Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror dere Chevrolet vil begynne å levere Bolt til kunder i USA?

Startet av Øyst1, onsdag 21. desember 2016, klokken 11:17

« forrige - neste »

Øyst1

Satte bilen på forvarming en liten time før jeg skulle kjøre i dag. Andre ganger har jeg da kommet ut til en god å varm bil. I dag kon jeg ut til en varm bil, sol var full av dugg!
Bilen står i en stor carport, får ikke regn og snø på seg.
Måtte kjøre med vifte og aircon på full guffe i 10 min for å få vekk duggen!

Hva skjer?
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Øystein K på tirsdag 01. november 2016, klokken 07:46
Satte bilen på forvarming en liten time før jeg skulle kjøre i dag. Andre ganger har jeg da kommet ut til en god å varm bil. I dag kon jeg ut til en varm bil, sol var full av dugg!
Bilen står i en stor carport, får ikke regn og snø på seg.
Måtte kjøre med vifte og aircon på full guffe i 10 min for å få vekk duggen!

Hva skjer?

Standard Leaf-problem. Den går automatisk på resirk når du forvarmer, og evt. fuktighet i bilen blir da ikke blåst ut men gjenbrukt som dugg på vinduene dine...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Selv har jeg ikke problemet, den dugger faktisk minimalt. Kanskje fordi den forvarmes i garasje? Garasjen er uoppvarmet da. Passer også på at det ikke er noe fuktig inne i bilen. Noen mener det skyldes tett pollenfilter, men vårt har ikke vært skiftet på to år (har det på todo-lista..kremt), så tviler på at det er årsaken. Kanskje du finner hjelp i andre tråder?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29353.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26674.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6036.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Her er noe fra en annen tråd:
Sitat fra: BE på lørdag 13. august 2016, klokken 10:49
Dette burde ikke være noe problem dersom bilen er tørr inni, men her har Nissan gjort en generaltabbe. Dersom AC er i bruk før du parkerer bilen, vil kondenseren være våt. Når en starter forvarming på bilen vil all denne fuktigheten komem inn i kupeen, og dugg er et faktum.

Løsningen på 1. generasjon Leaf er å ikke bruke AC 5-10 minutter før en parkerer, slik at kondenseren kan blåse seg tørr. Da vil det ikke være duggproblemer ved forvarming dersom bilen ellers er tørr.
Kan forklare at dugg aldri er et problem hos oss, for vi bruker ikke AC annet enn til kjøling om sommeren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

Resirk er problemet når du forvarmer. Hadde man kunnet forvarme med AC så hadde ikke dugg vært noe problem.

cra

Trikset er å få ut fukten. Dette kan gjøres på mange måter. Jeg kjører av og til varmen på fullt, og lufter hardt en kort stund når det er tørt i været. Ellers har en sokk med kattesant gjort underverker i Teslaen. Og så er det selvsagt lurt å dra med minst mulig snø og slaps når man setter seg inn i bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyst1

I min bil MÅ jeg bruke AC, for med en gang det blir fuktig i været dugger det i bilen. Å bruke bare klima fungerer ikke. Så har funnet ut at det beste er å trykke inn knappen for varme opp i frontruten. Da går alt på,  og så varmen i bakruta, og viften på maks. Når duggen er vekke skrur jeg manuelt ned viftehastigheten, men AC må stå på, elles dugger det igjen.

Med andre ord brukes AC flittig i min bil så lenge det er fuktig i været.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

tomrh

#7
Det er litt rart om dette skulle være forskjellig fra Leaf til Leaf? Kanskje gen2+3 er verre på dugg enn gen1? Helt unødvendig med AC slik jeg bruker klima ihvertfall. Nøkkelen er å holde frontruta varm, det bekjemper dugg. Kjører derfor med varme opp på frontrute + viftehastighet 2-3 etter behov, blir behagelig varme i hele bilen.

Sitat fra: Øystein K på tirsdag 01. november 2016, klokken 11:10
Når duggen er vekke skrur jeg manuelt ned viftehastigheten, men AC må stå på, elles dugger det igjen.
Ja, om man først har skrudd på AC så er man låst til å fortsette, for ellers sprer duggen seg fort! Derfor jeg ikke bruker den i utgangspunktet.

(På kalde, tørre dager kjører jeg til og med med resirk og viftehastighet 2-5 for å ikke slippe ut varme, men det er et gen1-triks pga manglende varmepumpe).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Da tipper jeg 1 av 2 ting:
1: Du kjører for lite  ;)
2: Det kommer vann inn i bilen utenfra under kjøring.
Løft opp matter rundt om i bilen og kjenn etter fukt. Et vanlig sted for mange forskjellige biltyper er at det kommer inn vann ved baklyktene..

Jeg kjører til tider svært korte distanser og ja, bilen dugger, men jeg trenger på langt nær å bestandig bruke AC hvis det regner.
Kjørte sist i dag i 4-5 C i tett duskregn uten forvarming. Har regnet omtrent konstant de siste dager så det meste er gjennomvått. Bilen står sgs aldri under tak. Den var bortskjemt en dag på jobb i forrige uke og havnet under tak, men ellers står den bestandig ute.
Hadde på 18-19 C og auto-vifte på frontrute og ben. Det dugget noe i tunneller da jeg brukte resirk, men ellers var det ikke mye problem.
Må bruke AC noen ganger under oppstart, men stort sett ikke lenge...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyst1

Kjøre for lite er ikke problemet her i gården.
Kjører ca 7 til 10 mil hver dag.

Ikke er bilen fuktig inni heller.

Problemet oppstår kun når det begynner å regne, da er rett og slett luften som kommer fra viften fuktig, og eneste jeg kan gjøre da er å få på AC, da forsvinner dugg og luften blir tørrere i bilen.

Bilen er nå kjørt 14 000 siden ny i April.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

Hmm, nei da kjører du nok..  ;)
Bruker du resirk? Er det forskjell om du har resirk på/av?
Kan være spjeldet som er stengt.
Eller så kan utlufting være feil montert..
I bagasjerommet en plass skal luft slippe ut. Ikke sikker på hvordan det er på Leaf, men det er vanlig at det sitter noen gummiklaffer der. Formålet med de er å slippe luft (overtrykk) ut, men ikke slippe vann og skitt inn.
Kan vel også hende at drenering til AC er tett. Fra AC-registeret drypper det vann som skal ut av bilen. Det går da en slange ut gjennom torpedoveggen. Ikke uvanlig at den er tett, men da helst på litt eldre biler. Det blir da også gjerne vått i gulvet på passasjersiden..

Ta kontakt med forhandler. Dette høres unormalt ut.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Cornelius70

En liten observasjon fra min side...

Hvis man er en damper (e-røyk), så legger det seg fort et syltynt belegg med glykol som man ikke legger merke til når luften er tørr, men det belegget ser ut til å nærmest tiltrekke seg fuktig luft, og gjøre rutene doggete fort når lufta er fuktig...

Mine 2 øre... ;)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

OlafGTE

Sitat fra: Cornelius70 på tirsdag 01. november 2016, klokken 13:44damper [...] glykol [...] ser ut til å nærmest tiltrekke seg fuktig luft
Helt riktig, både propylenglykol og vegetabilsk glyserin er hydrofile som fy. Damper man i bilen må man enten blåse ut viduet, vaske rutene ofte om høsten og vinteren, eller kjøre rundt i et evig tåkelandskap halve året.  8)

Øyst1

Kjørte nå hjem fra jobb. Hadde klima på auto og 22 grader.
Vått på veien da jeg kjørte fra Stavanger. Kom til Sandnes, og det startet å regne skikkelig. Da jeg kom ca til Klepp, altså da 10 min etter det hadde begynt å regne, var alle siderutene dugget igjen, og bakruten.
Frontruten gikk bra.
Da satte jeg på full guffe med AC,og alt forsvant på etter et par min!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

LeafSwe

Tror problemet beror på fukt från ac'n från förra körningen, som kommer ut vid förvärmning.
På min bil funkade det om jag körde förvärmning 2timmar så all fukt kommer ut, gärna med rutorna lite nere.
Sedan kör du med ac off, bara heat på.
Vid nästa förvärmning finns ingen fukt från ac'n och ingen imma vid förvärming!
3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA