Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Ampera E en gamechanger?

Startet av Rollep, lørdag 17. desember 2016, klokken 17:43

« forrige - neste »

krl

Jeg legger merke til at det ryker livlig ut av eksosrøret på ca. 3 av 4 plugin-hybrider nå når det har begynt å bli kjølig på morgenen.

Er virkelig eierne så sløve at de ikke lader -- eller slår bilen over på bensin/diesel så snart det er under 3-4 grader ute? Finnes det noen oversikt over når de ulike biltypene kutter eldrift?

Elmo

Er det ikke sånn at de alltid slår på fossil når det er kaldt fordi varmeapparatet ikke er elektrisk ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Det er mulig å forvarme ein del hybrider, så det må finnes elektrisk varmeelement. Men, fosilmotoren blir raskt starta.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/disse-ladehybridene-virker-daarligere-i-under-minus-ti/a/23592001/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

JorgenM

De jeg kjenner som har hybrid lader den aldri, men kjøpte modellen fordi prisen var så mye gunstigere enn ren bensin-/dieselversjon.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Oddaa

Vel, tall fra Volvo viser at halvparten av kilometerne kjøres elektrisk. Og med forhåndsvarming er normal kulde ikke noe problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Speeder

Sitat fra: Oddaa på torsdag 27. oktober 2016, klokken 20:36
Vel, tall fra Volvo viser at halvparten av kilometerne kjøres elektrisk. Og med forhåndsvarming er normal kulde ikke noe problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kildelink? Halvparten hørtes mye ut.
Zoe 43kW

Oddaa

Sitat fra: Speeder på torsdag 27. oktober 2016, klokken 21:00
Kildelink? Halvparten hørtes mye ut.
Har sett dette referert flere steder, Google ledet meg nå hit: http://www.tu.no/artikler/sa-mye-elektrisk-kjorer-de-ladbare-hybridene-i-virkeligheten/276294



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Ingeniøren

Sitat fra: Oddaa på torsdag 27. oktober 2016, klokken 21:06
Sitat fra: Speeder på torsdag 27. oktober 2016, klokken 21:00
Kildelink? Halvparten hørtes mye ut.
Har sett dette referert flere steder, Google ledet meg nå hit: http://www.tu.no/artikler/sa-mye-elektrisk-kjorer-de-ladbare-hybridene-i-virkeligheten/276294

Veldig bra - mye bedre enn jeg trodde faktisk  :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øystein16

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 28. oktober 2016, klokken 09:21
Sitat fra: Oddaa på torsdag 27. oktober 2016, klokken 21:06
Sitat fra: Speeder på torsdag 27. oktober 2016, klokken 21:00
Kildelink? Halvparten hørtes mye ut.
Har sett dette referert flere steder, Google ledet meg nå hit: http://www.tu.no/artikler/sa-mye-elektrisk-kjorer-de-ladbare-hybridene-i-virkeligheten/276294
Veldig bra - mye bedre enn jeg trodde faktisk  :)

Det vert ofte feil inntrykk når folk utan kunnskap om korleis ladbare hybridar virkar på forbruk liksom skal leia diskusjonen. Folk flest kjøper bil for praktiske formål, då er det ikkje sikkert at bilar med elektrisk drivlinje er det beste valet, sjøl om det er det for andre. Den hybride drivlinja er ikkje avhengig av at batteriet er lada for å fungera.


kodalse

En veldig enkel sjekk på faktisk forbruk er å lese EPA data istedet for NEDC.
Det er bare å innrømme at amerikanerne ligger langt foran europeerne når det gjelder reelle målinger.

Volvo XC90 T8 som har NEDC på 0,21 l/mil, får ifølge EPA 25mpg som skulle bety 0,94 l/mil.

Den store forskjellen her er at hvis det viser seg selv marginale forskjeller mellom EPA-rating og reelt forbruk risikerer bilprodusenten å måtte tilbakebetale den ekstra drivstoffkostnaden for hver bileier, samt utbedre forholdet og trolig godta bøtelegging.

Vi snakker fortsatt om 4X forbruk reelt på blandet kjøring.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Hansi

Sitat fra: kodalse på fredag 28. oktober 2016, klokken 13:40
Den store forskjellen her er at hvis det viser seg selv marginale forskjeller mellom EPA-rating og reelt forbruk risikerer bilprodusenten å måtte tilbakebetale den ekstra drivstoffkostnaden for hver bileier, samt utbedre forholdet og trolig godta bøtelegging.

Dette var genialt :) Hvorfor er det ikke sånn her mon tro?
Vil WLTP+RDE bli innført i stedet for EPA i USA, eller vil de beholde EPA?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Øystein16

Sitat fra: Hansi på fredag 28. oktober 2016, klokken 14:09
Sitat fra: kodalse på fredag 28. oktober 2016, klokken 13:40
Den store forskjellen her er at hvis det viser seg selv marginale forskjeller mellom EPA-rating og reelt forbruk risikerer bilprodusenten å måtte tilbakebetale den ekstra drivstoffkostnaden for hver bileier, samt utbedre forholdet og trolig godta bøtelegging.

Dette var genialt :) Hvorfor er det ikke sånn her mon tro?
Vil WLTP+RDE bli innført i stedet for EPA i USA, eller vil de beholde EPA?
Det er nok fordi at bensinavgifter har vore høge og knytta til faktisk forbruk her i landet.  I tillegg har me høge avgifter på kjøp av bil, og ikkje billeg bensin og billege bilar som i USA.

epsilone6

Sitat fra: kodalse på fredag 28. oktober 2016, klokken 13:40
En veldig enkel sjekk på faktisk forbruk er å lese EPA data istedet for NEDC.
Det er bare å innrømme at amerikanerne ligger langt foran europeerne når det gjelder reelle målinger.

Volvo XC90 T8 som har NEDC på 0,21 l/mil, får ifølge EPA 25mpg som skulle bety 0,94 l/mil.

Den store forskjellen her er at hvis det viser seg selv marginale forskjeller mellom EPA-rating og reelt forbruk risikerer bilprodusenten å måtte tilbakebetale den ekstra drivstoffkostnaden for hver bileier, samt utbedre forholdet og trolig godta bøtelegging.

Vi snakker fortsatt om 4X forbruk reelt på blandet kjøring.

25 mpg er "uten" batteri, altså at bilen kjøres på hold/"tomt" batteri, de oppgir også en mpge-verdi på 53 som er hvor langt bilen kommer på en energimengde lik én gallon bensin hvor de tar hensyn til ladetap og alt mulig rart. Sistnevnte er litt forvirrende syns jeg, men ikke verre enn dagens NEDC-tulletall i hvert fall..

kodalse

Du har helt rett epsilon, jeg så det etter at tallene var lagt ut.
Uansett er EPA tallene langt mer omfattende hvor det beregnes ut fra city use, heavy use, electric og combined.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

krl

Sitat fra: Oddaa på torsdag 27. oktober 2016, klokken 21:06
Sitat fra: Speeder på torsdag 27. oktober 2016, klokken 21:00
Kildelink? Halvparten hørtes mye ut.
Har sett dette referert flere steder, Google ledet meg nå hit: http://www.tu.no/artikler/sa-mye-elektrisk-kjorer-de-ladbare-hybridene-i-virkeligheten/276294
Legg merke til at de ikke oppgir hva som er energikilden her. Og det står heller ikke noe om forbruk.

Det hjelper lite at man kjører elektrisk 50% av tiden, hvis motoren må gå med tyngre belastning de resterende 50%-ene for å lade opp batteriene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA