Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av Mumitrollet, søndag 18. desember 2016, klokken 19:21

« forrige - neste »

Sele

#15
Indirekte TPMS er en dårligere løsning når det gjelder overvåking av dekket enn direkte TPMS.

Indirekte TPMS bruker de eksisterende sensorene i ESP/ABS; dekktrykket bestemmes ved hjelp av dekkets turtall og dataoverføres til den sentrale styreenheten (ECU = Electronic Control Unit)
Ved trykkfall:
- Systemet detekterer en økning i dekkets turtall
- Displayet viser en varselmelding til bilføreren

Sammenligning med direkte TPMS:
- Mindre presis (f.eks. ingen opplysninger om det presise trykkfallet og temperaturmåling)
- Mindre komfortabel (f.eks. ingen måling av dekktrykket når kjøretøyet står stille)
- Intet ekstra arbeid når dekk byttes, fordi et er ingen sensorer i dekkene man må ta vare på.

Direkte TPMS er dekktrykkovervåkning ved hjelp av sensorer i hvert dekk som måler trykket og temperaturen.
Registrerte data overføres trådløst til en sentral mottaker (ECU-Electronic Control Unit), dataene bearbeides, visning på bilførerens display.

Bondeknøl

Men jeg håper virkelig jeg ikke jeg har de sensorene i mine dekk på Leaf ny i april i år.
Jeg ser ingen problem i å bruke abs-sensorene til dette. De er der jo fra før og vi fikk det til før dette påbudet om lufttrykksovervåking kom også. Mye ekstra dill og kostnader med å ha åtte sensorer og en trådløs mottaker for å gjøre denne jobben.

jkirkebo

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 30. oktober 2016, klokken 23:08
Men jeg håper virkelig jeg ikke jeg har de sensorene i mine dekk på Leaf ny i april i år.
Jeg ser ingen problem i å bruke abs-sensorene til dette. De er der jo fra før og vi fikk det til før dette påbudet om lufttrykksovervåking kom også. Mye ekstra dill og kostnader med å ha åtte sensorer og en trådløs mottaker for å gjøre denne jobben.

Ja, hvis du kun vil ha billigste løsning for å tilfredsstille lovkravene så, og egentlig blåser i hele funksjonen. Jeg er meget fornøyd med sensorløsningen, og den har reddet meg fra å ødelegge dekk 2 ganger. Kom f.eks til bil i P-hus i Oslo med punktert høyre bakdekk, så ikke dette når jeg satt meg inn på venstre side og rygget ut. Fikk varsel i løpet av 5 meters kjøring, stoppet og fant ut at dekket var flatt. Brukte 12V kompressoren jeg alltid har med og fylte opp igen, det holdt såpass at jeg kom meg til dekkverksted uten ytterligere varsel.

Dekkfyren sa at om jeg hadde kjørt noen få meter til hadde dekket vært ødelagt, og jeg måtte kjøpt to nye. Det hadde kostet en del mer enn et sensorsett gitt.

Samme har skjedd meg i garasjen hjemme, begynte å rygge og fikk varsel med en gang. Høyre fordekk flatt (sto en skrue i det).

ABS-løsningen varsler ikke før du har kjørt et stykke, og da er sideveggen i dekkene ødelagt.

I tillegg gir TMPS-løsningen varsel om alle dekk har for lite luft, samt viser reelt trykk så du kan vurdere det selv uten å stoppe på bensinstasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sele

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 30. oktober 2016, klokken 23:08
Men jeg håper virkelig jeg ikke jeg har de sensorene i mine dekk på Leaf ny i april i år.
Jeg ser ingen problem i å bruke abs-sensorene til dette. De er der jo fra før og vi fikk det til før dette påbudet om lufttrykksovervåking kom også. Mye ekstra dill og kostnader med å ha åtte sensorer og en trådløs mottaker for å gjøre denne jobben.

Hvis du har en Leaf nyere enn 1. november 2014 så har du dessverre for deg sensor i dekkene.

Bondeknøl

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. oktober 2016, klokken 04:47
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 30. oktober 2016, klokken 23:08
Men jeg håper virkelig jeg ikke jeg har de sensorene i mine dekk på Leaf ny i april i år.
Jeg ser ingen problem i å bruke abs-sensorene til dette. De er der jo fra før og vi fikk det til før dette påbudet om lufttrykksovervåking kom også. Mye ekstra dill og kostnader med å ha åtte sensorer og en trådløs mottaker for å gjøre denne jobben.

Ja, hvis du kun vil ha billigste løsning for å tilfredsstille lovkravene så, og egentlig blåser i hele funksjonen. Jeg er meget fornøyd med sensorløsningen, og den har reddet meg fra å ødelegge dekk 2 ganger. Kom f.eks til bil i P-hus i Oslo med punktert høyre bakdekk, så ikke dette når jeg satt meg inn på venstre side og rygget ut. Fikk varsel i løpet av 5 meters kjøring, stoppet og fant ut at dekket var flatt. Brukte 12V kompressoren jeg alltid har med og fylte opp igen, det holdt såpass at jeg kom meg til dekkverksted uten ytterligere varsel.

Dekkfyren sa at om jeg hadde kjørt noen få meter til hadde dekket vært ødelagt, og jeg måtte kjøpt to nye. Det hadde kostet en del mer enn et sensorsett gitt.

Samme har skjedd meg i garasjen hjemme, begynte å rygge og fikk varsel med en gang. Høyre fordekk flatt (sto en skrue i det).

ABS-løsningen varsler ikke før du har kjørt et stykke, og da er sideveggen i dekkene ødelagt.

I tillegg gir TMPS-løsningen varsel om alle dekk har for lite luft, samt viser reelt trykk så du kan vurdere det selv uten å stoppe på bensinstasjon.
Ser den, men har til dags dato ikke ødelagt et punkert dekk på bil. Det har jeg sett eller merket med en gang bilen ruller. Jeg ser på dette systemet som enda mer dill og kostnad som jeg har klart meg godt uten til nå.
Vet jo at bilbrann i bygda har startet grunnet at ei kjørte så lenge på felgen at det ble bilbrann av det, men med slike folk hadde vel ikke noe dekktrykksensorer hjulpet uansett?

TorC

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 31. oktober 2016, klokken 08:23

Vet jo at bilbrann i bygda har startet grunnet at ei kjørte så lenge på felgen at det ble bilbrann av det, men med slike folk hadde vel ikke noe dekktrykksensorer hjulpet uansett?

De tror vel det er diskotek på dashbordet... Hadde en fetter som ga blaffen i motorvarsellampe som lyste, den hadde jo lyst så lenge at han trodde det skulle være sånn... Helt til motoren havarerte...

Disse TPMSene gir også en litt falsk trygghet. Da jeg punkterte ifjor merket jeg ganske raskt at bilen oppførte seg annerledes, men siden varselet ikke kom på trodde jeg at det bare var noe jeg innbilte meg. Da varselet kom på hadde jeg kjørt en drøy kilometer, og da var dekket helt flatt.

Så jeg stoler ikke helt på dette systemet... (men jeg har også opplevd å virkelig kjøre istykker en felg på motorvei, og da hadde det nok vært nyttig med sensorer...)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sele

Har hatt skruer i dekket flere ganger og har fått kjapt melding i bilen så det har reddet både dekk og felg for meg. Jeg stoler i alle fall mer på ett direkte system enn et indirekte system uten sensorer i dekk.

OlafGTE

I alle dager, bruker dere bilen til å komme dere rundt på en byggeplass?  :P

Det er over 10 år siden jeg punkterte sist, og det var fordi jeg hadde slitt dekkene helt ut. Uansvarlig av meg altså. Men på den tiden hadde jeg verken hørt om trådløse lufttrykksensorer eller ABS-sensorer.

Jeg merket at bilen ikke oppførte seg som den skulle, så jeg stoppet, observerte at dekket var flatt, og byttet til reservehjul før jeg kjørte videre. Og verden gikk ikke under.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA