Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: e-Golf + startkabler?

Startet av Havebigfun, mandag 19. desember 2016, klokken 11:38

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Sitat fra: Amoss på lørdag 19. november 2016, klokken 11:30Taksteinene skal jo lages av "Tesla glass" som Tesla har utviklet for bruk på bilene sine. Så ser ikke bort i fra at de setter opp en egen glassfabrikk ett sted i sør-vest USA, og at solcellene fraktes fra New York til denne fabrikken for å inkorporeres i produksjonen av "Solar Roof" samtidig med at fabrikken lager glass til bilene som så sendes til Fremont.

Men altså, jeg vet ikke noe, jeg bare lurer...
Jeg vet heller ikke om alt vil produseres ved fabrikken. Men det virker sannsynlig. Når leveransene skal starte om 6 måneder så har de ikke tid til å bygge nye fabrikker.

Tesla er også forpliktet til å skalere opp ett betydelig antall ansatte ved fabrikken i Buffalo. Fabrikken er betalt av skattebetalerne i New York. Det er viktig for Tesla å få på plass disse arbeidsplassene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sant nok, og gode poeng dette.

Men da stiller jo jeg meg spørsmålet om også glass til bilene vil bli produsert her og transportert tvers over USA, eller om de vil produsere dem på ett annet sted?

Men det finner vi nok ut etterhvert :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øggen

Ingen som har fått med seg salgsstarten??
Det virka veldig lovende og mykje rimligere enn ej tenkte....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

krister461

Sitat fra: Øggen på onsdag 10. mai 2017, klokken 23:13
Ingen som har fått med seg salgsstarten??
Det virka veldig lovende og mykje rimligere enn ej tenkte....
Rimeligere? Virker for dyrt for meg...

Alfa Bergen

Amerikanske priser omregnet til norske blir ca 2000 kr pr m2. Kan sikkert legge på 25% moms også i Norge. Det er jo mye dyrere enn et vanlig teglstein/ betongstein/ skifer. Mener å huske at Elon hevdet at solar Rolf skulle være rimeligere enn et vanlig tak. Om jeg husker rett, så lurer jeg på hva slags tak som han mener er vanlig
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

knut.aulie

I tillegg til taket med solceller må en også ha inverter og annen styringselektronikk + antagelig en powerwall eller flere.

Startet en tråd for en stund siden hvor jeg lurte på om det kom pakker tilpasset til en bil.

Hadde jo vært utrolig passende å kjøpe en Model S/X/3 med tilpasset takstørrelse og powerwall som ladet bilen.

jkirkebo

#21
Sitat fra: Alfa Bergen på torsdag 11. mai 2017, klokken 00:22
Amerikanske priser omregnet til norske blir ca 2000 kr pr m2. Kan sikkert legge på 25% moms også i Norge. Det er jo mye dyrere enn et vanlig teglstein/ betongstein/ skifer. Mener å huske at Elon hevdet at solar Rolf skulle være rimeligere enn et vanlig tak. Om jeg husker rett, så lurer jeg på hva slags tak som han mener er vanlig

Han mente sikkert vanlig tak + solceller oppå?

Vanlige paneler kan du få for i underkant av 1000,- per m2. I tillegg trengs monteringsmateriell, så man havner gjerne på 1200-1250,- pr. m2  for rimeligste alternativ.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Han sa vel pris inkludert innsparing av strøm opprinnelig. Men hvis man skal bytte tak uansett, så er det ikke mye dyrere å bytte direkte til Tesla solar roof enn å bytte tak for så å ettermontere solceller oppå. Og så blir det jo mye mere elegant.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ganrak

Med solar tiles så bytter en jo hele taket. Kan ikke se for meg at det gir noen mening økonomisk med mindre det er et nytt hus, eller en må bytte tak av andre grunner.

Hvis en regner tilbake fra den Elon Musk sier om ferdig installer på et hus med 185m2 tak (2000 sqf) med 40% aktive tiles, så blir det 3100kr/m2. Mitt tak er ca 110 m2 så da blir det 341 000kr. Jeg har fått tilbud på 190 000kr fra Otovo.

Leste også noe om at tiles er ca 2% mindre effektive enn dedikerte paneler
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

knut.aulie

Transport evolved om Solar Roof


Vegard Winther

Hm...
Man kan bestille.
Og de vil at folk skal legge inn depositum på 8500,-.
Men null info om hvor mye det koster eller hvor mye strøm man kan regne med å generere?

Virker ikke helt ferdig enda gitt.

Eller er det jeg som ikke finner infoen?




ludwig_holberg

Er det noen som vet om Tesla tilbyr noen "lookalikes"-plater om man ikke ønsker hele huset med solpanel? Hvis det ene skråtaket er sørvendt, og det andre da blir nordvendt, vil det jo kun være den sørvendte siden man ønsker solpanel på. Er det da mulig å få plater med identisk look på motsatt side?

Porsgrunn


jkirkebo

Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 13. mai 2017, klokken 21:47
Er det noen som vet om Tesla tilbyr noen "lookalikes"-plater om man ikke ønsker hele huset med solpanel? Hvis det ene skråtaket er sørvendt, og det andre da blir nordvendt, vil det jo kun være den sørvendte siden man ønsker solpanel på. Er det da mulig å få plater med identisk look på motsatt side?

Ja, så vidt jeg skjønner kan du velge mellom aktive og ikke-aktive tiles. Noen nevnte et tilbud som en hadde fått, det var basert på 40% aktive tiles.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Burger

Har noen sett hvordan disse kobles sammen?

Litt av forståelsen min av solcellepanel er at man må ha f.eks fire og fire celler sammen, og er ett gjemt bak skyggen av et tre så er det ikke smart.

Er jeg på jordet?

Noen som veit hvordan disse ser ut på baksiden og hvordan de skal monteres?
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA