Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Moms på ladeboks og installasjon

Startet av Softblue, torsdag 22. desember 2016, klokken 10:20

« forrige - neste »

JorgenM

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 01. november 2016, klokken 22:16
Jeg kjørte Tesla til Middelhavet i sommer og møtte plenty med norske og danske Model S på veien. Å kjøre en Ampera-e samme rute med 12 ladestopp og potensielt 12 ulike betalingsløsninger på hurtiglader vil nok være for spesielt interesserte.
Nå er det nok for spesielt interesserte å kjøre helt til Middelhavet med Tesla også ;D
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

o.b.lix

Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 09:13
Trenger man hurtiglading kun en håndfull ganger i løpet av året, så er ikke tilgang til SC-nettet så avgjørende. Det blir litt som å høre petrolheads som sier at alt som ikke kan kjøres 1000km, og fylles på 5min er ubrukelig.

Det er riktig. Men på den andre side, så er SC-nettet en viktig del for at Tesla kan være hovedbil og ikke en nr 2 bil (tidligere ville jeg sagt konebil).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

alda

Blir intressant att se på kvalitet på E-Ampera när den kommer, og hållbarhet över tid - det är trots allt en Opel vi snackar om...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

automat

For model S er SC-nettverket viktig. Og for en eventuell elektrisk 5-serie, eller A6, vil manglende SC-tilgang være en større ulempe enn for AE, eller en 60kWh Golf.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RuneW

Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 00:11
At man i praksis ikke kan dra på europatur med AE pga hurtigladekaos er selvfølgelig en ulempe. Men det er 15 år siden sist jeg var utenfor Skandinavia med egen bil, så for meg, og sikkert mange med meg, så betyr manglende europaturer lite.

+1

Bilturer i Europa kan umulig være et tungtveiende argument for en stor prosentandel av de som vurderer S60 mot Opel.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: alda på onsdag 02. november 2016, klokken 09:50
Blir intressant att se på kvalitet på E-Ampera när den kommer, og hållbarhet över tid - det är trots allt en Opel vi snackar om...

Det er vel egentlig en amerikaner? Så da har vel både den og Teslaen et like dårlig utgangspunkt...

Men, ja, det blir spennende å se hvor bra den fungerer (i lengden).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

madsskon

Opel eller premiumbil ?

Valget er ikke spesielt vanskelig.

Opel er søppel og må ikke under noen forutsetning vurderes.

Jeg hadde en Opel Astra 2006 modell. 2 dager (JA TO DAGER) etter at garantien var utløpt røk hele motoren. Servicer og alt var tatt hos Opel.

Deres svar: "....men her er jo garantien uløpt. Altså ingen dekning fra oss her"
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

jotto

Ampera-E er vel strengt tatt ikke noe alternativ som hoved-familiebil hvis man er fire personer med behov for en del bagasjeplass?

MyMuffin

Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 10:20
Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 00:11
At man i praksis ikke kan dra på europatur med AE pga hurtigladekaos er selvfølgelig en ulempe. Men det er 15 år siden sist jeg var utenfor Skandinavia med egen bil, så for meg, og sikkert mange med meg, så betyr manglende europaturer lite.

+1

Bilturer i Europa kan umulig være et tungtveiende argument for en stor prosentandel av de som vurderer S60 mot Opel.

Har hatt model S 60 i 2 år nå og har kun ved en anledning reist så langt som til ullared fra drammen. Da var det SC som gjorde turen uproblematisk. Grøsser litt på tanken av å bruke de ymse hurtigladerne med kompliserte betalingsløsninger.

Samtidig så hjelper det jo stort at man har enormt med bagasjeplass til shopping. Du får overraskende mye inn i frunken (barnevogn + 2 stk handleposer går glatt) på en RWD utgave.
Ypperlig familiebil! :)



2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Amoss

Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 09:13
Men skal man ha en fullverdig elbil så har man i dag ikke noe annet valg en Tesla, som er i premiumsegmentet. Når det da endelig kommer en annen bil som er fullverdig, så er det ikke unaturlig å sammenligne.
...
Trenger man hurtiglading kun en håndfull ganger i løpet av året, så er ikke tilgang til SC-nettet så avgjørende.

Du har så klart ett poeng i første avsnitt her, men med den store pris- og "klasse"-forskjellen mellom disse bilene er det neppe mange som ser på dem som alternativer (selv om det sikkert er noen). Alternativet her er Model 3, ikke Model S.

Og ja, jeg er en som venter på Model 3, og ser med interesse på AE som ett alternativ. Begge bilene dekker fint mitt behov i hverdagen til både rekkevidde og plass, og er i samme prisklasse (hva prisene blir i NOK er fortsatt ukjent for begge bilene).

Men en av de helt klare vurderingene jeg da må ta når jeg skal velge "AE eller TM3?" er nettopp tilgang til hurtigladenettverk og hastighet på disse. Det er ikke ofte jeg er på noen "langtur" nevneverdig utover rekkevidden til disse bilene men det kan fort skje ett par/tre/fire ganger i året.

Ja, det skjer en kraftig utbygging av CCS ladere i Sør-Norge nå, så når jeg får bilen - eller innen kort tid etter - så bør jeg kunne forvente å kunne lade med dette på de aller fleste aktuelle langturer jeg måtte finne på å dra på. SuC nettverket er stort sett alt på plass.

Å stoppe en gang ca. hver annen time og lade ca. en halvtimes tid er helt greit.  Lade en times tid? Nja, tja, greit om det passer med en middagstopp, men helst ikke på hver ladestopp om det er flere på den turen. Lade stort mer enn en time? Uaktuelt, spesielt om det blir snakk om flere slike stopp pr. tur. Også uaktuelt å stoppe hver halvtime for at hver ladeøkt ikke skal bli for drøy.

Så da må jeg altså se for meg at jeg vil kvie meg for å ta langturer med AE, og kanskje heller velge fossil på langturene - evnt. sitte på med venner om det passer. Med TM3 og SuC regner jeg med at de blir uproblematiske. (Merk at jeg nå ikke en gang har tatt høyde for at det nok blir mer kø på CCS laderne enn på SuC laderne).

Så ett av valgene jeg står overfor er om jeg skal droppe å ta langturer - evnt. basere de på fossilbil - og kjøpe AE eller vente på TM3.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

alda

Sitat fra: madsskon på onsdag 02. november 2016, klokken 11:57
Opel eller premiumbil ?

Valget er ikke spesielt vanskelig.

Opel er søppel og må ikke under noen forutsetning vurderes.

+1!
Har haft två Oplar - never going back! (svågern jobbade där, fick rabatt - don't shoot me ::))

Bor i tillegg på Oslo Vest, så det er helt otänkbart att låta en Opel stå på uppfarten... Tesla funkar bättre ;) 8)
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

automat

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. november 2016, klokken 12:19


Du har så klart ett poeng i første avsnitt her, men med den store pris- og "klasse"-forskjellen mellom disse bilene er det neppe mange som ser på dem som alternativer (selv om det sikkert er noen). Alternativet her er Model 3, ikke Model S.

Og ja, jeg er en som venter på Model 3, og ser med interesse på AE som ett alternativ. Begge bilene dekker fint mitt behov i hverdagen til både rekkevidde og plass, og er i samme prisklasse (hva prisene blir i NOK er fortsatt ukjent for begge bilene).



Du har sikkert rett i at det er litt for stor klasseforskjell til at de blir reelle konkurrenter. Det kan være noen som egentlig syns en ribbet S-60 blir i dyreste laget, som vil vurdere AE. Men det er nok ikke mange.

Og slik sett skulle kanskje tråden heller vært startet når model 3 kommer. Da tipper jeg S-60 og kanskje 75 forsvinner. Fordi Tesla heller vil selge en fullspekket M-3, enn en ribbet S-60. Og at model S blir enda mer rendyrket som premium.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

shufu

Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 21:50
Og slik sett skulle kanskje tråden heller vært startet når model 3 kommer. Da tipper jeg S-60 og kanskje 75 forsvinner. Fordi Tesla heller vil selge en fullspekket M-3, enn en ribbet S-60. Og at model S blir enda mer rendyrket som premium.
Tror du har rett. Føler at det er dette som har skjedd på model X da 60 ble bort.
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

tomrh

Kikker litt på finn etter brukte S85, men jeg synes faktisk en splitter ny ribbet S60 RWD med vinterpakke til 593.000, oppgraderbar til 75 kWh når som helst, virker som et bedre kjøp enn AE (og brukt S85). Over 800 liter bagasjeplass, et hav sml med 300-og noe. 10 cm bredere baksete. Fri supercharger, full ladefart helt til topps. Lav Cd = lavere forbruk på motorvei. Og med over 15 kWh uutnyttet blir jo batterilevetiden nærmest uendelig, kan fullade den og la den stå fulladet hele tiden (de med 1.-2. gen Leaf og 80%-hegemoniet skjønner betydningen av dette). Og 11 kW hjemme/borte/destinasjonslading er heller ikke å forakte. Med chademo-adapter kan S60 kan lades hvorsomhelst.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 21:50
Og slik sett skulle kanskje tråden heller vært startet når model 3 kommer. Da tipper jeg S-60 og kanskje 75 forsvinner. Fordi Tesla heller vil selge en fullspekket M-3, enn en ribbet S-60. Og at model S blir enda mer rendyrket som premium.

Det tror jeg du har mye rett i ja. Er rimelig sikker på at S-60 forsvinner når TM3 nærmer seg eller har startet leveringen. S-75 er jeg ikke så sikker på, kanskje den økes til S-80 eller noe? Tror nok de fortsatt ønsker å ha ett mindre batteri tilgjengelig ved siden av 90/100 for de som ønsker Model S men ikke behøver maks rekkevidde.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA