Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av lunitiks, mandag 19. desember 2016, klokken 22:18

« forrige - neste »

lunitiks

Høres både risky og knotete ut å ha alt samlet utelukkende på den 15"en i midten:
- Større risiko for hacking av bilens kjørefunksjoner?
- Gjenskinn/refleksjoner over essensiell data, som fart, advarsler og autopilot?
- Plutselig skjermfrys/blackout mer risikabelt?
- Lang blikkvandring for å sjekke essensiell data
- "Rotete" display (veldig mye forskjellig info på 1 skjerm)?

Eneste virkelig positive jeg kan tenke meg med den nye landscapeskjermen: Verdens råeste ryggekamerabilde!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ladov

Tesla sine biler er jo rullende datamaskiner allerede så jeg ser ikke at en HUD gjør noe fra eller til på 'hackerfaren'. ;)

Gjenskinn og lang blikkvandring er vel de eneste 'gode' grunnene jeg kan se for ikke å ha den 15" skjermen som eneste skjerm. HUD vil ta seg av lang blikkvandring, usikker på om den kan gjøres immun mot alle former for gjenskinn..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Alfa Bergen

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 00:49
Sitat fra: ladov på fredag 24. februar 2017, klokken 20:28
Har ikke helt trua på HUD på TM3, det bryter litt for mye med enkelthet-målsetningen, kanskje som tilvalg? 
Blir det ikke Hud er det en alvorlig feil i mine øyne. Har hatt mini med stort display i midten og det er ikke god løsning, selv ikke med 15' skjerm.

Har også en Mini Countryman med kjempestort speedometer i midten, men jeg ser aldri på det siden jeg også har et bittelite digitalt speedometer bak rattet. For meg er det lettere å se instrumenter bak rattet. HUD har jeg aldri hatt annet enn på en leiebil i ny og ne
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

daktari

#63
Fungerer helt glimrende i Citroën Grand Picasso som vi har hatt i 3 år. Merk at øverste display er trukket dypere inn enn touchskjermen. Farten er akkurat der blikket faller. Bedre enn bak rattet. Displayet betegnes også som 12".

Tviler på fancy HUD, kanskje noe enkelt som Mazda/Peugeot.

knut.aulie

Vi får se hva Elon mente når han sa "looks like a spaceship ".
Jeg tror ikke dette var bare 15 skjermen.

ladov

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

Hakk meg gjerne ned med "nei det blir for dyrt", men hadde det ikke vært stilig med skjulte ultrasoniske sensorer? Tenker spesielt på den flotte nas'n de har designet.

De har jo klart å skjule sonarer bak karosseri i MX, spørsmålet er om det er noe vi får se mer av.

Nettopp patentert også  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Geir68

Jeg er redd de mest entusiastiske av oss som har reservert kommer til å bli skuffet.

Dette er bilen Tesla har laget for Toyota kjørende "Working Joe"  , ikke for oss som henger på Tesla forum og håper på å få en mini ModelS stappfull av ny teknologi til halv pris.

Vi vet alt at oppgitt EPA range er mindre enn Bolt (215mi vs 238mi) for minste batteripakken. Jeg er redd rekkevidde blir en av tingene Tesla vil bruke for å differensiere mellom Model3 og ModelS. Trenger du ModelS rekkevidde, må du kjøpe en ModelS.

Ledningsnettet er kun halvparten av ModelS som betyr redusert funksjonalitet. Jeg tror bilen blir tilnærmet knappe-løs. Alt må styres vha Ipaden i midten.

HUD? Skeptisk. Folk legger alt for mye i "look like a space-ship" tweet fra Elon. Det kan være noe så enkelt som utformingen av rattet eller UI på 15" skjermen.

Elon Musk:
SitatThe Model 3 is designed for manufacturing. It is conservatively a simpler car than the S or the X

RuneW

Sitat fra: Geir68 på fredag 24. mars 2017, klokken 12:07
Jeg er redd de mest entusiastiske av oss som har reservert kommer til å bli skuffet.

Dette er bilen Tesla har laget for Toyota kjørende "Working Joe"  , ikke for oss som henger på Tesla forum og håper på å få en mini ModelS stappfull av ny teknologi til halv pris.

Vi vet alt at oppgitt EPA range er mindre enn Bolt (215mi vs 238mi) for minste batteripakken. Jeg er redd rekkevidde blir en av tingene Tesla vil bruke for å differensiere mellom Model3 og ModelS. Trenger du ModelS rekkevidde, må du kjøpe en ModelS.

Ledningsnettet er kun halvparten av ModelS som betyr redusert funksjonalitet. Jeg tror bilen blir tilnærmet knappe-løs. Alt må styres vha Ipaden i midten.

HUD? Skeptisk. Folk legger alt for mye i "look like a space-ship" tweet fra Elon. Det kan være noe så enkelt som utformingen av rattet eller UI på 15" skjermen.

Elon Musk:
SitatThe Model 3 is designed for manufacturing. It is conservatively a simpler car than the S or the X

Enig i det meste av det du skriver, kanskje bortsett fra det med rekkevidden. Nei, vi vet ikke noe sikkert om rekkevidden.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Espen Hugaas Andersen

#71
Sitat fra: Geir68 på fredag 24. mars 2017, klokken 12:07Vi vet alt at oppgitt EPA range er mindre enn Bolt (215mi vs 238mi) for minste batteripakken. Jeg er redd rekkevidde blir en av tingene Tesla vil bruke for å differensiere mellom Model3 og ModelS. Trenger du ModelS rekkevidde, må du kjøpe en ModelS.
Dette tror jeg ikke blir tilfelle. Tesla har en enorm kostnadsfordel med Gigafactory, og jeg tror Tesla vil forsøke å utnytte denne fordelen for alt den er verdt. Med 80 kWh batteri vil Model 3 kunne ha en rekkevidde i området av 340 miles. Kanskje havner toppmodellen noe under dette, men jeg tviler sterkt på at den får under 300 miles rekkevidde.

Tesla har antydet en snittkapasitet per produserte kjøretøysbatteripakke ved Gigafactory på 70 kWh, og allerede med dette nærmer man seg 300 miles.
Sitat fra: Geir68 på fredag 24. mars 2017, klokken 12:07HUD? Skeptisk. Folk legger alt for mye i "look like a space-ship" tweet fra Elon. Det kan være noe så enkelt som utformingen av rattet eller UI på 15" skjermen.
Som bildet Amoss linket viser, så betyr "utseende som ett romskip" i dag stort sett en stol og skjerm. Model 3 vil nok ha ratt og pedaler, ihvertfall inntil autopiloten blir mye bedre, men jeg ville ikke forventet veldig mye mer enn stol, ratt, skjerm, gass- og bremsepedal.

Jeg *håper* Tesla har valgt å høre på kundeønsket om HUD, da mange reservasjonsholdere vil bli skuffet om Model 3 ikke kan leveres med HUD, men jeg har ikke godfølelsen. Jeg tror Tesla vurderer dette som bortkastet energi, ettersom bilen vil kjøre selv om få år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. mars 2017, klokken 12:53

Jeg *håper* Tesla har valgt å høre på kundeønsket om HUD, da mange reservasjonsholdere vil bli skuffet om Model 3 ikke kan leveres med HUD, men jeg har ikke godfølelsen. Jeg tror Tesla vurderer dette som bortkastet energi, ettersom bilen vil kjøre selv om få år.
Jeg kan nesten ikke se for meg at bilen vil fungere tilfredsstillende uten noen form for visning foran fører.
Tror Hud blir det rimeligste og mest fremtidsrettede.
Musk har sagt at det ikke blir "all bells and whistles" fra S og X, så noe voldsomt tror jeg ikke det blir, men hvertfall fart, blinklys, fulltlys og fareindikasjon.

Det eneste som taler imot er at M3 skal være veldig enkel og billig.

Vi får se, selv om ikke jeg heller har godfølelsen har jeg litt troa [emoji57]

lunitiks

Sitat fra: Geir68 på fredag 24. mars 2017, klokken 12:07
Jeg er redd de mest entusiastiske av oss som har reservert kommer til å bli skuffet.

Dette er bilen Tesla har laget for Toyota kjørende "Working Joe"  , ikke for oss som henger på Tesla forum og håper på å få en mini ModelS stappfull av ny teknologi til halv pris.


Elons tweet nettopp nå kan underbygge dette:
SitatAm noticing that many people think Model 3 is the "next version" of a Tesla, like iPhone 2 vs 3. This is not true.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

knut.aulie

Sitat fra: lunitiks på fredag 24. mars 2017, klokken 15:20
Elons tweet nettopp nå kan underbygge dette:
SitatAm noticing that many people think Model 3 is the "next version" of a Tesla, like iPhone 2 vs 3. This is not true.
Hmmm her sitter jeg med IPhone 7! Har jeg misforstått hvis Model 3 får forbrenningsmotor ......... ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA