Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av lunitiks, mandag 19. desember 2016, klokken 22:18

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 02. november 2016, klokken 09:35
Spennende om det også inneholder solcellepanel...?

Ja, det finnes jo gjennomsiktige paneler så ingenting er umulig...

Noen punkter som taler imot en slik ide:

- Ekstra kostnad (TM3 skal liksom være en billig bil (men kanskje som ekstrautstyr))
- Mindre effektive celler (har ingen tall, men siden de umulig kan utnytte alt lyset så tar jeg det som en selvfølge)
- Liten nytte (det skal ganske mye til for å lade en elbil enn det et par kvadratmeter solceller kan bidra med)

Men i sunny California synes de jo til og med falkevingedører er en god ide så man skal aldri si aldri  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 10:07
- Mindre effektive celler (har ingen tall, men siden de umulig kan utnytte alt lyset så tar jeg det som en selvfølge)
- Liten nytte (det skal ganske mye til for å lade en elbil enn det et par kvadratmeter solceller kan bidra med)

1. I følge Elon skal det være ett tap på kun 2% sammenlignet med vanlige solceller. De jobber også med en løsning (lysbrytning av noe slag som konsentrerer lyset?) der disse ekstra lagene skal hjelpe til å konsentrere sollyset så de heller blir mer effektive enn uten disse ekstra lagene. Men dette er ikke klart enda i dag.

2. Om det bare kunne dekke/redusere "vampire" tapene så kunne det hatt en nytteverdi - uten at jeg sier noe om at det er tilstrekkelig til å være verd den ekstra kostnaden.

... men med det sagt: nei, tviler på at det er solceller på bilene selv som ekstra utstyr :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RuneW

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. november 2016, klokken 11:43
1. I følge Elon skal det være ett tap på kun 2% sammenlignet med vanlige solceller. De jobber også med en løsning (lysbrytning av noe slag som konsentrerer lyset?) der disse ekstra lagene skal hjelpe til å konsentrere sollyset så de heller blir mer effektive enn uten disse ekstra lagene. Men dette er ikke klart enda i dag.

Her snakker du vel om solcellene på disse taksteinene hans og ikke evt. gjennomsiktige solceller?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 13:28
Her snakker du vel om solcellene på disse taksteinene hans og ikke evt. gjennomsiktige solceller?

Det har du helt rett i ja.

Overså vist den biten om gjennomsiktighet...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RuneW

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. november 2016, klokken 13:31
Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 13:28
Her snakker du vel om solcellene på disse taksteinene hans og ikke evt. gjennomsiktige solceller?

Det har du helt rett i ja.

Overså vist den biten om gjennomsiktighet...

Det er litt jo fordelaktig at de er gjennomsiktige om de skal dekke glasstaket.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

eha

Ikke utenkelig at Model 3 vil kunne komme med mulighet for å demontere rattet, vel? Eller i alle fall at det legges til rette for slike muligheter i plattformen.

Ser for meg at fremtidige L5-biler kanskje vil bli utstyrt kun med nødbrems  ;D
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

sylwester

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 02. november 2016, klokken 09:35
Spennende om det også inneholder solcellepanel...?

De har kansje delt erfaringer med Nissan :-p
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

lunitiks

I forbindelse med solar roof-unveil gjorde muskedunderet et poeng av både styrken i glasset og isolasjonsevnen, det er jo lovende
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

OleI

Vi får se hva den forsinkede julenissen ( Musk ) kommer med i Q1 ;-)

lunitiks

#26
Masse nye bilder her inne:
http://imgur.com/gallery/VjiaP



Dette rattet har jeg ikke sett før??? Hva er de der scroll-ballene liksom til - bilen har jo bare touchscreen!






EDIT: Utvilsomt nytt ratt ute og går her.
Her er "gamlerattet":



2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

knut.aulie

Sitat fra: lunitiks på søndag 06. november 2016, klokken 09:11

Dette rattet har jeg ikke sett før??? Hva er de der scroll-ballene liksom til - bilen har jo bare touchscreen
Det er jo kjempefint å scrolle på skjermen uten å slippe rattet.

Uansett så kommer det nok flere endringer før release. Jeg er temmelig sikker på at det blir HUD [emoji4][emoji1360]


Amoss

Sitat fra: lunitiks på søndag 06. november 2016, klokken 15:30

Model X sin regnsensor har følgende navn i delekatalogen  ;) :
MODULE,SENSOR,LIGHT/RAIN W/ HUD


Så de legger altså opp til at man faktisk skal kunne se på frontruta om det regner eller ikke? Høres spennende ut! ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA