Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Moms på ladeboks og installasjon

Startet av Softblue, torsdag 22. desember 2016, klokken 10:20

« forrige - neste »

Softblue

Opel Ampera tar igjen rekkevidden. Er en dobbelt så dyr S60 utdatert?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

krister461

Hadde du spurt om det samme om begge var fossilbiler?

Zett


Hvis rekkevidde er folks absolutt eneste kriterie for å kjøpe bil, ja. Hvis det finnes noen som synes at en Model S har andre fordeler som er viktigere, nei.

Det kan jo hende at noen liker formen på Model S, eller kanskje autopiloten, supercharger, stor skjerm og så videre?

Det finnes jo folk som kjøper en Porche, selv om de får en diesel golf med mer rekkevidde...

AppleKnocker

Dobbel så stor bagasjeplass gjør den nok relevant for noen. Det hjelper jo ikke med rekkevidde hvis bilen ikke har plass til familien, bikkja og all bagasje.

Men det finnes helt sikkert de som har kjøpt Model S som gjerne hadde tatt en mindre bil. Som f.eks Ampera-e.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

RaBalder

Kanskje Ampera er skrudd bedre sammen  ::)

Eller ikke trenger 2-3 verkstedbesøk i året  ::)  ???

Jejl

Maks rekkevidde får du bruk for på langtur, og på f.eks en tur på 50 mil eller mer vil nok en S60 vil være betydelig raskere pga superlading. Kommer du opp i litt fart så har nok Amperaen like høyt forbruk, grunnet større luftmotstand, og batteripakkene er vel omtrent like store.

tiger``n


AppleKnocker

Sitat fra: Jejl på tirsdag 01. november 2016, klokken 21:42
Maks rekkevidde får du bruk for på langtur, og på f.eks en tur på 50 mil eller mer vil nok en S60 vil være betydelig raskere pga superlading. Kommer du opp i litt fart så har nok Amperaen like høyt forbruk, grunnet større luftmotstand, og batteripakkene er vel omtrent like store.
Jeg kjørte Tesla til Middelhavet i sommer og møtte plenty med norske og danske Model S på veien. Å kjøre en Ampera-e samme rute med 12 ladestopp og potensielt 12 ulike betalingsløsninger på hurtiglader vil nok være for spesielt interesserte. Inntil noen kommer opp med et ladenettverk som kan rivalisere SuC konseptet, er det bare Tesla som kan brukes på skikkelig langtur (etter mitt syn  :P)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

E_S

Enig. Jeg har egentlig overhodet ikke bruk for en så stor eller dyr bil som Model S all den tid jeg er singel og ikke har noen unger eller hund, men så lenge hurtigladere er stort sett så elendig utbygget nedover i Europa som det er har Tesla en kjempefordel. I tillegg setter jeg pris på å kunne holde bra hastighet på f.eks. Autobahn uten at strømforbruket tredobles i forhold til 90 km/h. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Muffinman

Et bileierskap kan ha lengre varighet enn singeltilværelsen. Kjøp for full pakke ;)

AppleKnocker

Sier du egentlig at to ekstra bakovervendte seter er et sjekketriks?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

automat

Også postet i annen tråd:
http://www.motortrend.com/cars/chevrolet/bolt-ev/2017/2017-chevrolet-bolt-ev-vs-2016-tesla-model-s-60/

Bagasjeplass er det viktigste fortrinnet til S60.

Kjører man mye så er det selvfølgelig en fordel med stor og komfortabel bil, men S60 er jo dobbelt så dyr som AE.

Kjører man så mye på langtur at SC blir veldig viktig, så er vel S60 uansett litt snaut? Hurtiglader man sjelden, så overlever man greit på vanlige kjipe hurtigladere.

At man i praksis ikke kan dra på europatur med AE pga hurtigladekaos er selvfølgelig en ulempe. Men det er 15 år siden sist jeg var utenfor Skandinavia med egen bil, så for meg, og sikkert mange med meg, så betyr manglende europaturer lite.

Tror ganske mange vil akseptere at AE er mer plastic, og har noen begrensinger når den koster halvparten av en S60.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

epsilone6

Blir litt som å sammenligne en S-klasse med en A-klasse som bare kan fylle på Esso-stasjoner, og da med spylervæskepumpehastighet..

AppleKnocker

Jepp!

Tror ingen ville si at S klasse er utdatert fordi A klasse koster halvparten (eller trolig nærmere en femtedel).  Men hvis AE er en bra bil, blir jeg ikke overrasket om den selger mer enn Model S. Slik A klasse selger mer enn S klasse.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

automat

Hvis dette hadde vært fossilbiler, så hadde sammenligningen vært meningsløs. Fordi der finnes det så mange alternativer i forskjellige klasser.

Men skal man ha en fullverdig elbil så har man i dag ikke noe annet valg en Tesla, som er i premiumsegmentet. Når det da endelig kommer en annen bil som er fullverdig, så er det ikke unaturlig å sammenligne.

Og etter omtalene å dømme vil AE gjøre det bra.  Men man vil selvfølgelig ikke få noen premium-feeling.

Trenger man hurtiglading kun en håndfull ganger i løpet av året, så er ikke tilgang til SC-nettet så avgjørende. Det blir litt som å høre petrolheads som sier at alt som ikke kan kjøres 1000km, og fylles på 5min er ubrukelig.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA