Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model X dører og speil fryser fast

Startet av Eoniq, mandag 19. desember 2016, klokken 12:54

« forrige - neste »

jornhd

Og ikke minst lav luftmotstand! Lufta er tykkere jo kaldere det er.

Eoniq

@ Sven Erik

Jeg skrev i første innlegg hva jeg har kjørt i det siste. Diesel de ti siste årene, liten erfaring med batteridrift, men kjører i utgangspunktet litt økonomisk da jeg ser langt frem og holder grei avstand til bilen foran så jeg bremser lite.

sven erik

så ikke det men det har mye å si at du ikke har kjørt elbil  fpr  om et år kan du nokk  legge på 2 til 3 mil

nr1rayner

Ang regn, jeg har tatt noen forbrukstester med Leaf.
Med samme innstillinger (uten varme/AC) ble forbruket lavere i regn. Men det dugget som p...ern, så merforbruk i regn er nok i all hovedsak til klima, såfremt man ikke kjører i dype hjulspor fulle av vann da.

Jevn hastighet har utrolig mye å si for forbruket. Har gjort tester her også, og hadde vel 20-30% høyere forbruk med kjørestil som vil gi optimal drivstofføkonomi med fossilbil enn med mest mulig jevn hastighet.
Det er altså bedre å kjøre på CC og ha regen ned bakker enn å trille opp hastigheten.
Regen virker å være omtrent 90% effektiv, og forbruk (på Leaf) øker med ca 10-15% for hver 10km/t man øker hastigheten over ca 40km/t som ser ut til å være den mest sparsommelige hastigheten.

Lykke til videre med Ioniq Eoniq.
Håper det kommer noen langturer med litt data etterhvert  :D
Litt feil årstid for det, men det kommer vel noen turer uten varme/AC også..
Mange av oss med kortrekkeviddebiler bruker å (eller må..) være svært sparsommelig med varme/AC og vent oss til å kun bruke vifte såfremt forholdene og helsa tillater det..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sven erik

Sitat fra: nr1rayner på mandag 31. oktober 2016, klokken 20:00
Ang regn, jeg har tatt noen forbrukstester med Leaf.
Med samme innstillinger (uten varme/AC) ble forbruket lavere i regn. Men det dugget som p...ern, så merforbruk i regn er nok i all hovedsak til klima, såfremt man ikke kjører i dype hjulspor fulle av vann da.

Jevn hastighet har utrolig mye å si for forbruket. Har gjort tester her også, og hadde vel 20-30% høyere forbruk med kjørestil som vil gi optimal drivstofføkonomi med fossilbil enn med mest mulig jevn hastighet.
Det er altså bedre å kjøre på CC og ha regen ned bakker enn å trille opp hastigheten.
Regen virker å være omtrent 90% effektiv, og forbruk (på Leaf) øker med ca 10-15% for hver 10km/t man øker hastigheten over ca 40km/t som ser ut til å være den mest sparsommelige hastigheten.

Lykke til videre med Ioniq Eoniq.
Håper det kommer noen langturer med litt data etterhvert  :D
Litt feil årstid for det, men det kommer vel noen turer uten varme/AC også..
Mange av oss med kortrekkeviddebiler bruker å (eller må..) være svært sparsommelig med varme/AC og vent oss til å kun bruke vifte såfremt forholdene og helsa tillater det..

start og stopp er den største synderen  og hvordan en girpå   så by kjøring kommer du kortere en på langtur

jaso

Gratulerer med ny bil til dei som har motatt sin.  :)
Eg er veldig interessert i bilder av bagasjerom, gjerne med en stor koffert plassert. Viss nokon tar seg bryet er eg evig takksam  8)
Kia Soul EV 2016 - Svart
Tesla Roadster 2012 - Cosmic Black

W.A.

angående bagasjeplass:
var innom en forhandler idag. dem hadde en klargjort bil for en kunde. Jeg så at i bagasjen hadde dem satt 3 hele 16 tommer hjul i loddrett posisjon uten at bakre setene var nede!
ble imponert  :D
Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

asgeirn

Bare tre? Alle fire går inn i bagasjerommet på Zoe.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

tomrh

Sitat fra: asgeirn på mandag 31. oktober 2016, klokken 22:22
Men Zoe har litt mindre hjul.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

asgeirn

Sitat fra: tomrh på mandag 31. oktober 2016, klokken 22:25
Sitat fra: asgeirn på mandag 31. oktober 2016, klokken 22:22
Men Zoe har litt mindre hjul.
Nåja, bare 1,18 cm mindre diameter og 1 cm mindre bredde..

Sommerhjulene er det også plass til, og de er 205.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Kenhan89

Følger det med type 2 ladekabel? Eller bare vanlig kabel til stikkontakt?
Takk for svar

W.A.

det følger kun med kabel for vanlig stikkkontakt.

type2-type2 kabel følger ikke med! men kan bestilles via forhandleren.
Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

nr1rayner

Og hva skal forhandler ha for hærligheten?
type2-type2 kabler selges av flere forhandlere fra ca 1.500 og oppover...
Ser ikke bort fra at forhandleren finner frem gangetabellen?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ProsjektX

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 01. november 2016, klokken 22:30
Og hva skal forhandler ha for hærligheten?
type2-type2 kabler selges av flere forhandlere fra ca 1.500 og oppover...
Ser ikke bort fra at forhandleren finner frem gangetabellen?
Her skal de ha 1350kr for en 8m 32A kabel, så greit nok
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

bogey

Har kjøpt min første elbil, som er bekreftet i Drammen. Er ikke voldsomt interessert i bil, men utfra det jeg leser har jeg ihvertfall grunn til å glede meg. Det ingen har kommentert på er stereoanlegget. Hvordan er lyden, og er Apple CarPlay på plass? Hørte et rykte om at det var først ved en oppdatering om litt at Apple CarPlay kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA