Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eUP,Starter ikke,melding om at bilen lader

Startet av vviking, onsdag 21. desember 2016, klokken 08:59

« forrige - neste »

vviking

Jeg har hatt elbil i noen år nå. Og har ladet mange ganger på de offentlige ladestasjonene i oslo.
I dag skjedde det noe utenkelig, noen stjal ladekabelen min. Jeg hadde skjønt det hvis det var fra en av de nye ladestolpene som man må kjøpe egen ladekabel til, men dette var den med helt vanlig kontakt.
Har disse i det hele tatt noen verdi?

Burger

http://m.finn.no/bap/forsale/search.html?q=ladekabel&category=0.90&sub_category=1.90.82&product_category=2.90.82.9&product_category=2.90.82.2&filters=&sort=3

Kan ikke garantere at alle selgerne er ærlige. Har funnet noe grums på finn.no da jeg lette etter ipad. Når det er et for godt tilbud og selger er vanskelig å få tak i så tror jeg det er tyvgods.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Arha

Synes det er mistenkelig at flere av de som har ladekabler til salgs ofte har 2 stk..
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Inop

Så utrolig kjedelig! Kablene koster like mye som en sykkel så det er nesten rart at det ikke er mer tyverier :(

Hva slags bil var det den ble tatt fra?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

vviking

Sitat fra: Inop på tirsdag 01. november 2016, klokken 06:40
Så utrolig kjedelig! Kablene koster like mye som en sykkel så det er nesten rart at det ikke er mer tyverier :(

Hva slags bil var det den ble tatt fra?
En Peugeot Ion, så den helt vanlige typen. Alle har jo som regel en til sin egen bil, så jeg forstår ikke hvem som gidder, kan jo ikke være det største markedet for det. Akkurat dette skjedde i frognerparken, der det bare er et lade utak, jeg så at flere hadde satt kabelen sin sånn at når en var ferdig at de bare kunne sette inn deres.
Så det virker ikke som folk er så bekymret for at den skal bli borte heller.
Jeg vil tro det er sykt ergelig å miste en sånn også uten å få ladet opp bilen sin. Siden man kan risikere å ikke komme noen steder.
Nå har jeg kjøpt den til de nye ladestolpene også så det er ikke sånn umiddelbar krise for min del. 
Jeg tror jeg av prinsipp vil kjøpe en helt ny en. Selv om jeg så noen der på finn.
Jeg forstår ikke hvorfor noen skal ha en brukt sånn til salgs i utgangspunktet.

kodalse

Jeg låser alltid ladekabelen med hengelås i ladeluka når jeg lader på offentlige plasser.
Ny kabel koster jo fort 3 høvdinger eller mer.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

sylwester

#6
Sitat fra: vviking på mandag 31. oktober 2016, klokken 22:28
... Jeg hadde skjønt det hvis det var fra en av de nye ladestolpene som man må kjøpe egen ladekabel til, men dette var den med helt vanlig kontakt.
Har disse i det hele tatt noen verdi?

En type-2 til type-1 16A som du får ladet raskere med koster rundt 1400kr på nett. Det er fordi elektronikken, som du finner i "kladden" i schuko-kabelene,  er i ladestolpen.

En ladekabel med schuko i den ene enden og en klump koster over 4000kr.

Ladekabler til over 4000 har tyver funnet ut er lette å omsette bl.a. på finn for over 2000kr. Kanskje de som blir frastjålet disse kablene omtrent kjøper de tilbake. Vær sikker på at du ikke kjøper tyvegods, og dermed ikke bidrar til dette markedet, når du kjøper erstatningskabel.

Jeg syns alle biler bør investere i en type2-til-type1 og foretrekke det der det er tilgjengelig. Det er sikrere og raskere.
I tillegg så låser jeg alltid med hengelås på type1-siden og så lenge kabelen er koblet på bilsiden er den ikke mulig å trekke ut på stolpesiden. Dvs. må strømbrudd til for å stoppe lading mens du er borte.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Chivas

Kanskje man bør gravere inn navn og nummer på kabel/kontakt. Dette er jo av plast, så burde være enkelt.

Alltid forundret meg over prisen på disse kablene. Man får håpe at butikker ala Biltema og Jula snart kommer på banen med edruelig prisede kabler.

elektrolux

Gravering av bil nr og litt teip her og der gjør kabelen om til en lite attraktiv "rat cabel."
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Milo

Er ikke kabelen låst fast i bilen når man lader da?

TorC

Sitat fra: Milo på tirsdag 01. november 2016, klokken 10:38
Er ikke kabelen låst fast i bilen når man lader da?

Ikke på alle biler...

Markedet for disse er nok større enn man først tenker. Det er mange som gjerne vil ha raskere lading enn det den som følger med bilen kan gi. De gamle trillingene har jo 16 amp, mens nyere har bare 10 amp. Det er også mange som vil ha en liggende fast i bilen, og en liggende fast i garasjen.

Så det kan absolutt være lurt å låse kabelen, samt å gravere inn skiltnummeret eller telefonnummer. Sistnevnte gjør den jo langt mindre salgbar.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sylwester

Sitat fra: Chivas på tirsdag 01. november 2016, klokken 09:39
...
Alltid forundret meg over prisen på disse kablene. Man får håpe at butikker ala Biltema og Jula snart kommer på banen med edruelig prisede kabler.

Citroën C-zero tok 7.600 for originalkabelen sin i 2014 og på den tiden var det uvisst om bruk av uoriginal ladekabel ville få ut over garantien.  Se
http://www.dinside.no/motor/na-blir-elbileierne-sinte/61241574


Det er ikke rart at passive kabler er dyrere enn kabler med elektronikk. Jeg syns prisene er greie for godkjente og sikre kabler.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Sitat fra: sylwester på tirsdag 01. november 2016, klokken 12:30
Citroën C-zero tok 7.600 for originalkabelen sin i 2014 og på den tiden var det uvisst om bruk av uoriginal ladekabel ville få ut over garantien.

Mener Mercedes tapte en rettsak der kunden hadde brukt spylerveske fra Biltema i stedet for Mercedes sin egen. ;D

Med tanke på at en slik kabel i praksis kun er et rele mellom stikkontakten og bilens lader blir det nok vanskelig å vinne fram med at strømmen burde gått gjennom et annet rele. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sylwester

Seriøst, gjøres det ikke noe annet i disse kladdene? Så det som kommer ut av en typen-kabel er 230V AC med effekt opptil det motstanden i signallederen indikerer bilen kan trekke?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

vviking

Den som ble tatt var en av de gamle 16A typene. Jeg ser nå hvor smart det ville vært med å tydelig merke kabelen.
Men etter 3 år hvor alt har gått bra, blir man vel etterhvert litt naiv.
Jeg hadde kjent den igjen siden jeg måtte bytte støpselet etter at det ble ødlagt av varmegang i en av de offentlige ladestasjonene.
Støpselet har ikke den samme kapslingsgraden som det orginale og er hvit.
Jeg får vel for orden skyld melde den stjålet til politiet, selv om det antagelig ikke hjelper noe i det hele tatt.  :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA