Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Opprustning av strømnettet kan bli dyrt, kjør heller på hydrogen

Startet av Sverrings, tirsdag 20. desember 2016, klokken 09:47

« forrige - neste »

Sverrings

Jeg skal kjøpe ny elbil.  Passasjeren skal oftest være et familiemedlem som har Parkinsons, og jeg leter derfor etter den elbilen som er lettest å gå inn og ut av. Teslaen er veldig lav, og fungerer ikke så godt. Noen som har forslag til hvilke biler jeg bør teste ut?
S

Adrian Stachnik

Jeg personlig har testet litt forskjellig.
Jeg synes Mercedes B-electric og Kia Soul er gode biler sånn sett.
Det er biler man setter seg inn i, og ikke ned i, slik som lavere biler.

Begge disse bilene er relativt høye, uten at man må klatre inn i de.
Begge bilene har god plass til passasjerer i baksetet også.
Bagasjeromsplassen er klart best på Mercedes, men ikke så ille i Kia heller.

Mercedes mangler hurtiglading, men fungerer for oss til vårt behov.
Ærlig rekkevidde uten at du behøver tenke når du kjører, er 12-15mil.

Mens Kia har en rekkevidde på 12-17mil.

Ser du bort ifra hurtiglading, liker jeg best Mercedes når det
gjelder enkelheten når man stiger inn og ut av bilen.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

jkirkebo

Sitat fra: Sverrings på mandag 31. oktober 2016, klokken 00:10
Jeg skal kjøpe ny elbil.  Passasjeren skal oftest være et familiemedlem som har Parkinsons, og jeg leter derfor etter den elbilen som er lettest å gå inn og ut av. Teslaen er veldig lav, og fungerer ikke så godt. Noen som har forslag til hvilke biler jeg bør teste ut?

Da tenker du på Model S? Model X er ikke veldig lav, den er vel faktisk en av de elbilene det er aller lettest å komme seg inn og ut av? Elektrisk åpning og lukking av dører er også en fordel slik sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sverrings

Hei dere. Tusen takk for gode svar. Jeg drar for å prøve de to bilene du nevner,  Adrian. Og du har rett,  jkirkebo,. Jeg tenkte på tesla Model S. Model X er nok noe helt annet. Men det kan nok hende den både er litt for stor og dyr for meg.
Takk igjen!

S4e

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Orbit

Dersom du kan klare deg med fire seter, vil også i3 være et bra alternativ. Høy sittestilling, og pga de sære dørene (ingen B-stolpe) kan du både ha en person foran og bak for å støtte/løfte/hjelpe den som skal inn/ut av passasjersetet foran (når du setter låvedørene på vidt gap)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gurba

+1 for Opel Ampera e. Du setter deg omtrent rett inn i stedet for opp eller ned.

Crown

Sitat fra: Gurba på mandag 31. oktober 2016, klokken 17:41
+1 for Opel Ampera e. Du setter deg omtrent rett inn i stedet for opp eller ned.

Ulempen er jo at han må vente et halvt år for å prøvesitte, og deretter enda et halvt år for å få bilen :)

Leaf er også litt høyere enn normalt, men tror Soul er enklest å komme inn/ut av.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Ingeniøren

Sitat fra: Orbit på mandag 31. oktober 2016, klokken 16:37
Dersom du kan klare deg med fire seter, vil også i3 være et bra alternativ. Høy sittestilling, og pga de sære dørene (ingen B-stolpe) kan du både ha en person foran og bak for å støtte/løfte/hjelpe den som skal inn/ut av passasjersetet foran (når du setter låvedørene på vidt gap)

Enig, forutsatt at han ikke er av de minste så er det lett å komme til for å assistere.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Fant igjen en video jeg tenkte på: Her er noen som har fått montert sete som kommer helt ut av i3'en for å lette adkomst for passasjerer med redusert bevegelighet; igjen mulig pga stor døråpning (ca 04:50 ut i videoen).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ebe

Sitat fra: Sverrings på mandag 31. oktober 2016, klokken 11:29
Hei dere. Tusen takk for gode svar. Jeg drar for å prøve de to bilene du nevner,  Adrian. Og du har rett,  jkirkebo,. Jeg tenkte på tesla Model S. Model X er nok noe helt annet. Men det kan nok hende den både er litt for stor og dyr for meg.
Takk igjen!

Dersom du faktisk vurderte en ny Modell S, så er nok ikke en Modell X så mye dyrere. Kan være verdt å sjekke ut i alle fall.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Du har jo også alternativet Nissan e-NV200 Evalia.

Det er høy, originalt en varebil, med et hav av plass. Kan jo være verdt å prøve den i alle fall. Kortere rekkevidde enn Leaf og de andre "standard" elbilene, men fortsatt ca. 100 km. God og fin å kjøre.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Panduck

i3 har vært en flott bil å komme inn/ut av for min MS-syke kone. Begrenset baksetteplass gjør dette til en fin bil dersom man normalt er 2, eventuelt bare har små-passasjerer i baksetet.

psyfoon

På kriteriet du etterspør kan nok faktisk trilling (Mitsubishi i-miev, Peugeot ion, Citroën c-zero) bli en vinner, selv om den kommer til kort på flere andre punkter. Sier dette da min gamle bestemor er meget dårlig til bens og jeg har transportert henne i både i3, B-electric, soul og trilling. Fordelen med trilling ifht de andre er at den har smal dørterskel og sitteputen nært dør, kombinert med relativt lav bakkeklaring, høyt plassert sete og ikke minst uvanlig god takhøyde. Det er iallefall hennes klare favoritt av disse.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Sarepta

Sitat fra: psyfoon på fredag 04. november 2016, klokken 01:48
På kriteriet du etterspør kan nok faktisk trilling (Mitsubishi i-miev, Peugeot ion, Citroën c-zero) bli en vinner, selv om den kommer til kort på flere andre punkter. Sier dette da min gamle bestemor er meget dårlig til bens og jeg har transportert henne i både i3, B-electric, soul og trilling. Fordelen med trilling ifht de andre er at den har smal dørterskel og sitteputen nært dør, kombinert med relativt lav bakkeklaring, høyt plassert sete og ikke minst uvanlig god takhøyde. Det er iallefall hennes klare favoritt av disse.

Jeg har både trilling og i3. Trillingen er grei, men i3 er bedre på alt (bortsett fra pris), også inn-ut manøvrering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA