Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forsikring på Tesla

Startet av bjorn_2390, tirsdag 20. desember 2016, klokken 08:23

« forrige - neste »

bjorn_2390

Når jeg ber via app om at varmen i bilen skal skru seg på, og den står tilkoblet strøm, trodde jeg at den trakk strøm til dette via ladekabelen. Men det er kanskje feil? Altså: Bilen er stilt inn på at den ikke skal lade på den tiden det gjelder. Da vil vel resultatet være at jeg mister rekkevidde? Fordi strøm til oppvarmingen trekkes fra batteripakka. For det trekkes vel ikke fra 12V-batteriet? Eller trekkes det fra 12V-batteriet, med den konsekvens at 12V-batteriet etterfylles fra bilbatteripakka, med det resultat at jeg taper rekkevidde?

Hmmm Åssen var dette, igjen?

Edit: Bildet er for øvrig bare en illustrasjon, og har ikke noe direkte med saken å gjøre.
Blå Euro-Leaf (2012)

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

bjorn_2390

Takk. Ble egentlig ikke så mye klokere av det som sto der.  :o
Blå Euro-Leaf (2012)

leafnor

Forvarming trekker primært fra nettet, og bruker varme mer effekt enn nettet klarer å gi trekkes det fra batteri. Så slik sett kan du komme til en varm bil med litt mindre energi på batteriet enn en kald bil.
Altså kortere rekkevidde med tanke på energi tilgjengelig for ren kjøring.

Men trolig vil du ikke kjøre i kald bil, så du slår på varme. Da vil du kun bruke energi fra batteriet for å få opp varmen, og ende opp med kortere rekkevidde samlet sett enn om du startet med forvarmet bil.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

torjze

Sitat fra: leafnor på mandag 31. oktober 2016, klokken 15:56
Forvarming trekker primært fra nettet, og bruker varme mer effekt enn nettet klarer å gi trekkes det fra batteri. Så slik sett kan du komme til en varm bil med litt mindre energi på batteriet enn en kald bil.
Altså kortere rekkevidde med tanke på energi tilgjengelig for ren kjøring.

Men trolig vil du ikke kjøre i kald bil, så du slår på varme. Da vil du kun bruke energi fra batteriet for å få opp varmen, og ende opp med kortere rekkevidde samlet sett enn om du startet med forvarmet bil.

Når det sies at forvarming trekkes primært fra nett, vil det da si at det trekker så mye den innebygde laderen i bilen klarer å levere eller hvor mye nettet kan levere(i mitt tilfelle en Saltoboks som er satt til 230V 28a)?

Hvis det er det siste så vil jeg jo kunne lade med nesten full effekt samtidig som jeg forvarmer bilen.


BE

Jeg er rimelig sikker på at varmeapparatet trekker BARE fra batteriet, det er alt for kostbart å lage et system som skal fungere fra to kilder.

Samtidig som varmen startes, starter også ladingen av batteriet. Men siden bilen gjerne er toppladet når varmen startes, vil det være begrenset med effekt som kan gå til batteriet. Dette er helt i tråd med normal lading av batteriet. Derfor er det helt som forventet at en får noe reduksjon av kapasiteten på batteriet når en starter varme med toppladet batteri.

Det er lett for en selger å si varmeapparatet trekker effekt fra veggen når den er tilkoblet, men svaret er nok mye enklere enn dette. Varmeapparatet trekker fra batteriet, enkelt og greit.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

leafnor

Energiflyten er nok som BE sier. Ut av batteriet, og lader i bil leverer til batteriet.
Dog ser jeg at med varme på under lading med hurtiglader leverer hurtiglader mer enn det batteriet klarer å ta til seg når varme slås på midt i ladingen, så da er det nok noe "bypass".
Samme med saktelading. Nærmer det seg fullt, og bilen trekker bare 1 kW, og varme slås på makser effekt inn fra på nett igjen.

@Torjze: Nei, det trekker inntil hva som maks kan leveres av lader. En 10A kladd, 2 kW, en 16A, 3,3kW, og 32A dekker hele varmeapparatet og lader batteriet.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

AppleKnocker

Skal ikke uttale meg om hvordan dette fungerer under panseret, men på 2014 Leaf forløper forvarming ulikt avhengig av SOC.
100% SOC medfører at varmeren maks trekker 10 eller 16A (avhengig av hva slags strøm man er tilkoblet). SOC reduseres aldri selv om det er bikkjekaldt.
80% SOC medfører at varmeren kan trekke mer enn tilkoblet strøm (altså fra batteriet) og SOC kan bli redusert til under 80% gjennom forvarmingsprosessen. Bilen vil forsøke å lade seg opp igjen til 80% om mulig.

Antar at dette har sammenheng med at batteriet ikke har godt av bli ladet fra svært høy SOC. Hvis man starter på 100, går ned til 95 og opp igjen til 100, vil dette typisk ikke være bra for batteriet.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

3irikur

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 31. oktober 2016, klokken 16:38
Skal ikke uttale meg om hvordan dette fungerer under panseret, men på 2014 Leaf forløper forvarming ulikt avhengig av SOC.
100% SOC medfører at varmeren maks trekker 10 eller 16A (avhengig av hva slags strøm man er tilkoblet). SOC reduseres aldri selv om det er bikkjekaldt.
80% SOC medfører at varmeren kan trekke mer enn tilkoblet strøm (altså fra batteriet) og SOC kan bli redusert til under 80% gjennom forvarmingsprosessen. Bilen vil forsøke å lade seg opp igjen til 80% om mulig.

Antar at dette har sammenheng med at batteriet ikke har godt av bli ladet fra svært høy SOC. Hvis man starter på 100, går ned til 95 og opp igjen til 100, vil dette typisk ikke være bra for batteriet.

Er du helt sikker på det? Jeg har opplevd å komme til bil med 98% etter å ha satt på varmer, og jeg var ganske sikker på at bilen var på 100% da jeg satt i gang varmeren.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Trekkoppbil

Man kan følge med på blålampene, for å se om likeretteren er i bruk eller ikke.

Bilen lever sitt eget liv, hvor den starter og stopper AC-strøm, og jeg har ikke forstådt kriteriene for når den starter AC, bortsett fra at  den starter når man plugger i J1772-pistolen.

hexachordia

Jeg satte i dag timeren til lading prioritet 1 og forvarming prioritet 2 og 100% opplading. Kom ut til varm bil og 100% batteri. Lader på 16A (20A strømkurs).
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

Rio

Sitat fra: hexachordia på mandag 31. oktober 2016, klokken 18:38
Jeg satte i dag timeren til lading prioritet 1 og forvarming prioritet 2 og 100% opplading. Kom ut til varm bil og 100% batteri. Lader på 16A (20A strømkurs).

Det handler om hvem som skal ha prioritet dersom du har stilt inn både varme og at bilen skal være fulladet til kl 08:00, for eksempel. (Altså, om bilen skal slå på varmen (og "stjele" energien fra laderen.)

Dersom du lader først, og så skrur på varmen vil den ta det den ta strømmen (f. eks. 5 kW) fra batteriet, samtidig som den skrur på laderen for å fylle 2,3 eller 3,6 eller 6,6 kW inn på batteriet.

Med tid faller varmebehovet til under 5 kW (trolig under 3 kW), og da går overskuddsenergien fra laderen til å lade batteriet tilbake til 100% eller 80%.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

For øvrig har jo ikke dette noen relevans for de som ikke skal kjøre bilen helt "ned" den dagen. Bruker man 60% på vei til jobb, så har man enten 40% igjen eller 38% igjen dersom man startet med 98%.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA