Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor lurt / dumt er det å velge stoffseter ?

Startet av o.b.lix, søndag 18. desember 2016, klokken 13:07

« forrige - neste »

o.b.lix

Har prøvelyttet på X med hifi og X uten Hifi, og jeg var ikke veldig imponert. Spesielt bassen manglet mye på hifi i forhold til hva jeg forventet. X uten hifi manglet sub totalt (rett og rimelig), men lyden var da heller ikke så god. Nå skal det sies at jeg har hifi i min S, men har ettermontert ekstra sub.

Så spørsmål:
1: Vi brukte spotify på mobil med blåtann - har dette ødelagt for lyden?
2: Kan det være at anlegg ikke var ferdig innspilt? Er det stor forskjell (husker ikke hvordan det var på min S)
3: Er sub lik på S og X?
4: Ender man opp med å måtte montere sub alikevel på X, kan man da istedet bare bruke standard anlegg? Hifi ha større høytalere i frontdører for mellombass + masse diskanter overalt som standard ikke har?

Hmpf - mye arbeid å montere sub husker jeg...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øggen

He også prøvelytta dei to variantane, og va ikkje imponert i forhold til hifi pakken som ej har i S. Det skal seiast, at annlegget  treng en del tid for å bli innspillt, men min første S hadde bedre lyd enn den siste no har(ka no enn det må komme av)
He uansett ikkje bestillt lydpakke på X``n, da ej uansett hadde tenkt å dryle inn 1 eller 2 10"subb bak i tomrommet. Om det e naturlig å bytte front elementa e ej usikker på, men sikkert ingen bakdel.
Fullt klar over at ej banna i kirka til enkelte, men for meg, e en del av lydopplevelsen BASS,BASS,BASS
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

o.b.lix

Er det plass til 8" i frondører om en ikke har hifi?

(standard har 6" og hifi har 8") - http://teslatap.com/articles/audio-systems-for-the-tesla-model-s-and-model-x/

Ser nesten ut som standard X ligner hifi S - med unntak av en pysete sub...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

prophan

Savner litt bass i standardanlegget også. Ser at ultra har bassen innebygd høyre side bakerst. Noen som har en god løsning for å ettermontere?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

lunitiks

#4
Standard vs premium lydanlegg (model X):

Dashbord (midrange):
- Standard: 1stk. 80mm
- Premium: 3stk. samme

Front-tweetere:
- Standard: 2stk. 30mm (A-stolper)
- Premium: 3stk. samme, den 3dje tipper jeg ligger i speilhus

Dører (mid woofers):
- Standard: 4stk. 160mm (de to bak er "slim")
- Premium: 2stk. 200mm foran, 2stk 160mm bak ("slim")

B-stolper? (tweetere):
- Standard: 2stk. 30mm
- Premium: 2stk. samme

Trunk:
- Standard: Ingenting
- Premium: 1stk subwoofer

Bagasjeromluke:
- Standard: Ingenting
- Premium: 2stk., 80mm (midrange), 2stk. 30mm (tweetere)

X'en har ikke samme subkasse som S. Usikker på om det er noen særlig volumforskjell men de har ulike delnr. og ser ulik ut.

Premium har naturligvis også en forsterker som standard ikke har.


2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#5
Sitat fra: prophan på fredag 28. oktober 2016, klokken 12:06
Savner litt bass i standardanlegget også. Ser at ultra har bassen innebygd høyre side bakerst. Noen som har en god løsning for å ettermontere?

Tenker du på ettermontering av original sub? Det har liten hensikt. Det er nemlig ikke "plug and play" bare fordi du kjøper originalsubben: Subben (som de fleste andre speakerne) er koblet direkte til ultra hi-fi forsterkeren - som du mangler på standard audio - og derfra til en dedikert konnektor for ultra hifi bak touchscreen - som ikke er i bruk på standard audio - og har til slutt sitt eget interface/oppsett på selve storskjermen - som du mangler på standard audio. Mye jobb, pes og penger å prøve å lage et "originalt" opplegg, altså. Herunder at du må hacke deg inn i softwaren og aktivere ultra hifi.

Du får sannsynligvis mye mer bang for the buck hos noen av de kjente merkene (DD, RockfordFosgate, JBL etc etc). Men du må bygge/spesialbestille selve kassa selv.

Jeg har med stor suksess bygget en helt vanvittig bra sub i min model S med kvalitetselement og forsterker, plassert nedi det skjulte, ekstra rommet i trunken. Verdt å undersøke nærmere i X
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

prophan

Jo tenkte å kjøpe originale sub/kassen som passer, og koble den til en egen forsterker. Det må vel gå en linjeutgang ut fra anlegget som kan brukes til den subforsterkeren? Men innrømmer at jeg ikke har tenkt så langt på dette.

Vil også nevne at standard anlegget i S er langt unna standard anlegget på X. Sikkert flere som har kommentert dette. Men jeg kan i hvert fall konstatere det da jeg har i de siste dagene kjørt i en S som lånebil.

Eneste jeg savner i X sin standard anlegget er litt mer trøkk i bassen. Muligens dette er på grunn av at jeg er vant med ekstra sub. For den jevne lytter er nok X anlegget mer enn godt nok.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

lunitiks

Sitat fra: prophan på søndag 30. oktober 2016, klokken 22:58
Jo tenkte å kjøpe originale sub/kassen som passer, og koble den til en egen forsterker. Det må vel gå en linjeutgang ut fra anlegget som kan brukes til den subforsterkeren?


Biler med uhifi har sub som henter signal fra uhifi-forsterkeren (bak rattet), som i sin tur har kabel med egen spesialkonnektor til Touchscreen-utgang bak. Denne utgangen - grønn - er kun i bruk i uhifi-biler.


Så skal du ha ut dedikert "sub"-signal fra infotainmentsystemet må du ty til med noe heftig rivingsarbeid, og sannsynligvis hacking for å fortelle bilen at du har sub/uhifi :-)


Jeg løste dette på følgende, tradisjonelle måte:


Det ligger en blå/blå+sort signalkabel fra fotbrønn fremme, bak til området hvor subben skal stå. (Gjør i alle fall på min S. NB: Fargen kan være annerledes på X, har ikke sjekket.)


Denne er ikke koblet til noe i noen av endene. Jeg brukte den fremre enden til å lodde meg på signal venstre dør, mens jeg i andre enden klippet av den originale molex-konnektoren og satt på en overgang til phono som jeg satt i min Gladen-forsterker.


Strøm til forsterker hentet jeg på god gammeldags måte fra 12v-batteriet, mens jeg fant jordingspunkt i trunken.

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

F_P

Apropos subkabel. Undertegnede er i ferd med å lyddempe en X i disse dager. Det innebærer blant annet og delvis eller helt strippe ned trunken. Skal se etter den ledningen :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

Hm. I model S er teppet på høyre side (hvor subben skal stå) forskjellig på standard- og premium-audio-biler. Har man ikke premium audio, er det m.a.o. mer/større teppe for å dekke til hulrommet uten sub.

Kan imidlertid ikke se at X har ulike delnr. ut fra om X har sub eller ikke. Står subkassa der i biler uten premium audio også? ???
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jlan

Sitat fra: lunitiks på mandag 31. oktober 2016, klokken 09:41
Står subkassa der i biler uten premium audio også? ???
Det virker som det et ganske stort rom på høyre side, uten tilgang. 30 cm fra innervegg til ytterskjerm.  På venstre side kommer det ned en åpen kanal, ventilasjon?
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

lunitiks

Sitat fra: jlan på mandag 31. oktober 2016, klokken 19:56
Sitat fra: lunitiks på mandag 31. oktober 2016, klokken 09:41
Står subkassa der i biler uten premium audio også? ???
Det virker som det et ganske stort rom på høyre side, uten tilgang. 30 cm fra innervegg til ytterskjerm.  På venstre side kommer det ned en åpen kanal, ventilasjon?

Lovende.

Ja på venstre side skal det være mer ventilasjon - både utkast for bakre ventilasjonssystem og kanal for lader
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jlan

#12
Sitat fra: lunitiks på mandag 31. oktober 2016, klokken 06:40
Jeg brukte den fremre enden til å lodde meg på signal venstre dør,
Jeg fikk lyst å se på en sub løsning i trunken for min TMX med standard lyd.
Kablingen er jo mye av jobben. Bør ikke sub være koblet til både venstre og høyre kanal (forutsatt selvsagt at subforsterkeren har to innganger) ?
Det er ca. 20A 12V tilgjengelig som går til pin 9 i tilhengerkontakten, er det nok?
Kanskje noe slikt for å slippe kabler:
https://www.rocketfishproducts.com/pdp/RF-WSW312/6965266
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Trustno1

#13
20A 12v gir deg i overkant av 200w

Du får nok ikke all verden sub ut av det.

Jeg er i ferd med å ferdigstille en løsning sammen med F_P for en overlegen suboppgradering på Model S. Dette er en kasse på ca 80 liter brutto med en 10" i en portet kasse med dyp tuning. Løsningen vil bli helt skjult i brønnen bak

Dersom det er etterspørsel så kan jeg også se på en lignende løsning for Model X

En liten videosnutt som viser hvordan denne kassen er plassert i Model S
https://www.youtube.com/watch?v=r6MMgDlmGN8&feature=youtu.be

lunitiks

#14
Sitat fra: jlan på mandag 31. oktober 2016, klokken 20:41
Bør ikke sub være koblet til både venstre og høyre kanal (forutsatt selvsagt at subforsterkeren har to innganger) ?
Det er ca. 20A 12V tilgjengelig som går til pin 9 i tilhengerkontakten, er det nok?
Kanskje noe slikt for å slippe kabler:
https://www.rocketfishproducts.com/pdp/RF-WSW312/6965266

Jeg henter signal kun fra høyre fremdør, og er godt fornøyd med resultatet. Sjelden (if ever?) en låt spiller bassen på kun H eller V. Tok egentlig en liten sjanse når jeg gjorde dette, for å slippe å lodde meg inn på venstre høyttaler, og det er som sagt blitt kjempebra.

Det wireless-kit'et der har jeg ikke sett før.

Som @trustno1 tror jeg 200W blir for lite til at du skal få særlig glede av subben. Doble det og du er inne på noe. Selv har jeg et 600W (RMS) element og har funnet gromlyden. Smak og behag, naturligvis, men jeg tenkte som så at når jeg først satt i gang med dette prosjektet så blir det bare gjort 1 gang og da får jeg gjøre det skikkelig ;D

Har for øvrig troa på @trustno1 og @F_P sin pakke. Blir artig å se om de kommer opp med en løsning for X også
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA