Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror dere Chevrolet vil begynne å levere Bolt til kunder i USA?

Startet av Øyst1, onsdag 21. desember 2016, klokken 11:17

« forrige - neste »

bob-bob

Sitat fra: Øystein K på tirsdag 01. november 2016, klokken 14:28
Kjørte nå hjem fra jobb. Hadde klima på auto og 22 grader.
Vått på veien da jeg kjørte fra Stavanger. Kom til Sandnes, og det startet å regne skikkelig. Da jeg kom ca til Klepp, altså da 10 min etter det hadde begynt å regne, var alle siderutene dugget igjen, og bakruten.
Frontruten gikk bra.
Da satte jeg på full guffe med AC,og alt forsvant på etter et par min!
Etterpå er det lurt å skru opp viftehastighet for å tørke ut AC elementet som nå er skrudd av , ellers får man et skikkelig problem ved starten på neste tur..... Ja , dette bruker selvsagt strøm , men det er bedre enn å få mugg i alle kriker og kroker i bilen med påfølgende helsefare og evnt rust. For ikke å snakke om en ekkel odør etter hvert.  Nei , bruk AC , og få luften igjennom , også etter at AC er avskrudd. Husk også å bytte friskluftfilter 1 gang per år , det er garantert fullt av mugg og dritt etter 1 sesong.

bob-bob

Sitat fra: Øystein K på tirsdag 01. november 2016, klokken 14:28
Kjørte nå hjem fra jobb. Hadde klima på auto og 22 grader.
Vått på veien da jeg kjørte fra Stavanger. Kom til Sandnes, og det startet å regne skikkelig. Da jeg kom ca til Klepp, altså da 10 min etter det hadde begynt å regne, var alle siderutene dugget igjen, og bakruten.
Frontruten gikk bra.
Da satte jeg på full guffe med AC,og alt forsvant på etter et par min!
Etterpå er det lurt å skru opp viftehastighet for å tørke ut AC elementet som nå er skrudd av , ellers får man et skikkelig problem ved starten på neste tur..... Ja , dette bruker selvsagt strøm , men det er bedre enn å få mugg i alle kriker og kroker i bilen med påfølgende helsefare og evnt rust. For ikke å snakke om en ekkel odør etter hvert.  Nei , bruk AC , og få luften igjennom , også etter at AC er avskrudd. Husk også å bytte friskluftfilter 1 gang per år , det er garantert fullt av mugg og dritt etter 1 sesong.

Ebe

Trådstarter beskriver akkurat samme problemet som vi har hatt hele tiden i vår 2014-leaf. Mistenker han bor i Bergensområdet, slik som meg  ;D

Jeg har prøvd  de aller fleste triksene i denne tråden og andre tråder, ingenting hjelper. I oktober hadde vi tre uker med tørt og fint vær. Da testen jeg ut å kjøre tre uker sammenhengende uten AC. Det funka fint. Da regnet kom dugget bilen igjen med en gang, uten av AC har vært på eller noe slikt. Kjører 2,5 mil hver vei til jobb.

På høst, vinter og vår MÅ bilen kjøres med Heat og AC på, luftstrøm på minst føtter/frontrute (samtidig) og forvarmingen må ikke ha høyere temperatur enn 18 grader. Da fungerer det greit. AUTO på klimaanlegget er det bare å glemme.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Hmm. Jeg vet ikke om jeg tror helt på dere. Hvis det er noen i Trondheimsområdet som er veldig plaget med dugg og kjenner seg igjen i ØysteinK og Ebe, så har jeg lyst å komme å prøve selv en skikkelig regnværsdag. Dette kan da ikke være så vanskelig? Har da kjørt i skikkelig plaskregn og hatt full kontroll med dugg både uten AC, og med resirk også til og med. Sist lørdag var en slik plaskregndag her i Trøndelag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyst1

#19
Nei, du må tro hva du vil. Du er heldig som ikke har problemene.
For min del er det irriterende.
Hadde du bodd i Stavanger området skulle du gjerne fått prøve bilen
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Ebe

Du har med andre ord akkurat samme erfaring som meg; Heat, AC og fot/frontvindu. Kjører selv 25 km hver vei ti og fra jobb. To voksne i bilen, mens første og siste mila er med to kids i tillegg bak. Forvarmer bilen til 18 grader hver dag via bilens timer. Forvarming av bilen med app har jeg gitt opp, for da kommer jeg til en bil fullstendig neddugget.

Kom til Bergen, så skal du gjerne få prøve bilen. Om noen har flere tips så kom gjerne med det, jeg er mottakelig for alt! Som Øystein K sier, det er irriterende.

Det eneste tipset jeg kommer på, som jeg ikke har prøvd er å fysisk fjerne spjeldet som fører til resirkulering av lufta, for å kunne kjøre forvarming uten resirkulering. Men vet ikke om det fører til "følgefeil"? Noen som vet?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

Regner med det er en egen motor til det spjeldet, så skal vel bare være å nappe ut ledningen, som sikkert har en kontakt på eller i nærhet av motoren.
Ikke unormalt at det dugger på bakrute og vinduer på bakdører da, der er jo mindre luftstrøm.
Kan vel si at jeg opplever mer dugg på Leafen enn mange av de biler jeg har hatt før, men ikke nevneverdig plagsomt mye forskjell..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#22
Om det hjelper, så gjør jeg flg.

1. Forvarmer til 20 grader (med timer, i garasje).
2. Kjører med varme opp mot frontrute, ingen AC, vifte trinn 2. Fremdeles 20 grader.
3. Sidespjeld dreies mot sidevinduer, bakrutas varmetråder er på.
4. Ved mye regn, vifte trinn 3. I ekstreme tilfeller trinn 4.
(Kjører jeg med resirk står vifta på trinn 5).

I tillegg må rutene være rene. Tørk over med noen dråper zalo på tørr klut. Poler med en annen tørr og myk klut. Fuktige klær, kluter etc må ikke bli liggende igjen i bilen.

Hvis ikke dette hjelper må forskjellen ligge i modelltypen rett og slett. (1.gen vs senere utgaver).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sylwester

Jeg har samme problem med dugg på morgenen. Mener det står i manualen til min g1 at forvarming bruker sine egne "settinger" så det forklarer sikkert hvorfor jeg får dugg på ruta selv om jeg har defroster på når jeg forlater bilen og hvorfor det ikke er full styrke på glasset. Jeg må somregel vente et minutt på vinduene før jeg drar nå for tiden.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rio

Sitat fra: Øystein K på tirsdag 01. november 2016, klokken 07:46
Satte bilen på forvarming en liten time før jeg skulle kjøre i dag. Andre ganger har jeg da kommet ut til en god å varm bil. I dag kon jeg ut til en varm bil, sol var full av dugg!
Bilen står i en stor carport, får ikke regn og snø på seg.
Måtte kjøre med vifte og aircon på full guffe i 10 min for å få vekk duggen!

Hva skjer?

Mange svar her som handler om dugg når man kjører, men spørsmålet var når man bruker forvarming.

Leaf (i hvert fall de eldre) har lukket resirkuleringsspjeld under forvarming (nesten umulig å få gjort noe med), så derfor dugger det under forvarming.

Den eneste løsningen er egentlig å få ut fukten fra bilen, og det kan man enten gjøre med en sokk kattesand (la katten være igjen hjemme), eller en av disse (som skal en tur i mikrobølgeovnen når de har tiltrukket seg fukt i noen uker):

http://bilxtra.no/pingi-bilavfukter

(Det står lite der, men de har den i noen butikker.)

Det som er mer foruroligende er at ikke bare blir rattet vått, men det må jo dugge på alt av elektronikk inne i bilen også, hvilket kan ødelegge kontakter og elektronikk i fremtiden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ebe

Hmm, trikset med tørr klut og zalo må jeg prøve!
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

BE

Autofunksjonen er uansett katastrofalt dårlig, den kaster luft stort sett alle plasser unntatt frontruta. Altså dugger det nesten uansett hva en prøver å gjøre. Slik er det ikke på andre biler jeg har hatt, men på Leaf er det slik.

Når det kommer til dugg etter forvarming, er jeg brennsikker på at det er resirkuleringen i kombinasjon med fuktighet i kondenseren som er den store synderen. Jeg parkerer i tørr garasje både hjemme og på jobb, og selv på tørre dager var det dugg i bilen så lenge den ble kjørt med AC påskrudd til bilen ble parkert (Alt er tørt ellers i bilen). Dersom en lar AC blåse seg tør i 5-10 minutter før en parkerer er det ikke problem med dugg når en benytter forvarming.

Etter 5 års daglig bruk av Leaf kan jeg med sikkerhet konkludere at dette er grunnen til dugg ved bruk av forvarming på 1. gen Leaf.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ebe

Får prøve å bli ennå flinkere til å slå av AC... men er uansett krise at man må trykke og ordne for at det ikke skal bli dugg i bilen
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

BE

Ja, det er helt soleklart en designfeil at resirkulering benyttes ved forvarming. Tanken er nok at det krever mindre effekt når en resirkulerer, noe som er korrekt, men det blir altså store mengder dugg som resultat i vårt klima. Det burde vært mulig å velge bort resirkulering ved forvarming, men dette valget finnes ikke.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomrh

Sitat fra: Ebe på onsdag 02. november 2016, klokken 08:59
Får prøve å bli ennå flinkere til å slå av AC... men er uansett krise at man må trykke og ordne for at det ikke skal bli dugg i bilen
AC fjerner som kjent dugg ved å tørke ut lufta. Den kondenserer ut luftfuktighet ved å kjøle ned luft, og er veldig effektiv sånn sett. Men ved bruk av varme må denne lufta varmes opp igjen, og den blir ikke like varm som uten AC-leddet. Frontruta blir ikke særlig godt oppvarmet, og derfor kommer duggen umiddelbart tilbake når AC skrus av. Så har man latt seg friste til "bare litt AC" så er man stuck resten av turen, dette har jeg erfart så mange ganger at jeg ikke rører AC men venter heller tålmodig på at frontruta skal bli duggfri før jeg kjører.

Det BE sier om AC visste jeg ikke, høres jo fornuftig ut!  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA