Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilhengerfeste Model X

Startet av bjorngb, mandag 19. desember 2016, klokken 13:16

« forrige - neste »

bjorngb

Medfølgende schuko ladekabel på 94Ah i3 er for kort for 'daglig' bruk. Har saget hull inn til utebod hvor jeg har 16A schukokontakt. Ladeledningen rekker ikke bort til ladekontakt på bil. Så jeg trenger en litt lenger kabel. Noen forslag? Jeg tenker å ha originalkabel liggende i frunk for lading ute... kunne tenke en ladeledningen med ca 6 meter etter evt ladekladd.
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

fredag

Sitat fra: bjorngb på lørdag 29. oktober 2016, klokken 15:35
Medfølgende schuko ladekabel på 94Ah i3 er for kort for 'daglig' bruk. Har saget hull inn til utebod hvor jeg har 16A schukokontakt. Ladeledningen rekker ikke bort til ladekontakt på bil. Så jeg trenger en litt lenger kabel. Noen forslag? Jeg tenker å ha originalkabel liggende i frunk for lading ute... kunne tenke en ladeledningen med ca 6 meter etter evt ladekladd.

Fastmontert type2-ladeboks, feks en Tesla Wall Charger, som finnes med både 2,5m og 7,5m integrert kabel.

Da slipper du i tillegg å bruke schuko, du får bedre brannsikkerhet og du får raskere lading (16A er 60% raskere enn 10A ladekladd).

Hvis du valgte 7,4 kW-ombordlader som tilleggsutstyr til din i3, så kan du sette opp ladeboksen på en 32A kurs og få enda raskere lading, 3x raskere enn enn 10A ladekladd.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

10A er 60% saktere enn 16A. Dvs du bruker 62.5% av tiden på å lade samme energimengde på en 16A. Den er altså 37.5% raskere.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Carl Anton Stenling

Skal ikke prosentregningen være slik?:

10 A er nok 37,5 % saktere enn 16 A. 16 A er 60 % raskere enn 10 A.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

bjorngb

Jeg bet meg merke i eletrolux sin kommentar at behovet for lading er størst før en får elbil. Tror det stemmer for oss. Ser ut som 10A funker for oss, og håper nå på å slippe installasjon av ladeboks. Men hvis det blir ladeboks, legger jeg på det det koster ekstra for 32A. Hadde satset på å kunne spare noen lapper på en enklere lader enn spark, men den ser flott ut. Får ha bilen litt til før vi bestemmer oss foe noe. Men takk for innspill :-)

PS : ser ut som ratio 32A er billigere å installere med mva enn wallbox fra BMW uten mva. Hint hint til BMW
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

bjorngb

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 29. oktober 2016, klokken 23:03
Skal ikke prosentregningen være slik?:

10 A er nok 37,5 % saktere enn 16 A. 16 A er 60 % raskere enn 10 A.
Det er den %-regningen jeg liker :-)
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

zbk

Lader du 16Ah på 16A tar det 1t. På 10A tar det 1.6t. Altså bruker 10A 60% lengre tid enn 16A. Omvendt bruker 16A bare 62.5% av tiden til samme lading i forhold til 10A, altså er 16A 37.5% raskere enn 10A. Du må ha referansene dine korrekt.

16A gir 60% høyere effekt, men den er ikke 60% raskere!
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zyp

Sitat fra: zbk på lørdag 29. oktober 2016, klokken 23:24
Lader du 16Ah på 16A tar det 1t. På 10A tar det 1.6t. Altså bruker 10A 60% lengre tid enn 16A. Omvendt bruker 16A bare 62.5% av tiden til samme lading i forhold til 10A, altså er 16A 37.5% raskere enn 10A. Du må ha referansene dine korrekt.

16A gir 60% høyere effekt, men den er ikke 60% raskere!

Nå er du ute og sykler.

Ladehastighet er ekvivalent med ladeeffekt. Hvor mye du har ladet måles i kWh, og deriverer du for å finne ladehastighet får du kWh/h som er ekvivalent med kW.

Du er vel enig at 160km/h er 60% raskere enn 100km/h? Kjører du 160km i 160km/h tar det én time, kjører du i 100km/h tar det 1.6 timer.

Relevansen til tallet 37.5% er at lading ved 16A tar 37.5% mindre tid enn lading ved 10A og å kjøre en gitt distanse tar 37.5% mindre tid i 160km/h enn i 100km/h.

zbk

Snakker man ladeeffekt og ladet antall kWt på samme tidsintervall er jeg helt enig.

Som jeg klart indikerer i utregningene regner jeg på ladetid for samme energimengde. Bruker man uttrykket raskere snakker man om tidsforskjeller og ikke ladeeffektforskjeller etter min mening.

Vi har altså begge rett, men regner på helt ulike ting og er nå inne på semantiske forskjeller.

På tide å ta tråden tilbake til tema og legge denne diskusjonen  til side  ::)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Sitat fra: fredag på lørdag 29. oktober 2016, klokken 20:38
Sitat fra: bjorngb på lørdag 29. oktober 2016, klokken 15:35
Medfølgende schuko ladekabel på 94Ah i3 er for kort for 'daglig' bruk. Har saget hull inn til utebod hvor jeg har 16A schukokontakt. Ladeledningen rekker ikke bort til ladekontakt på bil. Så jeg trenger en litt lenger kabel. Noen forslag? Jeg tenker å ha originalkabel liggende i frunk for lading ute... kunne tenke en ladeledningen med ca 6 meter etter evt ladekladd.

Fastmontert type2-ladeboks, feks en Tesla Wall Charger, som finnes med både 2,5m og 7,5m integrert kabel.

Da slipper du i tillegg å bruke schuko, du får bedre brannsikkerhet og du får raskere lading (16A er 60% raskere enn 10A ladekladd).

Hvis du valgte 7,4 kW-ombordlader som tilleggsutstyr til din i3, så kan du sette opp ladeboksen på en 32A kurs og få enda raskere lading, 3x raskere enn enn 10A ladekladd.

Støtter forslaget til fredag her. Med løs Type2-kabel kan man også ta med denne og lade må type2-stolper når man er på tur. Disse kommer flere og flere steder.

Velges en løsning med fast kabel vil ikke biler med Type1-kontakt kunne lade hos deg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

Må forsøke å huske ZBK sine resonnementer neste gang UP ønsker å diskutere kjørehastigheten min.

Med kun noen få % høyere hastighet kan kanskje bidraget til statskassen reduseres. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ebe

Sitat fra: zbk på søndag 30. oktober 2016, klokken 08:34
Snakker man ladeeffekt og ladet antall kWt på samme tidsintervall er jeg helt enig.

Som jeg klart indikerer i utregningene regner jeg på ladetid for samme energimengde. Bruker man uttrykket raskere snakker man om tidsforskjeller og ikke ladeeffektforskjeller etter min mening.

Vi har altså begge rett, men regner på helt ulike ting og er nå inne på semantiske forskjeller.

På tide å ta tråden tilbake til tema og legge denne diskusjonen  til side  ::)

Uansett helt umulig å følge en diskusjon der den ene heter zbk og den andre zyp!  :o
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

sylwester

Da jeg fikk Leafen så fant jeg ut at jeg kun hadde 10m ned 1,5-kvadrat så jeg dro på Biltema å kjøpte denne 20m 2,5kvadrat.
Som permanent løsning ville jeg vurdert å unngå schuko, men i mitt tilfelle er dette for nødløsning sammen med standardkabelen de gangene jeg måtte trenge det. Til vanlig lader jeg på mode3-ladere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

model3citizen

Så skal vi ikke henge oss opp i at laderen til i3 kan tilby maksimal ladestrøm på, ikke, 10A, men 12A ;)
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA