Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maksimale mål på 12 V batteriet i Saxo og 106

Startet av Helge, torsdag 11. november 2010, klokken 15:47

« forrige - neste »

Helge

Er det noen som husker eller har lett for hånden de maksimale målene mht batteristørrelse som får plass i Saxo og 106? Lengde bredde høyde ?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Er det forresten det som kalles standard eller smale poler mht tilkoblingene i disse PSA'ene
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Med maksimal størrelse mener du vel Elektrisk kapasitet, og ikke nødvendigvis fysiske mål.

Har selv kommet fram til at Sønnak sitt SB 500 er opp mot det kraftigste batteriet som passer inn i PSA.

Se her: http://wiki.elbil.no/wiki/PSA:Deler#12V_service_batteri
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Nei, faktisk så tenkte jeg fysisk størrelse og trodde det var innlysende all den tid jeg faktisk skrev "Lengde bredde høyde" sist i innlegget  ;)

Men hva som er fornuftig maksimal Ah (At) kapasitet er forsåvidt også interessant å få høre  :)  Hva skulle imidlertid problemet være med et batteri med noen Ah ekstra?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)


Helge

Sitat fra: JCBX på søndag 21. november 2010, klokken 14:49Størrelse: 207x175x190mm
Takk for tilbakemelding  :)

Dette er dimensjoner vi vet går inn i Saxo og 106 enten batteriet er av merke Varta eller Sønnak med flere. Spørsmålet er om dette er det absolutt maksimale som passer? Jeg vet (kan se) at man kan øke dimensjonene litt mht selve batterikassens mål oppe og midt på, men pga de utstikkende "labbene" helt nederst på batterikassen vet jeg ikke om man får inn noe fysisk større? Må vel plukke ut eget batteri og måle...
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

JCBX

batteriet skal være med B13 fod (eller bund om du vil)

og du kan gå en anelse op i længden umiddelbart 220mm men så bliver det lidt kringlet at få ned når styreboksen sidder i bilen

nemmere uden styreboksen !

har lidt svært ved at forstå hvad du vil bruge de få ekstra Ah til ?

hvis du vil noget som batter så tag da et LP12V80AH - 12V/80Ah

det er lettere og sikkert mere stabilt i længden !

Helge

Sitat fra: JCBX på mandag 22. november 2010, klokken 17:50...og du kan gå en anelse op i længden umiddelbart 220mm men så bliver det lidt kringlet at få ned når styreboksen sidder i bilen

220 mm er jo bare 1,3 cm lengre enn det 45 Ah batteri som står i vår 106 og som var nytt i Januar i år. Det ser ikke ut til at det er så vesentlig mer Ah å få ut av et 220 mm langt batteri med vanlige blybatterier til "normal" pris. Med 242 mm - altså 3,5 cm lengre batteri kan man derimot få 62 Ah til ca NOK 800 kr. Men 242 cm lengde passer vel neppe inn.

Sitat fra: JCBX på mandag 22. november 2010, klokken 17:50...har lidt svært ved at forstå hvad du vil bruge de få ekstra Ah til ?

Vel, hadde man fått inn batteri på 62 Ah ville dette vært +17 Ah eller nesten + 40 % som vel er ganske betydelig. Jeg har fra 2 uavhengige forhandlere av Webasto (konkurrenter) fått inntrykk av at 45 Ah batteri er litt i grenseland mht størrelse for å kjøre både en Webasto og bilens originale kupevifte mens bilen står parkert. De anbefalte begge fra 60 Ah og oppover. Jeg har montert inn en Ctek Zafir 45 som kontinuerlig vedlikeholdslader 12 V batteriet (fra 120 V framdriftspakken) og under belastning av 12 V batteriet kan bidra med mellom 3,3 og 3,6 A. Dette hjelper nok "godt på", men er imidlertid en god del mindre enn det Webasto og kupeviften trekker til sammen særlig med kupevifta på 2 eller 3 (vi bruker 2 - synes 1 er for lite). En kanskje enda bedre løsning hadde vel vært at bilens DC-DC omformer ble koblet inn når Webastoen startes i parkert bil.

Så kald som starten på denne vinteren har vært her i MidtNorge er Webastoen meget kjærkommen - både under kjøring men også en stund før start. Med eksempelvis "15 blå" ute er det tøft for et lite batteri å levere strøm til både Webasto (med glødeplugg helt i starten) samt bilens kupevifte. Vi har stort sett hatt "blå grader" i 2 uker nå (-6 i skrivende stund) og nå melder de fra i morgen kveld av ned i -12 til -20 i en uke framover. Det er uvanlig kaldt på denne siden av jul og nyttår.

En av min kones kolleger har nettopp kjøpt seg en Buddy og er ikke fornøyd... med flere ting, men varmeapparatet var en av tingene. Webastoen i PSA'ene er vist i en helt annen klasse. Jeg isolerte i høst ekspansjonstank og slanger i tråd med ElbilWiki og opplevde at når vi etter flere timer på kino kom ut i kulden rett før midnatt sist søndag var det fremdeles god lunk på luften som kom umiddelbart når vi slo på tenningen og kupevifte og Webasto startet. Varmeapparatet i 106'en har fått rene termoseffekten etter isoleringen ;D
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: Helge på tirsdag 23. november 2010, klokken 10:20
Jeg har montert inn en Ctek Zafir 45 som kontinuerlig vedlikeholdslader 12 V batteriet (fra 120 V framdriftspakken) og under belastning av 12 V batteriet kan bidra med mellom 3,3 og 3,6 A. Dette hjelper nok "godt på", men er imidlertid en god del mindre enn det Webasto og kupeviften trekker til sammen særlig med kupevifta på 2 eller 3 (vi bruker 2 - synes 1 er for lite).
Vi bruker også normalt kupevifta på 2, men har funnet ut at når det er veldig kaldt så er det bedre å ha den på 1 fordi det er bedre at webastoen starter å vannet blir varmt selvom ikke kupeen blir så varm enn å risikere at webastoen ikke starter fordi vifra på 2 tar ned spenningen.

De gangene den ikke har startet vha remoten, så kommer den alltid igang når tenningen er på (NB: tenning og DC/DC igang før vi drar hendelen over til høyre).

Jeg har kjøpt Zafir45 i den hensikt å bruke den sånn du gjør - men har ikke fått ut fingeren enda :(

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Helge

Vi har samme erfaringer Elmo, men etter at vi monterte Eltek'en konstaterer vi at varmeren ALLTID starter i vår bil... det er bare det at den en god del ganger slukker igjen. Når tenningen er på og DC-DC ligger inne slukker varmeren mye sjeldnere. Varmeren starter alltid igjen når vi kommer til bilen, slår på tenningen og starter Webastoen på nytt. Et 12 V batteri på eksempelvis 62 Ah hadde kanskje hjulpet noe på fjernstart på kalde dager, i alle fall i følge de to verkstedene jeg har snakket med. Det er ikke bare snakk om Ah kapasiteten fordelt over timer, men større batteriers evne til å holde spenningen bedre oppe ved lave temperaturer ved betydelige strømtrekk.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

langemand

Hvad med dette batteri på 54 Ah, det skulle vel bedre kunne trække webastoen m.m.: http://www.scanbrit.dk/varekatalog_vis.asp?id=670

soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Helge

#11
Sitat fra: langemand på mandag 13. desember 2010, klokken 02:26
Hvad med dette batteri på 54 Ah, det skulle vel bedre kunne trække webastoen m.m.: http://www.scanbrit.dk/varekatalog_vis.asp?id=670
Ja 20 % større kapasitet enn de 45 Ah jeg har inntrykk av er vanlig i PSA elbilene burde absolutt merkes.

Ser ikke umiddelbart hvor dette batteriet ev. kan kjøpes i Norge. Finner det ikke på Varta sine hjemmesider...
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

JCBX

Sitat fra: Helge på mandag 13. desember 2010, klokken 12:33
Sitat fra: langemand på mandag 13. desember 2010, klokken 02:26
Hvad med dette batteri på 54 Ah, det skulle vel bedre kunne trække webastoen m.m.: http://www.scanbrit.dk/varekatalog_vis.asp?id=670
Ja 20 % større kapasitet enn de 45 Ah jeg har inntrykk av er vanlig i PSA elbilene burde absolutt merkes.

Ser ikke umiddelbart hvor dette batteriet ev. kan kjøpes i Norge. Finner det ikke på Varta sine hjemmesider...


Om nogen vil have et sådant batteri !

så kan jeg foranledige at indkøbe disse , da jeg bor nabo til Scanbrit som sælger disse

og jeg får besøg fra Bergen i Julen 23. dec til 3. jan hvorefter disse kunne være fragtet med til Bergen

jeg mener vedkomne sejler direkt til Bergen .....

fra Bergen og til én selv er et problem I må løse indbyrdes


var det noget så kontakt mig ASAP da Scanbrit lukker ned i julen

JCBX

http://www.scanbrit.dk/varekatalog_vis.asp?id=670

Batteriet koster 899,-DKR inkl moms og afgifter

og det er på lager til alle som måtte ønske det i julegave ;-)



Helge

Fikk i går også et tips om at Torshov fører et meget kompakt Varta-batteri (faktisk bittelitt mindre enn 207x175x190mm) på 52 Ah. Det 2 Ah mindre enn Varta/Berga Power Block batteriet, men fremdeles 7 Ah / 16 % større enn de 45 Ah som vel har vært vanligst(?) i PSA elbilene. Kostet vistnok litt over 900 NOK.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA