Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Car-Net og forhåndsvarming E-golf, Android

Startet av Beamer Screamer, søndag 18. desember 2016, klokken 23:24

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Kanutten på søndag 30. oktober 2016, klokken 21:32
Sitat fra: nie på søndag 30. oktober 2016, klokken 21:10
Måten enkelte her inne har respondert på nyheten om selvkjørende biler karakteriseres mest presist som EUFORI. Ferdig snakka.

Det må jeg nesten si meg enig i. En teori er at veldig mange her inne er fullstendig uinteresserte i bil, men desto mer interesserte i "gadgets".

Euforie, jeg våger påstanden at en ikke ser det store bildet hvis en ikke syns det er spennende med selvkjørende biler og at Tesla er så langt fremme på dette området.

Det som igjen skjer med Tesla er at de våger å levere det ut til folket, de andre produsentene vil kjøre testbiler i årevis, ja de vil sikkert spare noen få liv (drept av ny teknologi, pt er det vel heller at folk ikke forstår eller forholder seg til hvordan det fungere slik det jo ofte er når folk drepes i trafikken ellers også, for høy fart f.eks, er ikke bilens feil...), hvor mange liv de kunne spart vil en jo aldri vite.

Jeg tror de som kjøper Tesla og frekventerer forumet spesielt ofte er folk som har stor interesse for den utviklingen vi ser i bilbransjen og dreiningen bort fra fossilt drivstoff til fornybare energi. Selvkjørende biler er ikke "gadgets" folkens. Vi som kjøper nå er antakelig for tidlig ute, naboen får noe bedre neste år osv, men for de som skal ha bil nå og ikke kan vente og vente så er dette ett kvantesprang ifht dagens løsning og langt, langt bedre enn konkurentene...

Selvkjørende biler er langt frem
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kanutten

Sitat fra: bjoris på mandag 31. oktober 2016, klokken 10:17
Euforie, jeg våger påstanden at en ikke ser det store bildet hvis en ikke syns det er spennende med selvkjørende biler og at Tesla er så langt fremme på dette området.

Jeg foretrekker å være sjåfør fremfor passasjer, så for min del er det egentlig ikke så veldig spennende. Som bilinteressert kunne jeg ønske meg at det ble fokusert mer på den generelle kvaliteten på bilen. Historier om folk som har byttet drive-unit 3 ganger før bilen har gått 100'km, utallige verkstedsbesøk, dårlige seter/seteløsninger etc gjør at jeg synes de burde ha fokus på andre ting enn "gadgets".

Sitat fra: bjoris på mandag 31. oktober 2016, klokken 10:17
...Selvkjørende biler er ikke "gadgets" folkens.

Enig. Fata morgana er en riktigere betegnelse foreløpig  ;)
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

o.b.lix

Sitat fra: Kanutten på mandag 31. oktober 2016, klokken 12:04
Historier om folk som har byttet drive-unit 3 ganger før bilen har gått 100'km, utallige verkstedsbesøk, dårlige seter/seteløsninger etc gjør at jeg synes de burde ha fokus på andre ting enn "gadgets".

Driveunits som blir byttet er en positiv ting, sålenge de lærer av sine feil. Og det er ting som tyder på det, all den tid at siste revisjon ser ut til å bli stabil.
Dessuten er de som inne har utallige verkstedsbesøk ikke så mange historier om.
Seter og seteløsninger - her tenker de nytt og det passer noen, men ikke andre.

Sitat fra: Kanutten på mandag 31. oktober 2016, klokken 12:04
Jeg foretrekker å være sjåfør fremfor passasjer, så for min del er det egentlig ikke så veldig spennende.

Her er jeg i helt motsatt ende. Jeg kjører 50.000 i året, og det er ca 700 timer i året. Eller 29 døgn om man vil. Mesteparten av dette er alene i jobbsammenheng. Tenk å få bruke denne tiden til å se film, sove eller skrive på forum, istedet for å kjøre?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lunitiks

"Eufori, begrep som brukes for å beskrive en løftet sinnsstemning hvor personen oftest virker opprømt, lett og glad. Eufori kan være en normalreaksjon hos mennesker som har overlevd alvorlige farer (lettelsesreaksjon), men kan også skyldes påvirkning av rusmidler eller være ledd i en psykisk lidelse." (snl.no)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Sitat fra: lunitiks på mandag 31. oktober 2016, klokken 17:34
en psykisk lidelse

Stemmer nok det, er ikke like glad i bensinbiler som jeg engang var etter jeg fikk Tesla, og kollegaen min sier at jeg (og alle som har kjøpt Tesla) må ha en "kromosomfeil".
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Nasatech

Løp og kjøp, sier nå jeg.

Hadde, som mange andre her, Model S og syntes det var verdens beste bil. Selv om det var en 2013 modell. Greit nok. Hadde en BMW X3 før dette og syntes ikke kvaliteten var like god, men alt det andre veide så til de grader opp.

Nå med Model X er det jo helt "andre boller". Følelsen av kvalitet er mye bedre og selv Audi/BWM entusiaster må innrømme at det har blitt mye bedre. Digger bilen min og gleder meg hver dag til å kjøre!

Kim Kim

Denne tråden gjorde meg bare mer i tvil.

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en X90D godt utstyrt til ca 1 030 000.
Mtp barnesykdommer, og hvor mye bedre model s har blitt kvalitetsmessig på to år vurderer jeg sterkt å vente.

Har i dag en 85D, men har virkelig ønsket meg en P90DL siden jeg prøvekjørte den. Har tilbud på en som har gått 8000km, godt utstyrt til 880 000, så den blir billigere enn X. ( pre facelift)

Mitt dilemma er derfor om jeg kanksje skal selge 85D og kjøre (nyere brukt)P90DL i et års tid til det kommer noen godt utstyrte model X på Finn, eller nybestilling når de har fått ytterligere skikk på produksjonslinjen.

Kommer også et barn på nyåret som kompliserer.

Jeg synes det er klin umulig å velge, og bestemmer meg for X og S om hverandre.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

turfsurf

Med barn på vei hadde jeg ikke vært i tvil. X er en mye bedre bil i så måte. Ikke det, jeg har levd med Model S og barn fra 1-13 år, og det funket fint det, men høy bil og FW dører er gull når man skal ut og inn med de minste.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

o.b.lix

Sitat fra: Kim Kim på torsdag 03. november 2016, klokken 01:30
Mitt dilemma er derfor om jeg kanksje skal selge 85D og kjøre (nyere brukt)P90DL i et års tid til det kommer noen godt utstyrte model X på Finn, eller nybestilling når de har fått ytterligere skikk på produksjonslinjen.

Fordelen med facelift og x er at radar til cruisecontrol ligger beskyttet bak støtfanger, senest i går virket ikke min fordi et løvblad la seg foran. Ny X vil også ha nye autopilot AP2.0.

Ellers har jeg inntrykk av at det var første halvår X hadde mye problemer, og det meste nå er løst. Men klart at model S har flere år med optimalisering enn X, så oddsen er bedre på S.

Den aller viktigeste forskjell er nok at X har hengerfeste, alt annet er mer en smakssak. Men hører de som kjører X daglig, føler at å kjøre S, til og med P90DL, er "forferdelig" i forhold til X.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

prophan

Det er ikke "forferdelig" å kjøre S, på ingen måte, da S er en av de beste biler i sin klasse:)
Kjørefølelsen i S er mer "tight", og nå som jeg har fått tilbake min X, merker jeg at dekkstøy i S er mindre enn X. Mulig det kan komme av større dekk/type i X, men støyen er høyere i X.
Kjørefølelsen i X er ikke like tight, uten at det er negativt, siden du sitter mye høyere, bedre oversikt etc. X føles mer eksklusiv og nærmest det meste annet (følelsesmessig subjektivt og det praktiske) er bedre på X. Se tidligere innlegg. Har du barn/baby/eldre er det ingen tvil at X bør velges.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Beamer Screamer

X er nok bedre med barn ja. Både mtp inn/utlasting men også plassmessig. Enkelt for en voksen å sitte mellom to barneseter på 2. rad, og man har også isofix på 3. rad. Det er pga. barn at vi også vurderer denne.

I tillegg taler det til X sin fordel at det er en helt ny modell og dermed litt "friskere" enn S som man ser på hvert gatehjørne.

Kvalitetsmessig så tipper jeg forbedringen er størst i starten, så etter et års produksjon er vel mange bugs luket ut. I tillegg har X den fordelen at den er basert på S, så den nyter godt av mange av de samme kvalitetsforbedringene som S.

Utseendemessig er imidlertid S mange hakk foran. X'en blir litt klumpete og rar, men FWD er skikkelig kule!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

o.b.lix

Sitat fra: prophan på torsdag 03. november 2016, klokken 09:01
Det er ikke "forferdelig" å kjøre S, på ingen måte, da S er en av de beste biler i sin klasse:)

Nei, det er det ikke, men de som jeg har snakket med som kjører X daglig, sier at noe med X føles så mye bedre at S blir "dårlig" i forhold. Men de kan ikke forklare hva det er.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Nasatech

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 03. november 2016, klokken 10:13
Sitat fra: prophan på torsdag 03. november 2016, klokken 09:01
Det er ikke "forferdelig" å kjøre S, på ingen måte, da S er en av de beste biler i sin klasse:)

Nei, det er det ikke, men de som jeg har snakket med som kjører X daglig, sier at noe med X føles så mye bedre at S blir "dårlig" i forhold. Men de kan ikke forklare hva det er.

Enig her!

Noe annet også. Har ligget på gjennomsnittlig 270Wh/km med 22", men byttet til 19" vinter Haka R2 i går og gjennomsnitt så langt er på 190! Det var stor overgang.

Vaagen

Noe annet også. Har ligget på gjennomsnittlig 270Wh/km med 22", men byttet til 19" vinter Haka R2 i går og gjennomsnitt så langt er på 190! Det var stor overgang.
[/quote]

Wow - hvilken bredde har du da på vinterdekkene?
2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

Øyvind.h

42% økning i forbruk ved å gå fra 19-22" skulle nok tilsi noe alvorlig galt med 22" dekkene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA