Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model X dører og speil fryser fast

Startet av Eoniq, mandag 19. desember 2016, klokken 12:54

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Eoniq på søndag 30. oktober 2016, klokken 15:46
Tur i dag.
Ved start, 100% batteri, stipulert kjørelengde var 207km, normal kjøremodus, ingen timer innstilt, AC innstilt på 22C og Heat på.

Kjørte 112km, minst halvparten i ca 85-90km/t, 7-9C utetemperatur, en del bakker(startpunkt 30moh, høyeste punkt 275moh), 1 kort stopp og en lang stopp.

Status i display når jeg var hjemme igjen var, 51% batteri igjen, 102km rekkevidde og forbruk 13,1.

Displayet sa i begynnelsen av turen at hvis jeg skrudde av AC fikk jeg 6km lenger rekkevidde, hvis jeg trykket på Driver Only knappen fikk jeg 3km lenger rekkevidde.

Egentlig ikke SÅ imponerende som jeg hadde trodd, det er ikke veldig vanskelig å kjøre Leaf 30 kwh heller 100 km ned til 50%...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Crown

Sitat fra: sven erik på søndag 30. oktober 2016, klokken 17:56
er bra om man kan nigge i ca 90 med varme og få ca 20 mil

Våt vei / regnbyger har utrolig mye å si, det, i negativ retning. Så da ble resultatet straks mye bedre.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tomrh

Fuktig luft har lavere luftmotstand enn tørr luft. Forbruket er derfor lavere i vått vær dersom det ikke regner og veibanen ikke har overflatevann.

Sitat fra: Eoniq på søndag 30. oktober 2016, klokken 17:29
Fuktig vei med noen få små regnbyger, tror ikke det hadde noen innvirkning på rekkevidden.
Tror derfor denne vurderingen er riktig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Takk for rapporten Eoniq  :D
Jeg hadde egentlig ansett Ioniq som ikke aktuell fordi det blir for lite forskjell fra min 24-Leaf til å bry seg om å legge i så mye ekstra cash (samme jeg har konkludert med om 30-Leafen..). Konkluderte med at 40kwh var minimum for min del.
Men de tallene du oppgir der synes jeg virkelig er imponerende, og kanskje må jeg revurdere...

Med 51% rest burde du jo kunne snudd og kjørt samme turen igjen uten å lade. Vel, litt mer enn 1% margin har jo vært kjekt, men siste tur uten varme, eller litt lavere fart skulle saken vært biff  ;)
220 km rekkevidde i 85-90 km/t MED varme, det er vel ikke så langt unna det doble av hva en 24-Leaf klarer.

Sitat fra: bjoris på søndag 30. oktober 2016, klokken 18:35
Egentlig ikke SÅ imponerende som jeg hadde trodd, det er ikke veldig vanskelig å kjøre Leaf 30 kwh heller 100 km ned til 50%...
Men da ligger du vel ikke i 85-90 km/t med varme på...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Elmo

Sitat fra: Eoniq på lørdag 29. oktober 2016, klokken 19:12
Elmo
Oi! Pga latskap har jeg brukt min BMW type 2 ladekabel (tror dere at det er ok?), så jeg måtte ut og sjekke i garagen.
Ja, det følger med kabel med vanlig stikk i ene enden og type 2 i andre enden, det er 3 innstillinger, L, M og H.
Å bruke type2 kabelen du har til/fra BMW er selvfølgelig 100% OK.
Innstillingene L,M og H forklarer vel hvorfor det er så mye diskusjoner om hvilke Ampere de tre innstillingene er/gir :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#20
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 29. oktober 2016, klokken 19:59Med Ioniqs lave forbruk i utgangspunktet er det vel kanskje enda større forskjell prosentvis på en sommerdag og en iskald vinterdag..?
Tja hvorfor det?  Hovedgrunnen til at feks trillingene har så mye lavere rekkevidde om vinteren er faktisk at de er ekstremt dårlig varme-isolert, så det går uforholdsmessig mye strøm til å opprettholde varme i kupeen.
Så vi får bar håpe er Hyundai har forstått det aspektet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nr1rayner

@Elmo
Enkelt og greit fordi % av forbruket til varme vil bli høyere da forbruket til kjøring er lav.
Skulle tro man bruker ca like mye kw i varme på en Ioniq som Leaf, Golf, Soul osv.
Tenkt situasjon:
L/G/S: Kjøring 13kw varme 3kw = 16kw. Kjøreforbruk står for 81%
Ioniq: Kjøring 10kw varme 3kw = 13kw. Kjøreforbruk står for 77%

Hmm, ble jo ikke noen enorm forskjell, men..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sven erik

Sitat fra: Elmo på søndag 30. oktober 2016, klokken 19:55
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 29. oktober 2016, klokken 19:59Med Ioniqs lave forbruk i utgangspunktet er det vel kanskje enda større forskjell prosentvis på en sommerdag og en iskald vinterdag..?
Tja hvorfor det?  Hovedegrunnen til at feks trillingene har så mye lavere rekkevidde om vinteren er faktisk at de er ekstremt dårlig varme-isolert, så det går uforholdsmessig mye strøm til å opprettholde varme i kupeen.
Så vi får bar håpe er Hyundai har forstått det aspektet.

dette med isolering og varme stemmer ikke  jeg ar en med diselvarmer og  den har ikke lenger  rekkevidde  en 9 mil med vinter dekk og  3 varmegrader

HPSE

Sitat fra: Eoniq på lørdag 29. oktober 2016, klokken 14:50
Nå har jeg hatt Ioniq'n i ett døgn

Gratulerer med bil :-) Gleder meg til eg får min. Håper det blir i 2016....

Et par spørsmål (ikke sikkert du har fått testa men... )
Hvordan er ryggekamera når det regner/er vått? og hvordan går det uten vindusviskere bak når det regner? ikke noe problem?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Eoniq

Takk for det HPSE. Det har ikke vært noe problem til nå, men det har kun vært lett regn når jeg har kjørt. Ryggekameraet er mye bedre enn på min andre bil ihvertfall.

tomrh

@nr1rayner:
Ble ikke helt klok på eksemplet ditt. La oss anta Ioniq har netto forbruk 0,11 kWh/km i 90 km/t i sprengkulde, netto uten varme. Forbruk varme antas å være 3 kW, og forbruk er effekt dividert på fart, dvs. 3kW / 90 km/t = 0,033 kWh/km, dvs totalt forbruk blir da 0,1433 kWh/km. Varmen utgjør da 100% * 0,0333 / (0,11+0,0333) = 23,3% av forbruk.

Om en Leaf samtidig har netto forbruk 0,16 kWh/km uten varme og bruker samme effekt til varme (dvs. totalt 0,193 kWh/km), så brukes 17,2% til varme. Dvs. Ioniq bruker 35% mer til varme relativt sett noe du jo ville illustrere. :)
(Om Ioniq faktisk bruker 0,143 kWh/km i sprengkulde gjenstår jo å se, men Leaf bruker nok 0,193 kWh/km. Minst).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

til den som ar testa her  hva av bil har man kjørt før ? elbil eller fosil ?
skal bli spennende  teste
tesla har det ikke s mye og si om du ligger i 80 eller 100  men på e nv 200 merker du stor forskell

nr1rayner

@tomrh
Orket ikke å bruke så mye tid å tenke på tallene som du gjorde, men vi kommer frem til det samme poenget, bare at du har litt større prosentvis forskjell  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

moby666

Synes forbruket er imponerende lavt. Selvom luftmotstand muligens er lavere i regn/tåke så er min erfaring med regn/tåke er at elbiler har et høyere forbruk under disse forholdene. Om det skyldes økt bruk av AC, rullemotstand på dekkene eller luftmotstand vet jeg ikke :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

johnsalf

Vi kan ikke vite sikkert før flere har testet, men det virker som IonIq har det meste for å få lavt forbruk i kulde:
- Batterivarmer,  varmepumpe.
- Egen varmesone for sjåføren (når det kjøres uten passasjerer).
- Varme i ratt (reduserer behovet for kupévarme litt).
- Litt lavere under taket enn Leaf (spesielt bakover). Gir mindre luftvolum å varme opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA