Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Car-Net og forhåndsvarming E-golf, Android

Startet av Beamer Screamer, søndag 18. desember 2016, klokken 23:24

« forrige - neste »

Beamer Screamer

X er en skikkelig flott og kul bil på de fleste måter, noe som også er grunnen til at jeg sterkt vurderer denne. Men nettopp fordi jeg egentlig har så lyst på bilen er det en del ting som irriterer meg vanvittig og som gjør at jeg nøler med å kjøpe:

2. seterad er bilindustriens mest klønete. Alle biler av denne typen med vettet i behold kan legge ned alle seteryggene separat, gjerne også passasjersetet foran for transport av lange/store gjenstander. Det er en grunn til at alle andre biler er slik: det er en genial løsning. Hodestøttene kan heller ikke senkes/tas av slik som på andre biler, så små barn på 3. seterad får null utsyn = bilsyke. Bare for å toppe lykken har Tesla laget seteryggene i blank plastikk - disse ser sikkert flotte ut etter noen års bruk, samt at bagasjenett mangler i verdens påstått sikreste SUV.

2. seterad i 7 seters config (som er eneste aktuelle for oss) gjør at jeg ikke får med skiene inni bilen, og heller ikke på taket takket være FWD. Jeg gleder meg til å ligge i slapsen og fikle med å feste hengerfestet (som ikke popper ut automatisk som på andre fornuftige biler) og stativet oppå dette hver gang jeg skal ut i lysløypen en kjapp kveldstur.

FWD er pimp, men hva er egentlig vitsen? Jeg skal innrømme at FWD er en av tingene som gjør X virkelig kul i mine øyne. Hovedhensikten er vel å gjøre adgangen til 3. rad enklere. Men den brukes vel i praksis kun av barn som lett smyger seg inn uansett. Og de gjør at man ikke får skikkelig panotak i bilen men bare noen små glugger i taket. Og de gjør bilen dyr og komplisert og jeg vil aldri stole helt på at dørene ikke dunker borti noe. Og de gjør at takhøyden i midten på 2. rad blir begrenset...

Model X har feil utstyr. I en premium SUV er jeg ute etter HUD, svingbare nærlys og dynamiske fjernlys, massasjeseter, top view kamera og en enkel cruisekontroll som holder avstand til bilen foran. For å få sistnevnte må jeg betale en formue for AP2 som er helt uinteressant for min del. Alt det andre er ganske basic ting som ikke finnes.

For min del ser jeg til å ende på en Volvo XC90 T8, alternativt noe billig som gap-filler inntil Tesla får skikk på X'en sin.

Tesla ser ut til å være veldig opptatt av å gjøre de vanskelige tingene (FWD, AP) men veldig lite opptatt av å gjøre enkle ting riktig (2. seterad, bagasjenett). Det er vel noe av "sjarmen" med Tesla men som også gjør at bilen vil bli frustrerende å leve med til daglig.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Kanutten

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

jkirkebo

Ja, det er ikke lett å bygge en bil som alle liker ;)

Som en kontrast til ditt innlegg kan jeg nevne hva vi la vekt på når vi bestilte Model X.

- Liker 2.seterad-løsningen. Justerbare elektrisk frem og tilbake, med tilt. Lekkert, og meget komfortabelt. Med hengerfeste har jeg ikke bruk for å stappe nytt kjøleskap inn i bilen, slenger slikt på hengeren. Er enig mhp. den blanke plasten men planlegger å foliere den i matt karbonfiber for å matche resten av interiøret. Problem fixed ;)

- Enig ang. 7-seter konfig men vi skal ha 6-seter og der går skiposen rett inn. Har aldri behov for ha 7 personer inkl. minst ett barn i bilen heldigvis. Rommet mellom setene i 2.rad passer perfekt for kjøleboksen vår på tur.

- Vi kommer kun til å frakte voksne på 3.rad så enkel tilgang er viktig. Det fikser FWD.

- Bryr meg katten om HUD, massasjeseter, eller svingbare nærlys, hadde aldri krysset av for slikt på ekstrautstyrslista. Godt fjernlys er dog kjekt, og det fikser vi med LED-bar. AP2 er dog grunnen til at vi hoppet ned av gjerdet og bestilte nå. Bare ACC uten AP har jeg ikke noe som helst interesse av, skal jeg kjøre selv vil jeg heller ha vanlig CC.

- Bagasjenett er kjekt, men skal komme etterhvert mener jeg å ha hørt. Gummimatter er også viktig for vår del.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Beamer Screamer

Sitat fra: Kanutten på fredag 28. oktober 2016, klokken 22:45
Du glemte å ta med at den er stygg som juling :)

Synes den er ganske tøff jeg, spesielt fronten. Hekken er kanskje litt mindre snerten.

Alt i alt liker jeg bilen godt, men det er en del løsninger som irriterer meg skikkelig.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Bjoris

Den største tabben med X er setene og kanskje dørene!

Dørene, det forutsetter at de blir problematiske fremover, løsningen er jo smart når de fungerer, hvor mange har vel ikke fått parkeringsbulker i sidene og mye av dette skyldes unger som slenger opp dørene, voksne også, men vi har alle sett barn gjøre slikt, her passer automatikken på. Ikke kom med at skyvedører er smartere, vis meg i såfall en bil som IKKE ser ut som en transporter med skyvedører!!

Er det smalt, og det blir det for med en så brei bil, er dørene smarte OG de åpner ikke om det ikke er plass i motsetning til hva en 5 åring vil gjøre!!!

Jeg er der at funker de så blir det konge, blir det mye krøll så kommer de til å til å meget irriterende... Det finnes da en løsning som er veldig enkel, vanlige dører:)

Setene, funker som persontransport, men ikke slik de fleste av oss bruker bilen, på tur med masse ræl med! Er derfor veldig spent på om Tesla har skjønt dette siden de nå annonserer "new seating variants" i Q4, mest sannsynlig er det bare 5 seter, men KAN være at de ser at setene er kostbare og lite populære...

Ellers er det mange som må påpeke at bilen ikke ser bra ut, jeg skal ikke beskylde de for å være misunnelige, men tror mange har en S i dag og syns den er penere samt at en forsvarer litt å beholde den. Helt ok, at S er ett smykke betyr ikke at X er stygg. Jeg syns X er tøff forfra, sint uttrykk! Bakfra klarte de ikke helt å få til det samme, litt kjedlig bakfra, her burde de ikke kopiert S, men lagd noe eget!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Oddaa

Gjorde de samme vurderinger for en tid tilbake. Kjører nå XC90 T8 og er veldig fornøyd. Regner med at det har kommet et helelektrisk alternativ innen neste bilbytte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Bjoris

Sitat fra: Oddaa på lørdag 29. oktober 2016, klokken 15:16
Gjorde de samme vurderinger for en tid tilbake. Kjører nå XC90 T8 og er veldig fornøyd. Regner med at det har kommet et helelektrisk alternativ innen neste bilbytte.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Åsså er du fortsatt på Tesla forumet;) Vel, XC 90en er jo kongen og nok den av de andre SUVene jeg liker best. Q7 ser sidrumpa ut selv om jeg er Audi-mann. Nærmeste er vel E tron som skal komme i 2018 med 95 kwh batteri så du trenger kanskje ikke vente å så lenge, er mer skeptisk til hvordan det blir med lademuligheter på den når den kommer, men tenker at når de store først satser så har de allverdens muskler til å etablere ett ladenettverk, men virker ikke som de ser på dette som sin oppgave og da blir dette helt klart Tesla sin store force...

Når E tron kommer så blir det en dyr bil og Tesla er godt i gang med sin Y, SUV av model 3...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nie

Sitat fra: Beamer Screamer på fredag 28. oktober 2016, klokken 22:23
X er en skikkelig flott og kul bil på de fleste måter, noe som også er grunnen til at jeg sterkt vurderer denne. Men nettopp fordi jeg egentlig har så lyst på bilen er det en del ting som irriterer meg vanvittig og som gjør at jeg nøler med å kjøpe:

2. seterad er bilindustriens mest klønete. Alle biler av denne typen med vettet i behold kan legge ned alle seteryggene separat, gjerne også passasjersetet foran for transport av lange/store gjenstander. Det er en grunn til at alle andre biler er slik: det er en genial løsning. Hodestøttene kan heller ikke senkes/tas av slik som på andre biler, så små barn på 3. seterad får null utsyn = bilsyke. Bare for å toppe lykken har Tesla laget seteryggene i blank plastikk - disse ser sikkert flotte ut etter noen års bruk, samt at bagasjenett mangler i verdens påstått sikreste SUV.

2. seterad i 7 seters config (som er eneste aktuelle for oss) gjør at jeg ikke får med skiene inni bilen, og heller ikke på taket takket være FWD. Jeg gleder meg til å ligge i slapsen og fikle med å feste hengerfestet (som ikke popper ut automatisk som på andre fornuftige biler) og stativet oppå dette hver gang jeg skal ut i lysløypen en kjapp kveldstur.

FWD er pimp, men hva er egentlig vitsen? Jeg skal innrømme at FWD er en av tingene som gjør X virkelig kul i mine øyne. Hovedhensikten er vel å gjøre adgangen til 3. rad enklere. Men den brukes vel i praksis kun av barn som lett smyger seg inn uansett. Og de gjør at man ikke får skikkelig panotak i bilen men bare noen små glugger i taket. Og de gjør bilen dyr og komplisert og jeg vil aldri stole helt på at dørene ikke dunker borti noe. Og de gjør at takhøyden i midten på 2. rad blir begrenset...

Model X har feil utstyr. I en premium SUV er jeg ute etter HUD, svingbare nærlys og dynamiske fjernlys, massasjeseter, top view kamera og en enkel cruisekontroll som holder avstand til bilen foran. For å få sistnevnte må jeg betale en formue for AP2 som er helt uinteressant for min del. Alt det andre er ganske basic ting som ikke finnes.

For min del ser jeg til å ende på en Volvo XC90 T8, alternativt noe billig som gap-filler inntil Tesla får skikk på X'en sin.

Tesla ser ut til å være veldig opptatt av å gjøre de vanskelige tingene (FWD, AP) men veldig lite opptatt av å gjøre enkle ting riktig (2. seterad, bagasjenett). Det er vel noe av "sjarmen" med Tesla men som også gjør at bilen vil bli frustrerende å leve med til daglig.
AMEN.
Befriende lesning i forhold til all eufori knyttet til Model X og ikke minst AP2.

Bjoris

Tesla hadde ikke eksistert om de gjorde ting slik de andre gjør, jeg er enig i at 2. seterad ikke er slik jeg ønsker den..., men kjøper bilen likevel.

Det er tull å si at det er en eufori, tingene som trådstarter tar opp har vært debattert opp og ned mange mange ganger! At noen velger annerledes er selvsagt helt greit.

Selvkjørende biler er fremtiden, 2. seterader er nok ikke det. Teslaer er kanskje mest for dem som ønsker å ta del i fremtiden, det er vannvittig hva de får til med de ressursene de har vs andre enorme produsenter...


I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

fonberg

Sitat fra: bjoris på lørdag 29. oktober 2016, klokken 23:37
Tesla hadde ikke eksistert om de gjorde ting slik de andre gjør, jeg er enig i at 2. seterad ikke er slik jeg ønsker den..., men kjøper bilen likevel.

Enig i det første, men jeg konkluderer motsatt av deg og holder meg til S. Jeg synes X har bedre førermiljø enn S (sitter høyere, romsligere, mer oversiktlig), men X er paradoksalt nok mindre praktisk enn S for de aller fleste formål. Jeg skulle gjerne hatt seks voksne seter, men om alle setene er i bruk blir faktisk alle de fire bakerste for trange for (mine) voksne. Og nei, ingen av dem er overvektig eller spesielt lange. I S derimot kan jeg fint transportere fire personer, ski (uten å bruke skiboks) og bagasje, bedre enn man kan i seksseters X. For ikke å snakke om takstativmulogheten på S.

Dette er naturligvis høyst personlige preferanser, og som bjoris sier debattert mange ganger før. Poenget mitt er at jeg synes det er synd at Tesla bruker så mye ressurser på "wow-features" som FWD og andre seterad at dette forsinker de viktige tingene de gjør, og da primært å få 3 og forhåpentligvis flere "folkebilmodeller" ut på veien.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Bjoris

X vs S er egentlig en rar sammenligning og folk flirer jo når jeg sier at jeg solgte S for X, men at det bare stod mellom disse to. Religiøs/Teslafan/hjernevasket etc. Vel, de om det!

S er jo en GT bil, du sitter lavt, frontruta er bare såvidt du ser ut (iallefall om du kommer rett fra X), takhøyde. Bak er ikke egnet for voksne som ofte i slike biler.

Men siden vi nå er ganske mange som bare vurderer disse to så er en direkte sammenligning uansett ikke feil.

4 voksne og ski. Det kommer skikkelig lastesikring til 6 seteren hevdes det fra Tesla Norge nå, så får vi se, det er ikke vanskelig å se for ser at dette kan fungere fint, en "vegg" med en luke i til ski hadde løst dette selv om jeg gjerne skulle hatt dem på taket, men fruen på 160 cm er veldig fornøyd med å ha den inni bilen, bare det kommer fornuftig lastesikring. Skiboks har ulemper, mer strømforbruk på vinteren ønsker vi jo ikke. Mange av oss har skiene stående på hytta og kjører med tom boks opp og ned fra fjellet. Slik var det for oss, i går solgte jeg skiboksen...

Jeg velger å si når dette kommer lastesikring så vil X fungere flott for 4 + ski! Det MÅ komme en skikkelig løsning, det er lekende lett om de hadde prioritert det, savner uansett festepunkter i taket, men har hatt bil der dette ble ettermontert så mye kan nok skje her! Her vil også komme løsninger til å ha bak på hengerfeste, det jeg har sett til nå frister dog ikke!

Vi kjøper så dyr bil for å bruke den på lange turer i ferien. Er usikker på om vi vil prøve å ha 3. rad oppe om vi går for 6 seter slik at de to karene kan få litt avstand! Veldig kjekt å ha en bil der ungene får litt avstand!

Hengerfeste løser alt av andre utfordringer med S så vi konkluderer forskjellig Fonberg.

Jeg ser ikke hvordan du mener at det er bedre plass i S til 4 voksne og ski inni bilen? Er enig i at 2 . Seterad kunne vært fint å fått kjørt litt lengre bak når 3.  Rad ikke er i bruk, men opplever ikke at plassen er bedre i S?




I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nie

Sitat fra: bjoris på lørdag 29. oktober 2016, klokken 23:37
Tesla hadde ikke eksistert om de gjorde ting slik de andre gjør, jeg er enig i at 2. seterad ikke er slik jeg ønsker den..., men kjøper bilen likevel.

Det er tull å si at det er en eufori, tingene som trådstarter tar opp har vært debattert opp og ned mange mange ganger! At noen velger annerledes er selvsagt helt greit.

Selvkjørende biler er fremtiden, 2. seterader er nok ikke det. Teslaer er kanskje mest for dem som ønsker å ta del i fremtiden, det er vannvittig hva de får til med de ressursene de har vs andre enorme produsenter...
Måten enkelte her inne har respondert på nyheten om selvkjørende biler karakteriseres mest presist som EUFORI. Ferdig snakka.

Kanutten

Sitat fra: nie på søndag 30. oktober 2016, klokken 21:10
Måten enkelte her inne har respondert på nyheten om selvkjørende biler karakteriseres mest presist som EUFORI. Ferdig snakka.

Det må jeg nesten si meg enig i. En teori er at veldig mange her inne er fullstendig uinteresserte i bil, men desto mer interesserte i "gadgets".
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

prophan

Min X er inne på service for å rette på ting, og i den anledning har jeg fått låne en S.
Bare for å ha sagt det, S er en fantastisk bil og slår det meste - i sin klasse.

I anledningen å komme fra en X til S har jeg gjort en del betraktninger. S føles liten. Eller rettere sagt, kompakt. Bilen virker som om den er bedre skrudd sammen, kjørefølelsen virker tight, og det føles som om alt responderer mer kontant. Det er vel det eneste jeg kan si S er "bedre" på enn X.
X føles mye større og romsligere. Oppleves tryggere. Falkedørene er geniale og utrolig praktiske. Vi har et barnesete bak, og utrolig mye mer praktisk og flottere å stå under falkedørene som gir mer rom når barnet skal løftes inn og ut. Med S så føltes det knotete rett og slett.
Opplevelsen av å kjøre X er at den gir mye mye mye mer premium bilfølelse enn S. Noe av det skyldes kanskje størrelsen. Men kanskje også på grunn av utstyret/kvaliteten på materialer som er brukt. Nå har min X premiumpakken, men du verden så mye forskjell det utgjør - savnet dørene som åpnet seg automatisk, og lukket seg ved å tråkke på bremsen. Savnet elektrisk åpning og lukking av bakluka (fås med S også, men illustrerer hvor mye bedre bilen oppleves med det riktige utstyret). Savnet premiumfølelsen og kjørefølelsen. Savnet sittestillingen som er mye høyere og mer oversiktlig. Savnet de bedre setene. Savnet virkelig falkedørene. De som synes dørene er jålete etc, vel, mulig de er det, men de er enormt praktiske og gir virkelig merverdi.

Dt er 7 seter på min X, synes dette er fin løsning. Er kjekt å kunne ta med en del folk, og det er alltids folk i forskjellige størrelser på samme tur. Ikke no problem at de 2 bakre setene er noe mindre. Har ikke hatt behov for lange ting - enda. På langtur er flust med plass for bagasje når bakre sete(t)ne legges ned. Sånn sett er den ikke helt egnet å dra på langtur med 7 personer med behov for mye bagasje. Det kan tenkes at det blir laget 3.part utstyr for takboks som dekker kun den ene falkedøren, da er ekstrabagasjen og lange gjenstander løst. Men for kun ski så finnes det jo allerede skirack. Er det ikke bare å plassere skiene i skiposer hvis en er redd for mye skit på dem?

Prisforskjellen  på X og S er ikke stor, og jeg må si at X er grom bil og jeg ville ha valgt X, anyday.
Beklager, er ikke meningen å rakke ned på S, men som sagt er S fantastisk i sin klasse. Men X er en klasse over og antageligvis den beste bilen uansett konkurrerende merker, spesielt når en tar med pris i betraktning. Lev med X noen dager så ser du at løsningene med motoriserte frontdører, falkedørene, plass, enorme frontruta, + + + + , gjør dette til en bil uten sidestykkke.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA