Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla “Takes Action”: 40 Cents/Minute Charge To Stop Supercharger Hogging

Startet av sveih, søndag 18. desember 2016, klokken 09:38

« forrige - neste »

sveih

Min interne checkliste som tesla må levere på før det er aktuelt å byttes s med x blir stadig mindre. Nå gjenstår egentlig bare ett større batteri. GF skal vel i teorien gi 15% større batteri når den oppe å står neste år? I tillegg skjer det sikkert mindre forbedringer uavhengig av GF. Jeg tipper/håper det dukker opp i designstudio høsten 2017...?

hnrk

Sitat fra: sveih på torsdag 27. oktober 2016, klokken 23:39
Min interne checkliste som tesla må levere på før det er aktuelt å byttes s med x blir stadig mindre. Nå gjenstår egentlig bare ett større batteri. GF skal vel i teorien gi 15% større batteri når den oppe å står neste år? I tillegg skjer det sikkert mindre forbedringer uavhengig av GF. Jeg tipper/håper det dukker opp i designstudio høsten 2017...?

Heiheihei! Nå er bilen min straks på vei over dammen med AP 2.0 og så kommer du her og fabler om større batterier? Hva er du for en da?

Men spøk til side, hvor stort batteri er stort nok? Å komme seg komfortabelt fra SC til SC er vel å anse som en viktig kneik, å kjøre landet på langs uten å lade er kanskje ikke like nødvendig. Kanskje enda viktigere med GF er å få ned prisene på batteripakkene som tilbys i dag mtp TM3. Jeg aner jo ikke, det er bare ville spekulasjoner fra min side. :)
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

sveih

Det irriterer meg at jeg må stoppe på elverum med min p85d når jeg kjører fra oslo og nordover via alvdal, skulle gjerne nådd alvdal m god margin. Da tror jeg 100 x også blir litt snaut pga av høyere forbruk. Deretter går turen ut i ingenmannsland...10 kw til ville hjulpet mye, føler på langtur at jeg gjerne skulle hatt litt større batteri....

Epleskreller

For meg er stort nok å kunne kjøre Asker-bergen/Stryn og hytta t-r uten å lade underveis.. Selvom superlading fungerer bra og det er fint med pause, så skulle jeg gjerne kunne kjørt uten stopp eller stoppe der jeg vil.. Så  rundt 160 kWh hadde fungert fint for meg :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Sitat fra: sveih på torsdag 27. oktober 2016, klokken 23:59
Det irriterer meg at jeg må stoppe på elverum med min p85d når jeg kjører fra oslo og nordover via alvdal, skulle gjerne nådd alvdal m god margin. Da tror jeg 100 x også blir litt snaut pga av høyere forbruk. Deretter går turen ut i ingenmannsland...10 kw til ville hjulpet mye, føler på langtur at jeg gjerne skulle hatt litt større batteri....

Der er rart at du må stoppe, for det er bare 30 mil til Alvdal. Jeg kan nå dit med min 60kWh S hvis jeg kjører litt saktere, så med 85 kWh burde du nå fram helt uten problemer?

eha

Dersom det ikke kommer vesentlig større batterier fra Teslas konkurrenter, tror jeg GF først og fremst vil brukes til å få ned prisen - spesielt for Model 3.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

N00b

Det er som datamaskiner, de vil bli bedre og billigere år for år.
Ikke like rask utvikling på batterier, men det skjer hele tiden utvikling. De blir både bedre og billigere. Det er loven om industriell produksjon.

Se hvordan de fleste biler nå får stor økning i batterikapasiteten. 
Den lille ZOE med 40kwh batteri og Bolt med 60kwh?  Det hever lista på hva Tesla må levere på model 3.


fonberg

Sitat fra: sveih på torsdag 27. oktober 2016, klokken 23:59
Det irriterer meg at jeg må stoppe på elverum med min p85d når jeg kjører fra oslo og nordover via alvdal, skulle gjerne nådd alvdal m god margin. Da tror jeg 100 x også blir litt snaut pga av høyere forbruk. Deretter går turen ut i ingenmannsland...10 kw til ville hjulpet mye, føler på langtur at jeg gjerne skulle hatt litt større batteri....

Kommer du deg ikke greit fra Oslo til Alvdal? Det er et strekk jeg synes er uproblematisk, på samme måte som Trondheim-Elverum, og for så vidt Trondheim-Lillehammer (helst via Ringebu). Så lenge det ikke er mye vått på veien, da.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

sveih

Om jeg starter m fult batteri går det nok, men m litt kjøring i forkant, høyt forbruk og ønske om litt buffer ender jeg opp m 10 min i elverum for å være sikker. Ikke det største problemet dog. Hoved poenget m innlegget var egentlig at det med gf kommer battericeller med større diameter om jeg har forstått det rett? Gir en teoretisk økning på opp 15%. Vi kan derfor stå overfor ett hopp i batterikapasitet. Men for tesla kan sprangene på 110kw og 120 kw være bedre. Vi nærmer oss vel uansett en grense i løpet av få år hvor det ikke er noe særlig poeng å øke batterikapasiteten mer.

fonberg

Sitat fra: sveih på lørdag 29. oktober 2016, klokken 20:57
Vi nærmer oss vel uansett en grense i løpet av få år hvor det ikke er noe særlig poeng å øke batterikapasiteten mer.

Det er jeg enig i - nå blir det spennende å se hvor fort de kan gjøre batteriene lettere med samme kapasitet.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Espen Hugaas Andersen

#10
Sitat fra: eha på fredag 28. oktober 2016, klokken 12:05Dersom det ikke kommer vesentlig større batterier fra Teslas konkurrenter, tror jeg GF først og fremst vil brukes til å få ned prisen - spesielt for Model 3.
Enig. Gigafactory vil i første omgang brukes til Model 3 og Tesla Energy.

Men på litt sikt vil nok batteripakkene på Model S og X gå over til celler fra Gigafactory de også. Da kan det fort være snakk om 115 kWh batteripakke, eller mer. Men det å spå når dette skjer er tilnærmet umulig. Det er en godt bevart hemmelighet hos Tesla, da de vil unngå at folk venter på det som skal komme i fremtiden, og heller kjøper det som selges nå.

Men man kan estimere litt. Man vet at Tesla har avtaler med Panasonic om leveranser på 18650-celler fra fabrikkene i Japan. Dette er oppdatert info fra begynnelsen av oktober:

SitatIn 2014, Panasonic agreed to partner with us on the Gigafactory with investments in production equipment that it will use to manufacture and supply us with battery cells. As of December 31, 2015, the parties had agreed to one such investment to be made by Panasonic, with additional investments to be made from time to time if and as agreed to by the parties. As of December 31, 2015, the quantities, cost and timing of potential purchases we may make under this arrangement were subject to a number of factors such as vehicle demand that could not be determined as of such date and which have changed significantly since such date. Additionally, as of December 31, 2015, any obligation to make payments to Panasonic pursuant to this arrangement was subject to the achievement of certain technological and engineering milestones and other contingent events. Based solely on certain preliminary assumptions made at the time the arrangement was entered into in 2014 for purposes of reference and further ongoing discussion, the potential battery cell purchases that we may have to make from Panasonic pursuant to and during the term of the one investment agreement existing at December 31, 2015 would equal approximately $1.7 billion in the aggregate. Additionally, as the timing of our purchases were unknown as of December 31, 2015, we have included the amount only in the total column.

Slik jeg tolker det skal de altså kjøpe 1,7 mrd dollar i celler fra Panasonic, inkludert 2016, og dette er altså utover det Tesla skal produsere selv ved Gigafactory.

Det er litt vanskelig å si akkurat hvor mange biler dette tilsvarer, men om vi antar 100-150 USD/kWh og 80-90 kWh i snitt per bil, så er det 125-212k biler. Med 80k biler levert i 2016, så gjenstår det 45k-132k biler etter 2016. Da vil de gå tom for 18650-celler til Model S tidligst rundt sommeren 2017, men det kan gå så lenge som til begynnelsen av 2018. I tillegg kan Tesla finne på å kjøpe flere 18650-celler, altså kan det gå enda mer tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pwb

Sitat fra: sveih på lørdag 29. oktober 2016, klokken 20:57
Vi nærmer oss vel uansett en grense i løpet av få år hvor det ikke er noe særlig poeng å øke batterikapasiteten mer.

Den dagen man kan kjøre 90-100 mil uten å lade selv midtvinters må man kunne si seg fornøyd. Skulle tatt seg ut hvis jeg måtte stoppe 2 ganger for å lade når jeg skal kjøre langt.

Bjoris

Sitat fra: pwb på søndag 30. oktober 2016, klokken 10:53
Sitat fra: sveih på lørdag 29. oktober 2016, klokken 20:57
Vi nærmer oss vel uansett en grense i løpet av få år hvor det ikke er noe særlig poeng å øke batterikapasiteten mer.

Den dagen man kan kjøre 90-100 mil uten å lade selv midtvinters må man kunne si seg fornøyd. Skulle tatt seg ut hvis jeg måtte stoppe 2 ganger for å lade når jeg skal kjøre langt.

Nei, selvsagt stopper en ikke om en bare kjører 900-1000 km på en dag. Lurer på om ikke fossilfolket hadde gått mann av huset om det var en diesel og bensin bil med gratis drivstoff som gikk 300-400 km og så måtte en  bruke 30 min på å fylle opp... Når en ser på køene mandag morgen så virker de ganske prissensitive...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA