Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor lurt / dumt er det å velge stoffseter ?

Startet av Amoss, søndag 18. desember 2016, klokken 20:20

« forrige - neste »

Amoss

https://www.nrk.no/nyheter/vw_-elbiler-betyr-jobbkutt-1.13201150
Sitat 28. oktober 2016 kl. 18:06  VW: Elbiler betyr jobbkutt · Volkswagen planlegger å nedbemanne med mer enn 10.000 ansatte de kommende årene. Elektriske biler har færre deler enn biler med forbrenningsmotor, og det betyr mindre behov for arbeidskraft på lang sikt, skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung.

... eller er dette bare å legge skylda på elbiler for kutt de må gjennomføre nå etter å ha blitt fersket i å jukse?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kanutten

Sitat fra: Amoss på fredag 28. oktober 2016, klokken 18:25
https://www.nrk.no/nyheter/vw_-elbiler-betyr-jobbkutt-1.13201150
Sitat 28. oktober 2016 kl. 18:06  VW: Elbiler betyr jobbkutt · Volkswagen planlegger å nedbemanne med mer enn 10.000 ansatte de kommende årene. Elektriske biler har færre deler enn biler med forbrenningsmotor, og det betyr mindre behov for arbeidskraft på lang sikt, skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung.

... eller er dette bare å legge skylda på elbiler for kutt de må gjennomføre nå etter å ha blitt fersket i å jukse?

At en elbil har en mindre komplisert konstruksjon med færre deler er vel et faktum, så da er det vel ikke usannsynlig at produksjonen kan forenkles og gjennomføres med færre ressurser?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Chivas

Så, når vil dette reflekteres i prisene?

hgs

Dette ville nok skjedd uavhengig av drivlinje. Robotisering og effektivisering av produksjon har jo pågått i lang tid. Men sikkert greit å ha elbilen å legge skylda på.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

arthur

Etter hva jeg kan se så er dette ikke en unnskyldning, men en forklaring (informasjon), men enkelte er så hårsåre at det nesten er umulig å si noe som helst før de reagerer, dessverre!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Sitat fra: arthur på lørdag 29. oktober 2016, klokken 07:48
Etter hva jeg kan se så er dette ikke en unnskyldning, men en forklaring (informasjon), men enkelte er så hårsåre at det nesten er umulig å si noe som helst før de reagerer, dessverre!

+1
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ferry

Er det plutselig blitt negativt å lage noe med mindre arbeid nå?! Er ikke dette noe alle prøver på? Jeg gjør det hele tida. Nok jobber er en smal sak å fikse, det er bare å jobbe tungvint nok. Bytt fra traktor til hest, og fra Spinning Jenny til manuelt arbeid. https://no.wikipedia.org/wiki/Spinning_Jenny

Amoss

Sitat fra: arthur på lørdag 29. oktober 2016, klokken 07:48
Etter hva jeg kan se så er dette ikke en unnskyldning, men en forklaring (informasjon), men enkelte er så hårsåre at det nesten er umulig å si noe som helst før de reagerer, dessverre!

Godt mulig at forklaringen de gir er korrekt, bare så rart at de annonserer dette alt nå, før de egentlig er i full gang med å produsere så veldig mange elbiler. Det var kun derfor jeg stusset: Varsle kuttene før effekten av overgang til elbiler blir nevneverdig merket, men samtidig med at de nå for alvor merker effekten av utslippsjukset.

Så dette har ikke noe med å være hårsår å gjøre, bare en merkelig timing for denne kunngjøringen.

Mer sannsynlig er det vel at det er en kombinasjons-effekt av både overgangen til elbiler, effektene av utslippsjukset (en av effektene her er jo at de nå endelig går seriøst inn for elbiler) samt som hgs nevner: "Robotisering og effektivisering av produksjon har jo pågått i lang tid."

Samtidig er det gode grunner for dem å tone ned begge de andre årsakene. Om "Robotisering og effektivisering av produksjon" blir oppgitt som årsak får de nok problemer med å få til ett godt samarbeid med de ansatte om videre effektivisering. Om effektene av utslippsjukset blir oppgitt som årsak kan finansmarkedet miste troen på at de skal klare å stå seg gjennom denne krisen. Mens eneste effekten av å skylde på elbilene vil være å bygge opp/vedlikeholde motvilje mot elbilene og hjelpe dem å sikre fortsatt salg av de fossilbilene de fortsatt lever av.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

Etter hva jeg forstår så er det en avis, Frankfurter Allgemeine Zeitung, som er kilden, men siden jeg ikke har lest dette oppslaget selv i den avisen så vet ikke jeg om dette er en pressemelding fra VW, et svar på et spørsmål fra en journalist eller hva som er kilden til denne "nyheten".

Blar man lenge nok så finner man kanskje kilden?

http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: arthur på lørdag 29. oktober 2016, klokken 15:05
Etter hva jeg forstår så er det en avis, Frankfurter Allgemeine Zeitung, som er kilden, men siden jeg ikke har lest dette oppslaget selv i den avisen så vet ikke jeg om dette er en pressemelding fra VW, et svar på et spørsmål fra en journalist eller hva som er kilden til denne "nyheten".

Blar man lenge nok så finner man kanskje kilden?

http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/

Jeg kjenner heller ikke til mer om hva som er bakgrunnen for notisen jeg linket til over utover hva som står i den. Da jeg ikke er så glad i å stave meg gjennom tyske aviser/artikler overlater jeg med glede den jobben til andre ;)

Uansett hvordan denne nyheten ble sluppet, så tror jeg en hver arbeidsgiver har tenkt seg både en og tre ganger om før man slipper det minste hint til noe media om kutt i denne størrelsesorden, og vurdert hvordan man best kan vinkle/forklare ett slik kutt så det gjør minst mulig skade.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

Joda, 10.000, er ganske mange i antall, men med et utgangspunkt på rundt 600.000 så er det å sammenligne med en bedrift med f.eks 60 ansatte må redusere arbeidsstokken med 1 person i løpet av noen år (flere år) hvilket ikke er noe å "skrive hjem" om?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

arthur

Sitat fra: Amoss på lørdag 29. oktober 2016, klokken 15:57
Sitat fra: arthur på lørdag 29. oktober 2016, klokken 15:05
Etter hva jeg forstår så er det en avis, Frankfurter Allgemeine Zeitung, som er kilden, men siden jeg ikke har lest dette oppslaget selv i den avisen så vet ikke jeg om dette er en pressemelding fra VW, et svar på et spørsmål fra en journalist eller hva som er kilden til denne "nyheten".

Blar man lenge nok så finner man kanskje kilden?

http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/

Jeg kjenner heller ikke til mer om hva som er bakgrunnen for notisen jeg linket til over utover hva som står i den. Da jeg ikke er så glad i å stave meg gjennom tyske aviser/artikler overlater jeg med glede den jobben til andre ;)

Her har du selve oppslaget;

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/neue-mobilitaet/vw-personalchef-elektromobilitaet-wird-zehntausende-jobs-kosten-14502483.html

Det står ikke noe sted tallet 10.000, men det står et "femsifret" tall som jo må være minst 10.000 og kanskje så mange som 99.000?

Med hensyn til når dette skal skje så er det heller vagt uttrykt med "langfristig" som jeg ville ha oversatt til "på sikt". Trolig kan da det hele gjøres med naturlig avgang og uten særlig skrik eller skrål fra ansatte eller fagforeninger. Det er VWs personalsjef som uttaler seg i en samtale med avisen og presiserer at dette ikke er noe som man "må" gå ut med offisielt på noe vis og bare er en naturlig tilpasning.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Regner med at dette egentlig er samme sak, men med oppdaterte tall og en totalt annen vinkling:

http://www.dagbladet.no/nyheter/volkswagen-kutter-30000-jobber/65348305
Sitat
Volkswagen kutter 30.000 jobber

23.000 bare i Tyskland.

...

Nedbemanningen skal foregå fram til 2021. Målet er å oppnå en kostnadsbesparelse på 3,7 milliarder euro, tilsvarende 34 milliarder kroner. Fagforbundene i konsernet oppgis å stille seg bak planene.

...

Nye investeringer i elbilteknologi er imidlertid ventet å skape 9.000 nye arbeidsplasser, oppgir kilder til nyhetsbyrået Reuters.

Ingen ting lengre om at det er overgangen til eldrift som er årsaken, men tvertimot at den overgangen forventes å skape nye arbeidsplasser, og derved antagelig redusere antall personer som faktisk må gå (min spekulasjon).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sylwester

Bedrifters marked endrer seg og selv om dette er helt 100% sant så kan man ikke forbanne elbilene for at man mistet jobben. Når makredet endrer seg så er det faktisk lurt å gjøre dette istedenfor å miste konkurranseevnen senere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Amoss

Sitat fra: sylwester på fredag 18. november 2016, klokken 14:02
Når makredet endrer seg så er det faktisk lurt å gjøre dette istedenfor å miste konkurranseevnen senere.

Spørsmålet er vel heller om det ikke er akkurat det vi ser her, at de må redusere pga at de ikke satset mer på elbiler på ett tidligere tidspunkt, og istedet satset på å jukse med utslippene på fossilbilene, noe de nå må betale dyrt for. Slik jeg ser det er nå elbilene redningsplanken deres. Og med tanke på at de nå konsernwide ser ut til å droppe all satsning på fossil-bilsport, så kan det virke som om de har sett det samme selv.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA