan spille ind. Sæt den til 100%, så er du i hvert fald sikker. Hvis det ikke går væk, er der tale om en fejl på bilen, vil jeg mene.

aho

Takk for svar.

Jeg mener jeg sjekket den grønne lampa blinket sakte men jeg er ikke sikker. Skal sjekke prosentsts også :)
e Golf 2016 - Sandvika

eivhelle

Hvis det ikke er aktivert avgangstid, skal bilene starte ladning med en gang og lade til 100% kapasitet. Ladestrømmen er enten begrenset av ladestasjonen (ladekladden) eller den maksimale strømmen bilen kan lade med. Innstillingene i bilen gjelder bare for lading med aktivert avgangstid.

Jeg har forøvrig nettopp fått byttet internladeren på min bil fordi jeg hadde problemer med at den av og til stoppet å lade når jeg ladet med strømmer over 10A. Vi prøvde først med en SW oppdatering, men opplevde da bare at feilen gikk fra å være sporadisk til konsekvent å feile hver gang jeg prøvde å lade på veggboksen min, som gir 13A.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

aho

De gangene den har feilet er hjemme der jeg bruker original ladekabel. På jobben der jeg lader med 16A ser det ut til at det fungerer.

Har virket greit de siste dagene....

e Golf 2016 - Sandvika

jonste

Vær obs på at om du setter i lader og låser bilen, for å så låse opp og igjen bilen, stopper ladingen. På min starter ikke ladingen på igjen da, uten at jeg tar ut og inn kontakten først.

Lasse Nessøe

Om alt lyser grønt på ladekladd må du sjekke innstillinger for lading. Jeg fikk i vinter ny ladekladd på garanti. Så har du ikke garasje skal du vite at original schuko lader, tåler ikke norsk høst og vinterklima...så jeg investerer nå i ladeboks på veggen.

p8ndus

Jeg har opplevd dette flere ganger. Både når det er varmt og kaldt og tørt og vått. Siden det ikke alltid er jeg selv som setter i ladekabel (orginal schuko), kan jeg ikke med 100% sikkerhet si at den alltid har begynt å blinke grønt hver gang, men nå har vi begge fokus på dette hjemme, og det har skjedd også når den blinket grønt etter at vi forlot bilen. Sulland (lokal VW forhandler) har gitt forskjellig svar, og hatt bilen inne en gang i vår uten å finne noe galt. Problemet er som du beskriver, setter i kabel, hører kabel låser seg og lyset blinker, men neste morgen er den like tom for strøm som når den ble parkert, dette skjer minst en gang annenhver uke, av og til oftere.

I vår ble vi bedt om å skru av all programmert avgangstid, både for lading og forvarming, sist jeg tok kontakt da de at programmert avgangstid for forvarming kunne stå på, men vi måtte alltid påse at bilen var låst før ladekabel ble plugget i, det ble hevdet at den ikke lader når bilen er u-låst (hadde ikke tid til å argumentere med de, vet at den lader like bra låst som ulåst).

Regner uansett med at det blir å skje igjen, og da skal de se på bilen pånytt. (2016 modell, levert i desember 2015).

RKW

Jeg har også opplevd det samme flere ganger, men da har laderen lyst rødt.
Her for et par uker siden tok laderen helt kvelden og jeg fikk ny på garanti, nå har jeg ikke hatt noen problemer. Den nye laderen er av en annen type og fungere alltid med det samme, den "gamle" laderen (2016) måtte av og til klikke av og på noen ganger før den kom i gang.
En kollega av meg har en e-up og har også måttet bytte lader, kan det være at den første typen lader ikke er av så god kvalitet?

Rio

("Laderen" sitter i bilen. Den er neppe skiftet. Boksen på ladekabelen kalles vanligvis en kladd, og har til formål å fortelle laderen (i bilen) hvor mye strøm den kan trekke. Samme funksjon som et veggmontert uttak.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

aho

Takk for alle svar, har ikke blitt klokere - det har skjedd igjen også. Kjedelig å starte dagen på vei til jobb på hurtig laderen...
Vet ikke om jeg skal kontakte Møller heller. De vet ikke så mye der får jeg inntrykk av. Han som solgte meg bilen påsto at den originale ladekabelen ladet med 16A :) Det gjør den nok ikke sa jeg og smilte....


...atle
e Golf 2016 - Sandvika

Loth

Kan bare føye til at jeg har også opplevd det samme, men svært sjelden. Har ikke fått noe klar tilbakemelding fra forhandler når jeg har spurt, men nå sist ble det oppdatert programvare og slettet noen feilkoder. Dette er ca. 3 uker siden, og jeg har ikke hatt problemet etter det, men det har også tidligere kunne gått lang tid, over en mnd. mellom hver gang det har skjedd.

zyp

Sitat fra: aho på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:37
Han som solgte meg bilen påsto at den originale ladekabelen ladet med 16A :) Det gjør den nok ikke sa jeg og smilte....

Det påsto selgeren min også, men jeg orket ikke prøve å rette på han.

ReneM

Hører at det er 2 forskjellige ladekladder for egolfen (en oppgradert versjon). Hvordan kan je se hvilken versjon jeg har?
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA